Hem · Forum · Sök · Bli medlem i SWR · Klubbens hjältar May 18 2024 15:04:20
Våra sponsorer!




Nämen se, en ledig plats till..

Och en till.
Navigation
Hem
Forum
Gamla forumet
Wankelmotorn
Bilar/MC med Wankel
Medlemsbilar
Tips och trix
Läsvärt
Klubbinfo
English
Kontakt
Länkar
Fotoalbum
Artiklar
Bra att veta
Datorgodis
Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Gå till ämne
Svenska Wankelregistret, gamla sidan. | Fria forum | Fritt forum
Sida 2 av 3 < 1 2 3 >
Författare RE: Olje Test
MR Wankeltrim
Användare

Inlägg: 2969
Hemort: Skurup
Registrerad: 23.01.03
Publicerat datum: 06-03-2007 19:39
Nu skall jag ge min lilla synpunkt på det hela smiley
Tror ni själv att det blir ett ärligt test av olika oljors kvalite för
personligen så är jag övertygad att det krävs mycket mer för att utvärdera om en olja är bra eller dålig.
Vad jag menar är att kan man lita på att en olja som är bäst i ett sådant test som det handlar om verkligen är lika bra när den gått ett ex antal mil och då förlorat en del av sin smörjförmåga.
Är exempelvis vinnaren i ett sånt test lika uthållig som förloraren eller den kanske snabbare tappar sin smörjförmåga medans den sämre bibehåller sin.
Isåfall hur länge är den bättre 50 mil eller 100mil ?
Hur är oljan efter ett ex antal uppvärmningar ?
Hur förändras oljans viskositet när den är andvänd ?
Hur är oljan efter att den varit med om lite belastning ?
Hur är smörjegenskaperna när det börjar bli en massa föroreningar ?
Hur är oljan under olika tryck ?
Är en olja sämre om motorn lämnar ett par hästkrafter mindre eller är det oljans viskositet som spelar in ?
Jag kan inte inbilla mig att det blir ett verkligt test resultat genom att värma upp oljan och sen utsätta den för friktion. Jag tror definitivt inte att testet med att slå i en gnutta bensin blir i närheten av verkligheten.
Hur som helst så anser jag att skall man kolla en olja så skall den kollas när den har gått ett ex antal mil för det är först då man kan se om den håller en bra kvalite.


[img]http://www.rotaryperformance.se/images/rotperfmindre.jpg[/img]

Funderar du på att Trimma eller Renovera din wankel motor så har vi kompetensen.
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för gata och tävling

blennow@glocalnet.net
0708-145580


Redigerat av MR Wankeltrim datum: 06-03-2007 20:07
blennow@rixtele.com http://www.rotaryperformance.se
Författare RE: Olje Test
dizzy
Användare

Redigera

Inlägg: 1141
Hemort: Stockholm
Registrerad: 29.01.03
Publicerat datum: 06-03-2007 20:37
Bra med lite synpunkter & frågor smiley

Testet kommer ärligt att visa de resultat som kommer fram under de förutsättningar som finns. Sen att de testen kanske inet ha alla de saker man önskar... tja så är det med allt.

men för att svara lite på dina funderingar:
Fråga: Är exempelvis vinnaren i ett sånt test lika uthållig som förloraren eller den kanske snabbare tappar sin smörjförmåga medans den sämre bibehåller sin.
Svar: Enda sättet att kolla detta är att göra två test.
ett nu med ny olja för att se hur ny olja beter sig och ett till med använd begagnad olja. Detta är en mycket bra ide.

Fråga: Hur är oljan efter ett ex antal uppvärmningar ?
Svar: Detta går ju oxå simulera. Men då tar det mycket längre tid och detta kommer jag nog inte att ha tid att simulera.

Fråga: Hur förändras oljans viskositet när den är andvänd ?
Svar: För detta måste man mäta både kall & varm viskositet på en ny olja för att få ett refernsvärde för att den göra samma kall & varm viskositets mätning av använd olja.

Fråga: Hur är oljan efter att den varit med om lite belastning ?
Svar: Samma här, man måste först ha en mätning för att se hur oljorna uppför sig nya så man har nått referensvärde.

