Hem · Forum · Sök · Bli medlem i SWR · Klubbens hjältar May 05 2024 07:06:33
Våra sponsorer!




Nämen se, en ledig plats till..

Och en till.
Navigation
Hem
Forum
Gamla forumet
Wankelmotorn
Bilar/MC med Wankel
Medlemsbilar
Tips och trix
Läsvärt
Klubbinfo
English
Kontakt
Länkar
Fotoalbum
Artiklar
Bra att veta
Datorgodis
Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Gå till ämne
Svenska Wankelregistret, gamla sidan. | Fria forum | Fritt forum
Författare Säkerhet, gamla vs nya bilar.
Combat
Superadministratör

Redigera

Inlägg: 4151
Hemort: Gbg
Registrerad: 11.04.03
Publicerat datum: 14-09-2007 13:27
Kollade Bilsports hemsida och blev nyfiken på en artikel med videoinslag om kollisionstest mellan en pytte Renault (fem stjärnor i Euro NCAP) och en Volvo 945 som ansågs SÄKER på sin tid innan Euro NCAP uppfunnits. Jag valde att hålla på pyttebilen och det var ett klokt val.

Efter kollisionen såg den stora starka säkra Volvon ut som min Mazda gjorde då jag krockade 1986, alltså förarsidan totalt intryckt. Renaulten mer eller mindre intakt i kupén.

Med detta inlägg vill jag inte smutskasta Volvo, de valde bilen av en slump, jag vill bara göra er uppmärksamma på ordet utveckling. Dels utav bilar samt utav krocktest. Angående krocktestet så är det inte HELA frontpartier som smäller ihop, istället är det halva frontpartiet och i detta fallet förarsida mot förarsida. Kanhända hade resultatet varit något annorlunda om det varit 100% frontalkrock men jag tror nog att kollisionen i videon är vanligare förekommande än de rena frontalkrockarna.

Åtminstone så var det exakt såsom i videon jag 1986 krockade med min 929 hardtop coupé -76 mot en Volvo 164. Min Mazda såg ungefär ut som Volvon och jag gick inte till en pub efter smällen och tog en öl om man säger så.

För övrigt är karossen i bilen jag krockade med exakt densamma som min RX-4 och jag kan väl erkänna att jag har ingen som helst lust att krocka än en gång i en så gammal Mazda. Ej heller vill jag krocka med min nuvarande 626 ifrån -88smiley

Far ni fram som flåbusar på våra vägar eller har era egna idéer om vilka bilar som är SÄKRA kolla videon. Sen skaffar ni en RX-8 eller börjar köra som gamla gubbar med hatt väl medvetna om er dödlighetsmiley

Länk till artikel med video.
Författare RE: Säkerhet, gamla vs nya bilar.
Janne
Användare

Redigera

Inlägg: 1004
Hemort: Oslo/Åmål
Registrerad: 20.12.04
Publicerat datum: 15-09-2007 11:30
Hade aldrig föreställt mig att Volvon skulle bli så demolerad!


Nu får det fanimej va bra med bilar.
RX3 Coupe´ -73 Herchel orange
RX3 Coupe´ -73 Blå (Donator bil)
RX3 Kombi -73 Herchel orange/omlackerad röd
Eunos Cosmo -91 Type S 20B
Pajero -85 2,5Td Bruksbil
lindgren.jan@gmail.com
Författare RE: Säkerhet, gamla vs nya bilar.
Hackis
Användare

Redigera

Inlägg: 1104
Hemort: Göteborg
Registrerad: 29.01.03
Publicerat datum: 15-09-2007 14:35
Ja 945an blev ju kortare än vad man kunde tro, den ser ju så solid ut. Fast egentligen är det inte så konstigt.
För att klara av en offset krock utan att deformera passagerarutrymmet har man tvingats göra bilarna hårdare och hårdare i fronten. Detta i och med att enbart ena sidan av bilen ska ta upp all rörelseenergi.

