Hem · Forum · Sök · Bli medlem i SWR · Klubbens hjältar April 24 2024 10:52:52
Våra sponsorer!




Nämen se, en ledig plats till..

Och en till.
Navigation
Hem
Forum
Gamla forumet
Wankelmotorn
Bilar/MC med Wankel
Medlemsbilar
Tips och trix
Läsvärt
Klubbinfo
English
Kontakt
Länkar
Fotoalbum
Artiklar
Bra att veta
Datorgodis
Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Gå till ämne
Svenska Wankelregistret, gamla sidan. | Fria forum | Wankelmotorer i allmänhet
Sida 2 av 2 < 1 2
Författare RE: MSD tändsystem på FB/Gen1!
Lasse wankel
Användare

Inlägg: 1482
Hemort: Sundbyberg
Registrerad: 28.01.03
Publicerat datum: 14-09-2007 19:38
MR Wankeltrim skrev:
nrx skrev:
"Prospark antar jag är ett svindyrt system?"

VibyRacing Eskilstuna 016-91137 ring och kolla va de tar.
Vet inte om de fortfarande bygger/utvecklar och säljer Prospark, antar det.

2004 års exempel
Tändsystem inkl tändkablar, tändspole(finns/fanns olika varianter att välja på), tandskiva & givare kostande ca 10kkr och komplett med insprutningsdelen; box med kabelhärva ca 14kkr.smiley
Är inte mycket dyrare idag fast än att det har kommit en nyare mer utvecklad version.
Jag har ett system som ligger där uppe o väntar på att jag skall bestämma mig vad jag vill ha för finesser så jag kan kolla lite priser med Alis. Har återförsäljar priser hos honom så jag kan säkert fixa lite bättre priser om någon är intresserad.


Även jag har återförsäljar priser på Efitec som det nu heter. Har köpt Efitec av Aulis i 8 år och är mkt nöjd med hans support och bemötande! Som sagt "the choice is yours"smiley

/Lasse


Motorsport fan med hårdtrimning av wankelmotorer som största intresse
Författare RE: MSD tändsystem på FB/Gen1!
Galaxi
Användare

Redigera

Inlägg: 847
Hemort: Södermanland
Registrerad: 13.09.03
Publicerat datum: 15-09-2007 18:21
wankelmats skrev:
Galaxi skrev:
Problemet är att pengarna ska räcka till mer saker än tändsystem...
Så frågan är vad som passar mej bäst?

På vilket sätt skulle ett prospark system vara det jag behöver?
Förutom att jag troligen kan plocka ut mer HK, vilket inte är fel...
Tänkte mest om typ motor mår bättre av ett prospark mot MSD eller Jörgen specialare?
Det är en svår fråga...

Ett prospark-system torde i sig själv inte kunna ge dig fler hästar i din sugmotor än vilket annat system som helst där du kan programmera optimala tändkurvor för leading och trailing, skulle du däremot haka på en herrejössesturbo så torde nog prospark kunna klara att tända blandningen även med höga laddtryck, då får du mycket pulversmiley

Hackis förslag till leading-tändning, eller någon annan liknande konstruktion, är en klart prisvärd förbättring.

Vill du dessutom att motorn ska gå så rent och billigt som möjligt vid vanlig körning så är det separata tändförstärkare av CDI-typ som gäller för trailing-stiften (med singelgnista!), och då får de gärna vara styrda från vilket system som helst som har en optimalt programmerad tändkurva istället för fördelarens givare. (I det här fallet så är faktiskt CDI-boxarna från en gammal Porsche klart bättre än motsvarande nya burkar från MSD och dessutom snällare mot plånboken, men MSDs dyraste värstingar med singelgnista klår naturligtvis de gamla bosch-burkarna.)


Vad heter dom dyrare MSD boxarna som har singelgnista?
Är det alltså endast wankel som inte liggar "skur" av gnistor som msd kör med?
Vad är fördelen med "skur" av gnistor mot en singel stark?


Eriks Mazda RX7 -84 Streetportad 13B med weber 48 dco
Projekttråd: http://www.wankelregistret.se/forum/viewthread.php?forum_id=39&thread_id=6090
Audi A4 1.8T Avant Quattro -03
http://nosc.worlddisease.net/
IRC: #mazdaklubben.com @ efnet
http://www.worlddisease.net
Författare RE: MSD tändsystem på FB/Gen1!
wankelmats
Administratör

Redigera

Inlägg: 2250
Hemort: Stockholm
Registrerad: 28.01.03
Publicerat datum: 16-09-2007 21:37
Galaxi skrev:
wankelmats skrev:
Galaxi skrev:
Problemet är att pengarna ska räcka till mer saker än tändsystem...
Så frågan är vad som passar mej bäst?

