Jaha ja. Har nu som de flesta vet varit o GROVT grundmappat motorn samt bekantat mig med sprutet. Syftet var att få se vad för justeringar och ändringar som var nödvändiga med nuvarande setup. Det som gjorde att vi inte på en gång tog 700hk-ribban var att grenrörskonstruktionen gjorde så att laddtrycket skenade (är ett GREDDY TRUST-grenrör med T4-fläns). Detta ska åtgärdas till nästa bromsning. Kontentan av det hela var att laddtrycksstyrningen inte hade någon effekt efter visst varvta varvid vi valde att inte gå upp så högt i varv fast vi visste att det fanns mer effekt där.
Det man ska ha i åtanke är att steg 1 är en mycket gatvänlig historia, med mild streetport, där jag uppnår 1bar redan vid ca 3000rpm samt att avgastempen är låga och som max 800 grader. Tror det är inga som elst problem att hämta ytterligare 100hk vid nästa mappning o då är målet med steg ett konverteringen klar o det är dags för steg två....
Ja du Lasse, det är så att jag själv satte som mål att steg ett skulle generera motsvarande 450rwkW vilket blir 680Hk i motorn med 15% förlust (fast jag tror att dt är någonstan mellan 7-11% i verkligheten).
För det andra så blev det ju ingen riktig bromsning då det inte gick att styra laddtrycket pga grenrörets utformning till wastegaten.
När detta är åtgärdat någon gång i veckan så är det dags att boka in en riktig bromsning o då kan vi ta det här igen....
Lycka till i morgon.