Författare |
Regler vid: Privatimport Vs. Foretag som importerar |
Rading
Användare
Hemort: Skåne
Registrerad: 26.08.05 |
Publicerat datum: 02-08-2007 09:26 |
|
|
Jag skulle vilja veta vad det ar som skiljer om en privatperson importerar en bil och registrerar den eller om ett foretag importerar en bil och registrerar den?
Jag har sjalv importerat en RX-7 FD fran Tyskland och reggat den, busenkelt. Men da far man bara regga 1 bil per 12 manders period.
Kan man kringga den reglen om man gor det genom ett foretag? Hur?
Hur blir det svarare att fa den godkand av SBP? (om jag har ratt for mig ar det striktare regler om ett foretag ska regga en bil)
Tacksam for svar har eller bara hanvisningar till andra kallor dar svaren finns.
Med vänliga hälsningar
Rading
Fd. FD ägare |
|
Författare |
RE: Regler vid: Privatimport Vs. Foretag som importerar |
Zebb
Användare
Hemort: Torsås (Småland)
Registrerad: 30.03.05 |
Publicerat datum: 02-08-2007 16:27 |
|
|
12-månadersregeln är väl till för att stoppa svarta affärer? Om du har firma betalar du vinstskatt på det du säljer, alltså gäller inte regeln. Om du som privatperson ska ta in fler bilar på ett o samma år så skriver du den i någon annans namn. Detta är dock ett brott.
Sebastian Gottfridsson
Kör FD -94 |
|
Författare |
Rading
Användare
Hemort: Skåne
Registrerad: 26.08.05 |
Publicerat datum: 04-08-2007 04:48 |
|
|
Zebb skrev:
12-månadersregeln är väl till för att stoppa svarta affärer? Om du har firma betalar du vinstskatt på det du säljer, alltså gäller inte regeln. Om du som privatperson ska ta in fler bilar på ett o samma år så skriver du den i någon annans namn. Detta är dock ett brott.
Maste man ha nagon speciell typ av foretagsform? Hur fungerar det mer exakt mer adnimistrativt. Nar man reggar bilen uppger man da ett foretagsnamn som bilen ska sta pa? mm
Finns det nagon speciell bilforsakring som bara bilhandlare kan ha. Tex man betalar en fast (hog) summa varje manad sa galler den forsakringen for ca 10 bilar, vilka bilarna ar ar inte specifikt. Nagon som kanner igen det?
Med vänliga hälsningar
Rading
Fd. FD ägare |
|
Författare |
Highorbit
Användare
Hemort: Lysekil
Registrerad: 23.05.06 |
Publicerat datum: 04-08-2007 08:32 |
|
|
Finns det nagon speciell bilforsakring som bara bilhandlare kan ha. Tex man betalar en fast (hog) summa varje manad sa galler den forsakringen for ca 10 bilar, vilka bilarna ar ar inte specifikt. Nagon som kanner igen det?
Undrar just om det är "grönskylt" du är ute och far efter. Det är en vanlig grönfärgad regskylt som bilhandlare använder istället för att ställa på alla fordon. Där gäller skylten som skatt, försäkring och ägarinfo. Men den är dyr - har hört allt mellan 20 å 60 tusen per år. sen måste man väl vara registrerad bilhandlare, gissar jag..(?)
En svart FD -92´
En Röd Audi A4 2,6 -96´ Till salu
Ett elakt Tinkersto -92´
Och en VW Taro -92´ Så att jag tar mig hem. |
|
Författare |
Highorbit
Användare
Hemort: Lysekil
Registrerad: 23.05.06 |
Publicerat datum: 04-08-2007 08:38 |