Hem · Forum · Sök · Bli medlem i SWR · Klubbens hjältar May 18 2024 15:30:31
Våra sponsorer!




Nämen se, en ledig plats till..

Och en till.
Navigation
Hem
Forum
Gamla forumet
Wankelmotorn
Bilar/MC med Wankel
Medlemsbilar
Tips och trix
Läsvärt
Klubbinfo
English
Kontakt
Länkar
Fotoalbum
Artiklar
Bra att veta
Datorgodis
Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Gå till ämne
Svenska Wankelregistret, gamla sidan. | Fria forum | Fritt forum
Författare "Bygger inte för rattlåsracing utan för att svänga"??????????????
NiHa
Användare

Inlägg: 326
Hemort: Karlskoga
Registrerad: 05.04.05
Publicerat datum: 20-05-2007 18:46
Jag har sett att flera, riktigt många drar den frasen (topicen) så fort någon nämner "vad presterar din bil". Jag har funderat mycket på vad det betyder då jag fått för mig att det är något man häver ur sig då man känner sig trängd. Ja, en lam ursäkt helt enkelt.
Det man gör på en FD t ex, som orginal har bra viktfördelning och hyfsad upphängning är att byta ut bussningar mot något styvare för att slippa hjulhopp, detta är vad man gör med avseende på det flertalet kallar "rattlåsracing". Ytterligare uppgradering brukar vara att ersätta fjädrar och stötdämpare mot justerbara coilovers. Vidare i utecklingen blir att stabilisera och byta yttre "toe-link" bussningarna mot kraftigare eller uniball för att på så sätt reducera sidosvängningar. Ytterligar upphängningsuppgradering är länkarmsbussningar som byts mot uniball.
Nu till min enorma fråga: VAD gör dessa personer som ska svänga???? Det kan ju absolut inte vara något av ovanstånde för det är ju "rattlåsracing"smiley. För är det så, ja då är det bara dåliga ursäkter.


REAL POWER= ROTARY PERFORMANCE
SPIFF5
Författare RE: "Bygger inte för rattlåsracing utan för att svänga"??????????????
gzon
Användare

Redigera

Inlägg: 2171
Hemort: Katrineholm
Registrerad: 29.01.03
Publicerat datum: 20-05-2007 19:16
Och med denna topic vill du?...


/Martin

www.superiorimports.se
Författare RE: "Bygger inte för rattlåsracing utan för att svänga"??????????????
ICE-RX
Användare

Redigera

Inlägg: 191
Hemort: Lund
Registrerad: 25.02.06
Publicerat datum: 21-05-2007 04:40
he he fattar inte smiley


Johan Isberg



www.Redrumperformance.se
www.pioneer.se
one_loverboy@hotmail.com www.highway.nu
Författare RE: "Bygger inte för rattlåsracing utan för att svänga"??????????????
NiHa
Användare

Inlägg: 326
Hemort: Karlskoga
Registrerad: 05.04.05
Publicerat datum: 21-05-2007 08:11
Det är väl klart att ni inte fattar för det gör inte jag heller. Finns ju så mycket märkligt folk. Det JAG menar är att JAG bygger för ökad väghållning för att på så sätt få mer kontroll. Givetvis i huvusak för snabba starter. OM nu det klassas som "rattlåsracing" så undrar jag givetvis vad dom som "ska svänga med" gör??? Fetare dörrhögtalaresmiley. Kromade fälgarsmiley. Snygg slutdämparsmiley. smiley.
Jag skulle vilja veta vad dom som väljer "jag bygge för att svänga" så fort man undrar om dom ska köra på strippen. Jag tror att jag har en av dom mest FD-anpassade bilen för bana på detta forum fast jag ska köra mest "rattlåsracing".
Vill bara ha förklarat för mig varför man väljer att säga "svänga med". Känns tyvärr som någon lam undanflykt. Det finns så vitt jag känner till bara EN FD som är strippanpassad o det är Per Janssons.


