Hem · Forum · Sök · Bli medlem i SWR · Klubbens hjältar May 05 2024 19:25:01
Våra sponsorer!




Nämen se, en ledig plats till..

Och en till.
Navigation
Hem
Forum
Gamla forumet
Wankelmotorn
Bilar/MC med Wankel
Medlemsbilar
Tips och trix
Läsvärt
Klubbinfo
English
Kontakt
Länkar
Fotoalbum
Artiklar
Bra att veta
Datorgodis
Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Gå till ämne
Svenska Wankelregistret, gamla sidan. | Fria forum | Fritt forum
Sida 1 av 2 1 2 >
Författare MINA tankegångar och hypoteser kring Wankeleffekt..
NiHa
Användare

Inlägg: 326
Hemort: Karlskoga
Registrerad: 05.04.05
Publicerat datum: 02-04-2007 19:05
Jag gör ett försök att skriva konstruktivt och jag får se om det blir en vettig respons på MINA hypoteser och lekmannamässiga värderingar kring vad som alstrar effekt gällande Wankel.
Detta gör jag i och med att min tråd, som skulle visa delar och så, som jag senare skulle ge förklaringar till, helt enkelt flummades sönder och slutade att vara min tråd.
Denna tråd är till för att VI på forumet ska försöka att ena oss samt att försöka föra en någorlunda diskusion.

Många tror att flöde är det som bestämmer effekten hos wankel men det är flera faktorer som påverkar det slutgiltiga resultatet. Om man börjar med att se till portningen, som många stirrar sig blind på, så är den tänkt och utformad till sugmotorn, vilket gör att t ex exotiska portar som "extended port" och Monster port inte riktigt fungerar när man börjar överladda wanklarna men fungerar bra som sugmotorer, detta tror jag har att göra med dom fluiddynamiska egenskaperna som gör att flödet OCH VE (fyllnadsgrad) inte harmonerar vilket gör att en vanlig streetport kan alstra mer effekt än en som skulle ge mer effekt när den inte är överladdad. Man bör tänka på att man har klarat av att åka 7smileyr med streetport. För många år sedan så tänkte man att periferiport måste vara idealet för överladdade motorer men många problem uppstod och nu några år senare så får man ut lika mycket eller t.o.m mer effekt ur en överladdad streetportad maskin. En av faktorerna som påverkar är överlappet men det är ju inte allt utan fler faktorer är med och spökar. I många ledande länder så började man med att köra periferiport och gick sedan över till bridgeportade maskiner och nu är det en mix av antingen street och skallperingar eller bridge och skallperingar, för att på något sätt få harmonin mellan flödet, gashastigheten och VE. Detta göres genom att skallpera rotorerna, i första hand på sekundärsidan och änen dubbelsidig skallpering, dvs både på primär- och sekundärsidan av rotorn. Detta för att öka flödet UTAN att ändra andra parametrar som påverkar de effektgivande egenskaperna negativt, som t ex viss grad av överlapp. En annan del som påverkar VE är flera spjäll som öppnar vid olika tider, detta gör att ett singelspjäll är bättre ur VE-perspektiv.
Detta var som sagt en liten intro till detta försök att bolla ideer fram och tillbaka. Får se hur länge denna tråd klarar sig.


REAL POWER= ROTARY PERFORMANCE

Redigerat av NiHa datum: 02-04-2007 19:09
SPIFF5
Författare RE: MINA tankegångar och hypoteser kring Wankeleffekt..
Lasse wankel
Användare

Inlägg: 1482
Hemort: Sundbyberg
Registrerad: 28.01.03
Publicerat datum: 02-04-2007 21:42
Kul att du tar upp denna intressanta diskussion där man kan bolla ideer, teorier samt praktiska tester såsom bromsning och sist men inte minst ET o Topspeed på 1/4 mile.
Micke o jag har mest kan sägas försökt att ta ut bra med effekt samt vridmoment o körbarhet ur våra sug motorer med om jag får säga det själv lyckat resultat.Men nöjd ska man aldrig va o vi vill hela tiden gå vidare med mera teorier samt bromsningar och till sist nöjda kunder med våra wankel motorer vi bygger.

