Författare |
Skitkul å ha wankel, ge inte upp! |
Combat
Superadministratör
Hemort: Gbg
Registrerad: 11.04.03 |
Publicerat datum: 23-07-2006 10:38 |
|
|
Svenska Wankelregistret försöker samla wankeltokar och allmänt intresserade på hemsida/forum, när någon har problem så försöker vi så gott det går att bidra med lösningar på problem som folk drabbas av. Inget fel i detta det är ju ett av syftena med att vi finns.
Antalet som har problem och ber om hjälp då och då verkar tyvärr vara lååångt fler än de som bara kör och kör.
Jag själv skulle gärna se att de som haft problem men löst dom samt de som lever sina liv utan problem skriver av sig emellanåt och berättar hur himla kul de har det med sina bilar. Jag skulle bli mycket gladare om folk delade med sig av positiva upplevelser för att visa på de kul sidorna med att äga en wankel. Vi är ju inte här enbart för att hjälpa varann, vi är här även för att dela med oss av glädjeämnen som i slutändan borde resultera i att problemen känns aningens roligare att lösa när de uppstår.
Exempelvis Kelimutu brukar ju skriva av sig lite positiva upplevelser emellanåt och varvar detta med lite småstrulsrapporterande. Mer sånt!!!!!!
För ett par år sedan kändes det som wankelfolket stod i startgroparna redo att ta plats bland fint kolvfolk (nå´t måste jag kalla det). 2003 var året då Mikael Mohlin och Magnus Johansson blev mästare i Nordic Thundercars respektive lilla klassen i Evo-cupen, RX-8 var het och alla tidningar skrev om bilen. På strippen var det ett gäng flitiga gasare, visst har det gasats på strippen med wankel förr också men internet och bredband har de sista åren gjort att det kommit mer ljus på oss.
Men det känns som att vi kommit av oss, istället för att fortsätta armbåga oss fram upplever jag det som att vi slutat med detta och tagit ett par steg tillbaka. Visst importeras det RX-7: or helt hysteriskt nu, men de nyblivna wankelägarna har samma problem nu som andra hade för några år sedan. Så förutom att det blivit fler bilar känns det inte som vi kommit nånstans.
Apropå tävlingsförare och att försöka få dom att göra livet lättare för sig själva genom att synas/marknadsföra sig så gav jag upp för två år sedan. Visst alla tävlingsförare har inte internet eller tid att rapportera, å andra sidan tar man sig inte tid att synas så får man inga sponsorer heller.
All heder åt Mikael och Björn Mohlin som faktiskt ansträngde sig att producera racerapporter, men de har lagt ner tävlandet och sålt bilen.
Nu är det Jonny Hjertberg som axlat manteln som tävlingsförare med intresse av att synas på nätet. Bra jobbat Jonny, du uppdaterar din sida riktigt flitigt, synd att pinjongen gav upp igår.
Själv är jag intresserad av wanklar som deltar i tävling oavsett tävlingsform. Jag är även intresserad av foto och videos på wanklar oavsett om de är vanliga gatbilar eller tävlingsfordon.
Är jag ensam om att vilja se mer svenska videos eller stämningsfulla foton?
Jag är intresserad av att pilla ihop videofilmer, men hur många är egentligen intresserade av att se på dom?
Vad vill du ha ut av ditt wankelägande och wankelregistret, är vi enbart till för att lösa dina problem eller ser du registret som en liten familj med trevligt umgänge i verkliga livet eller i vart fall på nätet?
Redigerat av Combat datum: 24-07-2006 22:55 |
|
Författare |
RE: Är det bara elände? |
johnnydaveman
Användare
Hemort: Stenhamra, Ekerö
Registrerad: 18.08.05 |
Publicerat datum: 23-07-2006 15:15 |
|
|
jag har kört med min fd i ett par år nu å den går problem fritt nästan bara lite omsorg då å då . jag kan tilläga att högerpedalen alltid e i botten det går nästan inte å hålla sig |
|
Författare |
Exlex
Användare
Hemort: Stockholm
Registrerad: 27.12.03 |
Publicerat datum: 23-07-2006 15:32 |
|
|
jag förstår hur du menar, tyvärr är man ju när allt går bra lite lätt för att bara rulla vidare. Min bil går skitbra och jag stortrivs. River runt lite asfalt i Stockholm och gör livet osäkert för kolvbilarna.
