Hem · Forum · Sök · Bli medlem i SWR · Klubbens hjältar March 29 2024 13:55:14
Våra sponsorer!




Nämen se, en ledig plats till..

Och en till.
Navigation
Hem
Forum
Gamla forumet
Wankelmotorn
Bilar/MC med Wankel
Medlemsbilar
Tips och trix
Läsvärt
Klubbinfo
English
Kontakt
Länkar
Fotoalbum
Artiklar
Bra att veta
Datorgodis
Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Gå till ämne
Svenska Wankelregistret, gamla sidan. | Fria forum | Fritt forum
Sida 1 av 3 1 2 3 >
Författare Hej hej (presentation av ny medlem)
Rading
Användare

Inlägg: 53
Hemort: Skåne
Registrerad: 26.08.05
Publicerat datum: 19-03-2006 19:24
Hej.

Jag är ganska nybliven ägare till en Mazda RX7 FD -92, europamodell. Vill presentera mig och bilen. Jag heter Johan Rading är 21 år ung och bor i Skåne. Bilen är försäkrad hos Länsförsäkringar för 13242/ helår smiley lite mycket men det är väl verklighet för alla sportbilsägare.

Historia bakom bilen: Den importerades av ESC-group i Älmhult. Jag hittade den på en blocket annons som de hade ute, åkte upp och tittade på den. Gillade verkligen vad jag såg. Bilen är helt original, 10400 mil, 3 ägare i Tyskland (antagligen samma familj då ägarna har samma efternamn), helt rostfri, röd fin lack, svart fräsch skinnklädsel, jätte fin puts i motorutrymmet. Åkte hem igen och kom tillbaka några dagar senare och körde hem bilen, bytte in min Audi S2. Jag tog RX7an oreggad i Sverige men den gick igenom helt utan problem. Så nu e den reggad, skattad, försäkrad. Nyservad med Castrol GTX 3 och nya stift. Riktigt underbar körmaskin, körde 20 mil igår smiley

Tanken med bilen är att ha en snygg bruksbil i sommar. Jag har lite uppgraderingsplaner som luftfilter, catback, mätare, fälgar. Men ingen plast, har tröttnat på det.

Här finns lite bilder på bilen (dock tagna med kameratelefon som inte alls ger en rättvis bild av bilen)

http://www.garaget.org/?car=18761

Men det hälsar jag på alla medlemmar här...


Med vänliga hälsningar
Rading

Fd. FD ägare

Redigerat av Rading datum: 20-03-2006 06:31
Författare RE: Hej hej (presentation av ny medlem)
FB
Användare

Redigera

Inlägg: 790
Hemort: Aneby
Registrerad: 11.08.03
Publicerat datum: 19-03-2006 20:03
Välkommen!


Fredrik Bodin
Ordförande - Svenska Wankel Registret

www.myspace.com/fredrikbodin
elfarbror@hotmail.com http://www.rx7gtr.se
Författare RE: Hej hej (presentation av ny medlem)
Petrus
Administratör

Redigera

Inlägg: 732
Hemort: Älmhult
Registrerad: 17.10.04
Publicerat datum: 19-03-2006 21:14
Jaså det var du som tog den? smiley Välkommen!


Kör 300hk+ Renesisturbo som varvar 10.000rpm...
Följ projektet på http://www.wankelregistret.se/readarticle.php?article_id=1 och skriv en kommentar, råd eller skäll på mig! smiley
http://www.angeldevil.se
Författare RE: Hej hej (presentation av ny medlem)
Zebb
Användare

Redigera

Inlägg: 874
Hemort: Torsås (Småland)
Registrerad: 30.03.05
Publicerat datum: 19-03-2006 21:20
Välkommen!

Jag minns hur det var för mig i slutet av sommaren förra året. Hämtade bilen i hamnen i göteborg, vilken känsla! Det har varit lika spännade alla dom 250milen jag hann köra förra året. Grymt rolig bil. Antar att det är så du känner just nu smiley


Sebastian Gottfridsson
Kör FD -94
32495818
Författare RE: Hej hej (presentation av ny medlem)
Rading
Användare

Inlägg: 53
Hemort: Skåne
Registrerad: 26.08.05
Publicerat datum: 19-03-2006 23:02
FB skrev:
Välkommen!


Tack.

Zebb skrev:
Välkommen!