REAL POWER= ROTARY PERFORMANCE
SPIFF5
Författare RE: "Bygger inte för rattlåsracing utan för att svänga"??????????????
Chrno
Användare

Redigera

Inlägg: 405
Hemort: Örebro
Registrerad: 19.08.05
Publicerat datum: 21-05-2007 09:38
Jag kan svara med mina lama udanflykter på följande sätt,

Jag ska installera:
Auto Exe underbody braces fram och bak,
Auto Exe fjäderbenstag fram och bak,
FEED Anti rollbars,
FEED midpipe med dämlpare skall inhandlas.
WI kit, som inte skall vara med vid mappningen utan användas efteråt så jag har det som marginal, inte för att öka effekten.
Brembo F50 bromsar,
Ap racing skivor bak,
Endless CCX bromsbelägg runtom,
Stålomspunna slangar,
Feed master break cylinder,
Knightsports lättaste svänghjul samt deras tryckplatta och lamell,
Stålomspunnen kopplingsslang,
Bridgestone re 55s gatslicks,

Behålla dubbelturbosetupen för att jag inte vill ha mer än dom hästar den ger till att börja med.
Kommer byta motorfästen växellådsfäste och diff fästen,Mazdaspeeds powerplant frame.
I garaget ligger:
Vmount kit, komplett med Greddy elbow och greddy luftfilterkit, kylare för Powersteering och allt annat som behövs.
FEED downpipe,
RE-Amemiya AST
Greddy Oilcatchtank

Behövs det sen kommer jag att byta till 99spec turbon.

På bilen sitter de:
RE-Amemiya Rear diffuser, (med bowtech generators snart)
RE-Amemiya Side diffusers
Mazdas ställbara vinge (som säkert inte gör speciellt mkt mer än den första dom satte på bilen)
Öhlins coilovers.
Greddy catback
APEXi Power FC
Greddy Profec B spec II
Knightsports watertemp sensor adaptor
Revolution Battery box med Odyssey PC680 batteri
AC med allt vad den innebär
Stereo, även om det inte är något uppgraderat fräsigt me extra högtalare
Baksäte


Upphängningen kommer ställas in och "corner vägas" för bana/gata"
Anledningen till att jag säger att min bil ska byggas för bana/gata är för att raktframåkning inte är intressant för mig. Att jag sen inte har varit ute på nån bana med bilen hittils beror på att jag inte har mappat den än och således inte tyckt att det varit värt att chansa.
Om jag sen är helt värdelös på att köra rakt fram så får ni gärna tycka det om mig, jag har aldrig försökt racea mot nån seriöst så mina kunskaper på området är naturligt dåliga. Detta ihop med att bilen har en jävligt hård fjädring gör att den inte lämpar sig speciellt bra för turer på raktframbanan, även om det säkert går att sätta någon sorts hyffsad tid. Sen att jag inte är i sverige under den månaden som många evenemang går av stapeln, och dessutom inte har möjlighet att slänga ihop alla saker jag har till bilen förens tidigast augusti gör att jag med lätthet kan vara en av dom som bara säger så för att jag inte "vågar" eller som det i iallafall min verklighet är, att jag inte har tid.

Att du sen sitter med en bil som förmodligen kommer vara jävligt snabb både på banan och strippen försätter inte dig i nån sits där du ska tycka att du kan bete dig drygt, även om det var med många smileys.. Att folk byter högtalare är säkert för att dom tycker det är kul med musik även i bilen, jag gör det inte för att det låter så förbannat om en wankel med 3"system från turbon, oavsett antal dämpare. Sen vet både du och jag att snygg slutdämpare ger minst 50 häst.

Där har du en "kort" sammanfattning av allt vad mina fega undanflykter går ut på.
har säkert glömt massor med saker å det strunar jag isåfall inte så lite i.
smiley

För övrigt så skulle jag vilja säga att Abiex's FD är lite lätt strippanpassad den också. Men vad vet jag. Jag har ju bara sett den några gånger.
//Daniel


Visit our websites
A Tuner's Paradise
Automotive Art On Film
Dedication To Automotive Perfection
Newera - Japan. Tel - (Calls charged at UK National Rate): 0207-871-4991.
Mobile (Japan): +81- (0) 90-4133-3825 Fax (Japan): +81-(0) 47-307-4678

Frågor ang priser besvaras genom formulären på hemsidorna.

http://www.garaget.org/chrno

Redigerat av Chrno datum: 21-05-2007 10:07
ivanrare@hotmail.com http://www.neweraimports.com/choose_company.html
Författare RE: "Bygger inte för rattlåsracing utan för att svänga"??????????????
Zebb
Användare

Redigera

Inlägg: 874
Hemort: Torsås (Småland)
Registrerad: 30.03.05
Publicerat datum: 21-05-2007 15:10
Jag vet inte om du skämtar eller inte, men lägg några minuter på rejsa.nu så kanske det blir lite klarare vad folk gör för att få bilen att fastna.


