Hem · Forum · Sök · Bli medlem i SWR · Klubbens hjältar December 29 2024 15:16:37
Våra sponsorer!

Nämen se, en ledig plats till..

Och en till.
Navigation
Hem
Forum
Gamla forumet
Wankelmotorn
Bilar/MC med Wankel
Medlemsbilar
Tips och trix
Läsvärt
Klubbinfo
English
Kontakt
Länkar
Fotoalbum
Artiklar
Bra att veta
Datorgodis
Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Gå till ämne
Svenska Wankelregistret, gamla sidan. | Fria forum | Fritt forum
Sida 1 av 2 1 2 >
Författare Er åsikt i ett dilemma, tack
Mäcen
Användare

Hemort: Karlskrona
Registrerad: 30.06.06
Publicerat datum: 20-10-2006 21:41
Ponera att:

Jag anlitar någon/några jag har fullt förtroende för till att importera en bil. Vi kommer överens om att bilen max får kosta 200000:- inkl. allt utom registreringsbesiktning och skrotningsavgift.
När bilen väl ska betalas kommer det fram att bilen kostade betydligt mindre än 200000:-. Låt oss säga runt 130000:-
Vad hade du gjort om importören trots detta vill ha 160000:- av dina hårt ihopsparade slantar? Utöver den inkluderade vinsten för importören vill den alltså ha 30000:- i ren extra vinst bara för att bilen såldes till importören för ett betydligt lägre pris än beräknat.

Marcus Svensson
MX-3 2.5 V6 -93 *till salu*
RX-7 Type R Bathurst -95
http://macen.nullnet.com
Författare RE: Er åsikt i ett dilemma, tack
Zebb
Användare

Redigera

Hemort: Torsås (Småland)
Registrerad: 30.03.05
Publicerat datum: 20-10-2006 22:56
Inkluderade vinsten + 30k!? Skojar du? Jag vill inte änns veta vad den inkluderade vinsten är...

Tycker det låter som någon form av avtalsbrott. Om det är en firma det handlar om kan du väl vända dig till någon statlig myndighet typ ARN, annars är det väl advokat som gäller?

Sebastian Gottfridsson
Kör FD -94
32495818
RobThebankz
Användare

Hemort: Malmö
Registrerad: 24.05.05
Publicerat datum: 21-10-2006 00:41
Vilka/vilken skojare. Vad skulle dom 30k va för ? Har du inte betalat redan så gör det inte ! Kan va intressant vad dom tar i vinst....
hitop78@hotmail.com
fd3s-emme
Användare

Hemort: Linköping
Registrerad: 16.09.06
Publicerat datum: 21-10-2006 09:44
Va är de för firma?
Som varning till andra.
emeliedanielsson_87@hotmail.com
sniglo
Användare

Hemort: Solna
Registrerad: 15.10.03
Publicerat datum: 21-10-2006 09:57
Vad firman har för vinst på en produkt har väl du som kund inte med att göra? utan priset på en vara är ju det pris marknaden kan tänka sig betala för den?

Du kunde tänka dig att betala 200k för en bil, sen fixar importören en bil å säljer till dig för 200k, sen vad firman har för vinst på bilen spelar väl ingen roll?

Är väl upp till dig om DU vill betala 200k för den eller inte?

sticker det i ögonen så importera själv vettja..

MAZDA RX3 TURBO + MAZDA RX7 FD3S

Redigerat av sniglo datum: 21-10-2006 10:16
77418917 aberskalle@hotmail.com http://www.assabrassa.com/wankel/
Lennart
Användare

Redigera

Hemort: Ekerö
Registrerad: 19.02.04
Publicerat datum: 21-10-2006 10:21
..... vad tråkigt Marcus. Jag lider med dig. Har råkat ut för något liknande, där ens s.k. vänner med s.k. "fullt förtroende" har blåst en gruvligt. smiley Kan du inte hoppa affären??

