Författare |
Wattlänk eller diagonalstag? |
sniglo
Användare
Hemort: Solna
Registrerad: 15.10.03 |
Publicerat datum: 28-09-2006 12:11 |
|
|
Fördelar/nackdelar? blir mest street/drag, även del bana om man skulle vilja 
Sprang på diagonalstag
[img]http://www.bearsperformance.com/Page26/image2.gif[/img]
Känns för tillfället jävligt smutt att slippa pilla med wattlänk..
gurus?
MAZDA RX3 TURBO + MAZDA RX7 FD3S
Redigerat av sniglo datum: 28-09-2006 12:12 |
|
Författare |
RE: Wattlänk eller diagonalstag? |
Hackis
Användare

Hemort: Göteborg
Registrerad: 29.01.03 |
Publicerat datum: 28-09-2006 12:20 |
|
|
Det funkar! Skulle vilja påstå att det funkar bra. Visst, man får en liten förflyttning av axeln i sidled vid infjädring men är staget långt och fjädringsvägen hyffsat kort så spelar det ingen roll alls. Du får lägre rollcentra än med watt-länk (om du sätter wattlänken mitt på kåpan så som brukligt är) och det är bara en fördel!
Är det för dåligt med plats bakom axeln för att ha traditionellt panhardstag?
Sen gäller det ju naturligtvis att det är riktigt dimensionerat förstås, men det gäller ju alltid.
Göran Hackman, Göteborg
Sålda: RX-7 1984 "Black Edition" Roadsport C och RX-7 1985 "raceprojekt" |
|
Författare |
sniglo
Användare
Publicerat datum: 28-09-2006 12:33 |
|
|
Hackis skrev:
Det funkar! Skulle vilja påstå att det funkar bra. Visst, man får en liten förflyttning av axeln i sidled vid infjädring men är staget långt och fjädringsvägen hyffsat kort så spelar det ingen roll alls. Du får lägre rollcentra än med watt-länk (om du sätter wattlänken mitt på kåpan så som brukligt är) och det är bara en fördel!
Är det för dåligt med plats bakom axeln för att ha traditionellt panhardstag?
Sen gäller det ju naturligtvis att det är riktigt dimensionerat förstås, men det gäller ju alltid.
panhardstag finns det absolut plats med, skulle du rekommendera det
framför wattlänk och diagonal?
tror jag börjar med diagonal så får vi se, blir inte särskilt lång fjädringsväg.
Angående dimensionering så överdimensionerar jag alltid, känns dumt
att snika på så pass viktiga saker!
Tack Hackis 
MAZDA RX3 TURBO + MAZDA RX7 FD3S |
|
Författare |
sniglo
Användare
Publicerat datum: 28-09-2006 12:53 |
|
|
mätte lite... 4-länkstagen är ca 50cm samt diagonalen 90cm.
MAZDA RX3 TURBO + MAZDA RX7 FD3S |
|
Författare |
Hackis
Användare

Hemort: Göteborg
Registrerad: 29.01.03 |
Publicerat datum: 28-09-2006 13:07 |
|
|
Ett panhard stag går ju i den rikting som kraften uppstår, dvs det ska ju ta upp rena "sidokrafter" och sitter därför på tvären. Om man ser till rena sidokrafter så kan alltså panhardstaget ta upp dessa utan någon hjälp av de övriga bärarmarna.
Med ett diagonalstag så riktas kraften alltså snett framåt istället. Därför måste de övriga bärarmarna "hålla emot" diagonalstaget som även överför kraften som tryck eller drag i bilens längsled. Du lastar alltså på även dessa. I detta måste det dessutom klara att ta en högre last än vad panhardstaget skulle ha behövt så du behöver grövre grejor.
Går det att överhuvudtaget förstå vad jag menar?
Så länge som panhardstaget kan göras långt och placeras lågt (typ under axelcentrum) så skulle jag vilja påstå att det är idealt på en bil med beränsad fjädringsväg. Enkelt, starkt, billigt. Har man en jeep med 3 dm fjädringsväg så är det kanske inte lika lämpligt.
Exempel. Om du har ett panhardstag som är 1 m långt och fjädrar in bilen 5 cm så flyttar sig bakaxeln/bilen ungefär 1,25 mm i sidled i förhållande till varandra. Eftersom man alltid har längre stag än så är det med andra ord inget att fundera över
Göran Hackman, Göteborg
Sålda: RX-7 1984 "Black Edition" Roadsport C och RX-7 1985 "raceprojekt" |
|