Författare |
RE: Microtech OCH ev Mappning av kungen... |
Hackis
Användare
Hemort: Göteborg
Registrerad: 29.01.03 |
Publicerat datum: 24-10-2006 05:21 |
|
|
Till största delen handlar det om att de vill få betalt för sin utvecklingskostnad. Vidare så ska support finnas och manualer skrivas. Dessutom vill ju ett företag naturligtvis gå med någon form av vinst.
Jämför man med sprut av hembygge-typ (t ex Megasquirt) så är de betydligt billigare beroende på att vinstdelen av priset inte finns och dessutom utvecklas det av användarna själva. Fast i gengäld finns det ofta färre funktioner och man kan få räkna med buggar.
Skulle du installera sprut på din FB skulle du dessutom behöva skaffa spjällhus och ett antal givare som inte finns i och med att den har förgasare. Så priset skulle därigenom stiga ännu mer...
Göran Hackman, Göteborg
Sålda: RX-7 1984 "Black Edition" Roadsport C och RX-7 1985 "raceprojekt" |
|
Författare |
Lasse wankel
Användare
Hemort: Sundbyberg
Registrerad: 28.01.03 |
Publicerat datum: 24-10-2006 06:47 |
|
|
Andra hands värdet ökar när du har ett väl mappat och fungerande sprut/tändning jmf med förgasare, sen sjunker ju också bensinförbrukningen också vilket heller inte är helt oviktigt En annan punkt är att du kan montera dit förgasaren när du säljer bilen och behålla sprutet till nästa bil du köper för det blir väl en wankel?
/Lasse
Motorsport fan med hårdtrimning av wankelmotorer som största intresse |
|
Författare |
Hackis
Användare
Hemort: Göteborg
Registrerad: 29.01.03 |
Publicerat datum: 24-10-2006 07:15 |
|
|
Lasse wankel skrev:
Andra hands värdet ökar när du har ett väl mappat och fungerande sprut/tändning jmf med förgasare, sen sjunker ju också bensinförbrukningen också vilket heller inte är helt oviktigt
/Lasse Nja, bränsleförbrukningen sjunker inte för att man har sprut! Enda anledningen till att den skulle göra det är att man fel bestyckning i förgasaren och kör med fet blandning! En riktigt inställd förgasare ger samma förbrukning.
Andrahandsvärdet stiger garanterat men för en gammal FB blri det knappast så mycket som kostnaden är för att köpa, installera och mappa ett komplett (nytt) sprut.
Den största fördelen med sprut skulle jag vilja säga är att man slipper mecka med olika munstycken och E-rör för att få till olika blandning. Istället så kan man ändra enkelt med en dator.
Sen kan man låta sprutet ändra blandingen beroende på t ex temperatur (eller laddtryck på en turbobil) på ett smidigt sätt vilket naturligtvis är en fördel.
Nackdelen är att du ändå måste ha på förgasaren när du besiktar bilen. Fast jämfört med en weber blir inte det någon skillnad, den får du inte heller ha...
Så för Galaxis del (som kör sugmotor) så anser jag att fördelarna inte på något vis överväger priset!
Göran Hackman, Göteborg
Sålda: RX-7 1984 "Black Edition" Roadsport C och RX-7 1985 "raceprojekt" |
|
Författare |
Molehill
Användare
Hemort: Nässjö
Registrerad: 31.01.03 |
Publicerat datum: 24-10-2006 14:13 |
|
|
Arvika skrev:
Jag har haft en hel del kontakt med honom...
Oerhört kunnig och trevlig karl.
Men Nässjögänget tror jag har förhandlat lite resor mm.
Kolla med Molehill t.ex.
Det stämmer bra det Lars! När jag köpte mitt Microtech av Jon passade jag på att fråga om en tuning tour. Han svarade då att han gärna kom till Sverige så fort någon ville betala flygbiljetten. Vi behövde vara 3-4 bilar för att splitta de övriga kostnaderna. Detta var i Maj -05 men skulle det bli aktuellt och jag fortfarande har kvar bilen i dess nuvarande form så är jag mycket intresserad.