Fråga: Hur är smörjegenskaperna när det börjar bli en massa föroreningar?
svar: Detta kommer mitt test inte över huvud taget att kunna testa även om man har använda oljor. För att kunna detta krävs betydligt bättre testrigg än jag överhuvudtaget kan fåtag i. (om du itne donerar TONvis med pengar då smileysmileysmiley )

Fråga: Hur är oljan under olika tryck ?
Svar: se ovan. precis samma sak är.

Fråga: Är en olja sämre om motorn lämnar ett par hästkrafter mindre eller är det oljans viskositet som spelar in ?
Svar: jag skulle vilja påstå att det är oljansbärkatighet efter användning ett tag som är det avgärande om det är en bra olja eller inte. Viskositet är del av detta.

Summa summarum:
Detta test jag tänker göra sätter baslinjen för hur olja uppförsig då den är ny.
Sen kan man användfa testriggen för att testa använd olja för att se hur oljan har förändrats. Och att göra sådana tester har jag inget emot dock blir inte det nått jag kommer att hålla på med nu första omgången.

Sen är det så med alla simuleringar av verkligheten: De kommer aldrig att sämma överens med verkligheten. Det man gör är precis som du har gjort, man ställer frågor om vad har simuleringen för brister så man är medveten om dessa. smiley

Sen har ju både du jören & lasse en extremt stor fördel mot mig och alla andra då det gäller oljor och vad som är bra. Ni renoverar motorer och får förhoppningsvis veta vilken olja dom har gått på. Därvid har ni första hands info om vilka oljor som verkar vara bättre än andra.
Detta är jag fett avis på smiley

Så med infon från detta test kan ni ännubättre rekomendera korrekta oljor. Därvid blir vi alla vinnare smiley


Morgan F
RX-7 FD -92
http://www.solace.mh.se/~dizzy

Speed doesnt kill, its the sudden loss of it that does.
3341893 http://www.solace.mh.se/~dizzy
Författare RE: Olje Test
MR Wankeltrim
Användare

Inlägg: 2969
Hemort: Skurup
Registrerad: 23.01.03
Publicerat datum: 06-03-2007 22:42
Jo...
Men vad jag ville säga är att ett test på en ny olja är inget som säger hur bra kvaliten på oljan är, tvärtom så anser jag att det är fullkomligt vilseledande.
Tänk er själv att testvinnaren i verkligheten förlorar sina smörjegenskap mycket fortare än en av dom som kommer sämre i testet hur bra är då dåen oljan.
Mao vad oljan kan prestera som ny är inte så intressant anser jag för det är dock när den börjar bli andvänd som det verkliga provet kommer.
Givetvis är det skillnad på oljorna när dom är nya men skillnaderna är inget som får en motor att slitas sönder. Tvärtom så är det när oljan börjar förbrukas som riskerna för motorskador/ökat slitage blir stor.
Dvs detta testet garantera bara att oljan är bra dom första 50 milen sen börjar den förbrukas och det är då vi skall börja snacka slitage.

En annan sak som slog mej är hur många kör med dagsfärsk olja i motorn ????


[img]http://www.rotaryperformance.se/images/rotperfmindre.jpg[/img]

Funderar du på att Trimma eller Renovera din wankel motor så har vi kompetensen.
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för gata och tävling

blennow@glocalnet.net
0708-145580


Redigerat av MR Wankeltrim datum: 06-03-2007 22:47
blennow@rixtele.com http://www.rotaryperformance.se
Författare RE: Olje Test
wankelmats
Administratör

Redigera

Inlägg: 2250
Hemort: Stockholm
Registrerad: 28.01.03
Publicerat datum: 06-03-2007 22:50
Jörgen har helt rätt i att man nog inte ska använda testet för att utse vinnare, allre helst om man inte samtidigt gör en noggrann mätning av friktionen.
Jag har för min del primärt sett det hela som ett test för att sortera ut förlorare, dvs vilka oljor man över huvud taget inte bör använda.
Självklart är det intressant att komplettera testet med några uppsättningar begagnad olja också, och då bör det självklart vara från en bil som gått på samma olja både vid alla påfyllningar och ett par oljebyten bakåt.