Flödet är som vi ser det viktigaste i en streetportad sug motor tätt följt av porttiderna (som man inte kan göra så mycket åt). Ska man ha porttider är det bridge som gäller allt från standard bridge till monster bridge. Har inte i huvudet just nu hur många grader det skiljer mellan de olika bridge portningarna men kan ta reda på ett ungefärligt svar.

Blandar vi in överladdning såsom turbo,kompressor samt lustgas så ser jag det som en fördel om motorn lämnar en hög grundeffekt utan överladdning (med hänsyn taget för en lägre kompression) Vad som gäller är en balans mellan en väl flödande kanal men med hänsyn tagit den komprimerande laddluften eller kemiska lustgasen samt en väl optimerad porttid samt overlap för ändamålet (dragracing rallycross eller bana)

Kring utrustningen d.v.s överladdare,intercooler anpassning av grenrörslängd samt diameter, mappningen av sprut/tändning, bensinens prestanda m.m är parametrar som jag ser det viktigaste i en överladdad motor. E.x 1 grads ändring av tändläget kan ge c:a 20 hk mer på en turboladdad 13B. Bränslemappningen är också en konst i sig om man ska ta ut riktig effekt under kontrollerade former bör detta ske på en rullande landsväg eller motorbromsbänk samt då givetvis få en siffra på att justeringen gav den effekt man önskade.

Detta var lite basic tankar från mig och jag hoppas som NiHa att denna tråd håller sig till tankar, frågor, ideer och inte påhopp människor emellansmiley


Motorsport fan med hårdtrimning av wankelmotorer som största intresse
Författare RE: MINA tankegångar och hypoteser kring Wankeleffekt..
Legenden
Användare

Redigera

Inlägg: 294
Hemort: Katrineholm
Registrerad: 29.06.03
Publicerat datum: 03-04-2007 18:57
Mer sådana här MYCKET trevliga diskusioner om det vi alla älskar... wankeln. Jag vill jättegärna läsa mer om detta så fortsätt gärna skriva er tanka och ideer.
Författare RE: MINA tankegångar och hypoteser kring Wankeleffekt..
MR Wankeltrim
Användare

Inlägg: 2969
Hemort: Skurup
Registrerad: 23.01.03
Publicerat datum: 05-04-2007 10:20
Då fyller jag på lite smiley
Teorierna om hur man skall porta och bygga en turbo motor är säkert många men frågan är vad som fungerar bäst på respektive motor. Som förhoppningsvis alla känner till så är alla motorer olika individer och det är inte säkert att det som polaren har funkar på min motor. Mao när man snackar om portning så finns enligt mina teorier som jag delvis hämtat från otto motorer ett par tips som man inte skall glömma. För att få en bra verkningsgrad genom hela registert så anser jag att man inte skall ha för extrema porttider om motorn skall kicka igång tidigt. De samma anser jag om port arean dvs att om den är för stor så får man en motor som är seg på bottenregistert men vildare på toppregistret vilket jag anser är skit på en turbo motor.
Om vi bubblar vidare om flödet i en trimmad motor så vet väl alla att ett bra flöde ger mycket effekt men frågan är om det är så extremt viktigt på en turbo snurra ??
Att öka flödet ett par snäpp utan att försämra gashastigheten med någorlunda körbara porttider är inget svårt men att öka flödet mycket med samma porttider kräver en del testande och tänkande.
Så min teori för att få en pigg motor som sparkar igång tidigt så anser jag att man inte skall åka med för vassa porttider och förstora port areor vilket hämmar fyllningen på låga varvtal innan turbon börjar bygga upp laddtryck.
Nu undra säkert många hur man då skall lyckas få ut mycket effekt smiley
Mitt svar är att man bygger en motor som har Inte för vassa porttider och inte för stora portar/ med förstora port areor men med såpass maxat flöde utan att det inskränker för mycket på gashastigheten.
Då får man en motor som kickar igång turbon snabbare även om man får ut lite mindre topp effekt pga av dom mindre portarna samt det något lägre flödet. Vänder man istället på allt och bygger en motor som är hållbarare för mycket laddtryck så vinner man tillbaks mycket mer effekt om man kan ladda på mer.
Denna kombination med mindre portar ihop med ett rätt förstärkt block som tål höga laddtryck praktiserar jag bla i NiHa:s motor vilket funkat bra med MYCKET effekt från låga varvtal och långt upp i registret.

