Hem · Forum · Sök · Bli medlem i SWR · Klubbens hjältar May 12 2025 14:08:19
Våra sponsorer!

Nämen se, en ledig plats till..

Och en till.
Navigation
Hem
Forum
Gamla forumet
Wankelmotorn
Bilar/MC med Wankel
Medlemsbilar
Tips och trix
Läsvärt
Klubbinfo
English
Kontakt
Länkar
Fotoalbum
Artiklar
Bra att veta
Datorgodis
Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Gå till ämne
Svenska Wankelregistret, gamla sidan. | Fria forum | Fritt forum
Författare info om 13b
LindeMan
Användare

Hemort: Hammarstrand
Registrerad: 05.04.06
Publicerat datum: 06-04-2006 21:21
Helt ny när det gäller wankel motorer, har en fräsch bubbla med bur båge å riktiga stolar men det sitter en orginal 1300cc motor i, fasen vad tråkigt de är. har kollat runt en hel del här men hittar inga exakta priser eller uppgifter osv.
13b med förgasare ligger dom på 146hk orginal?
vart finns det sånna motorer?
vilket pris ligger dom i ungefär?
vad ska man akta sig för när det gäller wankel spec 13b som jag skulle vilja ha.
nån som tillverkar adapterplattor mellan en wankel å busslåda för ett bra pris eller är det bara till å göra själv.
lite info eller länk till info om dom här motorerna tack//Ante
prince_adde@hotmail.com www.lindensmotorsport.se
Författare RE: info om 13b
Bosse wankel
Användare

Hemort: Veinge
Registrerad: 10.04.03
Publicerat datum: 06-04-2006 23:33
ring på 070-5800521
104765609 bosse@veinge.nu
LindeMan
Användare

Publicerat datum: 07-04-2006 10:07
är det bara å ringa å störa eller? är bara ute fter lite info då det inte blir nån motor förns skatte pengarna kommer då ja har hela 3000kr å leva för i månaden efter hyran på lägenheten. e arbetslös, ska flytta, nya grejer till ena bilen så man kan sälja, betala garage hyra, å toppen på de så krockade jag med bruksbilen för en vecka sen så punga ut en självrisk på 3000 också. så de är jävligt knapert med pengar smiley men som sagt när skatte pengarna kommer så blir det motorköp smiley så ja har en hel del annat å priotera först å främst.
Bosse wankel
Användare

Hemort: Veinge
Registrerad: 10.04.03
Publicerat datum: 07-04-2006 10:42
de är bare å ring
104765609 bosse@veinge.nu
mantajohan
Användare

Redigera

Hemort: perstorp
Registrerad: 23.10.05
Publicerat datum: 07-04-2006 10:51
kolla runt på forumet, det ska finnas antingen på detta nya eller det gamla forumet om nån som säljer adapterplatter till bubbla (minns ej vem)

vad jag vet så ligger 13b med förgasare på 110-115hk orginal medans med insprut så ligger den på 146hk en modern med insprut kunde jag ha köpt för 15 000:- (tror jag det var) jag har inte ens 1500 tillgängligtsmiley

att komma upp i 180-200hk e dessutom relativt enkeltsmileysmileysmiley

sprit och bilkörning e bra, men bara om man har spriten i bränsletanken smiley
"The magic of wankel"
http://www.bensinskatteuppror.se/

Redigerat av mantajohan datum: 07-04-2006 10:51
jösse
Användare

Redigera

Hemort: strömsund
Registrerad: 25.03.05
Publicerat datum: 07-04-2006 17:00
Annars har du en som åkt wv wankel i många år som bor i hammarstrand och är en fena på wankel anders nilssonsmiley
flata.yxa@spray.se
LindeMan
Användare

Publicerat datum: 07-04-2006 17:01
mantajohan skrev:
kolla runt på forumet, det ska finnas antingen på detta nya eller det gamla forumet om nån som säljer adapterplatter till bubbla (minns ej vem)

vad jag vet så ligger 13b med förgasare på 110-115hk orginal medans med insprut så ligger den på 146hk en modern med insprut kunde jag ha köpt för 15 000:- (tror jag det var) jag har inte ens 1500 tillgängligtsmiley

att komma upp i 180-200hk e dessutom relativt enkeltsmileysmileysmiley

tack för infon johan, lite fel där då med insprut å förgasare men man är inte mer än människa smiley då är det alltså en med insprut man ska ha. då är de den där jävla skiten med all elen, så segt å få de å se bra ut. men som sagt vill man vara fin får man lida pin heller hur de nu heter.

nu så måste ja få fråga min största undran ang wankel motorer, hur mycket varvar dom? man har ju alltid hört 13.000 +- ungefär. men nu när jag började å kolla efter motorer så har jag hört att dom inte varvar så jätte mycket, för de speciela med en wankel e ju ljudet å att man har kunnat varvat, iaf vad ja har fått för migsmiley
LindeMan
Användare

Publicerat datum: 07-04-2006 17:04
jösse skrev:
Annars har du en som åkt wv wankel i många år som bor i hammarstrand och är en fena på wankel anders nilssonsmiley

jo jag har hört om han, tänkte först att ja skulle ringa å kolla om han hade nån motor men han hade tydligen lagt av å sålt allt, ska inte säga till 100% att de e så bara av vad jag hörde av polarna på bilbolaget
dizzy
Användare

Redigera

Hemort: Stockholm
Registrerad: 29.01.03
Publicerat datum: 07-04-2006 17:19
LindeMan skrev:
nu så måste ja få fråga min största undran ang wankel motorer, hur mycket varvar dom? man har ju alltid hört 13.000 +- ungefär. men nu när jag började å kolla efter motorer så har jag hört att dom inte varvar så jätte mycket, för de speciela med en wankel e ju ljudet å att man har kunnat varvat, iaf vad ja har fått för migsmiley

OM man spenderar lite (mycket) pengar på rätt wankelmotor KAN man få dom att vara upp till 11-12-13.000 nånstans. MEN motorn kommer inte att hålla om jag altför länge ändå om jag förstått det hela rätt.