/Mats
Spider, Ro80, Rx4W, FB, TII-cab, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, lite olika MC- marin- flyg-& andra motorer, och en wankellös Ro80

Redigerat av wankelmats datum: 06-03-2007 22:53
http://www.nsu.nu
Författare RE: Olje Test
MR Wankeltrim
Användare

Inlägg: 2969
Hemort: Skurup
Registrerad: 23.01.03
Publicerat datum: 06-03-2007 23:19
wankelmats skrev:
Jörgen har helt rätt i att man nog inte ska använda testet för att utse vinnare, allre helst om man inte samtidigt gör en noggrann mätning av friktionen.
Jag har för min del primärt sett det hela som ett test för att sortera ut förlorare, dvs vilka oljor man över huvud taget inte bör använda.
Självklart är det intressant att komplettera testet med några uppsättningar begagnad olja också, och då bör det självklart vara från en bil som gått på samma olja både vid alla påfyllningar och ett par oljebyten bakåt.

Alltså..
Vinnare går att utse men är inte tillförlitligt.
Förlorare går också att utse men dom är inte uteslutna ( för vem vet dom kanske är bättre i långa loppet )
För att kunna testa ny kontra begagnad olja så trovärdigt som möjligt så måste man andvända samma motor som testmotor. Man måste även ha samma körförhållande.
Till sist så måste man ha en någorlunda bra kontroll på att motorn går med samma bränsleblandning under alla tester ( mest för att va säker på att man får en likvärdig bränsle utblandning )

Dvs ett trovärdigt test är high tech............
Så mitt tips är att man kör på kvalitetsoljor som är väl utprovade och att man byter regelbundet.
Kör man mycket i stan med mycket kallstarter så byt oftare.
Mineralolja som standard och helsyntet när det är ombyggt för detta.

Något jag reflekterat och ofta ser när jag river motorer är att vissa har onormalt mycket repor på tändsidan och det är ett stort tecken på att man åkt med fel olja (troligtvis syntet olja ).


[img]http://www.rotaryperformance.se/images/rotperfmindre.jpg[/img]

Funderar du på att Trimma eller Renovera din wankel motor så har vi kompetensen.
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för gata och tävling

blennow@glocalnet.net
0708-145580


Redigerat av MR Wankeltrim datum: 06-03-2007 23:27
blennow@rixtele.com http://www.rotaryperformance.se
Författare RE: Olje Test
dizzy
Användare

Redigera

Inlägg: 1141
Hemort: Stockholm
Registrerad: 29.01.03
Publicerat datum: 06-03-2007 23:47
MR Wankeltrim skrev:
Dvs ett trovärdigt test är high tech............


håller inte med om det.
Ett så likt test som verkligheten som möjligt och därmed mest trovärdigt är high tech. Kostnaden för sådana test är också "High" =)

Dock så behöver man bara ha ett test som är tillräckligt bra för att det ska stämma överens med verkligheten med tillräcklig trovärdighet. jag anser att detta test räcker till i en första bedömning.

Att dra korrekta slutsatser från otillräcklig information är vad jag jobbar med dagligen. Har ytterst sällan fel i det jag håller på med. Visst kan jag ha fel ang detta test, men oavsett så är testet bättre än alla
"Biltema oljan är skrot för att min bil rasade"
el
"Min grannsen bil går på biltema olja på massor med blackrace & den har minnsan inte rasat"

Visst det finns brister som du påpekat, men dessa är inte så avgörande som jag tolkar att du vill ha det till.

Sen hur ofta håller kör man bara på oljan 50-100 mil?
tja , jag stoppar i ny olja inför banrace och byter efter banrace så därvid tycker jag att detta trest är ytterst relevant.

Litar du inte på det så behöver du inte bry dig om resultaten.

Dock är det bra med kritiska ögon så där har du bra observationer & jag räknar med att du fortsätter med dessa. Vad vore världen om deet bara fanns folk som håller med?? smiley


Morgan F
RX-7 FD -92
http://www.solace.mh.se/~dizzy

Speed doesnt kill, its the sudden loss of it that does.
3341893 http://www.solace.mh.se/~dizzy
Författare RE: Olje Test
gzon
Användare

Redigera

Inlägg: 2171
Hemort: Katrineholm
Registrerad: 29.01.03
Publicerat datum: 07-03-2007 00:44
Kul att du testar Morgan. Fortsätt med det, alltid intressant att läsa.