Anton Kindblad, Wankeltok, förare av en röd RX7 TII -90
wankelbloggen
"If there is no risk getting killed it's not worth doing in the first place" |
|
Författare |
dizzy
Användare
Hemort: Stockholm
Registrerad: 29.01.03 |
Publicerat datum: 24-07-2006 09:33 |
|
|
Nu funkar ju min bil bara fin fint =)
kör med den till och från jobbet varje dag och är jättenöjd (förutom då man får bensinräkningen engång i månaden då )
Hakade på en Porsche Gt3a förra veckan och fastän det svängde och var kurvit så klarade han inte av att köra ifrån mig. =)
Den största skillanden var bromsarna ... eller rättare sagt däcken.
Med tanke på hur snabbt han stannade så hade han bättre däck än mig.
Jaja det känndes skönt att man inte blev ifrånkörd av en GT3 iaf =)
Morgan F
RX-7 FD -92
http://www.solace.mh.se/~dizzy
Speed doesnt kill, its the sudden loss of it that does. |
|
Författare |
Combat
Superadministratör
Publicerat datum: 24-07-2006 10:27 |
|
|
Om fler fyller på positivt innehåll här så får jag väl döpa om tråden till: Skitkul å ha wankel, ge inte upp!
|
|
Författare |
X-Man
Administratör
Hemort: Sundsvall
Registrerad: 21.08.03 |
Publicerat datum: 24-07-2006 12:13 |
|
|
Ja alltså såhär är det väl.... Det är "skitkul å ha wankel"
Och jag kan nästan sätta en slant på att jag varit en av dom mer otursförföljda, men riktigt än så ger jag inte upp.
Tyvärr rasade kopplingen för en vecka sedan, men eftersom det var stripp tävling i helgen så tänkte jag fixa den lite snabbt. Och det gjorde jag, tog 3 dagar så hade jag fixat det (tack till MR Wankeltrim för hjälpen som vanligt). Men då visade det sig att jag inte längre hade någon synkring kvar på 2´ans växel. Detta hände då när kopplingen rasade. Jag växlade i 2´an (utan koppling skulle det visa sig sen) i ca 7000 varv, och det tyckte den tydligen inte om.... märkligt...
Men men... Bilen går bättre än någonsin (tack till gzon bla), nu skulle den behöva mappas lite till om du läser detta gzon .
Och jag och Dizzy försöker styra upp någon liten träff på mittsverigebanan, även om det verkar gå lite trögt med intresset.
Men även fast jag varit så otursförföljd så är det sällan det går mer än en dag utan att jag börjar känna abstinensen i wankeltarmen
Så Combat.. det är väl dax att byta namn på tråden snart?
Den här dagen började faktiskt riktigt bra, sen klev jag upp :-/
Redigerat av X-Man datum: 24-07-2006 12:14 |
|
Författare |
Flepp
Användare
Hemort: Överklinten(7mil norr om umeå)
Registrerad: 14.09.05 |
Publicerat datum: 24-07-2006 12:30 |
|
|
Får väll fylla på lite jag också!
Sedan bilen köptes i juni så har den gått varje dag!
Inget tjorv med den inte!
Grymt rolig, även fast den bara är en NA, har snart inga bakdäck kvar...
Dock har jag blivit lite less på effekten, men det ska ordnas i vinter förhoppnings vis!
|
|
Författare |
MR Wankeltrim
Användare
Hemort: Skurup
Registrerad: 23.01.03 |
Publicerat datum: 24-07-2006 21:29 |
|
|
Får väl fylla på med både elände och positiva saker....