Kommer mer när jag får tid över o skriva....


[img]http://www.rotaryperformance.se/images/rotperfmindre.jpg[/img]

Funderar du på att Trimma eller Renovera din wankel motor så har vi kompetensen.
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för gata och tävling

blennow@glocalnet.net
0708-145580


Redigerat av MR Wankeltrim datum: 05-04-2007 17:05
blennow@rixtele.com http://www.rotaryperformance.se
Författare RE: MINA tankegångar och hypoteser kring Wankeleffekt..
johnnydaveman
Användare

Inlägg: 420
Hemort: Stenhamra, Ekerö
Registrerad: 18.08.05
Publicerat datum: 05-04-2007 16:51
JA det finns många teorier och det är faktist många av dom som fungerar mycket bra i rätt kombination, men sen ska man ju tänka på vad man ska använda bilen till tex 402 m tycker jag inte man behöver ta hänsyn till låg varvs egen skaperna och därför porta agresivare. Sen beror det ju ochså på villken kring utrustning man har t e x insug , gren rör , turbo , tänd steg , förgasare, sväng hjul ,mm.Dessutom är ju rätt inställningar på tändning samt bränsle A och O , just tändning så finns det olika teorier om vilket som är rätt och fel, själv tycker jag inte man ska ha så mycket för tändning speciellt inte om man kör turbo utan Förstärkt block Därför man flyttar förbrännings fasen uppåt villket på verkar hållbarheten, då inte rotor huset kan flexa på samma sett som det är tängt vilket resulterari sprickor i block gavlarna.
Författare RE: MINA tankegångar och hypoteser kring Wankeleffekt..
NiHa
Användare

Inlägg: 326
Hemort: Karlskoga
Registrerad: 05.04.05
Publicerat datum: 12-04-2007 11:20
Går lite trögt med denna tråd så jag fyller på med lite info.
Flera undrar säkert vad t ex Pourto Rico-nissarna kör med för portar för att riktigt få snurr på maskinerna. Svaret är faktiskt en kombination av portar som är populär i Japan o som t ex SCOOT kört med. Portkombinationen är semiperiferiport. Denna och med en Borg Warner S400 med 80mm inducer så plockar grabbarna ut 1000RWHP. Top tio i världen använder sig utav denna portkombination och jag tror att även Abel Iberra använde sig utav denna. Det finns fabrikstillverkade insug men dessa går att optimera så att man till fullo utnyttjar portarna.


REAL POWER= ROTARY PERFORMANCE

NiHa bifogat denna bild:

SPIFF5
Författare RE: MINA tankegångar och hypoteser kring Wankeleffekt..
NiHa
Användare

Inlägg: 326
Hemort: Karlskoga
Registrerad: 05.04.05
Publicerat datum: 12-04-2007 11:24
Detta insug har tidigare visats på forumet.


REAL POWER= ROTARY PERFORMANCE

NiHa bifogat denna bild:

SPIFF5
Författare RE: MINA tankegångar och hypoteser kring Wankeleffekt..
Combat
Superadministratör

Redigera

Inlägg: 4151
Hemort: Gbg
Registrerad: 11.04.03
Publicerat datum: 12-04-2007 11:44
NiHa skrev:
Går lite trögt med denna tråd så jag fyller på med lite info.
Flera undrar säkert vad t ex Pourto Rico-nissarna kör med för portar för att riktigt få snurr på maskinerna. Svaret är faktiskt en kombination av portar som är populär i Japan o som t ex SCOOT kört med. Portkombinationen är semiperiferiport. Denna och med en Borg Warner S400 med 80mm inducer så plockar grabbarna ut 1000RWHP. Top tio i världen använder sig utav denna portkombination och jag tror att även Abel Iberra använde sig utav denna. Det finns fabrikstillverkade insug men dessa går att optimera så att man till fullo utnyttjar portarna.


Ojoj, jag får en grym flashback!

Påminner till vissa delar om farsans experimentmotor som han knåpade ihop i slutet av åttiotalet, jag vet att brorsan testade den i sin RX-3.
Motorn bluddra och small och var knappt körbar tills en dag när hans extramonterade ljuddämpare som låg på tvären under stötfångaren lossnade. Plötsligt var det färdigtbluddrat och bilen blev sjövild.