LP. En R(x)åtta. \"En Racecar R(x)åtta.\" Fyra roåttingar- Blatten,Grålle,Silvia & Bruno + en flytande röding.

Redigerat av Lennart datum: 21-10-2006 10:22
Mäcen
Användare

Publicerat datum: 21-10-2006 11:46
I detta fallet är det inte en firma, utan privatpersoner/en privatperson. Personen/personerna valdes för att slippa bli lurad av "Blocket-importörerna" (alltså de importfirmorna som försöker sälja bilar till överpris på Blocket.se).

Bara för att bilen FÅR kosta 200000:- betyder ju inte det att den måste göra det. I detta fallet blev ju bilen betydligt billigare än vad den överenskomna maxgränsen fick vara.

Tydligen kan man inte lita på någon nuförtiden.

Marcus Svensson
RX-7 Type R Bathurst -95
Zebb
Användare

Redigera

Publicerat datum: 21-10-2006 12:38
sniglo skrev:
Vad firman har för vinst på en produkt har väl du som kund inte med att göra? utan priset på en vara är ju det pris marknaden kan tänka sig betala för den?

Du kunde tänka dig att betala 200k för en bil, sen fixar importören en bil å säljer till dig för 200k, sen vad firman har för vinst på bilen spelar väl ingen roll?

Är väl upp till dig om DU vill betala 200k för den eller inte?

sticker det i ögonen så importera själv vettja..

Det är väl extremt väsentligt vad bilen kostar/är värd! Importera är inte sååå svårt. Jag skulle kunna ta hem en för 10k och vara nöjd med det. 30k PLUS okänd summa låter HELT befängt.

Sebastian Gottfridsson
Kör FD -94
32495818
RobThebankz
Användare

Hemort: Malmö
Registrerad: 24.05.05
Publicerat datum: 21-10-2006 14:52
Jag tror sniglo har läst lite fel...

Dom vill ha 160000 för bilen, 130000 är för bilen plus vinst till dom. Sen ska dom ta 30.000 till för ingenting.
Du betalar väll inte 30 kr mer för en Big mac & co som kostar 50kr.

Jag tycket helt klart man ska lägga mer krav på import firmor. Klart man bör veta vad dom tar i vinst. Sägar man att man vill ha en bil för 200.000 så vill man ju inte att dom ska ta 100.000 och man får en bil för 100.000
hitop78@hotmail.com
Mäcen
Användare

Publicerat datum: 21-10-2006 15:41
Syftet med denna tråd är inte att smutskasta importören. Inga namn är nämnda, och jag har inte tänkt nämna några heller.

Det jag vill är bara att informera folk som anlitar någon att importera, om att ha allting nerskrivet på papper och att komma överens om att få se kvitto på vad allt kostar.

Marcus Svensson
RX-7 Type R Bathurst -95
Lennart
Användare

Redigera

Hemort: Ekerö
Registrerad: 19.02.04
Publicerat datum: 21-10-2006 16:02
Om inget är skrivet och inget är betalt varför genomföra affären. Kan de vara oförskämda kan väl du svara med samma mynt.

LP. En R(x)åtta. \"En Racecar R(x)åtta.\" Fyra roåttingar- Blatten,Grålle,Silvia & Bruno + en flytande röding.
thulle
Användare

Hemort: Hedemora/Dalarna
Registrerad: 29.01.03
Publicerat datum: 21-10-2006 18:05
Har de tagit hem just den bilen specifikt till dig och ni har ett avtalat påslag så skulle jag se det som kontraktbrott.

har de sagt att de ska ta hem en bil för upp till 200k är det väl helt å hållet upp till de vad de vill ha för den och vilka påslag de har.

men om jag förstår rätt så har de ett fast påslag på bilarna och om du sett bilen och sagt att du ska ha den och de köpte den till dig och sen senare kom de på att de kunde få mer för den så tycker jag att du ska ha bilen för inköpspris plus det avtalade påslaget...