Jag minns hur det var för mig i slutet av sommaren förra året. Hämtade bilen i hamnen i göteborg, vilken känsla! Det har varit lika spännade alla dom 250milen jag hann köra förra året. Grymt rolig bil. Antar att det är så du känner just nu smiley


Mycket rolig bil. Jag har varit inne på Toyota Supra mycket också. Men sjuan är roligare att köra. När andra turbon kommer in på Supran försvinner effekten i nån sekund. Men på sjuan är det mycket jämnare över hela registret. Jag ser fram emot många roliga mil...

Petrus skrev:
Jaså det var du som tog den? smiley Välkommen!


Japp... Jag har förstått att du är hos ESC och tittar till bilarna då och då. Men säg till de att inte hälla helsyntet olja i wanklarna smiley Du har väl sett min sjua. Vad tyckte du om den? Ditt bygge är verkligen grymt, jag har sett nån film. Lite synd vad som hände med min Audi S2 om du hört!?

Ha det gott


Med vänliga hälsningar
Rading

Fd. FD ägare

Redigerat av Rading datum: 19-03-2006 23:03
Författare RE: Hej hej (presentation av ny medlem)
RobThebankz
Användare

Inlägg: 440
Hemort: Malmö
Registrerad: 24.05.05
Publicerat datum: 20-03-2006 01:40
välkommen ! Du får komma över med bilen så man får se den och test åka. Får ju inte ut min förän den 10 april.
hitop78@hotmail.com
Författare RE: Hej hej (presentation av ny medlem)
Petrus
Administratör

Redigera

Inlägg: 732
Hemort: Älmhult
Registrerad: 17.10.04
Publicerat datum: 20-03-2006 06:21
Jag kör förbi där varje gång jag ska till garaget... så en och annat titt in på bilarna blir det. smiley Helsyntet? Hade jag varit som dig hade jag kollat vad de har satt för tändstift i också.smiley
Har inte hört om S2:an....


Kör 300hk+ Renesisturbo som varvar 10.000rpm...
Följ projektet på http://www.wankelregistret.se/readarticle.php?article_id=1 och skriv en kommentar, råd eller skäll på mig! smiley
http://www.angeldevil.se
Författare RE: Hej hej (presentation av ny medlem)
Rading
Användare

Inlägg: 53
Hemort: Skåne
Registrerad: 26.08.05
Publicerat datum: 20-03-2006 06:38
RobThebankz skrev:
välkommen ! Du får komma över med bilen så man får se den och test åka. Får ju inte ut min förän den 10 april.


Var bor du? Alltid kul och träffa bilfolk och snacka och jamföra bilar.

Petrus skrev:
Jag kör förbi där varje gång jag ska till garaget... så en och annat titt in på bilarna blir det. smiley Helsyntet? Hade jag varit som dig hade jag kollat vad de har satt för tändstift i också.smiley
Har inte hört om S2:an....


När jag hämtade min hade de nästintill staplat bilarna på varandra, det var fullt av jappsar. Oljan bytade jag illa kvickt. Jag har frågat vilka tändstift som sitter i, 9or på båda. Det är väl okej? Vet dock inte vilket märke... Tydligen så skar min S2 några dagar efter bytet. Tråkigt men ingenting jag kunde förutspå! Men de skulle riva motorn o bygga upp den med värre delar än innnan. Skulle vara intressant o titta närmare på din bil vid tillfälle...


Med vänliga hälsningar
Rading

Fd. FD ägare

Redigerat av Rading datum: 20-03-2006 06:39
Författare RE: Hej hej (presentation av ny medlem)
Petrus
Administratör

Redigera

Inlägg: 732
Hemort: Älmhult
Registrerad: 17.10.04
Publicerat datum: 20-03-2006 06:55
Anledningen till att det sitter enbart 9smileyr är att de inte kan få tag på 7smileyr... Martin hade samma problem med sin när han skulle byta. Verkar bara gå att köpa genom Mazda...(?)

Det går tydligen bra för ESC. Sveriges största importör av Supror bl a... Synd bara att det inte är "fler" wanklar...