Det som ska sägas om wankelmotorer är att de ÄR varv-villiga och ska köras på höga varv. 7000-8000 varv är inga problem. Idag är det kanske inte så mycket med tanke på Hondas Vtec motorer och en hel del andra märken som börjat få upp varven på sina motorer. MEN för en 10 års sen var 7-8000 mycket.
Nya RX-8 har varvstoppet på 10.500 om jag är korrekt informerad.
Motorljudet är också nått helt speciellt. Helt underbart.

PS Jag har inte sten koll på varvstoppet på andra wanklar än FDs.

Morgan F
RX-7 FD -92
http://www.solace.mh.se/~dizzy

Speed doesnt kill, its the sudden loss of it that does.
3341893 http://www.solace.mh.se/~dizzy
MR Wankeltrim
Användare

Hemort: Skurup
Registrerad: 23.01.03
Publicerat datum: 07-04-2006 17:54
Skall man varva en äldre wankel mycket då krävs det riktiga bitar dvs lätta rotorer, lätt sv-hjul, rätt sorts apextätningar, ombalansering ( gärna på rätt sätt smiley ).Mao så kostar det lite att fixa till så det fungerar men det är inget omöjligt sen om man blandar ihop lite äldre gavlar rotorhus med nyare rotorer spelar ingen roll bara man har koll på vad som lirar.

[img]http://www.rotaryperformance.se/images/rotperfmindre.jpg[/img]

Funderar du på att Trimma eller Renovera din wankel motor så har vi kompetensen.
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för gata och tävling

blennow@glocalnet.net
0708-145580
blennow@rixtele.com http://www.rotaryperformance.se
mantajohan
Användare

Redigera

Hemort: perstorp
Registrerad: 23.10.05
Publicerat datum: 07-04-2006 19:09
LindeMan skrev:
tack för infon johan, lite fel där då med insprut å förgasare men man är inte mer än människa smiley då är det alltså en med insprut man ska ha. då är de den där jävla skiten med all elen, så segt å få de å se bra ut. men som sagt vill man vara fin får man lida pin heller hur de nu heter.

skillnaden i effekt mellan rätt inställd förgasare och insprut borde inte vara mycket, däremot får man ofta bättre körbarhet med insprut och sen att den modernare 13b(utan turbo) har 3portar/skiva när dom gamla har 2portar/skiva det gör att den modernare 13b har lite mer körbart register kanske???

personligen tycker jag att wankelmotorer kan låta som dom varvar mycket mer än dom rent faktist gör, det e kanske därför andra också tror att dom kan varva skitmycket???

här e ett par länkar till örongodis smiley

4rotors motor, vet ej hur mycket den varvar men den låter ju ungefär som formel 1 och dom varvar ca 18 000rpm och så mycket varvar den nog intesmiley

http://videos.streetfire.net/iPlayer.aspx?fileid=7C2FE870-129C-48CC-833F-FF3D584C8FE5

denna låter också härligt 20b utan turbo

http://videos.streetfire.net/Player.aspx?fileid=FAC84991-93D2-4844-9FF5-16CDF5D594B9

sprit och bilkörning e bra, men bara om man har spriten i bränsletanken smiley
"The magic of wankel"
http://www.bensinskatteuppror.se/
LindeMan
Användare

Publicerat datum: 07-04-2006 22:29
vad betyder rew på 13b motorerna??
Geite
Administratör

Redigera

Hemort: SÄFFLE
Registrerad: 11.02.03
Publicerat datum: 07-04-2006 23:44
LindeMan skrev:
vad betyder rew på 13b motorerna??

Hallå,

REW står för Rotary Engine tWin turbo, alltså Wankelmotor med dubbla turboaggregat..

Hälsningar - Fredrik Geite

Besök gärna: www.rotaryracing.se

Mazda Rx-7 FC 'Enfini project' + Rx-2, Rx-3, Rx-4 Coupe
_ _ _ http://www.wankel.se http://www.rotaryracing.se
Gå till Forum:
Våra sponsorer!

Nämen se, en ledig plats till..

Och en till.
Klotterplanket
Du måste logga in för att skriva ett meddelande.

Combat
19 Feb : 21:56
Har felanmält problemet som uppstått med vanliga adressen.

Combat
03 Nov : 22:13
Ni får gärna rensa ibland era pm, DE TAR STOR PLATS I DATABASEN!

Combat
03 Nov : 21:55
Vänligen använd inte detta klotterplank!

Evangelion
18 Oct : 18:44
kom ett paket i dag Lasse! hämtar ut det imorgon sen är det tok meck i helgen

mpowered
18 Oct : 06:05
bratten och lasse.W har pm

robzter
17 Oct : 21:39
jag var där. stack efter halvtid. fotboll är sååå tråkigt.

MR Wankeltrim
17 Oct : 20:30
1-1 för j*v#a dåligt .

MR Wankeltrim
17 Oct : 19:24
Paus.. Ser bra ut inu smiley

MR Wankeltrim
17 Oct : 18:57
Nä en kall öl o sen är det fotboll på tv:n smiley

Backe
17 Oct : 17:53
Mr Wankeltrim PM!

Arkiv Klotterplanket
SWR - Svenska Wankel Registret är klubben för alla som är intresserade av Wankelmotorn