Nu är våren här igen och den sedvanliga wankel abstinensen sätter in.
passande nog så sålde jag snöskotern igår så jag fundera lite på en 7a igen
Väsnterstyrt vekar baraa ha stigit i värde sen jag sålde min så jag vart lite fundersam att ta hem en från England, bättre en postbil än ingen bil
Men jag vill inte anlita nån importfirma utan tänkte fixa allt själv men jag skulle vilja ha lite hjälp så jag vet vilka papper jag behöver.
Vad jag förstått så måste bilen vara registrerad i England för att importen ska bli enkel.
vad jag förstått är det = V5 Registration Document
Är allt grönt bara detta finns?
Men jag har ingen aning om hur papperna ser ut och hur de ska fyllas i, och vad jag behöver ha med mig hem så den går att regga.
Hittade detta på www.dvla.gov.uk :
If you are taking your vehicle out of Great Britain permanently you must notify DVLA. If you have a Registration Document (V5) you can do this by completing section C to show the intended date of export. The V5 should then be returned to DVLA or to a DVLA Local Office. In its place you will receive a Certificate of Permanent Export (V561) as confirmation of your vehicle's registration.
If you have a Registration Certificate (V5C) then you must notify export on the purple section (V5C/4). You must take your Registration Certificate with you as you may have to hand it over to the relevant authority when the vehicle is registered abroad.
Further information on this subject, including advice on taking a vehicle to Northern Ireland, can be found in leaflet V526 'Taking your vehicle out of the country'.
Vad skljer på:
Registration Document och
Registration Certificate
är detta bara två olika versioner av ägarbevis eller är det registrerade och förregitrerade fordon eller liknande?
Går båda lika enkelt att importera och regga?
Så som jag kan tolka med Registration Document
så ska man fylla i papperna och skicka in och sen få ett export bevis, kan man lita på att detta kommer med posten hem eller måste man leta rät på ett DVLA kontor och få det på plats?
Och så som jag tolkar det med Registration Certificate
så fyller man i den lila delen och skickar in å tar med sig resten?
men nån typ av vavregistreringsbevis behövs väl?
Hjälp skulle verklingen upskattas...
Montegoblue FD -94 US Touring
messenger: thulle@hotmail.com
1. Bokade färja och fixa försäkring
2. Ringde på bilar
3. Bestämde träff på Heatrow
4. Flög över och betalade, Se till så DU får papprena (V5).
5. Nycklar och bil min, ringde till försäkringsbolaget och gav dem chassie nummret.
6. Fyllde i slippen på V5 och postade den.
7. Tog färjan hem.
8. Reggade, inga problem.
Lycka till!
Btw. Allt angående V5 står på den. Ganska självinstruerande!