Kör 300hk+ Renesisturbo som varvar 10.000rpm...
Följ projektet på http://www.wankelregistret.se/readarticle.php?article_id=1 och skriv en kommentar, råd eller skäll på mig! smiley
http://www.angeldevil.se
Författare RE: Hej hej (presentation av ny medlem)
RobThebankz
Användare

Inlägg: 440
Hemort: Malmö
Registrerad: 24.05.05
Publicerat datum: 20-03-2006 14:39
Ja är du från lund så har vi ju pratat vid på MSN. Eller det kanske är en annan Johan...Men jag är i Malmö
hitop78@hotmail.com
Författare RE: Hej hej (presentation av ny medlem)
Alex
Användare

Inlägg: 104
Hemort: Stockholm
Registrerad: 17.08.04
Publicerat datum: 20-03-2006 14:59
Grattis till en rolig bil. Såg ut att vara i fint skick. smiley


RX-7 TT FD3S -93
Alex Choy
Författare RE: Hej hej (presentation av ny medlem)
wankelmats
Administratör

Redigera

Inlägg: 2250
Hemort: Stockholm
Registrerad: 28.01.03
Publicerat datum: 20-03-2006 16:39
Kolla för säkerhets skull att de inte satt dit NGK BR9ES eller några liknande felaktiga stift, annars blir det snart motorras....
Förhoppningsvis är det BUR9EQ eller BUR9EQP.

Anledningen att det nästan bara finns 9:or i normala handeln i Europa är att varmare stift inte är säkra för glödtändning på autobahn, och det finns bara en vänsterstyrd europaspec på bilarna.



/Mats
Spider, Ro80, Rx4W, FB, TII-cab, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, lite olika MC- marin- flyg-& andra motorer, och en wankellös Ro80
http://www.nsu.nu
Författare RE: Hej hej (presentation av ny medlem)
Zebb
Användare

Redigera

Inlägg: 874
Hemort: Torsås (Småland)
Registrerad: 30.03.05
Publicerat datum: 20-03-2006 20:55
Konstigt att många jänkare kör runt med "vanliga" stift utan problem då?

Får väl lägga in en länk också:

http://www.rx7club.com/showthread.php?t=417119&highlight=sparkplug


Sebastian Gottfridsson
Kör FD -94

Redigerat av Zebb datum: 20-03-2006 21:10
32495818
Författare RE: Hej hej (presentation av ny medlem)
Rading
Användare

Inlägg: 53
Hemort: Skåne
Registrerad: 26.08.05
Publicerat datum: 20-03-2006 21:42
RobThebankz skrev:
Ja är du från lund så har vi ju pratat vid på MSN. Eller det kanske är en annan Johan...Men jag är i Malmö


Nej, du har nog tagit fel. Jag bor inte i Lund. Men var däremot i Malmö med bilen i lördags. Men däremot har vi skickat pm innan smiley

wankelmats skrev:
Kolla för säkerhets skull att de inte satt dit NGK BR9ES eller några liknande felaktiga stift, annars blir det snart motorras....
Förhoppningsvis är det BUR9EQ eller BUR9EQP.

Anledningen att det nästan bara finns 9smileyr i normala handeln i Europa är att varmare stift inte är säkra för glödtändning på autobahn, och det finns bara en vänsterstyrd europaspec på bilarna.


Tack så mycket för varningen. Detta ska jag kolla upp genast...


Med vänliga hälsningar
Rading

Fd. FD ägare
Författare RE: Hej hej (presentation av ny medlem)
wankelmats
Administratör

Redigera

Inlägg: 2250
Hemort: Stockholm
Registrerad: 28.01.03
Publicerat datum: 21-03-2006 09:24
Zebb skrev:
Konstigt att många jänkare kör runt med "vanliga" stift utan problem då?

Får väl lägga in en länk också:

http://www.rx7club.com/showthread.php?t=417119&highlight=sparkplug

Javisst det verkar som att det funkar helt utan problem, men i verkligheten när du är ute på motorvägen eller annan körning med lite högre belastning, så är det inte gnistan som tänder vid de övre stiften, utan det är värmen i jordelektroden som glödtänder.
Normalt märker varken du eller knacksensorn nägonting alls av det, om du inte har 100% koll på bensinförbrukningen som ökar ett antal procent eller har bra känsla för g-krafter och uppfattar att maxvridet är lite lägre. Om du gasar riktigt rejält finns eventuellt möjlighet att kunna uppfatta ett lite annat ljud, eller att vattentemperaturen går upp högre än med korrekta stift. (Vid en trimmad motor eller för varma stift kan det också orsaka rejäla detornationer.)
Det du däremot märker med tiden är att glödtändningen kontinuerligt har hettat upp rotorhusets vägg och brännt bort oljefilmen, så livslängden på motorn sjunker till mellan tiondelen och hälften av vad den annars skulle ha varit.
Du sparar alltså några kronor på billigare stift, men på ett par tankningar har du betalat det med mera soppa, och sedan kommer motorras långt tidigare än du förväntat dig. Vanliga tändstift är konstruerade för kolvmotorer, som har helt andra förhållanden än en wankel - använd bara stift konstruerade för wankel i en wankelmotor, (dessutom finns det ett fåtal racestift som inte orsakar skador).