Om jag inte minns fel så var det en gammal 12A ifrån en RX-3 som offrades för experimentet och jag vill minnas att syftet var att bygga en periferiportad wankel som på utsidan såg orörd ut då vanligt insug var monterat.

Hmm, då kan väl säga att vi var om inte först så i vart fall jäkligt tidiga på extrema lösningarsmiley

Brorsan kan kanske fylla i?
Författare RE: MINA tankegångar och hypoteser kring Wankeleffekt..
Lasse wankel
Användare

Inlägg: 1482
Hemort: Sundbyberg
Registrerad: 28.01.03
Publicerat datum: 12-04-2007 21:18
Ja det verkar som om gubben Blennow var lite före sin tid! Micke och jag experimenterade med vår 13B PP motor 1994 på Barkarby motor festival med att lägga till ett plenum under Weber 51an och detta resulterade i ett antal konstiga "fenomen" som släckta stift p,g,a ingen velocity med 46 mm halsringar. Vi bytte till 38mm eller något liknande och fick då mycket bättre signal från spridarrören rören vilket gjorde motorn lite piggare (inget hardcore på den tiden med "Puerto Rico effektersmiley)

Intressant det du skrev om "Puerto Rico nissarna" , dom har prövat allt och lite till med wankel på deras lilla ö sen c:a 1970. Betänk att Puerto Rico har 4 dragstrips som i princip är öppna året runt så förstår man att utvecklingen går snabbt och blir extrem!! Off topic: Denna sommar satsar Micke o jag allt på att utvackla PP sug motorn för bästa effekt o vrid för rallycross så vänta er inga stordåd vad det gäller extrema turbo effekter från oss! Men... vi vill ju gärna ge NiHa och Blennow en match på strippen om vi bara hinner med allt.

/Lasse




Motorsport fan med hårdtrimning av wankelmotorer som största intresse
Författare RE: MINA tankegångar och hypoteser kring Wankeleffekt..
NiHa
Användare

Inlägg: 326
Hemort: Karlskoga
Registrerad: 05.04.05
Publicerat datum: 13-04-2007 22:13
Kul med erat projekt. Ska du ge mig o Blennow en match? Han är för bana o jag mer för rakt fram plus lite streetrace. Skulle vilja se någon prova semi-historien. Nog om detta.
Många tror att spikningar är det farligaste för Wankel vilket är fel, det som förstör mest är faktiskt misständningar. Dessa ser till att momentet helt plötsligt försvinner vilket får rotorn att vobbla vilket gör att den tar i sidorna vilket leder till stora skador, utöver detta så kan dessa misständningar leda till att rotorn imploderar vilket den kan göra med långvariga spikningar fast inte lika skada då som med misständningar. Botemedlet heter mappning och då RÄTT mappning.


REAL POWER= ROTARY PERFORMANCE
SPIFF5
Författare RE: MINA tankegångar och hypoteser kring Wankeleffekt..
wankelmats
Administratör

Redigera

Inlägg: 2250
Hemort: Stockholm
Registrerad: 28.01.03
Publicerat datum: 14-04-2007 00:06
NiHa skrev:
Många tror att spikningar är det farligaste för Wankel vilket är fel, det som förstör mest är faktiskt misständningar. Dessa ser till att momentet helt plötsligt försvinner vilket får rotorn att vobbla vilket gör att den tar i sidorna vilket leder till stora skador, utöver detta så kan dessa misständningar leda till att rotorn imploderar vilket den kan göra med långvariga spikningar fast inte lika skada då som med misständningar. Botemedlet heter mappning och då RÄTT mappning.

Det ligger väldigt mycket i denna slutsats, men det är definitivt inte misständningar som är värsta faran, utan det är de glödtändningar som man kan få med antingen fel tändstift, eller för varma tändstift, eller inderekt som resultat av antingen misständningar eller fel olja då för mycket sotavlagringar bildats.

Att rotorn kan wobbla lite av misständningar leder inte alls till några omedelbara stora skador, däremot till ökat slitage som minskar livslängden, men detta är fullkomligt försumbart jämfört med slitaget vid övervarvningar.

Det vore kul att få veta vad du menar med imploderad rotor pga misständningar, jag vill påstå att detta är omöjligt, men du kanske menar en bränd rotor beroende på glödtändningar, och då har du isåfall helt rätt, även om skadade rotorhus, och indirekt skadade tätningar, är vanligare än skadade rotorer.