På högtrimmade wankelmotorer är ökningen av benin i oljan den största boven. Jag byter olja mellan 50-100 mil beroende på körning. Kör jag en heldag bana så dubbelbyter då jag kommit hem för att få ur det mesta av den bensinutspädda oljan ur oljekylarna, Dubbelbytena görs med bra standardolja och sedan in med Helsyntet av bra kvalitet men ingen dyr motul eller liknande. Så det finns en viss del mineral kvar i omloppet men jag anser inte att det medför någon fara för motorn då oljan är frisk o fin. Kör jag långväga motorväg så påverkas i princip inte oljan alls och så oljan byts inte förrens efter nästa banträff eller bushelg (som i regel inträffar minst en gång i månaden). Så mitt tips. Lukta på oljan, byt om den luktar för mycket bensin även om det inte gått 500mil som jag tror den normale RX-7 ägaren brukar byta vid.


/Martin

www.superiorimports.se


Redigerat av gzon datum: 07-03-2007 00:45
Författare RE: Olje Test
MR Wankeltrim
Användare

Inlägg: 2969
Hemort: Skurup
Registrerad: 23.01.03
Publicerat datum: 07-03-2007 00:47
dizzy skrev:

håller inte med om det.
Ett så likt test som verkligheten som möjligt och därmed mest trovärdigt är high tech. Kostnaden för sådana test är också "High" =)

Visst blir priset högt men igengälld så blir analysen trovärdig. Annars kan man lämna in oljan på oljeröntgen o få en analys av den ( Kostar inte skjortan )

Dock så behöver man bara ha ett test som är tillräckligt bra för att det ska stämma överens med verkligheten med tillräcklig trovärdighet. jag anser att detta test räcker till i en första bedömning.

Beror på vad man anser som trovärdigt. Visst är det en fördel att veta att man slår i bra olja i motorn, men är det inte lika viktigt att veta hur länge den håller.

Att dra korrekta slutsatser från otillräcklig information är vad jag jobbar med dagligen. Har ytterst sällan fel i det jag håller på med. Visst kan jag ha fel ang detta test, men oavsett så är testet bättre än alla
"Biltema oljan är skrot för att min bil rasade"
el
"Min grannsen bil går på biltema olja på massor med blackrace & den har minnsan inte rasat"

Jag har inte sagt att du inte kan din sak men i detta fallet så anser jag att du har fel. Vågar påstå att felar motorn pga olja så är det för att den är förbrukad och därför anser är viktigare o ta reda på hur är oljorna efter en tid i motorn, är dom bra eller katastrof eller hur långt kan man åka på oljan utan att det är någon risk för motorn. Har man ett svar på detta så kanske du inte hade behövt byta olja så ofta när du är ute o gasar. För vem vet din olja är kanske lika bra efter en banträff men den kan ju även va katastrof. Det är därför jag anser att det är ett viktigare test.

Visst det finns brister som du påpekat, men dessa är inte så avgörande som jag tolkar att du vill ha det till.

Beror på hur man ser på det. Jag tror att dom flesta kvalitetsoljor klara ditt test men hur bra är dom sen.

Sen hur ofta håller kör man bara på oljan 50-100 mil?
tja , jag stoppar i ny olja inför banrace och byter efter banrace så därvid tycker jag att detta trest är ytterst relevant.

Det kanske är totalt onödigt för som jag skrev längre upp så är kanske oljan lika bra även om den ser lite annorlund ut på färgen. Mycket hänger naturligtvis på hur motorn är injusterad och hur förbränningen är.

Litar du inte på det så behöver du inte bry dig om resultaten.

Du ville ha synpunkter o det har du fått. Att jag och troligtvis fler inte delar ditt tänkande ang testet kan inte hjälpas .