Elände:
För min del så har det varit en del elände med klämd nerv i nacken vilket ställer till det för mig när det gäller skruvandet men nu verkar som det är på bättringsvägen så det är bara att hålla tummarna.
Nästan dagligen så ringer det en del personer privata och företag som har problem med antingen motor eller bil vilket är tråkigt men många av dessa har köpt sig ett problem iform av en billig importerad bil som det sen skall tjänas pengar på. Oftast blir det inte så för billiga bilar är till 99% slutkörda antingen i motor eller chassie vilket kanske är logiskt om man tänker att om den är bra varför säljs då bilen billigt. Mao så om man köper en billig bil så får man räkna med att det kan kommer säkert kosta en hacka att få iordning den.
På tävlingsfronten så har det gått både bra och dåligt vilket kanske är normalt med tanke på vad materialet utsätts för. Jonny H och Mörtis har haft en del strul med sina bilar ibland kanske lite onödiga fel men även en del otur. För den nye ägaren till Mohlins bil så kunde det startat lite bättre. Ett litet slarv vid montering av luftfiltert gjorde att det lossnade och naturligtvis så åkte man av banan och landade i en sand fålla med resultat att motorn fylldes med grus . .
Magnus Johanssons gamla folka har fått ny ägare som heter Jaako Olillas och han började säsongen med att skjuta motorn . Visserligen så var det förväntat för när föregående ägaren sköt motorn så förklarade jag varför det inte håller och ändå så kör man vidare på samma koncept ( dvs fel roterande delar för ändamålet håller inte om man varvar 10k speciellt inte om det är fel balanserat ) . Hörde lite sladder igår från nån snubbe uppe i norra delen av landet att Jaako ville skicka ner motorn till mej för att få den fixad.
Positiva saker som hänt:
På wankel fronten så ser det ut att ljusna då jag snart skall sätta igång o skruva motorer så att vi får ut fler bilar på vägarna och tävlingsbanorna.
En annan positiv grej är att nu har vi börjat importera både nya och begagnade delar från japan så om det skall invensteras i motordelar chassie delar mm så kan vi fixa till rätt pris.
På motorbyggar fronten så får jag mycket förfrågningar från folk här hemma och även en del från norge som vill ha trimmat/renoverat sina motorer.
Annat nytt är att motorbalanserings utrustningen är snart färdig och för att kunna erbjuda lite special byggen i alu och rostfritt så har även en tigsvets inhandlats.
För kunder som önskar så kommer det snart erbjudas bromsning av motorer i en nästan sprallans ny Super Flow bänk som vi kommer hyra in oss i, bänken pallar med en bit över 1500 hk så den lär räcka till för ändamålet .
Mina egna projekt står still men det har in handlats ännu mer delar till både motor och chassie så får jag bara en ledig stund över så skall jag plocka ihop fram och bakvagn så jag kan få ner den på hjulen och fortsätta med karossen. Har lite nya ideer så ev så säljer jag bilen färdig eller som ett rullande chassie så om någon är intresserad av att köpa vad som troligen är landets värsta fc så är den till salu till rätt pengar .
De va allt från mej
over and out.
[img]http://www.rotaryperformance.se/images/rotperfmindre.jpg[/img]
Funderar du på att Trimma eller Renovera din wankel motor så har vi kompetensen.
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för gata och tävling
blennow@glocalnet.net
0708-145580
Redigerat av MR Wankeltrim datum: 25-07-2006 05:03 |
|
Författare |
RE: Skitkul å ha wankel, ge inte upp! |
Combat
Superadministratör
Publicerat datum: 24-07-2006 22:55 |
|
|
Nu var den omdöpt, ämnet på tråden alltså!
|
|
Författare |
Lennart
Användare
Hemort: Ekerö
Registrerad: 19.02.04 |
Publicerat datum: 25-07-2006 12:59 |
|
|
Nu har jag åkt 5450 Mil med Råttan, blandad körning väg, bana och den funkar som den ska. I fredags körde jag på Gotland Ring hela dagen, sk.tkul bana med mycket sväng och upp och ner = kuperad bana. Råttan som är helt orginal funkar jättebra som året runt- ban- bil men det går en del däck, 300 mil på senaste omgången och det är dax att göra något åtminstone vänster sida. Det får man ta när man gillar när det svänger.
