Författare |
Wankelfilosofi |
Highorbit
Användare
Hemort: Lysekil
Registrerad: 23.05.06 |
Publicerat datum: 06-01-2007 09:54 |
|
|
Har, med mitt begränsade kunnande, försökt komma på varför det blev just wankel till slut. Det är ju inte så att jag är synnerligen mekaniskt begåvad och omgående såg fördelarna med denna konstruktion. Nej, jag fär nog snarare söka andra anledningar.
Min första kontakt med wankel torde ha varit i dom tidiga tonåren där wankeln presenterades som en parantes i nån bok om olika motortyper. Jag har alltid gillat underdogs, minoriteter, åsikter och annat som inte har den samlade befängda mängden som anhängare. Jag har väl gjort nån minnesanteckning i det här skedet om att forska vidare i ämnet.
Sen växte man upp och tog körkort och de begränsade ekonomiska möjligheterna gjorde att man i rask takt ägde/körde sig igenom vanliga märken och motortyper. Jag har haft volvo, saab, bmw audi, cheva o.s.v. för att slutligen fastna för mercedes, detta blev också min första dyrare bil.
Jag har varit grymt nöjd med mercan, har ägt den i över fyra år nu. Men den börjar få några år på nacken, kosta pengar i form av småreparationer etc..
Ekonomin förbättrades betydligt med nytt jobb och tanken på en sportbil väcktes. Jag såg tidigt att det fanns enorma besparingar att göra om man kunde tänka sig högerstyrt. Detta tillsammans med min underdog-vurm gjorde att det till slut stod mellan tre olika bilar som var mycket ovanliga. Nissan Skyline R33 GTR, Supra mkIV och Rx-7 FD. Kan erkänna att jag mer eller mindre bestämt mig för Skyline. Men så hände något:
Var på väg genom Tingstadtunneln i Göteborg när jag hamnade bakom en okänd FC. Jag hade läst in mig tillräckligt för att veta vad detta var för något, varför jag slog av på gasen själv lite och rullade ner rutan tillräckligt för att höra lite.
Resten är, som ni förstår, wankelporr på hög nivå.
Föraren i FC:n petar ner två växlar och stampar varpå ljuv musik sprider sig i tunneln och jag bestämmer mig; antagligen i samma ögonblick, för att köpa en FD.
Alltså, så gick det till och ett stort tack till föraren av den vita FC:n, utan dig hade det aldrig blivit nån sjua.
Så, om du med din vita FC, c:a nio på kvällen, i mitten av oktober 2005, blåste igenom Tingstadstunneln i Göteborg, är jag dig evigt tacksam.
J
En svart FD -92´
En Röd Audi A4 2,6 -96´ Till salu
Ett elakt Tinkersto -92´
Och en VW Taro -92´ Så att jag tar mig hem. |
|
Författare |
RE: Wankelfilosofi |
stefanolsson69
Användare
Registrerad: 08.02.03 |
Publicerat datum: 06-01-2007 12:31 |
|
|
Highorbit skrev:
Var på väg genom Tingstadtunneln i Göteborg när jag hamnade bakom en okänd FC. Jag hade läst in mig tillräckligt för att veta vad detta var för något, varför jag slog av på gasen själv lite och rullade ner rutan tillräckligt för att höra lite.
Resten är, som ni förstår, wankelporr på hög nivå.
Föraren i FC:n petar ner två växlar och stampar varpå ljuv musik sprider sig i tunneln och jag bestämmer mig; antagligen i samma ögonblick, för att köpa en FD.
Alltså, så gick det till och ett stort tack till föraren av den vita FC:n, utan dig hade det aldrig blivit nån sjua.
Så, om du med din vita FC, c:a nio på kvällen, i mitten av oktober 2005, blåste igenom Tingstadstunneln i Göteborg, är jag dig evigt tacksam.
J
Jag har en vit FC!!!
Men jag ägde inte bilen i oktober 2005.
Dessutom så har jag endast varit i Göteborg med tåg ...
|
|
Författare |
Highorbit
Användare
Publicerat datum: 06-01-2007 12:36 |
|
|
Men vart befann sig din bil i oktober 05´?
Och fyll gärna på med era egna tankar och de små magiska ögonblick som gjorde att det blev just wankel till sist.
