Hem · Forum · Sök · Bli medlem i SWR · Klubbens hjältar December 28 2024 22:51:08
Våra sponsorer!

Nämen se, en ledig plats till..

Och en till.
Navigation
Hem
Forum
Gamla forumet
Wankelmotorn
Bilar/MC med Wankel
Medlemsbilar
Tips och trix
Läsvärt
Klubbinfo
English
Kontakt
Länkar
Fotoalbum
Artiklar
Bra att veta
Datorgodis
Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Gå till ämne
Svenska Wankelregistret, gamla sidan. | Fria forum | Fritt forum
Sida 2 av 2 < 1 2
Författare RE: Efekt ur orginal wankel?
Lasse wankel
Användare

Hemort: Sundbyberg
Registrerad: 28.01.03
Publicerat datum: 29-11-2006 22:16
abiex skrev:
Lasse wankel skrev:
Vad jag menar är att mootrn får ett kort register när maxeffekten och max vridet ligger inom ett spann på 200 rpm, detta med följd att man måste shortshifta som en grupp N rally bil med restriktor.

På strippen:
Shortshifta eller inte vem bryr sig!....bra inställd bakvagn och bra däck baktill bör ta bilen in i mål med bra tider.

På motorvägen: Nöjesmaskin.

Ska man ut och leka drifting inga problem att spina loss mackorna smiley

Lasse wankel skrev:
Sen har en std wankel dålig fyllnadsgrad, Volymetrisk effektivitet med tanke på lite porttider samt dåligt flöde med mkt turbulenta luftströmmar.

Vad spelar det för roll om porttider är för snälla eller inte??? motorn suger inte in luften direkt... enda problemet som man har upplevt är att avgsportarna kan var lite för små, men kan man se till att rätt turbo jobbar upp trycket redan på låga varv och sedan begränsa effekt utaget på högre varv, så blir det inte tråkigt med en orginal motors porttider.
Varför inte komma på att, om motorn har x antal Nm vid ett varv tal som tex nu 541NM @ 5769rpm och man använder de räkne sättet som alla gör så kan det vara så att man har kanske närmare XXX Hk vid XXXXrpm???
Eftersom du tycker om att spekulera och räkna fram massa saker så bör du kunna räkna fram eller omvandla vrid till HK! Kan man klämma fram 480hk med en sådan maskin???
Det kan du ta reda på om du vill verkligen veta om det är möjligt eller inte, fram med miniräknaren smiley

Lasse wankel skrev:
Tror säkert Oscar kommer att åka riktigt fort med sin 442 hk motor bara inte maxeffekten sjunker kraftigt efter 5900 rpm utan dippar sakta till c:a 7000 rpm.

/Lasse

kurvan dippar med flit, den är laddtrycks relaterad...vill man så kan man pressa fram mer effekt men frågan är hur pass hållbara de 3 delade apex tätningarna är?

Ja tar och lägger upp en bild på kurvan så ni förstår hur den ser ut!

Jag skulle föredra att ha motorn med mer töj mer ladd i botten och sen få laddat att minska på högre varv då får man en sanabbare motor på strippen med stock block. Sen kommer motorn bli kanon för snabba omkörningar samt drifting.
Jag är mkt tveksam om man kan klämma 480 hk med V-Power tror spikningar samt värme problem kommer som ett brev på posten. Men... det kan gå om man använder högoktaningt racer bränsle och laddar 1.4 bar. Tycker kurvorna ser bra ut men kurvor är inte alltsmiley

/Lasse

Motorsport fan med hårdtrimning av wankelmotorer som största intresse
wankelmats
Administratör

Redigera

Hemort: Stockholm
Publicerat datum: 30-11-2006 00:16
Som tekniskt intresserad blir jag väldigt nyfiken varför vridet plötsligt ramlar så fort ?
Är det turbon som går i taket ? eller
Är det soppatillförseln som inte pallar mer ? eller
Är det avgastempen som sätter stopp ? eller
Är det knacksensorn som sätter stopp ?
eller är det något annat som drar i nödbromsen ?

annars borde denna spis ha förutsättnigar för ännu högre effekt smileysmiley
Det är ytterst sällan man ser en kurva med topparna så nära varandra!
så det borde finnas något som någorlunda enkelt kan förbättra det hela.