Sebastian Gottfridsson
Kör FD -94
32495818
Författare RE: "Bygger inte för rattlåsracing utan för att svänga"??????????????
Superadmin
Superadministratör

Inlägg: 57
Registrerad: 26.03.03
Publicerat datum: 21-05-2007 16:01
Is it time for: Here we go again?smiley
Författare RE: "Bygger inte för rattlåsracing utan för att svänga"??????????????
MR Wankeltrim
Användare

Inlägg: 2969
Hemort: Skurup
Registrerad: 23.01.03
Publicerat datum: 21-05-2007 16:26
Superadmin skrev:
Is it time for: Here we go again?smiley

Blir kanske så i ett diskutions forum eller de har ni andra inte tänkt på smiley


[img]http://www.rotaryperformance.se/images/rotperfmindre.jpg[/img]

Funderar du på att Trimma eller Renovera din wankel motor så har vi kompetensen.
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för gata och tävling

blennow@glocalnet.net
0708-145580
blennow@rixtele.com http://www.rotaryperformance.se
Författare RE: "Bygger inte för rattlåsracing utan för att svänga"??????????????
Chrno
Användare

Redigera

Inlägg: 405
Hemort: Örebro
Registrerad: 19.08.05
Publicerat datum: 21-05-2007 16:52
Zebb: Är det mig du syftar på?

Isåfall så vet jag vilket recept jag bygger efter, eftersom jag kört en bil med ovanstående mods.
Och jag vet precis hur snabb den bilen är.

Vad i ovanstående inlägg ger inte väghållning?
Vad jag vet eller har sett är det inte så många i sverige som tävlar med sina FD's eller har bantider att gå efter. Det har man i Japan, Fast jag är nog bara en märkesbög som inte vet vad jag pratar om.
Tack för att du upplyste mig. smiley

Hälsningar, Daniel


Visit our websites
A Tuner's Paradise
Automotive Art On Film
Dedication To Automotive Perfection
Newera - Japan. Tel - (Calls charged at UK National Rate): 0207-871-4991.
Mobile (Japan): +81- (0) 90-4133-3825 Fax (Japan): +81-(0) 47-307-4678

Frågor ang priser besvaras genom formulären på hemsidorna.

http://www.garaget.org/chrno
ivanrare@hotmail.com http://www.neweraimports.com/choose_company.html
Författare RE: "Bygger inte för rattlåsracing utan för att svänga"??????????????
Zebb
Användare

Redigera

Inlägg: 874
Hemort: Torsås (Småland)
Registrerad: 30.03.05
Publicerat datum: 21-05-2007 17:34
Nej, jag gav bara NiHa ett tips. Vad är fel?

Chrno: Ditt bygge verkar bli grymt häftigt. Visst, finns säkert massa onödiga prylar med på listan, men läckra är dom iaf, och jag skulle också köpt dom om jag haft mkt pengar över. smiley Så NEJ, det var inte det DU skrev jag kommenterade.


Superadmin: Är ditt jobb att lägga spydiga kommentarer annonymt eller att rensa och hålla ordning?


