Författare |
Grafikkort, drivrutiner stön. |
Combat
Superadministratör

Hemort: Gbg
Registrerad: 11.04.03 |
Publicerat datum: 01-11-2006 14:09 |
|
|
Har gjort lite tafatta försök att att hitta bra drivrutiner till min nyaste dators grafikkort. Datorn har alltid varit bra då den fungerat men så kommer de oförklarliga krascherna, oftast när man håller på med något viktigt/kul, det är den dator som jag använder för videoredigering. Har provat att koppla bort del efter del för att se om exempelvis inbyggd minneskortläsare ställer till det. Nu tycker jag allt pekar på att grafikkortet är det stora problemet,.nu ligger det i bokhyllan och datorn har slutat krascha. Tog grafikkortet ifrån min andra äldre dator och satte i och nu funkar det nästan perfekt. Tyvärr har jag fått stoppa ett riktigt mossigt grafikkort i den äldre datorn som tjänar som arbetsmaskin för allt utom videoredigering.
Någon hör som är riktig skicklig drivrutinsjägare? Isåfall får jag leta upp all info jag kan om det urplockade grafikkortet.
|
|
Författare |
RE: Grafikkort, drivrutiner stön. |
thulle
Användare
Hemort: Hedemora/Dalarna
Registrerad: 29.01.03 |
Publicerat datum: 01-11-2006 21:35 |
|
|
Kan det inte vara hårdvaran i kortet som spökar?
har haft problem med ett grafikkort men i det fallet var det hårdvaran som var kaputt, så fort kortet började jobba lite så vart det pankaka, testade med ett annat likadant kort å då funkande den hur bra som helst, så i det fallet var det hårdvaran i kortet som var kasst.
Men självklart kan det även vara drivrutinen, oftas när det krånglar så brukar det räcka med att lägga in den nyaste versionen.
vad är det för kort du har om vi ska leta?
//Mattias
Montegoblue FD -94 US Touring
messenger: thulle@hotmail.com
Redigerat av thulle datum: 01-11-2006 21:35 |
|
Författare |
Zebb
Användare

Hemort: Torsås (Småland)
Registrerad: 30.03.05 |
Publicerat datum: 01-11-2006 23:38 |
|
|
Om det är nvidia eller ATI så brukar det i princip bara finnas ett stort paket med drivrutier för alla deras kort.
Men jag tror snarare det är biosen i kortet eller i modermodemet som strular. Det brukar ge skumma symtom.
Sebastian Gottfridsson
Kör FD -94 |
|
Författare |
Combat
Superadministratör

Publicerat datum: 03-11-2006 14:47 |
|
|
Zebb skrev:
Om det är nvidia eller ATI så brukar det i princip bara finnas ett stort paket med drivrutier för alla deras kort.
Men jag tror snarare det är biosen i kortet eller i modermodemet som strular. Det brukar ge skumma symtom.
Har laddat hem men som du skriver så är det väl ett generellt paket drivisar för alla kort, funkar inte ett dugg bättre.
Ursäkta att jag inte svarat tidigare, har varit hektiska nätter på jobbet så all ledig tid har gått åt till å sova för omladdning av batterier.
Har tagit tre bilder på själva kortet, väldigt hög upplösning. De som kan sin webbläsare vet nog att se bilderna i full upplösning.
http://www.wankeltrim.se/images/articles/DSC00111.JPG
http://www.wankeltrim.se/images/articles/DSC00112.JPG
http://www.wankeltrim.se/images/articles/DSC00113.JPG
|
|
Författare |
Combat
Superadministratör

Publicerat datum: 03-11-2006 14:52 |
|
|
thulle skrev:
Kan det inte vara hårdvaran i kortet som spökar?
har haft problem med ett grafikkort men i det fallet var det hårdvaran som var kaputt, så fort kortet började jobba lite så vart det pankaka, testade med ett annat likadant kort å då funkande den hur bra som helst, så i det fallet var det hårdvaran i kortet som var kasst.
Men självklart kan det även vara drivrutinen, oftas när det krånglar så brukar det räcka med att lägga in den nyaste versionen.
vad är det för kort du har om vi ska leta?
//Mattias
Som det är nu med det gamla kortet har datorn inte kraschat en enda gång, är kanske något fel på RÄTT grafikkort?
|
|
Författare |
Eson
Användare