Flera Råttor på banan och till vardags.
LP. En R(x)åtta. \"En Racecar R(x)åtta.\" Fyra roåttingar- Blatten,Grålle,Silvia & Bruno + en flytande röding. |
|
Författare |
Klurax
Användare
Hemort: Boden/Umeå
Registrerad: 20.02.06 |
Publicerat datum: 25-07-2006 16:26 |
|
|
Håller med dig Combat på ett antal punkter. Wankel fick stort genomslag för några år sedan, men nu ser man inte lika många wankelbilar i tidningar och liknande. I Sverige finns det inte så många som tävlar med wankel, förutom här uppe i Norrbotten inom rallycross samt lite bana i södra Sverige. Men fler och fler visar intresse, det märker man av i depåerna (det gör nog rallycross-åkarna också). I Norge finns det ju ett antal wankelmaskiner i rallycross, ganska många dessutom. Fort går de också. Se bara på Atle Wik i en RX7 gen1 som vunnit i både rallycross och backe.
Vad gäller gatbilar tycker jag det verkar mycket lovande, iaf här uppe i Norrbotten. Det finns redan nu ett par bilar som rullar, men det finns också mycket fina byggen som är på G till nästa sommar. Var i lördags och tittade på ett mycket lovande och seriöst bygge. Här uppe är det främst de äldre RX-modellerna som dominerar. Bara i lilla Boden finns iaf 3 st wankelbilar som rullar och någon till som är på G.
När det gäller mitt egna wankel-åkande kan jag instämma att det är skitskoj med wankel. Att både varva 8000 och höra underbar sång och att ligga och smågasa i låg hastighet, släppa upp gasen lite och höra "bluddrandet" (typ som Crazy Frog). Har dessutom hunnit åka ett antal mil i sommar, och fler ska det bli. Samlar på mig så mycket filmer som möjligt med wankel, både gratis från internet samt köpes-DVD:er från utlandet.
Småproblem dyker upp ibland, men det får mig iaf inte i närheten av att ångra motorvalet... Jag är helnöjd.
Nä, wankel är sketaskôj och intressant och det verkar många hålla med om. Att de sedan kan gorma lite gör inget. Lite svineri får man räkna med, annars skulle väl t.ex. inte Alfa Romeo-klubben finnas
|
|
Författare |
RE: skitkul |
sucke
Användare
Hemort: korsträsk
Registrerad: 25.04.05 |
Publicerat datum: 25-07-2006 18:00 |
|
|
Kan bara hålla med men som det är nu får man tok skruva för att få ihop Rx4:an jag har sagt att om den inte är startad till nyår ska jag sälja alla wankel delar och börja samla frimärken eller nåt. linus (klurax) har ju nån bild på bygget om du läser detta så får du lägga ut nån bild om det går /sucke |
|
Författare |
Highorbit
Användare
Hemort: Lysekil
Registrerad: 23.05.06 |
Publicerat datum: 25-07-2006 21:45 |
|
|
Insåg min miss och bytte namn på min suck-tråd.
Det är förbannat kul att skruva också... =)
En svart FD -92´
En Röd Audi A4 2,6 -96´ Till salu
Ett elakt Tinkersto -92´
Och en VW Taro -92´ Så att jag tar mig hem. |
|
Författare |
Klurax
Användare
Hemort: Boden/Umeå
Registrerad: 20.02.06 |
Publicerat datum: 27-07-2006 21:27 |
|
|
sucke skrev:
Kan bara hålla med men som det är nu får man tok skruva för att få ihop Rx4:an jag har sagt att om den inte är startad till nyår ska jag sälja alla wankel delar och börja samla frimärken eller nåt. linus (klurax) har ju nån bild på bygget om du läser detta så får du lägga ut nån bild om det går /sucke
Jo, antingen samla frimärken eller börja med virkning, det är vad man brukar hota med när det går tungt Men det ser ju mycket mycket lovande ut ju. Tjingar en åktur redan nu inför nästa sommar!