På vilket sätt skulle ett prospark system vara det jag behöver?
Förutom att jag troligen kan plocka ut mer HK, vilket inte är fel...
Tänkte mest om typ motor mår bättre av ett prospark mot MSD eller Jörgen specialare?
Det är en svår fråga...

Ett prospark-system torde i sig själv inte kunna ge dig fler hästar i din sugmotor än vilket annat system som helst där du kan programmera optimala tändkurvor för leading och trailing, skulle du däremot haka på en herrejössesturbo så torde nog prospark kunna klara att tända blandningen även med höga laddtryck, då får du mycket pulversmiley

Hackis förslag till leading-tändning, eller någon annan liknande konstruktion, är en klart prisvärd förbättring.

Vill du dessutom att motorn ska gå så rent och billigt som möjligt vid vanlig körning så är det separata tändförstärkare av CDI-typ som gäller för trailing-stiften (med singelgnista!), och då får de gärna vara styrda från vilket system som helst som har en optimalt programmerad tändkurva istället för fördelarens givare. (I det här fallet så är faktiskt CDI-boxarna från en gammal Porsche klart bättre än motsvarande nya burkar från MSD och dessutom snällare mot plånboken, men MSDs dyraste värstingar med singelgnista klår naturligtvis de gamla bosch-burkarna.)


Vad heter dom dyrare MSD boxarna som har singelgnista?
Är det alltså endast wankel som inte liggar "skur" av gnistor som msd kör med?
Vad är fördelen med "skur" av gnistor mot en singel stark?

I första hand tänkte jag på MSD-10, men det finns ytterligare ett par versioner som har gnisteffekter som ligger över de 150 mJ som är minimum för att trailingstiften på en Mazdawankel ska kunna tända vid jämn låg belastning.

Det antika Bosch-systemet i de gamla Porscharna ger knappt 200 mJ per gnista, och alla de vanliga MSD-systemen ligger på drygt 100 mJ per gnista, vilket inte är tillräckligt.

Gasen omkring tändstiften på de flesta "vanliga" motorer rör sig under hela förbränningscykeln så att om en gnista från ett MSD-system misslyckas att tända vid första försöket så kommer nästa gnista att passera genom en helt annan gasmängd än den tidigare med chansen att den lyckas denna gång, men i en Wankel så sticker inte tändstiften ut i förbränningsrummet utan sitter i en liten avskild kammare, fast i Mazdas fall är det endast trailingstiften som bara har en liten trång passage till den riktiga förbränningskammaren.
Resultatet av denna avskilda kammare är dels att mycket avgaser finns kvar sedan föregående förbränningscykel, och dels att gasen står nästan helt stilla, så om man bränner av en gnista och denna inte lyckas tända gasblandningen, i typiska fallet med MSD, så kommer en repeterad gnista att passera exakt samma gasblandning och återigen misslyckas att tända denna. Det krävs att den första gnistan är kraftig nog att starta en förbränning och varken lång brinntid eller repeterade gnistor gör någon annan nytta än att slita på tändstiften.



/Mats
Spider, Ro80, Rx4W, FB, TII-cab, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, lite olika MC- marin- flyg-& andra motorer, och en wankellös Ro80
http://www.nsu.nu
Sida 2 av 2 < 1 2
Gå till Forum:
Våra sponsorer!




Nämen se, en ledig plats till..

Och en till.
Klotterplanket
Du måste logga in för att skriva ett meddelande.

Combat
19 Feb : 21:56
Har felanmält problemet som uppstått med vanliga adressen.

Combat
03 Nov : 22:13
Ni får gärna rensa ibland era pm, DE TAR STOR PLATS I DATABASEN!

Combat
03 Nov : 21:55
Vänligen använd inte detta klotterplank!

Evangelion
18 Oct : 18:44
kom ett paket i dag Lasse! hämtar ut det imorgon sen är det tok meck i helgen

mpowered
18 Oct : 06:05
bratten och lasse.W har pm

robzter
17 Oct : 21:39
jag var där. stack efter halvtid. fotboll är sååå tråkigt.

MR Wankeltrim
17 Oct : 20:30
1-1 för j*v#a dåligt .

MR Wankeltrim
17 Oct : 19:24
Paus.. Ser bra ut inu smiley

MR Wankeltrim
17 Oct : 18:57
Nä en kall öl o sen är det fotboll på tv:n smiley

Backe
17 Oct : 17:53
Mr Wankeltrim PM!

Arkiv Klotterplanket
SWR - Svenska Wankel Registret är klubben för alla som är intresserade av Wankelmotorn