Hem · Forum · Sök · Bli medlem i SWR · Klubbens hjältar March 29 2024 11:50:45
Våra sponsorer!




Nämen se, en ledig plats till..

Och en till.
Navigation
Hem
Forum
Gamla forumet
Wankelmotorn
Bilar/MC med Wankel
Medlemsbilar
Tips och trix
Läsvärt
Klubbinfo
English
Kontakt
Länkar
Fotoalbum
Artiklar
Bra att veta
Datorgodis
Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Gå till ämne
Svenska Wankelregistret, gamla sidan. | Fria forum | Fritt forum
Sida 1 av 2 1 2 >
Författare Utmaning: viljan att hjälpa.
Combat
Superadministratör

Redigera

Inlägg: 4151
Hemort: Gbg
Registrerad: 11.04.03
Publicerat datum: 17-07-2007 14:59
Nu är det dags för mig att bli utskrattad eller?

Att tjäna pengar är inte min starka sida, den där biten med girighet är något jag dessvärre inte behärskar. Bakom min hårda yta finns det tydligen ett gott hjärta som vill hjälpa wankelvänner i nöd.

Att se X-Mans bil på Blocket sved rejält, (jag tänkte bidra honom med en liten slant men fick precis kännedom om att han sålt bilensmiley )Tyvärr räcker inte en liten slant speciellt långt. Jag vill härmed testa er goda vilja att hjälpa andra wankelvänner i nöd. Eftersom det inte är speciellt många som betalar medlemsavgiften år efter år så finns det säkert en hel del forumanvändare som därigenom sparat lite pengar genom åren som nu kan komma till användning i ett gott syfte.

Initialt borde det gå att använda SWR: s konto för ändamålet PG: 473 49 27-9. Beloppet är fritt, märk inbetalningen med ert användarnamn och HJÄLPFOND.

Skulle det ramla in pengar märkta hjälpfond så kommer dessa vara öronmärkta för just hjälp och inte ha något med övriga klubbkassan att göra.

Denna hjälpfond är avsedd att hjälpa medlemmar då de drabbas av oförutsedda problem och alltså ingen kassa man kan vänta sig bidrag ifrån för att man vill ha en häftigt pysande wastegate och så vidare. Jag förväntar mig att de som någon gång får lite hjälp via denna fond känner tacksamhet och ett ansvar att själv senare bidra till hjälpfondens fortlevnad.

Tanken är presenterad, kommer snöbollen att rulla och växa till ett snöklot eller blir det bara en snöboll som blir liggande där den släpptes?
Författare RE: Utmaning: viljan att hjälpa.
Lennart
Användare

Redigera

Inlägg: 1352
Hemort: Ekerö
Registrerad: 19.02.04
Publicerat datum: 17-07-2007 18:41
Satt faktiskt och tänkte på något liknande för X-man på väg ifrån ett möte idag men din ide`är mycket bättre Combat. Det svåra med "hjälpfonder" är var ska man sätta ribban för att få en just behandling av uppkomna fall.
Tycker också att Mazda Skandinavien borde bidra med något.


LP. En R(x)åtta. \"En Racecar R(x)åtta.\" Fyra roåttingar- Blatten,Grålle,Silvia & Bruno + en flytande röding.
Författare RE: Utmaning: viljan att hjälpa.
Kimpa
Användare

Inlägg: 528
Registrerad: 13.06.04
Publicerat datum: 17-07-2007 18:47
Låter kanon bra! Jag kan offra några kronor...Vem vet vem som blåser motorn eller kanar av banan härnäst!smiley


// Kim Karjalainen @ Sthlm

Projekt Show&Go Rx-7 fd
Författare RE: Utmaning: viljan att hjälpa.
Precox
Användare