Skickar upp en halvtaskig bild på suckes rx-4 oxå:
[img]http://www.wankelregistret.se/images/photoalbum/143.jpg[/img]
|
|
Författare |
RE: WOOOOOOOOAMMMMMMMMMM........BANG ! |
mazdafun2
Användare
Hemort: Årnes
Registrerad: 27.07.06 |
Publicerat datum: 28-07-2006 08:36 |
|
|
Hei.
Selvom jeg ikke er svensk, kan vel jeg også komme med en statusrapport...(?)
Wankel styr livet på både godt og vondt. Blir avhengig av alt som bare ligner på en avrundet trekant, og har derfor alt for mye ting liggende. Men dette er jo egentlig ikke så ille.
REPU går som ett skudd. Rett over 50 000 km på en 4-port er ingenting, og den pisker biler på kryssene hver gang det slår grønt.
Cosmo er ute og cruiser og knekker nakker. Goldigger lakk er ekstremt og vekker oppsikt. Akkurat nå har lakkereren den til låns...
RX-3 er netopp hentet fra Varberg. Fin tur på 38 mil med en _helt ny_ RX-3. Snakk om å ta en tidsmaskin. Bilen blir demontert og lakkert i August/Sept.
RX7 FC med 20B - Håper denne er klar snart, da jeg lengter etter å kjøre 7'er igjen og se effekten av en 20b i en 500 kg lettere bil og manuell girkasse(sammenlignet med JC Cosmo).
Gamle Molinbilen sin motor er tatt ut, og sendt til Skurup. Så den bilen blir nok klar til race veldig snart.
Wankel er GØY !
Redigerat av mazdafun2 datum: 28-07-2006 08:38 |
|
Författare |
Arvika
Administratör
Hemort: Ekerö, Stockholm
Registrerad: 26.01.03 |
Publicerat datum: 28-07-2006 09:57 |
|
|
Ja vad ska man säga??
18784 mil på mätaren nu...
Det är kanske en av Sveriges fulaste FB:ar, men fan vad kul det är när man inte behöver vara rädd om skrotet...
Går fortfarande kanon trots min inte alltid så snälla behandling.
Ryker inte ens vid kallstarter vilket förundrar mig.
Så kom inte och säg att Wankel är sköra!
Lars Bodin
http://www.rx7.se/
SÅLD. Åker Avgastrimmad och rostlättad FB -83. SÅLD
Kommer att åka RX4 Estate, SC 13B 6-port bridge EFI. |
|
Författare |
RE: Rx4 |
sucke
Användare
Hemort: korsträsk
Registrerad: 25.04.05 |
Publicerat datum: 31-07-2006 21:38 |
|
|
Ja se där kom det ju en bild på bilen men som ni ser är det en hel del jobb på den kvar men mycke är gjort en massa modifieringar som inte syns men jag har strävat att ha karossen så orginalik som möjligt.sjäv klart får du åka med linus jag var och tittade på din bil härom dan den ser ju riktigt bra ut /sucke
Redigerat av sucke datum: 31-07-2006 21:41 |
|
Författare |
Torkel Stenqvist
Användare
Hemort: Finspång, Sweden
Registrerad: 12.10.03 |
Publicerat datum: 04-08-2006 18:09 |
|
|
Det är sk-tkul med wankel
Satte på mina Tein coilovers, med god hjälp av kompisar (ja, ja, de gjorde jobbet o jag hejade på).
En annan bil. Tala om att studsa fram. Sk-tkul.
Wroom Zoom...
Röd T II cab \'89 _ _ _ Bönez luftfilter, Bönez turboflow DP, Racekatt, Ferrita cat-back, MSD tändkablar, Tein Flex coilovers, 17" BBS RS fälgar
WANKEL POWER
Redigerat av Torkel Stenqvist datum: 04-08-2006 18:11 |
|