Gränsen för vad man definierar som spikning eller glödtändning i en wankel kan tyckas vara hårfin, fastän den egentligen är solklar;
Båda handlar om att en förbränning startas före gnistan eller flamfronten som utgår från gnistan, men det beror helt på om orsaken för detta är värmen som bildas i en komressionstopp (spikning) eller om förbränningen startas av antändning från någon alltför het punkt i förbränningsrummet (glödtändning).
(MIsständning betyder däremot att det inte sker någon förbränning alls under en cykel).

Spikningar hörs ljudligt och kan ge omedelbara, och ibland katastrofala, skador, men de detekteras enkelt och snabbt av styrboxen via knacksensorn, så i normalt trimmade och korrekt mappade motorer ska de aldrig kunna orsaka problem.

Glödtändningar ger däremot sällan omedelbara skador, och de detekteras i princip aldrig av knacksensorn, fastän de på ganska kort tid ger mycket värre skador än spikningar någonsin kan orsaka.
Bland det mest luriga är att vid extremt fel valda tändstift, eller extremt kraftiga sotavlagringar, så kan glödtändning från dessa orsaka samma katastrofala fel som knackningar, fastän knacksensorn i detta fall oftast inte alls reagerar.



/Mats
Spider, Ro80, Rx4W, FB, TII-cab, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, lite olika MC- marin- flyg-& andra motorer, och en wankellös Ro80
http://www.nsu.nu
Författare RE: MINA tankegångar och hypoteser kring Wankeleffekt..
MR Wankeltrim
Användare

Inlägg: 2969
Hemort: Skurup
Registrerad: 23.01.03
Publicerat datum: 14-04-2007 05:56
Detta då... smiley

[img]http://www.rotaryperformance.se/images/news/Semi1.jpg[/img]

[img]http://www.rotaryperformance.se/images/news/semi2.jpg[/img]


[img]http://www.rotaryperformance.se/images/rotperfmindre.jpg[/img]

Funderar du på att Trimma eller Renovera din wankel motor så har vi kompetensen.
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för gata och tävling

blennow@glocalnet.net
0708-145580


Redigerat av MR Wankeltrim datum: 14-04-2007 05:58
blennow@rixtele.com http://www.rotaryperformance.se
Författare RE: MINA tankegångar och hypoteser kring Wankeleffekt..
MR Wankeltrim
Användare

Inlägg: 2969
Hemort: Skurup
Registrerad: 23.01.03
Publicerat datum: 14-04-2007 08:19
Implodering av rotorer gäller endast S5 och S6 rotorer och anledningen beror först o främst på att Mazda ändrade gjutningen i dessa rotorer mot tidigare konstruktioner. Konstruktions ändringen av rotorerna beror på att Mazdas ingenjörerna ville få en lägre vikten på rotorerna för att minska belastning på lager vevaxel och drev för att få en bättre hållbarhet i motorn.
Denna ändring fungerar jättebra i en standard motor men tyvärr sämre i en trimmad motor och den största orsaken är för högt förbränningstryck.
Mer flöde och högre laddtryck resulterar i högre förbränningstryck och detta i kombination med en felaktig tändkurva resulterar i att rotorn imploderar.
Implodering pga misständning är även det vanligt och en enkel förklaring är att en del av den redan upphettade oförbrända gasblandningen följer med in i nästa cycle.
Iom detta så är risken stor att man får en förtidig förbränning som kan orsaka både spikningar och imploderade rotorer.
Om man åker med laddtryck runt 1.4 och högre så är risken mycket stor att man får imploderade rotorer även om man har mappat rätt och det pga att materialet är för klent..
För dom som vill ladda runt 1.4 bar och mer så är byte av rotorer i stort sätt nödvändigt och då är det bästa valet S4 turbo rotorer.
Dessa har både bättre gjutning och lägre kompression vilket göra att dom passar bättre för högre laddtryck. Enda nackdelan med dessa är att vikten är ca 230 gram mer än S5 och S6 rotorerna men det går utan problem att vikta ner dom till samma vikt som S5/S6.