Dock är det bra med kritiska ögon så där har du bra observationer & jag räknar med att du fortsätter med dessa. Vad vore världen om deet bara fanns folk som håller med?? smiley

Så du tycker att jag är en person som enbart kan kritisera eller va menar du ???. Nä hade alla haft samma smak o tycke så hade det nog varit ganska enkelspårigt



[img]http://www.rotaryperformance.se/images/rotperfmindre.jpg[/img]

Funderar du på att Trimma eller Renovera din wankel motor så har vi kompetensen.
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för gata och tävling

blennow@glocalnet.net
0708-145580


Redigerat av MR Wankeltrim datum: 07-03-2007 07:41
blennow@rixtele.com http://www.rotaryperformance.se
Författare RE: Olje Test
dizzy
Användare

Redigera

Inlägg: 1141
Hemort: Stockholm
Registrerad: 29.01.03
Publicerat datum: 07-03-2007 09:51
MR Wankeltrim skrev:
Så du tycker att jag är en person som enbart kan kritisera eller va menar du ???. Nä hade alla haft samma smak o tycke så hade det nog varit ganska enkelspårigt


Nej du är inte alls en person som kan enbart kan kritisera. Tycker att du har vettiga synpunkter (även om jag kanske inte håller med alla) och till skillnad mot de flesta har du inga problem att säga hur du ser på saken.
Att se med kritiska ögon på saker & ting och sen ev påpeka felaktighter är inte att kritisera, det är att komma med återkoppling. Tyvärr misstolkas sådan återkoppling ofta som kritik även om den inte är menad som kritik.

Detta är ett klassiskt exempel på vad jag anser är återkoppling men kan tolkas som kritik
"Mao vad oljan kan prestera som ny är inte så intressant anser jag för det är dock när den börjar bli andvänd som det verkliga provet kommer."

Och det är sånna synpunkter jag har bett om. Det är alltid bättre med fler som ser på problem.


Morgan F
RX-7 FD -92
http://www.solace.mh.se/~dizzy

Speed doesnt kill, its the sudden loss of it that does.

Redigerat av dizzy datum: 07-03-2007 16:13
3341893 http://www.solace.mh.se/~dizzy
Författare RE: Olje Test
Hebbe
Användare

Redigera

Inlägg: 495
Hemort: Vällingby
Registrerad: 07.08.05
Publicerat datum: 07-03-2007 15:01
Detta kommer bli intressant och hela tråden tycker jag redan är intressant.
Många aspekter som är nya och mycket intressanta.

En fråga som har lite relevans och det berör som alltid när sånna här saker dyker upp Biltemas olja.
Vart köper Biltema sin olja från och vågar man?!


Mazda RX7 FD -92
Projekttråd
anders.herbner@telia.com http://web.comhem.se/~u11802825/
Författare RE: Olje Test
johnnydaveman
Användare

Inlägg: 420
Hemort: Stenhamra, Ekerö
Registrerad: 18.08.05
Publicerat datum: 07-03-2007 20:12
Biltema = statoil
Författare RE: Olje Test
Hebbe
Användare

Redigera

Inlägg: 495
Hemort: Vällingby
Registrerad: 07.08.05
Publicerat datum: 07-03-2007 20:19
johnnydaveman skrev:
Biltema = statoil

Så då borde det vara lungt att rulla runt med Biltema olja i sommar?
Någon som använder den?


Mazda RX7 FD -92
Projekttråd
anders.herbner@telia.com http://web.comhem.se/~u11802825/
Författare RE: Olje Test
dizzy
Användare

Redigera

Inlägg: 1141
Hemort: Stockholm
Registrerad: 29.01.03
Publicerat datum: 07-03-2007 21:10
saxar från ett annat forum ang detta med oljor & klassning som ev kan vara relevant
----
Jepp, men det finns en massa diskutioner om oljor är värdelösa eller inte trots att de uppfyller klassningen.
Detta beror på att man kan ligga på gränsen av vad klassningen har för krav eller långt över men fortfarande samma klass. Det är till och med så att viss olja har flera klasser. Dvs de tar en mycket bra olja (med hög klass) och stoppar den i en annan förpackning och stämplar en lägre klass på den. Detta görs för att det ibland är billigare att ta en bra olja, stoppa den i ett "billighets märkes förpackning" och sälja billigare än att producera en billigare olja. Dessutom kan de blanda ut en bra olja med "överbliven" olja vid tillverkingen av den bra oljan och klassa den lägre.
Dvs det är ett snår av hur bra oljorna är. Det man dock kan säga är att de minst uppfyller sin klass.