Inlägg: 67
Hemort: Timrå
Registrerad: 20.08.06
Publicerat datum: 17-07-2007 20:52
Inte allt för tokig idé tycker jag, skulle oxå kunna lägga en slant...Men det behövs utvecklas lite granna.
1. Endast för betalda medlemmar (duh)
2. Det ska inte vara så himla "jätte lätt" att få bidraget.
3. Det ska inte kunna gå att bli medlem sedan efter 2 veckor ansöka om bidrag,
skulle lukta lite som "lätt förtjänta pengar"
4. Kanske det skulle vara så att endast personer som betalat intil "Hjälpfonden"
skulle kunna utnytja den.
5. Är det en möjlighet att spara pengarna från "hjälpfonden" på ett konto med
ränta så att pengasäcken växer med tiden ?

Som Lennart sa så är det just vart ribban ska läggas. Och att man skulle kanske kunna försöka få lite sponsor av Mazda Skandinavien.
Kom med mera åsikter och förslag angående detta smiley

/Christer


Rx-7 FD Efini Type-R -95.

Redigerat av Precox datum: 17-07-2007 20:53
115908986 Precoxx@hotmail.com http://precox.ath.cx
Författare RE: Utmaning: viljan att hjälpa.
ic3m4n
Användare

Inlägg: 44
Hemort: Halmstad
Registrerad: 01.03.07
Publicerat datum: 17-07-2007 21:10
Ej betalande medelm här, men jag hoppas att mina åsikter är värda lite iaf?
Tycker det låter som en bra ide. Tycker även att som Precox säger" man skall inte kunna nytja det om man bara varit medlem i 2 veckor" mm. Har flera gånger tänk att bli medlem. Men det är en del omständigheter som väger in i det, ex att lönen bara räker i ca 1 vecka sedan är den slut och man lever som ett socialfall.

Combat, jag tycker din ide är jätte bra. Det finns väl inte så många klubbar/föreningar som har något sådant?

Ang sponsning: om så fallet är, kan vem som helst göra det? Jag menar företag och så?

MvH//Micke


Mazda RX-7 FD3S och VW golf VR6 smiley
mr_peron@hotmail.com
Författare RE: Utmaning: viljan att hjälpa.
LindeMan
Användare

Inlägg: 248
Hemort: Hammarstrand
Registrerad: 05.04.06
Publicerat datum: 17-07-2007 21:26
bra initiativ då man vet hur lätt de kan bli motorras smiley iofs volvo motorer under tiden man åkte rally,
jag skulle tom kunna tänka mig betala fast ja inte ens är medlem,
och om jag inte missminner mig så kan man väl dra av på momsen om man e en ftg som tex sponsring, har ju ett par egen ftg här som säkert kan svara på det.

och precox svar tycker ja låter himla bra men det sköter säkert combat bra


Bygger VWankel med en snigel på
prince_adde@hotmail.com www.lindensmotorsport.se
Författare RE: Utmaning: viljan att hjälpa.
WankelNoob
Användare

Inlägg: 21
Hemort: Solna
Registrerad: 26.05.07
Publicerat datum: 18-07-2007 07:32
Hade lagt in några hundringar om man inte var student med dålig ekonomi.

Hoppas X-Man Får tebax motivationen. tråkigt när sånt här händersmiley


Robin Eriksson.
Åker bonde sänkt Vectra GT. Avgastrimmad, låter utav Helv**e! Ej Wankelsmiley
Har Arvika som Fordonslärare, hoppas han låter mig ta studenten som wankel teknikersmiley
Författare RE: Utmaning: viljan att hjälpa.
LindeMan
Användare

Inlägg: 248
Hemort: Hammarstrand
Registrerad: 05.04.06
Publicerat datum: 18-07-2007 09:19
Grmyt med klubbens hjältar combat smiley Nå vem kommer först?