Sebastian Gottfridsson
Kör FD -94
32495818
Författare RE: "Bygger inte för rattlåsracing utan för att svänga"??????????????
toad
Användare

Inlägg: 79
Hemort: umeå
Registrerad: 30.04.07
Publicerat datum: 21-05-2007 18:29
vilken såpa smiley är väl upp till var och en själv tycker jag man ska ha lite av varje , har apexi coilovers på min bil och lite andra bussningar och lite annat krams , gör nog en hel del skillnad men jag har inte tänkt satsa på bana direkt men det är juh kul att ha lite väghållning smiley tänkte andvända bilen för gatbruk mest kanske testa köra nån tid verkar inte så många som gör det så nån måste väl offra sig även om det inte blir några supertider säkert smiley

kul att alla bygger olika iallafall tycker jag så får man stå ut lite i mängden vore jävligt trist ifall alla hade samma spec och samma mods smiley


FD3S !
Författare RE: "Bygger inte för rattlåsracing utan för att svänga"??????????????
Chrno
Användare

Redigera

Inlägg: 405
Hemort: Örebro
Registrerad: 19.08.05
Publicerat datum: 21-05-2007 18:47
Zebb: Det är inte på ett år som sakerna ska i, den som ändå var så lycklig smiley

Jag hoppas också det blir bra. Kul att ha en bil att bygga efter. smiley

Håller helt med både dig och Toad. Som det säkert nämnts i många andra trådar. Hoppas alla får schyssta bilar, Bara fint när det är folk som får till sina drömmar, vad de än gäller. Om du NiHA får till en bra tid med din bil så grattis, jag hoppas verkligen du gör det eftersom det intresserar dig, förstår inte varför man i svedala alltid ska behöva bevisa saker för andra. Jag bygger min bil för mig. Inte nån annan.

//Daniel


Visit our websites
A Tuner's Paradise
Automotive Art On Film
Dedication To Automotive Perfection
Newera - Japan. Tel - (Calls charged at UK National Rate): 0207-871-4991.
Mobile (Japan): +81- (0) 90-4133-3825 Fax (Japan): +81-(0) 47-307-4678

Frågor ang priser besvaras genom formulären på hemsidorna.

http://www.garaget.org/chrno
ivanrare@hotmail.com http://www.neweraimports.com/choose_company.html
Författare RE: "Bygger inte för rattlåsracing utan för att svänga"??????????????
Chrno
Användare

Redigera

Inlägg: 405
Hemort: Örebro
Registrerad: 19.08.05
Publicerat datum: 21-05-2007 18:47
Zebb: Det är inte på ett år som sakerna ska i, den som ändå var så lycklig smiley

Jag hoppas också det blir bra. Kul att ha en bil att bygga efter. smiley

Håller helt med både dig och Toad. Som det säkert nämnts i många andra trådar. Hoppas alla får schyssta bilar, Bara fint när det är folk som får till sina drömmar, vad de än gäller. Om du NiHA får till en bra tid med din bil så grattis, jag hoppas verkligen du gör det eftersom det intresserar dig, förstår inte varför man i svedala alltid ska behöva bevisa saker för andra. Jag bygger min bil för mig. Inte nån annan.

//Daniel


Visit our websites
A Tuner's Paradise
Automotive Art On Film
Dedication To Automotive Perfection
Newera - Japan. Tel - (Calls charged at UK National Rate): 0207-871-4991.
Mobile (Japan): +81- (0) 90-4133-3825 Fax (Japan): +81-(0) 47-307-4678

Frågor ang priser besvaras genom formulären på hemsidorna.

http://www.garaget.org/chrno
ivanrare@hotmail.com http://www.neweraimports.com/choose_company.html
Författare RE: "Bygger inte för rattlåsracing utan för att svänga"??????????????
Zebb
Användare

Redigera

Inlägg: 874
Hemort: Torsås (Småland)
Registrerad: 30.03.05
Publicerat datum: 21-05-2007 19:25
Precis. Om man ska tävla kan man väl satsa på STCC eller nåt. Dom har 300 häst och kör på 235 slicks (sånna jag ska köra på i år). DÄR har man en utmaning som heter duga. Att kompensera med 600 häst eller nåt i den stilen intresserar mig inte. Man ska hålla sig på den nivån man gillar och har råd med (eller det klassen tillåter om man tävlar). När det gäller köra rakt fram så känns det som att man MÅSTE ha en massa pengar för att bättra sig, medans banåka handlar mer om förare, balans och inställningar. Jag säger INTE att raktframåka inte kräver teknik, men banåka är iaf mer rattande, växlande och allmänt mkt mer att tänka på. Vad som är roligast är väl upp till var och en, givetvis...