En svart FD -92´
Ett elakt Tinkersto -92´
|
Författare |
per jansson
Användare
Hemort: norrtälje
Registrerad: 30.11.04 |
Publicerat datum: 06-01-2007 13:30 |
|
|
jag visste knappt vad wankel va innan jag såg mats hellberg när han körde motala folkrace festival med en wv 1500 med wankel i och då bestämde jag mig för att en sån ska jag bara ha!
åren gick och jag fick tag i några gammla lik till folkracebilar med wankel i som jag körde några tävlingar med men dom strulade mycket och det va svårt med delar så det blev kolvmotor igen.
jag fick upp intresset för audi så det blev ett helt gäng med audi det är kul med turbo och quattro
jag köppte en spritt ny a3tsq som jag trimmade lite och busade med på gatan
sen blev den tråkig så då köpte jag en s4a avant biturbo som blev riktigt grymm när jag blev klar med den bla 370drivhjulshästar men den blev tyvär stulen för ca 3,5 år sedan och jag va ju tvungen att ha en ny leksak så jag började kolla runt bland anonnser och då hittade jag en röd fd till salu och då kom jag att tänka på hur kul dom gammla wanklarna som jag har hafft va
och denna hadde turbo då måsste den vara ännu roligare tänkte jag så jag köpte den direkt
den va redan sönderskruvad och påbörjad ombyggnad till singelturbo T78kitt
så den va inte körbar när affären blev klar men glad som jag va körde jag den på trailer hem till garaget där jag tänkte göra klar bilen på ett par veckor.
men jag ville inte ha bilen som alla andra så jag skulle bara bygga om den lite och på den vägen är det än i dag
jag har inte kört en meter med bilen sen jag köpte den men förhoppnings vis så kommer den ut till sommaren om jag hinner att få ihop allt
lasse är klar med motorn så nu hänger allt på mig bara jag bygger klart grenrören så ska den upp i bänk och provas och jag hoppas att jag får många underbara timmar bakom ratten så fort allt blir klart
|
|
Författare |
Galaxi
Användare
Hemort: Södermanland
Registrerad: 13.09.03 |
Publicerat datum: 06-01-2007 14:26 |
|
|
Att jag hamnade här är Gzon's fel.
Köpte mazda och kom in på mazdaklubben.com hemsidan.
Där skrev Gzon ett inlägg och då hade han en hemsida med bilder på sina bilar.
Han hade just fått sin nya Mazda RX-7 FD. Och så fort jag såg den så sa det *pling*.
Men sen tog det mej säkert 4-5 år innan jag själv köpte en wankel.
Just för ekonomin var kass och jag visste inget om bilen/motorn.
Satt här på SWR i många år och läste och läste om bilen.
Sen av en otur så försvann min mazda gtx och jag fick en massa pengar över och bestämde mej för att jag skulle ha en wankel.
Och med mina planer och pengar så räckte det till en FB och massa godis inköptes.
Med en FD så hade jag inte råd att göra om den till en racebil al'a mohlins
Eriks Mazda RX7 -84 Streetportad 13B med weber 48 dco
Projekttråd: http://www.wankelregistret.se/forum/viewthread.php?forum_id=39&thread_id=6090
Audi A4 1.8T Avant Quattro -03
http://nosc.worlddisease.net/
IRC: #mazdaklubben.com @ efnet |
|
Författare |
stefanolsson69
Användare
Registrerad: 08.02.03 |
Publicerat datum: 06-01-2007 15:56 |
|
|
Highorbit skrev:
Men vart befann sig din bil i oktober 05´?.
I Finspång, Östergötland!
När jag köpte bilen i februari 2006 så var bilen obesiktigad eftersom föregående besiktning var gjord 2004-08-03 (givetvis med blankt papper).
Med andra ord så var bilen obesiktigad i oktober 05 eftersom 7:an har slutsiffra 5 (maj - sep).
Oskyldig!
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Highorbit skrev:Och fyll gärna på med era egna tankar och de små magiska ögonblick som gjorde att det blev just wankel till sist.
