Tanken har slagit mig många gånger, vad är våra bilar egentligen värda???
I synnerhet har denna frågeställning gjort sig extra påmind då det har handlat om utannonserade bilar med någon känd motordefekt, eller till och med avsaknad av motor. Hur bedöms värdet i ett sådant läge?
Min egen rx är ju som bekant avställd och naturligtvis anser jag att den åtminstone är värd sitt inköpspris + eventuella uppgraderingar som gjorts under tiden. Nu har jag ingen som helst önskan att sälja den så egentligen spelar värdet på just den bilen ingen roll, men säg att jag skulle få för mig att köpa en till med ungefär samma förutsättningar, kaross i bra skick fast med ev blåst motor. Skulle jag då vara beredd att ge lika mycket för den som jag själv vill ha för rexen jag redan äger om den skulle säljas? KNAPPAST!!!
Vad skulle DU vara beredd att ge för en SA, FB, FC, FD i det läget?
Min uppfattning är att efterfrågan på, framförallt tidigare modeller av RX-7 är ganska begränsad och därav ligger priserna för en fullt fungerande sådan relativt lågt i jämförelse med andra bilar med motsvarande prestanda. Är dessutom motorn defekt eller kanske till och med saknas, ja då sjunker värdet drastiskt... Motorerna är dyrgriparna i sammanhanget, vilket är rimligt då vi alla vet hur svåra dom är att få tag i, eller är jag ute och cyklar!?!
Som sagt mina små funderingar. Nu är jag nyfiken på vad Du har för åsikt.
Fredrik Bodin
Ordförande - Svenska Wankel Registret