Skulle du göra samma fel i en äldre wankel utan stålskikt mellan krom och aluminiumhus så kommer kromsläpp och renovering efter bara ett fåtal timmars körning.

Om en del jänkare inte fattat att Rx7 är en sportbil utan alltid bara lugnt glider fram i lastbilsfilen så kan det faktiskt funka med vanliga tändstift, men jag känner ingen wankelförare som alltid lever upp till detsmiley



/Mats
Spider, Ro80, Rx4W, FB, TII-cab, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, lite olika MC- marin- flyg-& andra motorer, och en wankellös Ro80

Redigerat av wankelmats datum: 21-03-2006 09:27
http://www.nsu.nu
Författare RE: Hej hej (presentation av ny medlem)
Zebb
Användare

Redigera

Inlägg: 874
Hemort: Torsås (Småland)
Registrerad: 30.03.05
Publicerat datum: 21-03-2006 10:26
Mkt intressant läsning. Näe, jag skulle knappast köra med sånna stift, frågade bara varför jänkarna gör det. Men dom gör ju rätt mkt dumt i övrigt också så...

Jag tänkte testa brisk 9:or i år. Tror du det är för varmt om man kör mkt bana? Jag tänkte köpa ngk iridium 10 och 9 först (satt det i bilen när jag fick den från japan) men jag hittar inga i sverige, iaf inte till hyfsat normala priser. Känns helt fel att lägga 1500 spänn på 4 stift.


Sebastian Gottfridsson
Kör FD -94
32495818
Författare RE: Hej hej (presentation av ny medlem)
wankelmats
Administratör

Redigera

Inlägg: 2250
Hemort: Stockholm
Registrerad: 28.01.03
Publicerat datum: 21-03-2006 17:21
Se bara till att få rätt översättning av NGK's värmevärden till andra fabrikat, jag vet inget som har samma siffror, och testa aldrig stift där inte allting har extremt kraftig värmeavledning till metallkroppen (typ långa jordelektroder).
I en annan tråd var det nyligen ett par länkar till översättningar.

På övre stiften bör man aldrig köra med varmare än det som motsvarar NGKs 9:or, helst några steg kallare (10-12), medan man på nedre kan ha lite varmare (7-11).

En kort förklaring till tändstiftsproblematiken får man lätt om man har en wankelmodell framför sig:
De övre stiften sitter i en liten kammare med bara ett litet hål som ansluter till förbränningsrummet.
Då gnistan tänder blåser en eldsflamma ut genom hålet och antänder gasmassan - medan trycket ökar blåser en eldsflamma tillbaka på tändstiftet ungefär som en blåslampa - en kort stund därefter, strax innan apextätningen kommer fram till stiftet så har förbränningsrummet sin högsta tempereatur, men gasen kring stiftet måste ha hunnit kylas ned så mycket att den inte är glödhet längre - ty efter att apexen passerat blåser den komprimerade gasmängden ut i den nya färska gasen, och omdelbart därefter studsar ny bränsleblandad gas in till tändstiftshålet - inget av detta får starta en förbränning.
I en kolvmotor har tändstiften jämförelsevis en hel evighet på sig att kallna innan de kommer i kontakt med färska bensinmolekyler igen.




/Mats
Spider, Ro80, Rx4W, FB, TII-cab, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, lite olika MC- marin- flyg-& andra motorer, och en wankellös Ro80
http://www.nsu.nu
Författare RE: Hej hej (presentation av ny medlem)
dizzy
Användare

Redigera

Inlägg: 1141
Hemort: Stockholm
Registrerad: 29.01.03
Publicerat datum: 21-03-2006 17:31
Zebb skrev:
Mkt intressant läsning. Näe, jag skulle knappast köra med sånna stift, frågade bara varför jänkarna gör det. Men dom gör ju rätt mkt dumt i övrigt också så...

