Hem · Forum · Sök · Bli medlem i SWR · Klubbens hjältar May 05 2024 00:56:04
Våra sponsorer!




Nämen se, en ledig plats till..

Och en till.
Navigation
Hem
Forum
Gamla forumet
Wankelmotorn
Bilar/MC med Wankel
Medlemsbilar
Tips och trix
Läsvärt
Klubbinfo
English
Kontakt
Länkar
Fotoalbum
Artiklar
Bra att veta
Datorgodis
Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Gå till ämne
Svenska Wankelregistret, gamla sidan. | Fria forum | Fritt forum
Författare dubbla weber?
per jansson
Användare

Inlägg: 413
Hemort: norrtälje
Registrerad: 30.11.04
Publicerat datum: 09-09-2007 20:53
är det någon som har provat att köra med dubbla weberförgasare på en wankel?
det är mycket lättare att få tag på dubbla 45or än en 50mm förgasare till bra pris.
eller kan man köra med bara en 45a eller blir det förlitet?
Författare RE: dubbla weber?
Galaxi
Användare

Redigera

Inlägg: 847
Hemort: Södermanland
Registrerad: 13.09.03
Publicerat datum: 09-09-2007 21:24
I usa kör dom mest med weber 45 och neråt som jag märkt.
Mycke udda att dom kör med 48 eller 50.
Varför vet jag inte...
Men om du har en oportad motor så rekomenderar dom inte 48 eller 50.
Då verkar 45 duga bra...

45orna kanske är lättare att ställa in?
För med min 48 så har det varit trixigt och om det är för att jag har mer strul utöver förgasaren vet jag inte.
Men Klurax har väl inte eller fått sin stora weber att funka 100%.

Dubbla borde väl gå, tror det mest handlar om utrymme som saknas.


Eriks Mazda RX7 -84 Streetportad 13B med weber 48 dco
Projekttråd: http://www.wankelregistret.se/forum/viewthread.php?forum_id=39&thread_id=6090
Audi A4 1.8T Avant Quattro -03
http://nosc.worlddisease.net/
IRC: #mazdaklubben.com @ efnet
http://www.worlddisease.net
Författare RE: dubbla weber?
Klurax
Användare

Redigera

Inlägg: 250
Hemort: Boden/Umeå
Registrerad: 20.02.06
Publicerat datum: 09-09-2007 23:02
Jo, är inte 100% nöjd men sen har jag å andra sidan inte kunnat gå till botten med det ordentligt änsmiley. Får bli ett vår/sommar-projekt.

Sucke åker 45a i sin streetportade RX-4 och den gick som en dröm jämfört med min när jag åkte med förra helgen. Mycket körbar och fin, knappt märkbar övergång låg/högfart men med lite mindre kräm på toppen. Men vad blir egentligen fördelarna med dubbla, känns som det kostar mer än det smakar?


http://scaleracers.inventforum.com/index.php
Författare RE: dubbla weber?
Hackis
Användare

Redigera

Inlägg: 1104
Hemort: Göteborg
Registrerad: 29.01.03
Publicerat datum: 10-09-2007 05:18
Med dubbla förgasare kan man ha mindre diameter på spjäll och halsringar men ändå få samma maximala luftflöde när man öppnar helt.
Fördelen med det är att ett mindre spjäll/halsring fungerar bättre på låga varv än ett stort spjäll. Genom att samma luftvolym får flöda genom en mindre area så måste den ha högre hastighet och då fungerar förgasaren bättre.
Nackdelen är att man måste synka förgasarna så de öppnar lika. Inte helt lätt. Ska man bestycka om så blir det dessutom 4 munstycken av varje sort som ska bytas, med andra ord inte billigt. Dessutom måste insuget vara så utformat att det flödar lika genom alla fyra förgasarhalsarna, alternativt så behöver man bestycka varje hals individuellt (knappast speciellt lätt att uföra).

För att bestämma storleken är det ju i princip bara att räkna arean genom halsringen. Jag tror att dubbla 45or skulle bli för stort med tanke på att det går bra att köra med en enkel 45a.
Det finns ju gamla insug för dubbla förgasare men de är inte vanliga. Tror att de är avsedda för 40or eler 36or men det kan nog Jörgen eller Lasse svara på.

Jag är tveksam till att du kan få dubbla förgasare att fungera lika bra som en enkel.

Kan i övrigt bara hålla med övriga om att det är svårt att få bort övergången mellan lågfart och högfartregistret med en stor weber (har en 50an själv). Jag har testat med många olika E-rör, låg- och högfartsmunstycken ihop med bredbandslambdasond men inget är idealt på min maskin i alla fall. Fast då har jag 45 halringar vilket nog är för stort egentligen.
En personlig teori är att Dellortoförgasarna är bättre än weber i övergången mellan lågfart och högfart. Detta beroende på att de har E-rör även till lågfarten. Racingbeat tog fram ett modifierat E-rör till dem men det finns inte att få tag på längre tyvärr. Sen är det ju ibland svårare att få tag på dlear till Dellorto vilket ju inte är någon fördel. Fast det verkar dock vara lite överdrivet, jag har fått tag i alla delar jag behövt till mina Dellorto utan problem.


Om inte motor är väldigt portad så tror i alla fall jag att en 45:a kommer att fungera utmärkt. Se bara till att du har rätt halsring i den.


Göran Hackman, Göteborg
Sålda: RX-7 1984 "Black Edition" Roadsport C och RX-7 1985 "raceprojekt"
http://www.kokos-racing.com
Gå till Forum:
Våra sponsorer!




Nämen se, en ledig plats till..

Och en till.
Klotterplanket
Du måste logga in för att skriva ett meddelande.

Combat
19 Feb : 21:56
Har felanmält problemet som uppstått med vanliga adressen.

Combat
03 Nov : 22:13
Ni får gärna rensa ibland era pm, DE TAR STOR PLATS I DATABASEN!

Combat
03 Nov : 21:55
Vänligen använd inte detta klotterplank!

Evangelion
18 Oct : 18:44
kom ett paket i dag Lasse! hämtar ut det imorgon sen är det tok meck i helgen

mpowered
18 Oct : 06:05
bratten och lasse.W har pm

robzter
17 Oct : 21:39
jag var där. stack efter halvtid. fotboll är sååå tråkigt.

MR Wankeltrim
17 Oct : 20:30
1-1 för j*v#a dåligt .

MR Wankeltrim
17 Oct : 19:24
Paus.. Ser bra ut inu smiley

MR Wankeltrim
17 Oct : 18:57
Nä en kall öl o sen är det fotboll på tv:n smiley

Backe
17 Oct : 17:53
Mr Wankeltrim PM!

Arkiv Klotterplanket
SWR - Svenska Wankel Registret är klubben för alla som är intresserade av Wankelmotorn