En liten bild på en imploderad rotor smiley

[img]http://www.rotaryperformance.se/images/DSCN0049.JPG[/img]


[img]http://www.rotaryperformance.se/images/rotperfmindre.jpg[/img]

Funderar du på att Trimma eller Renovera din wankel motor så har vi kompetensen.
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för gata och tävling

blennow@glocalnet.net
0708-145580


Redigerat av MR Wankeltrim datum: 16-04-2007 06:36
blennow@rixtele.com http://www.rotaryperformance.se
Författare RE: MINA tankegångar och hypoteser kring Wankeleffekt..
wankelmats
Administratör

Redigera

Inlägg: 2250
Hemort: Stockholm
Registrerad: 28.01.03
Publicerat datum: 14-04-2007 10:39
MR Wankeltrim skrev:
Implodering pga misständning är även det vanligt och en enkel förklaring är att en del av den redan upphettade oförbrända gasblandningen följer med in i nästa cycle.
Iom detta så är risken stor att man får en förtidig förbränning som kan orsaka både spikningar och imploderade rotorer.
Om man åker med laddtryck runt 1.4 och högre så är risken mycket stor att man får imploderade rotorer även om man har mappat rätt.

Du har så rätt Jörgen smiley
misständningar i en cykel kan lätt orsaka att det blir spikning nästa förbränningscykel i den rotorkammaren,
och kraftiga spikningar är aldrig något man vill ha, de kan både knäcka tätningar och implodera rotorer...
En gasladdning som är kvar från en misständning kan också glödtända tidigare än en svalare färsk laddning,
men då har man redan utan misständning så mycket glödtändningar från stiften att motorn tar stryk av det.
(Jag var nog för trött för att tänka på följdeffekterna av misständningar när jag skrev förra inlägget)

Har S7 starkare rotorer ?
eller är rotorerna samma som i S6 ?



/Mats
Spider, Ro80, Rx4W, FB, TII-cab, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, lite olika MC- marin- flyg-& andra motorer, och en wankellös Ro80
http://www.nsu.nu
Författare RE: MINA tankegångar och hypoteser kring Wankeleffekt..
johnnydaveman
Användare

Inlägg: 420
Hemort: Stenhamra, Ekerö
Registrerad: 18.08.05
Publicerat datum: 14-04-2007 20:23

NiHa skrev Många tror att spikningar är det farligaste för Wankel vilket är fel.

kan nämna bara att jag vet att spikning i en wankel=döden för motorn......
kan räcka med 1 spikning..
Författare RE: MINA tankegångar och hypoteser kring Wankeleffekt..
NiHa
Användare

Inlägg: 326
Hemort: Karlskoga
Registrerad: 05.04.05
Publicerat datum: 14-04-2007 23:54
JAG, NiHa, skriver detta men det gör även Wankelmats och jörgen.
Spikningar kan få apexer och ev hörntätningar att gå sönder vilket "dödar" motorn då dessa inte längre tätar. MEN misständningar, vare sig dom sker direkt eller som det värsta, nämligen att dom följer med en cykel, då dom förstör dels rotorn och kan få den att vobbla vilket gör att denna tar i gavlar och rotorhus vilket är otroligt mycket mer omfattande skada än en trasig apex.


REAL POWER= ROTARY PERFORMANCE
SPIFF5
Författare RE: MINA tankegångar och hypoteser kring Wankeleffekt..
johnnydaveman
Användare

Inlägg: 420
Hemort: Stenhamra, Ekerö
Registrerad: 18.08.05
Publicerat datum: 15-04-2007 18:46
problemet är att bitar av tätningarna faller ur rotorn och följer med runt en stund sen ger dom sig av till turbona smiley som varvar ca 100 000 varv pling ras sen e de klart , så spikning är ofta kostsamt . tro mig NiHa
Författare RE: MINA tankegångar och hypoteser kring Wankeleffekt..
NiHa
Användare

Inlägg: 326
Hemort: Karlskoga
Registrerad: 05.04.05
Publicerat datum: 15-04-2007 20:46
Det är inget att sticka under stolen med ATT det blir kostsamt med apexhaveri men som MAZDA själv säger så är misständningar det som alstrar störst haverier. Mot apex-haverier kan man göra som jag gjort, nämligen använt mig utav lite starkare, PTS-tätningar.
Det man bör ha i åtanke när det gäller misständningar är att blandningsförhållandena på bensin är olika vilket gör att AFR är ganska osäkert, t ex vanlig 95oktanig mackbensin har ett ungefärligt blandningsvärde på 14.5-14.7:1 medans t ex racebränsle har blandningsförhållande på 14.9-15:1 vilket gör att det blir ganska fett med t ex 11:1 om bensinen har annat blandningsförhållande vilket gör att man ska eftersträva att använda sig utav lambdavärde som check på blandningsförhållande, då eliminerar man fel som uppstår vid blandningar av t ex bensin och etanol eller om man kör på E85 eller metanol.


