Författare |
500HP |
Joyride
Användare
Hemort: Markaryd
Registrerad: 23.08.06 |
Publicerat datum: 01-09-2006 10:26 |
|
|
tjenare all wankel fans!
Jag vill trycka ut en 500 hp ur min rx-7 gen 3
men med relativt nytt intresse av wankel coh motorer över huvudtaget så vet jag inte mycket om de, vad behöver jag, jag vill gärna få tag i riktiga grejer men ändå så billigt som möjligt ( lever på nudlar och salt för att spara pengar just nu nämligen) Vad behöver jag förutom intercooler, turbo, styrsystem, andra spridare, och koppling. för det är de grejerna som jag vet själv och fått reda på av andra.
Väldigt glad för all hjälp.
I just love Wankel! Björn Svensson |
|
Författare |
RE: 500HP |
X-Man
Administratör
Hemort: Sundsvall
Registrerad: 21.08.03 |
Publicerat datum: 01-09-2006 10:43 |
|
|
Ja du har ju räknat upp dom saker du behöver...
Sen exakt vilken turbo, eller vilken ic du behöver... går väl inte att svara på exakt.
Det enda jag kan säga är att det är nog inte så lätt som man tror att plocka ut så mycket effekt.
Men visst... en ordentligt preppad/portad motor. Ett rejält soppa system, och en ordentlig sjulhelsikes turbo... så är du på god väg...
Den här dagen började faktiskt riktigt bra, sen klev jag upp :-/ |
|
Författare |
Joyride
Användare
Publicerat datum: 01-09-2006 17:57 |
|
|
Hade tänkte mig en GT3076R Garrett turbo och ett haltech styrsystem sen 4 st Spridare 1700cc kanske lite väl stora men men, sen en Wastegate Garrett / TL 46mm.
Självklart ett riktigt avgas sytem och downpipe sen monster vmount intercooler kit från rotaryextreme.com har man glömt något, jo en koppling som klara av de, råd om vart man ska skaffa detta, har inte en aning.
Glad för all hjälp
|
Författare |
X-Man
Administratör
Publicerat datum: 01-09-2006 18:44 |
|
|
Joyride skrev:
Hade tänkte mig en GT3076R Garrett turbo och ett haltech styrsystem sen 4 st Spridare 1700cc kanske lite väl stora men men, sen en Wastegate Garrett / TL 46mm.
Självklart ett riktigt avgas sytem och downpipe sen monster vmount intercooler kit från rotaryextreme.com har man glömt något, jo en koppling som klara av de, råd om vart man ska skaffa detta, har inte en aning.
Glad för all hjälp
Koppling är väl oxå bara att köpa från rotaryextreme, chuck är bra att ha och göra med. En fyrpuckad sinter, eller en flerskivig koppling klarar biffen. Annars verkar du vara på rätt väg... Lite onödigt stora spridare kanske, men men... 2 1600cc och 2 850cc ska funka... Bara du har pump som klarar av att leverera...
Den här dagen började faktiskt riktigt bra, sen klev jag upp :-/
Redigerat av X-Man datum: 01-09-2006 21:01 |
|
Författare |
Legenden
Användare
Hemort: Katrineholm
Registrerad: 29.06.03 |
Publicerat datum: 03-09-2006 13:49 |
|
|
Är inte en portning det viktigaste innan man försöker mosa ur en massa effekt? Laddar man runt 1bar på wankel händer en hel del, och vilket aggregat klarar inte 1bar?... Man skall nog inte trimma utan att justera portarna på motorn, ifall 500hk är målet. |
|
Författare |
MR Wankeltrim
Användare
Hemort: Skurup
Registrerad: 23.01.03 |
Publicerat datum: 03-09-2006 16:48 |
|
|
Legenden skrev:
Är inte en portning det viktigaste innan man försöker mosa ur en massa effekt? Laddar man runt 1bar på wankel händer en hel del, och vilket aggregat klarar inte 1bar?... Man skall nog inte trimma utan att justera portarna på motorn, ifall 500hk är målet.
[img]http://www.rotaryperformance.se/images/rotperfmindre.jpg[/img]
Funderar du på att Trimma eller Renovera din wankel motor så har vi kompetensen.
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för gata och tävling
blennow@glocalnet.net
0708-145580 |
|
Författare |
X-Man
Administratör
Publicerat datum: 03-09-2006 17:43 |
|
|
Legenden skrev:
Är inte en portning det viktigaste innan man försöker mosa ur en massa effekt? Laddar man runt 1bar på wankel händer en hel del, och vilket aggregat klarar inte 1bar?... Man skall nog inte trimma utan att justera portarna på motorn, ifall 500hk är målet.
Jovisst... men det har jag ju oxå redan skrivit...
Men det är iof repetion man lär sig av
Den här dagen började faktiskt riktigt bra, sen klev jag upp :-/ |
|
Författare |
Joyride
Användare
Publicerat datum: 03-09-2006 19:01 |
|
|
tackar för alla svar! Håller på att riva ut motorn nu, sen ska den iväg på lite smått och gott hos en go kille nere i skurup.
Jag hoppas bara på att det slutar gott som sagt.
|
Författare |
Molehill
Användare
Hemort: Nässjö
Registrerad: 31.01.03 |
Publicerat datum: 04-09-2006 00:42 |
|
|
Att börja med att skicka motorn till Skurup är en bra idé!
- Oscar /TII -89 |
|
Författare |
Lasse wankel
Användare
Hemort: Sundbyberg
Registrerad: 28.01.03 |
Publicerat datum: 04-09-2006 04:28 |
|
|
Hej Oscar! Nyfiken på om din FC rullar på vägarna och är besiktad? Hoppas iaf på det så du kan sätta en bra tid på 1/4 mile
/Lasse
Motorsport fan med hårdtrimning av wankelmotorer som största intresse |
|
Författare |
Molehill
Användare
Hemort: Nässjö
Registrerad: 31.01.03 |
Publicerat datum: 04-09-2006 15:05 |
|
|
Min bil är tyvärr inte klar än... Det beror helt på mej själv! Hittar ingen inspiration att skruva + husköp som kom ivägen.
Skulle tippa på att två effektiva helger är allt som är kvar innan det går att starta och börja sortera ut buggar... Brukar dock bli kreativ på hösten och få mkt gjort, så hoppas lusten kommer tillbax så man kan sätta en fin 1/4 mile tid nästa år!!
- Oscar /TII -89 |
|
Författare |
Legenden
Användare
Hemort: Katrineholm
Registrerad: 29.06.03 |
Publicerat datum: 04-09-2006 15:52 |
|
|
X-Man skrev:
Legenden skrev:
Jovisst... men det har jag ju oxå redan skrivit...
Men det är iof repetion man lär sig av
...repetition |
|