Bygger VWankel med en snigel på
prince_adde@hotmail.com www.lindensmotorsport.se
Författare RE: Utmaning: viljan att hjälpa.
RobThebankz
Användare

Inlägg: 440
Hemort: Malmö
Registrerad: 24.05.05
Publicerat datum: 18-07-2007 10:50
Vet att skyline klubben har gjort något liknande. Är med intresserad va deta men är ju inte medlem än. Har ej blivit det då det har varit dåligt med träffar och det inte hänt mycket annat.
Tycker dom pengarna ej ska gå till en rasadmotor då det är hög % på det.
Bör ju ha det om det har krockats och det ej är förarens fel eller vid vandalisering av ens bil, Och då vid större skador.
Pengarna bör hjälpa den som ej har råd att fixa det själv och då slipper sälja eller ha bilen still i flera år.
Man ska kunna redovisa att pengarna går till det det ska.
Tänkte man kan ju ställa upp med gammla delar om man har det liggande, om det behöves.
hitop78@hotmail.com
Författare RE: Utmaning: viljan att hjälpa.
Precox
Användare

Inlägg: 67
Hemort: Timrå
Registrerad: 20.08.06
Publicerat datum: 18-07-2007 13:03
Dedär låter som en lovande och vettig idé RobThebankz... smiley


Rx-7 FD Efini Type-R -95.
115908986 Precoxx@hotmail.com http://precox.ath.cx
Författare RE: Utmaning: viljan att hjälpa.
Combat
Superadministratör

Redigera

Inlägg: 4151
Hemort: Gbg
Registrerad: 11.04.03
Publicerat datum: 18-07-2007 13:48
Lennart skrev:
Satt faktiskt och tänkte på något liknande för X-man på väg ifrån ett möte idag men din ide`är mycket bättre Combat. Det svåra med "hjälpfonder" är var ska man sätta ribban för att få en just behandling av uppkomna fall.
Tycker också att Mazda Skandinavien borde bidra med något.


Var ribban ska sättas vet jag på ett ungefär, men allt hänger ju också på hur stort intresse det finns hos andra att hjälpa andra. Eftersom jag nu har lämnat mitt bidrag till hjälpfonden så kan jag sova extra gott om nätterna i vetskap om att jag har gjort något gott och föga egoistiskt.

Det har ju varit en ganska trivsam stämning på forumet en längre tid nu, typ 4 veckorsmiley. Skämt åsido, det känns som att de flesta aktiva forumbesökare ligger på en sund nivå i sina diskussioner och får fram sina budskap utan att var oförskämda. Fortsätter detta gemyt så kanske det kan var dags att ta en seriös kontkat med MAZDA och presentera oss som tämligen rumsrena och värdiga deras stöd/intresse. Ett samarbete med MAZDA har sedan länge varit spikat men har skjutits på framtiden då det stundtals har varit för mycket pajkastning här. Kanske det är dags för en kontakt nu?

Forumbesökarnas intresse för att betala medlemsavgiften har hitills varit alltför litet, gratis är gott. Nu börjar den styrelsen så smått få upp farten och min förhoppning är att vi kommer bli en riktigt BRA KLUBB som wankelintresserade känner att de absolut måste vara med i.

Därtill kommer vi i samband med byte av server begränsa möjligheterna för icke betalande forumbesökare att skriva inlägg, en stor del av forumen kommer att vara för betalande medlemmar. Detta är ett önskemål som våra betalande medlemmar uttalat upprepade gånger med motivationen att de vill känna att de får MER för sin medlemsavgift än vanliga forumbesökare.
Författare RE: Utmaning: viljan att hjälpa.
Combat
Superadministratör

Redigera

Inlägg: 4151
Hemort: Gbg
Registrerad: 11.04.03
Publicerat datum: 18-07-2007 13:52
Kimpa skrev:
Låter kanon bra! Jag kan offra några kronor...Vem vet vem som blåser motorn eller kanar av banan härnäst!smiley


Det kan vara du, det kan lika gärna vara någon annan, det kan till och med vara någon som är illa omtyckt som person men faktiskt råkar göra sig förtjänt av lite stöttning. Förhoppningsvis finns det inga illa omtyckta personer här, vi har ett gemensamt intresse som binder oss samman. Det gemensamma intresset är viktigare än vad vi tycker om varann som personer.
Författare RE: Utmaning: viljan att hjälpa.
Kimpa
Användare

Inlägg: 528
Registrerad: 13.06.04
Publicerat datum: 18-07-2007 14:02
Men då gör jag så här, jag sätter in 700 på SWR:s PG men då vill jag betala medlemsavgiften för dom pengarna med. Och ja jag vet att det bara räcker detta året ut. Om det e okej Combat?