Jag håller alltså fullständigt med om frågeställningen varför max vrid och effekt ligger så nära varandra...
Misstolka mig nu inte och tro att jag bara klagar, utöver min frågeställning tycker jag att det är ett mycket bra resultat som verkligen är värt att gratulera!

/Mats
Spider, Ro80, Rx4W, FB, TII-cab, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, lite olika MC- marin- flyg-& andra motorer, och en wankellös Ro80

Redigerat av wankelmats datum: 30-11-2006 00:48
http://www.nsu.nu
dizzy
Användare

Redigera

Registrerad: 29.01.03
Publicerat datum: 01-12-2006 13:52
Enl den kurvan som jag såg är blir bilen ganska lättkörd på bana.

Mats: min teori varför effekten dalar på slutet är orginal portarna börjar visa sina nackdelar. Det kan också vara turboagget som inte orkar med på slutet. Eller en kombination av de två. Dock så gissar jag vilt då jag inte vet nått om denna maskin.

Morgan F
RX-7 FD -92
http://www.solace.mh.se/~dizzy

Speed doesnt kill, its the sudden loss of it that does.
3341893 http://www.solace.mh.se/~dizzy
Thunder
Användare

Hemort: Sthlm
Registrerad: 16.05.04
Publicerat datum: 01-12-2006 15:49
Helt ärligt så var det NOG (Gabi du får fylla i) soppan som svek. Körde pumpen till 99,7% så det fanns inte så mycket kvar att ge. Agget pallar ca 100 sjöhästar till så det ska de inte vara någe fel på..smiley
wankelmats
Administratör

Redigera

Publicerat datum: 01-12-2006 19:47
Thunder skrev:
Helt ärligt så var det NOG (Gabi du får fylla i) soppan som svek. Körde pumpen till 99,7% så det fanns inte så mycket kvar att ge. Agget pallar ca 100 sjöhästar till så det ska de inte vara någe fel på..smiley

När en så vacker nästan rakt stigande momentkurva rasar neråt efter ett så skarpt knä, så måste det vara någon pryl i kedjan som inte hänger med längre.
Tag det isåfall varligt med den alltför magra blandningen du troligen har över 5500 rpm.
Det blir kul att se resultatet efter nästa mätning med en bättre soppapump smileysmiley potential för minst 500 hästar smiley

/Mats
Spider, Ro80, Rx4W, FB, TII-cab, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, lite olika MC- marin- flyg-& andra motorer, och en wankellös Ro80
abiex
Användare

Redigera

Hemort: ÖREBRO
Registrerad: 25.02.03
Publicerat datum: 01-12-2006 21:47
Oscar...spridarna jobbade så mycket (99,7%) , och anledningen är, för att pumpen inte pumpa mer än 255liter/t....du kommer väl ihåg i början då ja sa till dig att vi inte kan prestera mer än 400hk med en walbro pump om allt ska vara säkert och inte börjar flukta iväg.
Oscar köpte walbro pumpen bara för att en "duktig erfaren wankel kunnig trimmare" hade rekomenderat dessa pumpar i fråga.
Men de han glömda va att spridarna flödar mer än vad pumpen orkar pumpa, så det gjorde att vi fick nöja oss med effekten som blev.

wankelmats: Du har verkligen utforskat kurvan till 110% där av du märkt att risken är stor att man har för mager blandning... men ja kan säga att det är på gränsen till mager man måste få vara lite fin känslig! smiley

Som ja tidigare skrev, hade det varit ny renoverad maskin med 2 delars apex tätningar så hade ja pressat motorn mer och tvingat fram närmare 470-475hk!
ett par 1000rpm senare. kanske inte det bästa om man ska använda bilen i långlopp men om det gäller streetrace eller strippen = perfekt, sen kan man sänka laddtrycket med en enkel knapptryckning och ha bilen till och från jobbet som vanligt med mindre effekt och soppa förbrukning.

Dizzy:
I staterna åker de med ca 410hk på hjulen med liknande kit.

Lassewankel:
Ja skrev aldrig att ja ska klämma fram 480hk med vanlig v-power 99 oktan bränsle.
Att kurvor inte är allt instämmer ja inte med...vissa kurvor är en viktig del av livet smiley men kanske inte alla tycker som ja smiley det finns även de som gillar annat!
Att motorn inte är snabb eller om den är det osv.. de visar sig när det är dags!