REAL POWER= ROTARY PERFORMANCE
SPIFF5
Författare RE: MINA tankegångar och hypoteser kring Wankeleffekt..
abiex
Användare

Redigera

Inlägg: 387
Hemort: ÖREBRO
Registrerad: 25.02.03
Publicerat datum: 15-04-2007 23:19
På tal om effekt som tråden delvis handlar om!

Vilket är viktigast för er grabbar!!!!

Top Peak effekt smiley

ELLER

Snitt EFFEKT med minimi register på 2500rpm! smiley


mvh/ Gabi


WWW.G-R.SE
OPTIMERING . EFFEKTMÄTNING . PRESTANDA

[center]ÄVEN BILIMPORT
http://www.garabedianracing.com
Författare RE: MINA tankegångar och hypoteser kring Wankeleffekt..
MR Wankeltrim
Användare

Inlägg: 2969
Hemort: Skurup
Registrerad: 23.01.03
Publicerat datum: 16-04-2007 06:44
abiex skrev:
På tal om effekt som tråden delvis handlar om!

Vilket är viktigast för er grabbar!!!!

Top Peak effekt smiley

ELLER

Snitt EFFEKT med minimi register på 2500rpm! smiley


mvh/ Gabi

Definitivt inte Peak effekt smiley
Effekt o vrid skall ha så brett register som möjligt om man skall kunna nyttja kraften utan att behöva växla konstant vilket man tappar tid på.
Att sen ha all effekt på toppen är totalt värdelöst om man exempelvis åker rallycross eller bana där man villa ha bra vrid i motorn tidigt och långt upp i registret. Om man åker enbart på strippen så klarar man sig på ett mycket kortare register men skall bilen även nyttjas på väg så lär den bli duktigt svårkörd med kort register.
Mao man skall inte se sig blind på topp effekten speciellt inte om man åker där det svänger lite. Det är tom så att en bil med kanske 20-30 hk mindre är snabbare pga ett bättre register smiley


[img]http://www.rotaryperformance.se/images/rotperfmindre.jpg[/img]

Funderar du på att Trimma eller Renovera din wankel motor så har vi kompetensen.
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för gata och tävling

blennow@glocalnet.net
0708-145580


Redigerat av MR Wankeltrim datum: 16-04-2007 07:16
blennow@rixtele.com http://www.rotaryperformance.se
Sida 1 av 2 1 2 >
Gå till Forum:
Våra sponsorer!




Nämen se, en ledig plats till..

Och en till.
Klotterplanket
Du måste logga in för att skriva ett meddelande.

Combat
19 Feb : 21:56
Har felanmält problemet som uppstått med vanliga adressen.

Combat
03 Nov : 22:13
Ni får gärna rensa ibland era pm, DE TAR STOR PLATS I DATABASEN!

Combat
03 Nov : 21:55
Vänligen använd inte detta klotterplank!

Evangelion
18 Oct : 18:44
kom ett paket i dag Lasse! hämtar ut det imorgon sen är det tok meck i helgen

mpowered
18 Oct : 06:05
bratten och lasse.W har pm

robzter
17 Oct : 21:39
jag var där. stack efter halvtid. fotboll är sååå tråkigt.

MR Wankeltrim
17 Oct : 20:30
1-1 för j*v#a dåligt .

MR Wankeltrim
17 Oct : 19:24
Paus.. Ser bra ut inu smiley

MR Wankeltrim
17 Oct : 18:57
Nä en kall öl o sen är det fotboll på tv:n smiley

Backe
17 Oct : 17:53
Mr Wankeltrim PM!

Arkiv Klotterplanket
SWR - Svenska Wankel Registret är klubben för alla som är intresserade av Wankelmotorn