Det innebär att man får biffa upp sidobalkarna rejält, så att det blir ett bra resultat i EuroNCAP. Problemet med det är att om man kör samma bil i ett krockprov där hela fronten engageras så blir bilen extremt styv och passagerarna utsätts för en inbromsning som är mycket otrevlig och ger skador.
På europamarknaden finns inget krav på krockprov med hela fronten engagerad utan bara offsetsprov. Dessutom finns naturligtvis EuroNCAP-ratingen. I USA används dock (numera) både prov med hela fronten och offset, vilket gör att en bil som säljs i USA alltså måste vara mer mångsidig. Man kan inte bara biffa upp balkarna hur som hest för att klara EuroNCAP för i så fall skulle bilen bli för hård för en full, rak frontalkrock och ge otrevliga skador.
Vill man verkligen vet hur säker en bil är bör man därför inte bara gå på EuroNCAPs betyg utan även titta på om den testats i USA och vilken rating den fick där. Det säger inte allt men det ger lite mer info.
Sen är problemet att ett krockprov ger bara information om hur skadad man skulle kunna bli just den hastigheten, med just det ingreppet och vinkeln och framför allt, förutsatt att du själv ser ut, sitter och beter dig som en krockdocka.


När 940an konstruerades, vilket i ärlighetens namn var i slutet av 70-talet (den är ju i praktiken en faceliftad 740) så hade ingen någonsin funderat över att testa bilarna med bara halva fronten. Det enda lagkrav som verkligen dimensionerade bilarna var amerikanska FMVSS208 där man engagerar hela fronten. Syftet blev därför att göra den precis så hård som behövdes.
Om man sen krockar med en betydligt hårdare bil (i detta fall en Modus) så leder det ofrånkomligen till att den mjukare bilen får ta hela smällen. Dvs, den måste inte bara ta upp sin egen rörelseenergi utan en stor del av energin från den andra bilen. Orättvist men så är det.
Det hade varit intressant att se lite fler bilar testas mot varandra på samma sätt. Varför inte en 940 mot t ex en Mazda 626 av 80-90 talsmodell. Gissningsvis hade Mazdan visat sig vara mjukare än Volvon och kommit sämre ut ur den krocken men det vet man ju inte innan man provat.

Själv har jag en Clio som bruxis. Undrar hur den hade sett om mot 940 eller Modus? Inget vidare antagligen....


Göran Hackman, Göteborg
Sålda: RX-7 1984 "Black Edition" Roadsport C och RX-7 1985 "raceprojekt"
http://www.kokos-racing.com
Gå till Forum:
Våra sponsorer!




Nämen se, en ledig plats till..

Och en till.
Klotterplanket
Du måste logga in för att skriva ett meddelande.

Combat
19 Feb : 21:56
Har felanmält problemet som uppstått med vanliga adressen.

Combat
03 Nov : 22:13
Ni får gärna rensa ibland era pm, DE TAR STOR PLATS I DATABASEN!

Combat
03 Nov : 21:55
Vänligen använd inte detta klotterplank!

Evangelion
18 Oct : 18:44
kom ett paket i dag Lasse! hämtar ut det imorgon sen är det tok meck i helgen

mpowered
18 Oct : 06:05
bratten och lasse.W har pm

robzter
17 Oct : 21:39
jag var där. stack efter halvtid. fotboll är sååå tråkigt.

MR Wankeltrim
17 Oct : 20:30
1-1 för j*v#a dåligt .

MR Wankeltrim
17 Oct : 19:24
Paus.. Ser bra ut inu smiley

MR Wankeltrim
17 Oct : 18:57
Nä en kall öl o sen är det fotboll på tv:n smiley

Backe
17 Oct : 17:53
Mr Wankeltrim PM!

Arkiv Klotterplanket
SWR - Svenska Wankel Registret är klubben för alla som är intresserade av Wankelmotorn