Som Oscar skrev tidigare ribban är satt och nu gäller det att man kliver förbi med sin orginal motor och plockar ut mer än 442Hk.

Jag vill åter igen gratta Oscar för resultatet, och för de som inte kan svälja detta behöver inte anstränga sig med massa teorier som inte är vatten tähta.
Bygg ihop nåt som är värre och bevisa att ni också kan i praktiken! och inte bara i teorin. smiley

WWW.G-R.SE
OPTIMERING . EFFEKTMÄTNING . PRESTANDA

[center]ÄVEN BILIMPORT

Redigerat av abiex datum: 01-12-2006 21:48
http://www.garabedianracing.com
wankelmats
Administratör

Redigera

Publicerat datum: 02-12-2006 01:18
Tjena Gabi,
Min granskning är mycket långt ifrån 110%, det behövs inte mycket gluttande på kurvorna för att se att den som var med och mappade systemet inte ville ta onödiga risker smiley (Helt rätt enligt min åsikt)
Då menar jag absolut inget negativt, utan bara att det är någon som tillräckligt väl kan det som många kallar wankelns "svagheter" har varit med för att kunna generera en kuva som innehåller både plus och minussmileysmileysmiley

/Mats
Thunder
Användare

Hemort: Sthlm
Registrerad: 16.05.04
Publicerat datum: 07-12-2006 20:00
Om någon e sugen på ett bra recept för att plocka ut 440+ på org motorn så e det bara att knata in på närmsta cafe i Örebro och beställa dessa dellikatesser:

HKS T04S TURBO
HKS 50 MM RACING WASTEGATE
HKS EXHAUST MANIFOLD
HKS 3" DOWNPIPE
K&N INTAKE FILTER
GREDDY FMIC
GREDDY IC PIPE KIT
GREDDY ELBOW
GR RELOCATION BATTERY KIT
RE FUEL RAIL
1600CC INJECTOR
SARD FPR
HS FUEL PIPE
UPRATED FUEL PUMP
APEXI POWER FC
APEXI AVC-R
3 BAR MAPSENSOR
GR HOSE LINES
GR POLISHED U.I.M
OSGIKEN TWINPLATE
PULLEY KIT
TIAL 50MM BOV
REDLINE ENGINE OIL
REDLINE TRANNY OIL
REDLINE DIFF OIL

Samt deras Latte´. Den e grymm!!smileysmiley Sjan kan sin kaffe maskinsmiley

Mats: Detta var bara ett test för att bevisa att det går att plocka ut en bra bit över 400hk på org motorn som vissa på detta forum inte tror går. Men nu e det bevisat igen. Och om du vet vad agget pallar så vet du ribban oxo...smiley

Skulle vilja tacka för den bra responsen man fott och även Gabi, Sjan och Shappe på G-R.se
Jag e supper nöjd så här långt!smileysmileysmiley
Sida 2 av 2 < 1 2
Gå till Forum:
Våra sponsorer!

Nämen se, en ledig plats till..

Och en till.
Klotterplanket
Du måste logga in för att skriva ett meddelande.

Combat
19 Feb : 21:56
Har felanmält problemet som uppstått med vanliga adressen.

Combat
03 Nov : 22:13
Ni får gärna rensa ibland era pm, DE TAR STOR PLATS I DATABASEN!

Combat
03 Nov : 21:55
Vänligen använd inte detta klotterplank!

Evangelion
18 Oct : 18:44
kom ett paket i dag Lasse! hämtar ut det imorgon sen är det tok meck i helgen

mpowered
18 Oct : 06:05
bratten och lasse.W har pm

robzter
17 Oct : 21:39
jag var där. stack efter halvtid. fotboll är sååå tråkigt.

MR Wankeltrim
17 Oct : 20:30
1-1 för j*v#a dåligt .

MR Wankeltrim
17 Oct : 19:24
Paus.. Ser bra ut inu smiley

MR Wankeltrim
17 Oct : 18:57
Nä en kall öl o sen är det fotboll på tv:n smiley

Backe
17 Oct : 17:53
Mr Wankeltrim PM!

Arkiv Klotterplanket
SWR - Svenska Wankel Registret är klubben för alla som är intresserade av Wankelmotorn