----
----
Det vi som konsumenter vill ha koll på är de billighets märken som kan konkurera med de dyra märkerna.
Detta kommer givetvis inte oljebolagen att gå ut med då de då skulle förlora pengar på de drya oljorna.
Ett oljebolag äger massor med märken.
ta tex shell
shell har dels sin egen shell olja, sen äger de även märkerna:
Penzzoil, Quaker State, slick 50, Rotella och ett antal fler.

Klart att shell då vill sälja den olja de tjänar mest pengar på, vilket troligen är deras dyraste olja.
Sen så kanske de tappar samma olja i ett av sina billighets märken och säljer till de som inte är så noga med att det ska vara "den bästa" oljan utan vill ha en billig olja.
Men de lär ju inte som sagt gå ut med att det är samma olja i båda förpackningarna.
Det är nått man på ett eller annant sätt måste kolla upp själv


Morgan F
RX-7 FD -92
http://www.solace.mh.se/~dizzy

Speed doesnt kill, its the sudden loss of it that does.
3341893 http://www.solace.mh.se/~dizzy
Författare RE: Olje Test
Zebb
Användare

Redigera

Inlägg: 874
Hemort: Torsås (Småland)
Registrerad: 30.03.05
Publicerat datum: 16-03-2007 09:48
Detta kanske hjälper: http://www.lnengineering.com/oil.html


Sebastian Gottfridsson
Kör FD -94
32495818
Författare RE: Olje Test
Lasse wankel
Användare

Inlägg: 1482
Hemort: Sundbyberg
Registrerad: 28.01.03
Publicerat datum: 16-03-2007 21:31
Ja den som orkar läsa samt förstå innehållet i denna olje artikel är "oljeguru" enligt migsmileysmiley

/Lasse


Motorsport fan med hårdtrimning av wankelmotorer som största intresse
Författare RE: Olje Test
Zebb
Användare

Redigera

Inlägg: 874
Hemort: Torsås (Småland)
Registrerad: 30.03.05
Publicerat datum: 17-03-2007 10:15
Mja, men jag kan sträcka mig till ett jävla tålamod iaf smiley


Sebastian Gottfridsson
Kör FD -94
32495818
Författare RE: Olje Test
wankelmats
Administratör

Redigera

Inlägg: 2250
Hemort: Stockholm
Registrerad: 28.01.03
Publicerat datum: 19-03-2007 17:24
Zebb skrev:
Detta kanske hjälper: http://www.lnengineering.com/oil.html

Jo det tog en stund att läsa igenom...
Den som skrivit det hela är fokuserad på vilka tillsatser som är nyttiga för att förhindra slitage i högeffekts luftkylda kolvmotorer som går väldigt varma, ungefär som att jag är mest intresserad av oljornas egenskaper vid bensinutspädning, och i det senare fallet är halten av zink- och fosfor-tillsatser inte det avgörande.

Artikeln i sig ger inget nytt för våra behov, däremot finns det en del intressanta uppgifter att finna när man nästlar vidare bland länkar och referenser, bland annat att upp till 5% bensinutspädning i oljetråget anses vara vad en olja ska klara av, medan några exemplifierade oljor klart tappat viskositet vid 6-10% bensinutspädning, så det är inte direkt förvånande att det inte funkar bra med 30% eller mer inblandning av bensin.

Uppenbarligen är det så att de nyare klassificeringarna av motoroljor börjat ignorera de krav som är viktiga för de luftkylda porscharna, precis som de ignorerar nödvändiga egenskaper för en wankel. Jag trodde aldrig jag skulle hitta något gemensamt däremellan förutom att äldre porschefälgar kan användas på Ro80 smiley



/Mats
Spider, Ro80, Rx4W, FB, TII-cab, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, lite olika MC- marin- flyg-& andra motorer, och en wankellös Ro80

Redigerat av wankelmats datum: 19-03-2007 17:26
http://www.nsu.nu
Författare RE: Olje Test
wankelmats
Administratör

Redigera

Inlägg: 2250
Hemort: Stockholm
Registrerad: 28.01.03
Publicerat datum: 19-03-2007 18:30
Mycket bra med alla kommentarer från MR Wankeltrim !
Den absolut bästa testen av oljor är alla de motorer som han och andra motorbyggare rivit och tagit reda på ifall de gått hela sitt liv på samma olja, den typen av information är nästan ovärderlig.