// Kim Karjalainen @ Sthlm

Projekt Show&Go Rx-7 fd
Författare RE: Utmaning: viljan att hjälpa.
Combat
Superadministratör

Redigera

Inlägg: 4151
Hemort: Gbg
Registrerad: 11.04.03
Publicerat datum: 18-07-2007 14:04
Precox skrev:
Inte allt för tokig idé tycker jag, skulle oxå kunna lägga en slant...Men det behövs utvecklas lite granna.
1. Endast för betalda medlemmar (duh)
2. Det ska inte vara så himla "jätte lätt" att få bidraget.
3. Det ska inte kunna gå att bli medlem sedan efter 2 veckor ansöka om bidrag,
skulle lukta lite som "lätt förtjänta pengar"
4. Kanske det skulle vara så att endast personer som betalat intil "Hjälpfonden"
skulle kunna utnytja den.
5. Är det en möjlighet att spara pengarna från "hjälpfonden" på ett konto med
ränta så att pengasäcken växer med tiden ?

Som Lennart sa så är det just vart ribban ska läggas. Och att man skulle kanske kunna försöka få lite sponsor av Mazda Skandinavien.
Kom med mera åsikter och förslag angående detta smiley

/Christer


1. Idén är gammal i min skalle men det är först nu jag seriöst tagit itu med den och medan jag jobbade natten som var tänkte jag en hel del på denna diskussionstråd. Undrade om jag skulle bli utskrattad för att jag förefaller leva i en värld av fluffiga moln och rosa skimmer. Det var postitivt att komma hem och slå på datorn och se att tråden skapade ett intresse. En vild gissning är att framöver kommer de flesta GLADELIGEN betala medlemsavgiften samt en valfri slant till hjälpfonden eftersom vi nu är starkt på G.

2. Nej det ska inte vara lätt att få stöttning. Detta kanske kan ordnas med diverse paragrafer osv i samband med klubbmöte, men eftersom jag presenterat idén om en hjälpfond så anser jag att utöver paragrafer så ska ett visst mått av empati och SUNT FÖRNUFT vägas in i bilden.

3. Inget att argumentera här, du har så rätt.

4. Det är en tanke, fast man ska aldrig säga aldrig. Allt hänger på hur stort intresset är bland oss alla att hjälpa andra. Vem vet, det kan bli fiasko, det kan lika gärna bli succé och tolkmycket pengar i kassan som kanske kan användas till andra ÄDLA ändamål?

5. Borde väl inte vara en omöjlighet, fast jag som kassör är trots min titel världens största idiot när det gäller pengar. Kanske andra har insyn i olika kontoformer och kan komma med tips på var hjälpfonden ska placeras för att växa av sig själv?
Författare RE: Utmaning: viljan att hjälpa.
Combat
Superadministratör

Redigera

Inlägg: 4151
Hemort: Gbg
Registrerad: 11.04.03
Publicerat datum: 18-07-2007 14:06
Kimpa skrev:
Men då gör jag så här, jag sätter in 700 på SWR:s PG men då vill jag betala medlemsavgiften för dom pengarna med. Och ja jag vet att det bara räcker detta året ut. Om det e okej Combat?