Montegoblue FD -94 US Touring
messenger: thulle@hotmail.com
thulle@hotmail.com http://www.t.kth.se/t00_bas/impala.html
Zebb
Användare

Redigera

Publicerat datum: 21-10-2006 18:37
Exakt, om överännskommelsen säger att påslaget är fast så är det rent bedrägeri i mina ögon. Tråkigt att det finns så mkt oseriöst folk överallt...

Som sagt, säg vem det är så vi slipper iaf EN oseriös importör i framtiden.

Sebastian Gottfridsson
Kör FD -94
32495818
thulle
Användare

Hemort: Hedemora/Dalarna
Registrerad: 29.01.03
Publicerat datum: 21-10-2006 19:44
Precis,

Jag kan själv bra tala för egna erfarenheter där det allt gick precis som det skulle när jag köpte in fösta 7a som togs hem av bilimporten.net.
Han ringde mig från tyskland å sa ett pris på bilen, sen tog han 18k för alla omkostnader.
Väl hemma när jag hämtade bilen så sa han att han lätt skulle kunna få 20k till för bilen om han sålt den för marknadspris här men det var aldrig nått tjafs eftersom vi varit överenns om priset.

I det fallet var det solklart, men jag kan tro att det kan bli bråk om inet det färdiga priset på bilen inte är sagt, eller om de ljugit om inköpspris eller att man inte sagt klart å tydligt att man ska ha bilen.

Så A och O i det hela är nog att ha priset spikat för bilen hemma inkl alla omkostnader å sen tydligt meddela att man ska ha den om allt är som lovat.

Montegoblue FD -94 US Touring
messenger: thulle@hotmail.com

Redigerat av thulle datum: 21-10-2006 19:46
thulle@hotmail.com http://www.t.kth.se/t00_bas/impala.html
Zebb
Användare

Redigera

Publicerat datum: 21-10-2006 20:03
Jag håller med fullständigt. Men det hela hade antagligen inte varit ett problem om säljaren i detta fallet varit någorlunda ärlig. Moral verkar vara ett stort problem för vissa.

Jag vet inte hur det är med er, men jag skulle iaf ha väldigt svårt o sova om jag precis blåst någon stackare på 30k.

Sebastian Gottfridsson
Kör FD -94
32495818
Mäcen
Användare

Publicerat datum: 22-10-2006 07:58
Importören vill dessutom inte visa kvitto på vad bilen verkligen kostade.

Marcus Svensson
RX-7 Type R Bathurst -95
sniglo
Användare

Publicerat datum: 22-10-2006 11:10
RobThebankz skrev:
Jag tror sniglo har läst lite fel...

Dom vill ha 160000 för bilen, 130000 är för bilen plus vinst till dom. Sen ska dom ta 30.000 till för ingenting.
Du betalar väll inte 30 kr mer för en Big mac & co som kostar 50kr.

Jag tycket helt klart man ska lägga mer krav på import firmor. Klart man bör veta vad dom tar i vinst. Sägar man att man vill ha en bil för 200.000 så vill man ju inte att dom ska ta 100.000 och man får en bil för 100.000

Nej, jag betalar inte 30kr mer för en big mac, vilket inte skulle vara ett marknadsmässigt pris, vill jag verkligen ha en big mac så köper jag en, annars går jag till sibylla och köper en för 30kr mindre.

Hur som helst så är det ju du som kund som bestämmer om du vill ha en produkt eller inte, är väl inte intressant vad mcdonalds tar i vinst per burgare? det intressanta är väl om priset är rimligt för produkten?

bara för att mcdonalds börjar sänka sina kostnader med yngre personal eller whatever, så måste de väl inte sänka priset på hamburgaren så länge den har ett marknadsmässigt pris?

Jag vet inte om jag förstår dig rätt?