Min första 7:a köptes hösten 1996. Enägarbil (Solna, Sundbyberg) som ALDRIG hade varit på någon service över huvud taget. Han skötte det bättre själv, sa han. Han begärde 22000:- för bilen, tror jag, och jag bjöd 20000:- över telefon. Bilen var obesiktigad för tillfället, men han lovade följa med mig till besiktningen och ställa ner CO:n eftersom luftpumpen var bortmonterad och han hade satt dit ett egenhändigt byggt headers. I övrigt så lovade han att bilen skulle gå igenom, vilket oxå var reultatet. Det ska sägas att den bilen är den rappaste bilen jag ägt, vilket drag ... whooooshhh ... och vilket ljud sen ... oj oj oj ... och så var den svart ... så snygg! Föregående ägare hade kört mätaren rakt ner på Autobahn (250 km/h). Själv så var nöjd med "mina" 195 km/h när jag rejsade mot en Golf I GTI som gick utav bara F*N. Jag låg bakom GTI:n hela tiden fram till just 195 km/h då golfen inte orkade längre. Själv så hade jag MYCKET kvar att ge, bilen bara drog och drog, slutade aldrig. SKÖN KÄNSLA. Ägde bilen i ca ett halvår innan jag sålde den till förmån för en Porsche (Carrera GT-Breddad) 924 i vad som syntes vara ett bra skick. Köpte den oxå obesiktigad och det tog mig HELA 19 st 2: or innan jag fick den igenom besiktningen. Dessutom så var topphastigheten HELA 140 km/h ... den orkade inte mera ... snacka om att jag kände mig lurad! Så därför inköptes det en högerstyrd 80:a som tröst 1998. Porschen såldes till förmån för en familjebil 1999 och den högerstyrda 7:an såldes till förmån för en ny barnvagn år 2000. Sedan så måste det ha varit hösten 2001 då min vita 83:a införskaffades, och på den bilen så gick motorn sönder på efter endast 13 mils körning våren 2002. Så vad skulle jag göra nu? Ingen fungerande Wankel. Och en renovering skulle säkert kosta mig uppemot 15000:-. Så efter endast 5 dagar så for jag söderut och införskaffade mig en röd 86:a för 20000:- för att dämpa den värsta k*theten med. Men den drog ju så in i bomben mycket soppa, så den sålde jag vidare och renoverade istället motorn på 83:an. Det var på hösten 2002 som jag styrde kosan till Borgar i Koppangen (Norge) och köpte ett 12A6PSI block för 3000:- Norska kronor. Sedan så var det bara att åka hem å meka. Sedan körde jag HÅRT och LJUDLIGT med den bilen från vår till höst 2003. Då såldes den och jag köpte en Subaru XT Turbo 86:a istället. Den såldes hösten 2005 för att jag skulle kunna köpa mig en ny 7:a. Och det är min nuvarande, och den tänker jag aldrig någonsin sä*** ... oppps ... VAD HÅLLER JAG PÅ MED? Som ni redan har märkt så har jag den till SALU för att jag kunna köpa en FIN MB Coupe CE. Jag är DUM!
Man anledningen till att det blev en 7:a överhuvudtaget är att de är så SNYGGA och man hade hört historier om att de gick som F*N, vilket oxå min första bil gjorde. De övriga, inklusive min nuvarande, är mer beskedliga i sitt temperament.
|
|
Författare |
Highorbit
Användare
Publicerat datum: 06-01-2007 16:23 |
|
|
Hmm, ja just jävlars, det visste jag ju....
En tanke:
Maila bilder på sjuan till mig:
grim_cactus@spray.se
Så ska vi se om tjejen kan tänka sig ett byte med våran MB Coupe.
Det blir isf hennes respekt-pendlarbil..=)
Bilder på våran finns på:
http://www.bilbytet.se/searchAddNi.asp?do=oneAdd&addID=2499
En svart FD -92´
Ett elakt Tinkersto -92´
|
Författare |
gzon
Användare
Hemort: Katrineholm
Registrerad: 29.01.03 |
Publicerat datum: 06-01-2007 23:56 |
|
|
hehe. Ja jag är ledsen galaxi över att ha lurat in dig på wankel.
Mitt intresse för wankel uppkom i att jag växt ur min 323 GT-R och det var dags för nästa steg. Vid betalning av min FD hade jag endast en gång sett en FD och aldrig ens provsuttit någon. Nöjd blev jag och bilen har jag kvar än i dag. Visst har man intresse för wankel men FD-sjukan är nog några snäpp värre än bara motorintresset. Sjukt trevlig bil som man inte kan få nog av.