Helt okej, så fort jag ser pengarna så blir du medlem resten av året och överskottet går till hjälpfonden och du blir därtill en av klubbens hjältar.
Författare RE: Utmaning: viljan att hjälpa.
Combat
Superadministratör

Redigera

Inlägg: 4151
Hemort: Gbg
Registrerad: 11.04.03
Publicerat datum: 18-07-2007 14:13
ic3m4n skrev:
Ej betalande medelm här, men jag hoppas att mina åsikter är värda lite iaf?
Tycker det låter som en bra ide. Tycker även att som Precox säger" man skall inte kunna nytja det om man bara varit medlem i 2 veckor" mm. Har flera gånger tänk att bli medlem. Men det är en del omständigheter som väger in i det, ex att lönen bara räker i ca 1 vecka sedan är den slut och man lever som ett socialfall.

Combat, jag tycker din ide är jätte bra. Det finns väl inte så många klubbar/föreningar som har något sådant?

Ang sponsning: om så fallet är, kan vem som helst göra det? Jag menar företag och så?

MvH//Micke


Skaffa en spargris, lägg undan en slant då och då eller sälj Golfen, den har kanske ett gött ljud men fel motorsmiley

Sponsning, hmm. Så långt har jag inte tänkt som att företag skulle bidra till hjälpfonden. När jag kläckte idén så tänkte jag på oss privatpersoner. Men finns det inga skattetekniska problem med att företag bidrar till hjälpfonden (utan att ställa en massa krav) så varför inte? Kraven ställs av hjälpfonden och det är bara för privatpersoner eller företag som bidrar att gilla läget. Kraven på vad som krävs för att få stöd ifrån hjälpfonden kommer att presenteras senare.
Författare RE: Utmaning: viljan att hjälpa.
Combat
Superadministratör

Redigera

Inlägg: 4151
Hemort: Gbg
Registrerad: 11.04.03
Publicerat datum: 18-07-2007 14:17
LindeMan skrev:
bra initiativ då man vet hur lätt de kan bli motorras smiley iofs volvo motorer under tiden man åkte rally,
jag skulle tom kunna tänka mig betala fast ja inte ens är medlem,
och om jag inte missminner mig så kan man väl dra av på momsen om man e en ftg som tex sponsring, har ju ett par egen ftg här som säkert kan svara på det.

och precox svar tycker ja låter himla bra men det sköter säkert combat bra


Inte konstigt om man drabbas av motorras om man kör Volvo i rallysvängensmiley
Dåligt skämt men snackar vi om icke överladdade och trimmade tävlingsmotorer så är jag omöjlig att övertyga i att andra motorer är så driftsäkra som en välbyggd wankelmotor.

Att du kan tänka dig betala in en slant ill hjälpfonden fastän du inte är medlem är en mycket fin tanke. SWR är seriöst på G nu och du kommer nog vilja att betala även medlemsavgiften när du förstår vilken himla fin klubb vi är på väg att bli.smiley
Författare RE: Utmaning: viljan att hjälpa.
Combat
Superadministratör

Redigera

Inlägg: 4151
Hemort: Gbg
Registrerad: 11.04.03
Publicerat datum: 18-07-2007 14:18
WankelNoob skrev:
Hade lagt in några hundringar om man inte var student med dålig ekonomi.

Hoppas X-Man Får tebax motivationen. tråkigt när sånt här händersmiley


Studenter tar förr eller senare studenten och börjar tjäna pengar eller?
Författare RE: Utmaning: viljan att hjälpa.
Combat
Superadministratör

Redigera

Inlägg: 4151
Hemort: Gbg
Registrerad: 11.04.03
Publicerat datum: 18-07-2007 14:19
LindeMan skrev:
Grmyt med klubbens hjältar combat smiley Nå vem kommer först?