Zebb
Användare

Redigera

Publicerat datum: 22-10-2006 11:20
Förstår vad du menar. Men i detta fallet verkar det som säljaren skulle ta en fast avgift för att ta hem bilen. Och om man då fuskar till det och säger att bilen kostat mer än den gjort (lagt till 30k!?) så är det väl rent bedrägri? I en sån här affär ska man givetvis få se alla kvitton och papper. Det gör alla ärliga importfirmor iaf.

Det är en helt annan sak om en importfirma tar hem en bil själva, och sedan säljer den till någon här i Sverige. Då kan man ju begära 300k för bilen om man vill.

Som sagt; ring en advokat eller polisen. Dom borde veta vad som ska göras. Och om nu importören har rent mjöl i påsen ska väl kvitton inte vara några problem alls!? Vem är skojaren?

Sebastian Gottfridsson
Kör FD -94
32495818
sniglo
Användare

Publicerat datum: 22-10-2006 11:38
Zebb skrev:
Förstår vad du menar. Men i detta fallet verkar det som säljaren skulle ta en fast avgift för att ta hem bilen. Och om man då fuskar till det och säger att bilen kostat mer än den gjort (lagt till 30k!?) så är det väl rent bedrägri? I en sån här affär ska man givetvis få se alla kvitton och papper. Det gör alla ärliga importfirmor iaf.

Det är en helt annan sak om en importfirma tar hem en bil själva, och sedan säljer den till någon här i Sverige. Då kan man ju begära 300k för bilen om man vill.

Som sagt; ring en advokat eller polisen. Dom borde veta vad som ska göras. Och om nu importören har rent mjöl i påsen ska väl kvitton inte vara några problem alls!? Vem är skojaren?

Japp, då är det skillnad, håller med.

Redigerat av sniglo datum: 22-10-2006 11:50
Mäcen
Användare

Publicerat datum: 22-10-2006 14:59
Precis, hade jag velat lägga 200.000:- så hade jag ju köpt en från de där "Blocket-importörerna". Nu litade jag ju på importören i detta fallet och trodde att alla kostnader skulle visas upp. Jag kan inte förstå varför inte kvittot vill visas. Är det nu så att bilen kostade mer så är allt i sin ordning. Men då inga summor är uppvisade har ju importören något att dölja. Det hade ju varit hur lätt som helst att visa allt svart på vitt så hade det inte varit något snack om saken.

Nej, folk, begär ALLTID kvitto när ni gör affärer med privatpersoner. Lita inte på någon! Vill bara varna er.

Marcus Svensson
RX-7 Type R Bathurst -95
Sida 1 av 2 1 2 >
Gå till Forum:
Våra sponsorer!

Nämen se, en ledig plats till..

Och en till.
Klotterplanket
Du måste logga in för att skriva ett meddelande.

Combat
19 Feb : 21:56
Har felanmält problemet som uppstått med vanliga adressen.

Combat
03 Nov : 22:13
Ni får gärna rensa ibland era pm, DE TAR STOR PLATS I DATABASEN!

Combat
03 Nov : 21:55
Vänligen använd inte detta klotterplank!

Evangelion
18 Oct : 18:44
kom ett paket i dag Lasse! hämtar ut det imorgon sen är det tok meck i helgen

mpowered
18 Oct : 06:05
bratten och lasse.W har pm

robzter
17 Oct : 21:39
jag var där. stack efter halvtid. fotboll är sååå tråkigt.

MR Wankeltrim
17 Oct : 20:30
1-1 för j*v#a dåligt .

MR Wankeltrim
17 Oct : 19:24
Paus.. Ser bra ut inu smiley

MR Wankeltrim
17 Oct : 18:57
Nä en kall öl o sen är det fotboll på tv:n smiley

Backe
17 Oct : 17:53
Mr Wankeltrim PM!

Arkiv Klotterplanket
SWR - Svenska Wankel Registret är klubben för alla som är intresserade av Wankelmotorn