Hemort: Stockholm
Registrerad: 13.11.05 |
Publicerat datum: 13-11-2006 23:21 |
|
|
Kan vara värmeproblem. ATIs serie från 9500 till 9800 har de kliffat sig lite med shimset som ser till att grafikprocessorn inte krossas av kylaren. Den är nämnligen för hög på vissa så kylflänsen inte får bra kontakt med grafikprocessorn. Ett alternativ är att ladda ner de senaste drivrutinerna från ATI.com och sen 'klocka' ner kortet lite så det inte går så varmt. |
|
Författare |
Combat
Superadministratör

Publicerat datum: 13-11-2006 23:31 |
|
|
Eson skrev:
Kan vara värmeproblem. ATIs serie från 9500 till 9800 har de kliffat sig lite med shimset som ser till att grafikprocessorn inte krossas av kylaren. Den är nämnligen för hög på vissa så kylflänsen inte får bra kontakt med grafikprocessorn. Ett alternativ är att ladda ner de senaste drivrutinerna från ATI.com och sen 'klocka' ner kortet lite så det inte går så varmt.
Tack för tipset, vad är "kliffat"?
|
|
Författare |
Eson
Användare

Hemort: Stockholm
Registrerad: 13.11.05 |
Publicerat datum: 14-11-2006 00:01 |
|
|
'Kliffat sig' är väl en synonym/slang för 'gjort bort sig'. |
|
Författare |
Combat
Superadministratör

Publicerat datum: 15-12-2006 13:47 |
|
|
Liten rapport.
Datorn har inte kraschat en enda gång sedan jag satte i ett äldre grafikkort. I dagarna fick jag hem pappren om att köpa loss datorpaketet, ringde Nicators support och påtalade mina tidigare problem och att jag gärna skickar in grafikkortet och får ett annat i utbyte. Detta måste göras innan året är slut, men nähä! Hela datorn måste skickas in för att så är deras avtal med serviceverkstaden, inte det minsta smidigt i mitt tycke. Sedan kan man ju tycka ett och annat om Nicators support, att det eventuellt skulle kunna vara fel på grafikkortet kände de inte till. Den enda gång jag haft någon som helst nytta av dom var då den förra datorns bios skulle flashas, de satt väl och läste innantill i någon bok då de hjälpte mig?
|
|
Författare |
Mäcen
Användare
Hemort: Karlskrona
Registrerad: 30.06.06 |
Publicerat datum: 15-12-2006 17:34 |
|
|
Ofta är osaken till krascher ett instabilt nätaggregat som inte klarar leverera ström ordentligt. Ditt nya kort drar antagligen mer ström och gör då att nätagget får svettas lite extra.
Marcus Svensson
MX-3 2.5 V6 -93 *till salu*
RX-7 Type R Bathurst -95
http://macen.nullnet.com |
|
Författare |
Combat
Superadministratör

Publicerat datum: 15-12-2006 17:41 |
|
|
Nya kort, det satt ju i datorn ifrån fabrik.
|
|
Författare |
Mäcen
Användare
Publicerat datum: 15-12-2006 18:52 |
|
|
Ah, ok. Då BORDE det ju inte vara nätagget...
Vad är det för felmeddelande du får när det kraschar? Eller startar datorn bara om? Har du testat någon s.k. drivercleaner som tar bort alla onödiga drivrutiner, och sedan installerat nyaste ATI Catalyst-drivrutinerna?
Marcus Svensson
RX-7 Type R Bathurst -95
http://macen.nullnet.com |
|
Författare |
Combat
Superadministratör

Publicerat datum: 15-12-2006 19:01 |
|
|
För tillfället får jag INGA felmeddelanden då jag satt i ett äldre kort. Så jag är övertygad om att felet är lokaliserat, jag bara avrapporterade hur det gått sedan bytet till det äldre kortet.
|
|
Författare |
Mäcen
Användare
Publicerat datum: 15-12-2006 19:02 |
|
|
Jo, men du ska ju inte behöva köra med ett gammalt kort när du har en ny dator.
Marcus Svensson
RX-7 Type R Bathurst -95
http://macen.nullnet.com
Redigerat av Mäcen datum: 15-12-2006 19:02 |
|
Författare |
Combat
Superadministratör

Publicerat datum: 15-12-2006 19:07 |
|
|
Förvisso.
Kommer inte ihåg exakt felmeddelande men det var något med: device driver
Tänker skicka in datorn till Nicators serviceverkstad så får vi se vad de gör åt saken.
|
|