Men tråden handlar om vad man gör med bilen för att få den att svänga. Jag vill åter igen poängtera att rejsa.nu är perfekta stället om man vill veta mer om just detta.


Sebastian Gottfridsson
Kör FD -94
32495818
Författare RE: "Bygger inte för rattlåsracing utan för att svänga"??????????????
Torkel Stenqvist
Användare

Redigera

Inlägg: 375
Hemort: Finspång, Sweden
Registrerad: 12.10.03
Publicerat datum: 21-05-2007 22:03
min inställning är att man ska köra för att det är kul.
Alldeles förbaskat kul är det ju.
Sen att jag personligen inte är en speciellt bra pilot, det struntar jag fullständigt i. Bara jag har kul, med mina mods och min körteknik. Och jag hoppas bli bättre, men min ambitionsnivå sträcker sig knappt så långt.
Wrooom-wrooom wrooom, ta pang. Zoom zoom.
Jag tror att bättre däck skulle få min bil att svänga bättre.
Det ska bli mycket roligt när jag får igång den.


Röd T II cab \'89 _ _ _ Bönez luftfilter, Bönez turboflow DP, Racekatt, Ferrita cat-back, MSD tändkablar, Tein Flex coilovers, 17" BBS RS fälgar
WANKEL POWER
Författare RE: "Bygger inte för rattlåsracing utan för att svänga"??????????????
per jansson
Användare

Inlägg: 413
Hemort: norrtälje
Registrerad: 30.11.04
Publicerat datum: 22-05-2007 13:05
NiHa skrev:
Det är väl klart att ni inte fattar för det gör inte jag heller. Finns ju så mycket märkligt folk. Det JAG menar är att JAG bygger för ökad väghållning för att på så sätt få mer kontroll. Givetvis i huvusak för snabba starter. OM nu det klassas som "rattlåsracing" så undrar jag givetvis vad dom som "ska svänga med" gör??? Fetare dörrhögtalaresmiley. Kromade fälgarsmiley. Snygg slutdämparsmiley. smiley.
Jag skulle vilja veta vad dom som väljer "jag bygge för att svänga" så fort man undrar om dom ska köra på strippen. Jag tror att jag har en av dom mest FD-anpassade bilen för bana på detta forum fast jag ska köra mest "rattlåsracing".
Vill bara ha förklarat för mig varför man väljer att säga "svänga med". Känns tyvärr som någon lam undanflykt. Det finns så vitt jag känner till bara EN FD som är strippanpassad o det är Per Janssons.
det stämmer att min bil förhoppningsvis ska kunna gå ganska fort på strippen
men jag har ratten kvar så jag ska nog kunna komma ut på gatan och bråka lite oxåsmiley
och vem vet det skulle vara kul att pröva superstage någon gång smiley
Gå till Forum:
Våra sponsorer!




Nämen se, en ledig plats till..

Och en till.
Klotterplanket
Du måste logga in för att skriva ett meddelande.

Combat
19 Feb : 21:56
Har felanmält problemet som uppstått med vanliga adressen.

Combat
03 Nov : 22:13
Ni får gärna rensa ibland era pm, DE TAR STOR PLATS I DATABASEN!

Combat
03 Nov : 21:55
Vänligen använd inte detta klotterplank!

Evangelion
18 Oct : 18:44
kom ett paket i dag Lasse! hämtar ut det imorgon sen är det tok meck i helgen

mpowered
18 Oct : 06:05
bratten och lasse.W har pm

robzter
17 Oct : 21:39
jag var där. stack efter halvtid. fotboll är sååå tråkigt.

MR Wankeltrim
17 Oct : 20:30
1-1 för j*v#a dåligt .

MR Wankeltrim
17 Oct : 19:24
Paus.. Ser bra ut inu smiley

MR Wankeltrim
17 Oct : 18:57
Nä en kall öl o sen är det fotboll på tv:n smiley

Backe
17 Oct : 17:53
Mr Wankeltrim PM!

Arkiv Klotterplanket
SWR - Svenska Wankel Registret är klubben för alla som är intresserade av Wankelmotorn