- Oscar /TII -89 |
|
Författare |
MR Wankeltrim
Användare
Hemort: Skurup
Registrerad: 23.01.03 |
Publicerat datum: 24-10-2006 17:49 |
|
|
Blir det inte rent før tidigt næsta år så ær jag en kandidat. Maste få se vad bling kan prestera
[img]http://www.rotaryperformance.se/images/rotperfmindre.jpg[/img]
Funderar du på att Trimma eller Renovera din wankel motor så har vi kompetensen.
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för gata och tävling
blennow@glocalnet.net
0708-145580 |
|
Författare |
abiex
Användare
Hemort: ÖREBRO
Registrerad: 25.02.03 |
Publicerat datum: 24-10-2006 22:29 |
|
|
MR Wankeltrim skrev:
Blir nog inte i narheten av Stockholm. Magnus o jag snacka om nagot mer centalt vilket innebar nagonstans mitt i Sverige runt Orebro/Karlskoga men vem vet det kanske blir langre soderut.
Tänkte föreslå att det blir bäst om ni kommer till mig i Örebro eftersom min bänk är splitter ny samt orkar bromsa 1000hk på driven...ja vet att det inte finns någon med så stor intresse för wankel och har en sådan bänk i hela mellan Sverige eller i hela Sverige som ni kan besöka....Eller vad tror du Jörgen.
Fick hem den nyligen...riktigt robust och stadig bänk som kan simulera verklighets belastning mm orkar inte berätta allt om den men ja kan säga att den är väldigt modern...slår SUN, MAHA, DynoJET mm på fingrarna väldigt hårt!
Det är ett nöje med att få JON över o mappa microtech på era bilar med hjälp av min bänk.
Sen att risken för hög värme ökar är ett minne blott då ja kan få till att luften hastighet blåser ca 200km/h till 250km/h utan problem...alltså orkan inne i lokalen.
Bilder kommer snart på bänken, ni alla är välkommna till G-R.SE efter 15/NOV/2006
WWW.G-R.SE
OPTIMERING . EFFEKTMÄTNING . PRESTANDA
[center]ÄVEN BILIMPORT |
|
Författare |
MR Wankeltrim
Användare
Hemort: Skurup
Registrerad: 23.01.03 |
Publicerat datum: 25-10-2006 01:44 |
|
|
abiex skrev:
MR Wankeltrim skrev:
Blir nog inte i narheten av Stockholm. Magnus o jag snacka om nagot mer centalt vilket innebar nagonstans mitt i Sverige runt Orebro/Karlskoga men vem vet det kanske blir langre soderut.
Tänkte föreslå att det blir bäst om ni kommer till mig i Örebro eftersom min bänk är splitter ny samt orkar bromsa 1000hk på driven...ja vet att det inte finns någon med så stor intresse för wankel och har en sådan bänk i hela mellan Sverige eller i hela Sverige som ni kan besöka....Eller vad tror du Jörgen.
Fick hem den nyligen...riktigt robust och stadig bänk som kan simulera verklighets belastning mm orkar inte berätta allt om den men ja kan säga att den är väldigt modern...slår SUN, MAHA, DynoJET mm på fingrarna väldigt hårt!
Det är ett nöje med att få JON över o mappa microtech på era bilar med hjälp av min bänk.
Sen att risken för hög värme ökar är ett minne blott då ja kan få till att luften hastighet blåser ca 200km/h till 250km/h utan problem...alltså orkan inne i lokalen.
Bilder kommer snart på bänken, ni alla är välkommna till G-R.SE efter 15/NOV/2006 Låter bra Gabbi. Får man fri mappning nær man ær hovleverantør av motorer
[img]http://www.rotaryperformance.se/images/rotperfmindre.jpg[/img]
Funderar du på att Trimma eller Renovera din wankel motor så har vi kompetensen.