Jag tänkte testa brisk 9smileyr i år. Tror du det är för varmt om man kör mkt bana? Jag tänkte köpa ngk iridium 10 och 9 först (satt det i bilen när jag fick den från japan) men jag hittar inga i sverige, iaf inte till hyfsat normala priser. Känns helt fel att lägga 1500 spänn på 4 stift.


Var hittar du brisk stiften?
Har funderat på att ev effekt mäta lite olika brisk mot NGK BUR9EQP.

De brisk stift jag kan tänka mig är intresanta att kolla på är
LOR 10 LGS (vilket ska motsvara BUR9EQP
LOR 08 LGS (BUR10EQP om sånna skulle finnas)
LOR 10 TS
LOR 08 TS
DOR 10 TS EVO
DOR 10 DS EVO II
DOR 10 IR
DOR 08 TS EVO
DOR 08 DS Evo II
DOR 08 IR

Jag har just skickat ett mail till Brisk och frågat vilket dom rekomenderar till en FD banräser/tävlingsbil


Morgan F
RX-7 FD -92
http://www.solace.mh.se/~dizzy

Speed doesnt kill, its the sudden loss of it that does.
3341893 http://www.solace.mh.se/~dizzy
Författare RE: Hej hej (presentation av ny medlem)
Zebb
Användare

Redigera

Inlägg: 874
Hemort: Torsås (Småland)
Registrerad: 30.03.05
Publicerat datum: 21-03-2006 18:32
Brisks kallaste stisft motsvarar ngk 9. Kallaste brisk fom finns i sverige är 8.

Tror det har tillverkats kallare än 9 men inte längre. Kolla i det gamla forumet för länk. Jag komme rinte ihåg var jag köpte dom just nu...

Här kan man läsa om lite olika stift: www.silverbulletrx7.com

EDIT: Vafan! Kollar på sidan just nu och han har visst ändrat sig. Nu skriver han att dom inte är lämpliga för wankel. Var kan jag beställa ngk iridium i sverige?

EDIT2: Jag mailar och frågar varför han ändrat sig.


Sebastian Gottfridsson
Kör FD -94

Redigerat av Zebb datum: 21-03-2006 18:37
32495818
Författare RE: Hej hej (presentation av ny medlem)
dizzy
Användare

Redigera

Inlägg: 1141
Hemort: Stockholm
Registrerad: 29.01.03
Publicerat datum: 21-03-2006 18:41
Enl Brisk's hemsida så är Brisk 10 motsvarade NGK 9
och Brisk 08 motsvarande NGK 10
kollade upp det innan jag postade förra svaret


Morgan F
RX-7 FD -92
http://www.solace.mh.se/~dizzy

Speed doesnt kill, its the sudden loss of it that does.
3341893 http://www.solace.mh.se/~dizzy
Sida 1 av 3 1 2 3 >
Gå till Forum:
Våra sponsorer!




Nämen se, en ledig plats till..

Och en till.
Klotterplanket
Du måste logga in för att skriva ett meddelande.

Combat
19 Feb : 21:56
Har felanmält problemet som uppstått med vanliga adressen.

Combat
03 Nov : 22:13
Ni får gärna rensa ibland era pm, DE TAR STOR PLATS I DATABASEN!

Combat
03 Nov : 21:55
Vänligen använd inte detta klotterplank!

Evangelion
18 Oct : 18:44
kom ett paket i dag Lasse! hämtar ut det imorgon sen är det tok meck i helgen

mpowered
18 Oct : 06:05
bratten och lasse.W har pm

robzter
17 Oct : 21:39
jag var där. stack efter halvtid. fotboll är sååå tråkigt.

MR Wankeltrim
17 Oct : 20:30
1-1 för j*v#a dåligt .

MR Wankeltrim
17 Oct : 19:24
Paus.. Ser bra ut inu smiley

MR Wankeltrim
17 Oct : 18:57
Nä en kall öl o sen är det fotboll på tv:n smiley

Backe
17 Oct : 17:53
Mr Wankeltrim PM!

Arkiv Klotterplanket
SWR - Svenska Wankel Registret är klubben för alla som är intresserade av Wankelmotorn