/Martin
www.superiorimports.se |
|
Författare |
Dille
Användare
Hemort: Jönköping
Registrerad: 17.12.06 |
Publicerat datum: 07-01-2007 10:37 |
|
|
Under 2004 fotade jag mycket bilar och då fick jag kontakt med Gzon och vi bestämde träff för en fotosetion av hans FD. Jag va redan innan åkturen lite småkär i RX7 men efter den åkturen fanns det inget annat i mina drömbilstankar. Det jävla motorljudet kombinerat med 500hk och ett brualt utseende va svårt att stå imot .
Våren efter så kontaktade jag PBZ för import av en RX7 men det rann ut i sanden och jag tappade motivationen och köpte mig en A3 1.8T istället, orkade inte med "importkrångel" osv. Kommande vår blev det en Impreza GT i Majmånad, en bil jag va mycket nöjd med under hela året men nu i vinter kände jag att det va dags för drömbilen. Av en slump snackade jag med Gzon på MSN där han sa att han hade en vit på ingång till Sverige. Efter några telefonsamtal och lite tjöt på MSN va de klart; drömbilen va snart min!
PS. Står helt på din sida Galaxi, Gzon är farlig! DS. |
|
Författare |
Legenden
Användare
Registrerad: 29.06.03 |
Publicerat datum: 07-01-2007 20:15 |
|
|
min vita fc kommer ifrån södra sverige, har ägts av folk i Lund... på din del av sverige...
Detta kanske var det sista du såg innan han hoppa ner två pinnhål och drog...
Legenden bifogat denna bild:
Redigerat av Legenden datum: 07-01-2007 20:17 |
|
Författare |
Highorbit
Användare
Publicerat datum: 07-01-2007 21:06 |
|
|
Hmm, inte omöjlgt
Det var definitivt eftermarknadspipor på den...
En svart FD -92´
Ett elakt Tinkersto -92´
|
Författare |
Highorbit
Användare
Publicerat datum: 07-01-2007 21:08 |
|
|
Fast jag tror att det var det vanliga RX-7 märket på den jag såg, silver på svart botten, eller vad det är..
En svart FD -92´
Ett elakt Tinkersto -92´
|
Författare |
Johan_k
Användare
Hemort: Laholm (Halland)
Registrerad: 29.11.04 |
Publicerat datum: 12-01-2007 10:27 |
|
|
Legenden skrev:
min vita fc kommer ifrån södra sverige, har ägts av folk i Lund... på din del av sverige...
Denna bil har rullat en runda med mig och min sjua... Såg en vitt fc i Mellbystrand och gjorde det enda rätta åkte efter ...
Ägaren kom från lund och reg nummer började på nje
Rätta mig om jag har fel..
Öppen dump..
Skinsätten..
Svensksåld..
Massa neon lysrör under bilen och även inne i bilen..
Galler i stället för plast-linser i fronten..
Öppet luftfilter och fuel-cut box på...
Tyvärr hade jag bara en kass mobil på mig men i allafall..
Johan Karlsson T-II 91 a med lite godis och mycket kul!
Projekt Sida
http://www.ipbolaget.com/users/ce04304
Johan_k bifogat denna bild:
|
|
Författare |
gzon
Användare
Publicerat datum: 12-01-2007 10:50 |
|
|
ja varför har du inte kvar neonet dennis?
/Martin
www.superiorimports.se |
|
Författare |
Combat
Superadministratör
Hemort: Gbg
Registrerad: 11.04.03 |
Publicerat datum: 12-01-2007 15:03 |
|
|
Neon är såååå Lena Philipsson, blää för att dansa i neon i egensydda kläder.
|
|
Författare |
gzon
Användare
Publicerat datum: 12-01-2007 16:02 |
|
|
Combat skrev:
Neon är såååå Lena Philipsson, blää för att dansa i neon i egensydda kläder.
Som biljämförelse så innebär det att köra en bil med kjolpaket och blinkande tonårsljus.