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för gata och tävling
blennow@glocalnet.net
0708-145580 |
|
Författare |
Arvika
Administratör
Hemort: Ekerö, Stockholm
Registrerad: 26.01.03 |
Publicerat datum: 25-10-2006 06:42 |
|
|
MR Wankeltrim skrev:
abiex skrev:
MR Wankeltrim skrev:
Bilder kommer snart på bänken, ni alla är välkommna till G-R.SE efter 15/NOV/2006 Låter bra Gabbi. Får man fri mappning nær man ær hovleverantør av motorer
Trodde det var jag som levererat motorn???
Och du som är supermeken!
Hoppas ni har kul där på andra sidan pölen...
Lars Bodin
http://www.rx7.se/
SÅLD. Åker Avgastrimmad och rostlättad FB -83. SÅLD
Kommer att åka RX4 Estate, SC 13B 6-port bridge EFI. |
|
Författare |
NiHa
Användare
Hemort: Karlskoga
Registrerad: 05.04.05 |
Publicerat datum: 25-10-2006 07:55 |
|
|
Nu börjar det komma fram lite substans till trådens fråga. Hade som sagt Abexi och Maptune som förslag då jag o Wankeltrim spånade på detta för ett tag sedan. Visste inte tidsmässigt när Abexi skulle få den monterad samt lärt sig sin rullande landsväg men visste att den klarade 1000HK då den hade dubla 500Hk-bromsar. Datumet som nuvarande avgränsning börjar från är den 15e Nov, då "ni alla är välkommna till G-R.SE efter 15/NOV/2006". o sen framåt beroende dels på när Jon tycker det är passande då han har "lot of dynowork" just nu, samt när den del av dom seriöst intresserade är mappningsklara. Har kollat på flygpriser från Australien ( bra mycket billigare att flyga tor till Sverige än samma resa härifrån o dit) som jag har delgett Jon. Har tagit upp att jag önskar kombinerat mappning o seminarium så man lär sig lite om att mappa Microtech.
REAL POWER= ROTARY PERFORMANCE |
|
Författare |
Lasse wankel
Användare
Hemort: Sundbyberg
Registrerad: 28.01.03 |
Publicerat datum: 25-10-2006 21:00 |
|
|
Detta kommer att bli både kul och intressant! Dyno shootout someone?
/Lasse
Motorsport fan med hårdtrimning av wankelmotorer som största intresse |
|
Författare |
RX7jocke
Användare
Hemort: Oskarshamn
Registrerad: 26.05.04 |
Publicerat datum: 26-10-2006 10:19 |
|
|
Synd att det inte gällde haltech nu när det äntligen är installerat |
|
Författare |
NiHa
Användare
Hemort: Karlskoga
Registrerad: 05.04.05 |
Publicerat datum: 26-10-2006 13:27 |
|
|
Lasse:Jag är på, någon mer.
Hade inte du o Wankeltrim något sådant för något år sedan som det inte blev något av med.
REAL POWER= ROTARY PERFORMANCE |
|
Författare |
abiex
Användare
Hemort: ÖREBRO
Registrerad: 25.02.03 |
Publicerat datum: 26-10-2006 13:44 |
|
|
RX7jocke skrev:
Synd att det inte gällde haltech nu när det äntligen är installerat
Du behöver inte bli ledsen...fixar även haltech..kanske inte samma dag som de har microtech event !!! men kanske dagen efter eller mycket tidigare än så ?
Ring eller maila, så kan vi diskutera.
WWW.G-R.SE
OPTIMERING . EFFEKTMÄTNING . PRESTANDA
[center]ÄVEN BILIMPORT |
|
Författare |
ICE-RX
Användare
Hemort: Lund
Registrerad: 25.02.06 |
Publicerat datum: 09-11-2006 07:23 |
|
|
oj nu blev man ju intresserad håller på att kolla på microtech men vet ju inte vad jag skall ha men jag e helt klart på om jag köper microtech!! mvh Johan
Johan Isberg
www.Redrumperformance.se
www.pioneer.se |
|