MR Wankeltrim skrev:
Alltså..
Vinnare går att utse men är inte tillförlitligt.
På grund av att en enkel testrigg inte kan testa allt så kan bara en vinnare av just det testet utses, och det är knappast troligt att det är den oljan som funkar bäst i långa loppet när den körs i en motor.

MR Wankeltrim skrev:
Förlorare går också att utse men dom är inte uteslutna ( för vem vet dom kanske är bättre i långa loppet )
De oljor som ger sämsta resultatet i testriggen har nog i princip obefintlig chans att fungera bättre i verklig drift, så de kommer aldrig jag att hälla i en wankelmotor i alla fall.

MR Wankeltrim skrev:
För att kunna testa ny kontra begagnad olja så trovärdigt som möjligt så måste man andvända samma motor som testmotor. Man måste även ha samma körförhållande.
Till sist så måste man ha en någorlunda bra kontroll på att motorn går med samma bränsleblandning under alla tester ( mest för att va säker på att man får en likvärdig bränsle utblandning )
Dvs ett trovärdigt test är high tech............
Även i en enkel testrigg kan man avgöra om en olja under åldrandet har försämrats eller förbättrats genom att testa en ny och en begagnad olja av samma typ, och även utan hightech kan det resultatet vara klart intressant. (Se även min kommentar längst ned i detta inlägg.)
Däremot kan man som du påpekar inte avgöra vilken som är bäst av två olika oljor med liknande testresultat, utan att de begagnade oljorna har levt ett nästan identiskt liv.

MR Wankeltrim skrev:
Så mitt tips är att man kör på kvalitetsoljor som är väl utprovade och att man byter regelbundet.
Kör man mycket i stan med mycket kallstarter så byt oftare.
Mineralolja som standard och helsyntet när det är ombyggt för detta.
Detta tål att repeteras hur många gånger som helst!

MR Wankeltrim skrev:
Något jag reflekterat och ofta ser när jag river motorer är att vissa har onormalt mycket repor på tändsidan och det är ett stort tecken på att man åkt med fel olja (troligtvis syntet olja ).
Här har du helt rätt igen, det är i första hand kvaliteten på oljefilmen som påverkar hur slitaget ser ut mellan T-stiftet och fram till avgasporten, enda undantaget är då slitaget i början av den sträckan, huvudsakligen mellan tändstiften, är mycket större i mitten än vid apexens ändar, detta orsakas siåfall ofta av för lågt värmevärde på övre tändstiften så att för övrigt omärkbara glödtändningar bränner bort oljefilmen kring T-stiften.
Har du fört några noteringar över vilka oljor som fina respektive slitna motorer körts på ?
Från en tysk motorbyggare har jag fått informationen att nästan alla motorer med väldigt mycket slitage körts med olika helsyntetiska oljor, ofta Mobil1, medan de som haft minst slitage ofta kört på Shell Rotella, Castrol GTX och i några enstaka fall Fina Rotol.

MR Wankeltrim skrev:
Annars kan man lämna in oljan på oljeröntgen o få en analys av den ( Kostar inte skjortan )
Hjälper tyvärr inte för en wankel, den olja som är intressantast att analysera för att veta hur den smörjer tätningarna, och se dess halter av metallatomer som nötts bort från materialet, följer tyvärr med avgaserna ut, och att fånga upp denna i avgasportarna för en analys tror jag är ganska svårt.
Fast det är väl en mycket bra ide att vi kostar på en analys av de begagnade oljor som dizzy kommer att testa ? därigenom får vi bland annat koll på initial bensinhalt samt om smörjningen av glidlagren på excenteraxeln varit tillfredsställande.