Vi får se?
Jag är ju egentligen först men jag tjuvstartade så jag räknas inte.
Författare RE: Utmaning: viljan att hjälpa.
Combat
Superadministratör

Redigera

Inlägg: 4151
Hemort: Gbg
Registrerad: 11.04.03
Publicerat datum: 18-07-2007 14:36
RobThebankz skrev:
Vet att skyline klubben har gjort något liknande. Är med intresserad va deta men är ju inte medlem än. Har ej blivit det då det har varit dåligt med träffar och det inte hänt mycket annat.
Tycker dom pengarna ej ska gå till en rasadmotor då det är hög % på det.
Bör ju ha det om det har krockats och det ej är förarens fel eller vid vandalisering av ens bil, Och då vid större skador.
Pengarna bör hjälpa den som ej har råd att fixa det själv och då slipper sälja eller ha bilen still i flera år.
Man ska kunna redovisa att pengarna går till det det ska.
Tänkte man kan ju ställa upp med gammla delar om man har det liggande, om det behöves.


Att andra klubbar haft något liknande visste jag inte, nu vet jag.
Du kommer att vilja bli medlem!
Träffar kommer nog så småningom, vi är på G som sagt.
Jovisst är % hög på rasade motorer, denna klubbs existens har förhoppningsvis bidragit till att procenten inte varit högre ändå? Om en motor rasar så behöver inte pengarna gå till just renoveringen, kan ju lika gärna var så att ägare FÖRHOPPNINGSVIS har pengar till den detaljen men att frakta en tung motor till renovering kanske är en kostnad som pengarna inte räcker till, då kanske ett litet bidrag ifrån hjälpfonden kan påskynda processen med att få ut bilen på vägarna igen.

Därtill känner jag att de som får hjälp bör var oerhört tacksamma och kanske arbeta för att i framtiden återställa balansen i hjälpfonden. Vem vet samma person kan drabbas av olycka mer än en gång och vara förtjänta av lite hjälp igen. Fast då vid andra tillfället kommer tacksamheten efter första hjälptillfället att vara en tungt vägande faktor för att kunna räkna med förnyad hjälp.

Egoism är tyvärr ett accepterat sinnelag idag. Jag vägrar ingen människa rätten att vara egoistisk, ej heller vägrar jag människor att tjäna pengar på andra. Fiktivt: En person har massvis med wankelprylar som bara ligger och skräpar, en stor del av dessa går säkert att sälja och det är absolut inget fel i detta. Fast någon detalj kanske man kan skänka eller sälja till kraftigt reducerat pris bara för att vi delar samma intresse, på så vis man kanske inte tjänar en peng på att sälja men oj vad mycket RESPEKT man får ifrån andra. Jag inbillar mig att var frisk människa måste kunna känna att det är stimulerande för det egna medvetandet att veta att man gjort något gott för att hjälpa någon i nöd.

Nu måste jag ta en paus ifrån skrivandet.
Sida 1 av 2 1 2 >
Gå till Forum:
Våra sponsorer!




Nämen se, en ledig plats till..

Och en till.
Klotterplanket
Du måste logga in för att skriva ett meddelande.

Combat
19 Feb : 21:56
Har felanmält problemet som uppstått med vanliga adressen.

Combat
03 Nov : 22:13
Ni får gärna rensa ibland era pm, DE TAR STOR PLATS I DATABASEN!

Combat
03 Nov : 21:55
Vänligen använd inte detta klotterplank!

Evangelion
18 Oct : 18:44
kom ett paket i dag Lasse! hämtar ut det imorgon sen är det tok meck i helgen

mpowered
18 Oct : 06:05
bratten och lasse.W har pm

robzter
17 Oct : 21:39
jag var där. stack efter halvtid. fotboll är sååå tråkigt.

MR Wankeltrim
17 Oct : 20:30
1-1 för j*v#a dåligt .

MR Wankeltrim
17 Oct : 19:24
Paus.. Ser bra ut inu smiley

MR Wankeltrim
17 Oct : 18:57
Nä en kall öl o sen är det fotboll på tv:n smiley

Backe
17 Oct : 17:53
Mr Wankeltrim PM!

Arkiv Klotterplanket
SWR - Svenska Wankel Registret är klubben för alla som är intresserade av Wankelmotorn