/Martin
www.superiorimports.se |
|
Författare |
Alex
Användare
Hemort: Stockholm
Registrerad: 17.08.04 |
Publicerat datum: 12-01-2007 16:41 |
|
|
Det här var ju roligt.
Min första kontakt med wankel var nog de tidiga Best motoring filmer som en kompis till mig hela tiden kollar på. Fastna just för RX-7 pga dess utseende och fina placeringar i diverse körtester som de utför.
Har kört på div. banträffar och sett RX-7or i verkligheten, men aldrig när de kör, tänkte då att det bara var utställningsfolk som ägde wankelbilar . Men visst de var ju snygga att bara titta på. Kom ihåg efter en banträff så åkte jag i polarens impreza gt och snackade mest strunt som vanligt. Helt plötsligt ser vi en bil närma sig i backspeglarna och polarens reptilhjärna tar över och han gasar på, i vanliga fall (eller de tillfällen jag åkt med i hans impreza) så brukar han dra ifrån bilar som vill rejsa mot en rallybil ganska enkelt. Men den här bilen hängde kvar hela tiden och så småningom körde om oss, då slog polaren av och den försvann framför oss. Men jag hann iaf se att det var en röd FD och mitt hjärta för RX-7or dunkade lite hårdare den dagen.
Skanna lite på blocket och var på jakt efter en FC eftersom det inte fanns några FD till salu. Ringde på ett par annonser, men hamna hela tiden ett steg efter då dem blev sålda innan jag hann åka och kolla på dem. Sen dök den där annonsen med min nuvarande svarta FD upp. Fick hjärtklappningar när killen som annonserat ut den sa att jag bara var den andra som ringt och bilen fanns kvar för provkörning. Åkte och provkörde bilen några dagar senare och lade handpenning på den efter si sådär 10 min. provkörning. Att den kostade drygt 100k mer än jag hade tänkt lägga ut på en leksak hade jag glömt bort.
Fick veta i efterhand att bilen varit inne hos Gzon för lite tuning Verkar som han inte kan hålla fingrarna borta från dessa bilar.
Kom också i kontakt med wankelmats som verkar veta allt om wankelbilar och dessutom är släkt med en kollega till mig.
Senaste wankelgurun jag träffat är Lasse wankel som har sitt garage där jag bor.
Oj vad långt inlägget blev.
Nåja nu är min lilla wankelhistoria färdigberättat för den här gången.
RX-7 TT FD3S -93
Alex Choy |
|
Författare |
rmjo
Användare
Hemort: S
Registrerad: 16.05.06 |
Publicerat datum: 12-01-2007 17:28 |
|
|
Jag kom in på wankel rätt tidigt i livet. Är född 84 och därmed 23 år gammal. Men jag minns fortfarande hur Mazda tog hem Le Mans med sin 4-rotor. Det räckte att jag hörde den för att bli fast. Givetvis fattade jag inte mycket om motorer och annan mekanik , det räckte bara att den var otroligt tuff och lät underbart.
Sedan fortsatte man med bilintresset och till sist läste jag om Mazdan igen och började lära mig mer om den och dess motor. Det blev lite kärlek till att den är en underdog, ungefär som Highorbit skriver.
RX-7'or i alla ära, jag tycker om dem alla, favoriten är FC'n, i vitt...mmmm! Jag är dock mer inne på RX-8. Den saknar en snurrbo visserligen, men det gör bara att alla 2fast 2furious-nissar håller sig borta från den. Jag tycker att den är vacker, och kan göras ännu vackrare, otroligt bra chassi och en underbar RENESIS under huven. 230 hästar är ungefär vad jag kan hantera nu, har redan vart nära att köra ihjäl mig med 50 hästar mindre än så. Lasse Wankel arbetar ju på den och jag följer arbetet med stort intresse. |
|
Författare |
gzon
Användare
Publicerat datum: 12-01-2007 23:44 |
|
|
alex: Vem hade den innan dig?
/Martin
www.superiorimports.se |
|
Författare |
Highorbit
Användare
Publicerat datum: 13-01-2007 01:33 |
|
|
Så, ja, det är ju såna bilhistorier man är ute efter..
Dom små, magiska ögonblicken som jag efterlyste, det som gör oss alla till en del av samma magiska massa, keep it up och rock´n´roll.
En svart FD -92´
Ett elakt Tinkersto -92´
|