/Mats
Spider, Ro80, Rx4W, FB, TII-cab, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, lite olika MC- marin- flyg-& andra motorer, och en wankellös Ro80
http://www.nsu.nu
Författare RE: Olje Test
dizzy
Användare

Redigera

Inlägg: 1141
Hemort: Stockholm
Registrerad: 29.01.03
Publicerat datum: 03-05-2007 21:42
Nu är testriggen byggd och testad.
Det finns bilder tagna på riggen, men jag har inte orkat föra överdem till datorn & nätet än. Lessen att det tagit sånn tid, men det har varit svårt att få min lediga tid att stämma överens med min kompis som hjälper mig att bygga riggen

Tyvärr upptäckte vi att motorn (en 530 RC el-motor) var i klenaste laget.
Detta första test var för att se om riggen gick använda öht som det var tänkt.
Den fungerar tillräkligt bra för att jag ska vilja fortsätta med test bara motorn byts ut

Vi testade bara biltemas semisyntet 10w-40 nu under första testet.
Här är lite resultat från det testet.
vid 45grader C oljetemp orkade motorn hålla 2500rpm
vid 70grader C oljetemp orkade motorn hålla 2100rpm
vid 85grader C oljetemp orkade motorn hålla 1500rpm
vid 90grader oljetemp orkade inte motorn alls.
Annan observation: Desto varmare oljan blev desto mer "vattning" blev den
Vad kan vi dra för slutsats av detta?
att ju kallare oljan är desto bättre håller oljefilmen.
Översatt till verkligheten: Skaffa oljekyl / bättre oljekyl smiley

Ytterligare en observation vi gjorde.
Efter ca 10min med oljan i riggen vid 70-90grader så var den betydligt mörkare än ny olja.
Den enda förklaring som finns till detta är att den varma oljan under "vispning" regaerat med syre i luften och förändrat oljan & då också gjort den mörkare.
Så svart motorolja ur tråget behöver inte betyda att "skit från förbränningen i motorn skitat ner oljan" utan att oljen helt enkelt reagerat på syret i luften innuti motorn.
Om detta sen har inverkan på oljefilmensbärighet har jag ingen aning om, så jag kan inte säga om detta är dåligt eller bra.


Morgan F
RX-7 FD -92
http://www.solace.mh.se/~dizzy

Speed doesnt kill, its the sudden loss of it that does.

Redigerat av dizzy datum: 03-05-2007 21:44
3341893 http://www.solace.mh.se/~dizzy
Författare RE: Olje Test
Lasse wankel
Användare

Inlägg: 1482
Hemort: Sundbyberg
Registrerad: 28.01.03
Publicerat datum: 04-05-2007 06:50
Mycket bra Morgan! Ska bli intressant att se vad Biltemas helsyntet står sig mot riktigt dyra oljor. Kan du mäta viskositetsstabiliteten? Hur många % bensin kommer du att spä ut oljan med vid test av bärighet med bränsleutspädning?

/Lasse


Motorsport fan med hårdtrimning av wankelmotorer som största intresse
Sida 2 av 3 < 1 2 3 >
Gå till Forum:
Våra sponsorer!




Nämen se, en ledig plats till..

Och en till.
Klotterplanket
Du måste logga in för att skriva ett meddelande.

Combat
19 Feb : 21:56
Har felanmält problemet som uppstått med vanliga adressen.

Combat
03 Nov : 22:13
Ni får gärna rensa ibland era pm, DE TAR STOR PLATS I DATABASEN!

Combat
03 Nov : 21:55
Vänligen använd inte detta klotterplank!

Evangelion
18 Oct : 18:44
kom ett paket i dag Lasse! hämtar ut det imorgon sen är det tok meck i helgen

mpowered
18 Oct : 06:05
bratten och lasse.W har pm

robzter
17 Oct : 21:39
jag var där. stack efter halvtid. fotboll är sååå tråkigt.

MR Wankeltrim
17 Oct : 20:30
1-1 för j*v#a dåligt .

MR Wankeltrim
17 Oct : 19:24
Paus.. Ser bra ut inu smiley

MR Wankeltrim
17 Oct : 18:57
Nä en kall öl o sen är det fotboll på tv:n smiley

Backe
17 Oct : 17:53
Mr Wankeltrim PM!

Arkiv Klotterplanket
SWR - Svenska Wankel Registret är klubben för alla som är intresserade av Wankelmotorn