Hem · Forum · Sök · Bli medlem i SWR · Klubbens hjältar July 27 2024 04:30:34
Våra sponsorer!




Nämen se, en ledig plats till..

Och en till.
Navigation
Hem
Forum
Gamla forumet
Wankelmotorn
Bilar/MC med Wankel
Medlemsbilar
Tips och trix
Läsvärt
Klubbinfo
English
Kontakt
Länkar
Fotoalbum
Artiklar
Bra att veta
Datorgodis
Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Gå till ämne
Svenska Wankelregistret, gamla sidan. | Fria forum | Fritt forum
Författare När Snejs importerade sin bil!
Snejs
Användare

Redigera

Inlägg: 17
Hemort: Malmö
Registrerad: 18.04.07
Publicerat datum: 18-10-2007 15:02
Lång historia om att jag är nöjd med bilen och importfirman.

För ett tag sen ville jag och min sambo köpa bil.
Efter lite om och men bestämde vi att vi ville ha en RX-8.
Bästa beslutet vi någonsin tagit smiley

När vi visste vilken bil vi ville ha så började vi undersöka marknaden.
Spenderade MASSOR med tid på blocket, bytbil och mobile.de.

Kom fram till att det blev bättre att importera pga pris och utbud.
Men eftersom vi var lite bekväma så kunne vi tänka oss att lägga ut en extra slant på att få hjälp med importen.
Sökte lite på internet och fann fyra importfirmor som vi sedan undersökte.
En försvann redan i undersökningsfasen efter att ha spenderat en hel del på världs-vida-väven (www för de okunniga).
Efter att ha kontaktat säljare på de tre kvarvarande så valde vi EuroGarage AB.
Anledningen var att EuroGarages säljare Mats gillade vi bäst (inte pushig, hjälpsam och lyssnade på våra krav).
Det framgick även ganska exakt vad man betalade för importhjälpen och vad pengarna gick till.

Sen var det ganska enkelt.
Vi ville ha en ganska ny bil och vi ville ha farthållare. Så en -06 borde fungera. GPS skulle vara en bonus, men inte ett måste.
Vi spenderade tid på mobile.de (eller annan valfri tysk bilsida), pekade ut ett antal bilar, skickade länkarna till Mats.
Mats tog en första kontakt med säljarna för att
1. Undersöka det som inte framgick i annonsen som vi undrade över.
2. Verifiera att det som stod i annonsen var sant (rökfri, krockfri).
Sen kompilerade han detta och skickade tillbaka till oss.

I den här fasen gick det några mail fram och tillbaka och nya bilar tillkom och försvann.
Mats var väldigt hjälpsam vilket vi var glada för då våran "bil"-tyska är obefintlig.

Till sist ringade vi in två exemplar.
En titangrå och en djupblå. Båda hade gått under 1500 mil, hade farthållare och var -06:r.
En av dem skulle det bli. Vilken beroder på slutpriset.
Mats skötte än en gång allt mot säljaren, prutade, informerade oss, kontaktade säljaren och prutade lite mer.

I slutändan blev det den grå.
Mats skickade oss ett kontrakt som vi läste igenom. I detta kontrakt stod det just att vi åtog oss att köpa bilen och att betala in handpenning.
Alla uppgifter om pengar, bilen, utrustning och hur betalningen skulle ske stod på det. Efter vi sagt OK så behövde vi bara betala pengar.

Bilen transporteras till Sverige via lastbil. Vi kunde få de avsläppt i Skåne eller hämta den i Stockholm.
Humm, Skåne är ju nära och bra, men då fick vi göra en massa besvär själv.
Hämtade vi den i Stockholm så var den nyckelklar. Bara att ställa på och försäkra.
Blev Stockholm, så fick vi en ursäkt att hälsa på vänner också smiley

Vi blev informerade under tidens gång var bilen var (på väg, framme, bestiktigad osv).
Datum bestämdes och vi flög upp en fredag. Tog oss till EuroGarage och vår nya bil smiley
Kvitto skrevs och resten av pengarna byttes mot ett par nycklar.

Sätta sig i bilen och undersöka, testa och dra igång. Köra!
Vi var mycket nöjda med bilen, med priset och med EuroGarage.

Och här skulle det kunna vara slut om det inte var för en detalj.
Efter att ha kört en timme mot Strängnäs kom vi fram till att det fanns ingen farthållare.
Vi hade prövat varje spak, knapp, vridmojäng. Allt. Ingen farthållare.
Stannade och ringde Mats omedelbums.
Var kanske lite besviken men Mats säger lugnt.

- Klart att det inte ska vara så, står farthållare i kontraktet.
Kolla upp var ni kan montera en farthållare på er bil när ni kommer hem,
skicka räkningen till EuroGarage så får jag ta det själv med säljaren

Wow var vår reaktion.
Nöjda så fortsätter vi vår helg innehållande små kurviga vägar och vänner.

Visar sig att det finns ju INGET fördraget för farthållare i RX-8:an.
Mazda Malmö kan montera farthållare (tredjepartsleverantör PDQ) för 12000:-. (TOLVTUSEN! ÄR NI HELT GALNA!)
Undersökte lite till och hittade en lokal firma som monterade samma farthållare för 6000:- Viss skillnad, men fortfarande dyrt.
Men Mats höll sitt ord och tog kostnaden utan bråk eller gnäll utan med samma inställning som innan
"Klart du ska ha det, stod i kontraktet".

Vi var nöjda med EuroGarage efter köpet, men efter farthållare-episoden är vi mycket nöjda.
Kan verkligen rekommendera Mats om ni vill importera en zoom-zoom.
Författare RE: När Snejs importerade sin bil!
Levinsson
Användare

Redigera

Inlägg: 58
Hemort: Borås
Registrerad: 20.03.07
Publicerat datum: 18-10-2007 17:51
Grattis till bilen och roligt att det funkade så bra med din importfirma...
Jag hade väl mindre tur när jag SKULLE köpt min första 7:a i våras, kan väl säga att mycket som stog i annonsen var skit snack.. Och frågan: "Hur e den i lacken?" fick jag svaret: "Den e skit fin, mannen!". När dealen var klar och handpeningen var lagd (dum som man var) gick man och ladda tills man fick den.
Men när jag för första gången fick se den var det till min stora besvikelse riktigt sunkig smiley Och man kan väl säga att jag fick riktigt kalla fötter... Jag påpekade att lacken var riktigt kass och han erbjöd mig en helrekond för mellan 5-8k! Jag sa att det minsta försäljaren kunde göra var att bjuda på rekonden, fick till svar "Det är ingen ny bil, mannen. Det är en 93:a" Efter många om och men ville bestämde jag mig för att jag inte längre var intresserad av bilen och ville dra mig ur. Problemet som kvarstog var att eftersom bilen inte uppfyllde beskrivningen vile jag ha tillbaka handpenningen, något som inte stämmde överens med hans företagspolicy smiley Men efter många timmar i telefon och ett evigt tjat kom vi överens om att när han fått sålt bilen skulle jag få tillbaka min handpenning...

Sommaren gick och hösten kom. Jag hade sett att annonsen på bilen legat ute på blocket hela sommaren, men jag hade inte hört något från försäljaren.

Tillslut ser jag en tråd här på forummet "Köpt ny rx-7" eller liknade, går in och kollar och det är bilen jag skulle köpt i våras. Tre dagar därpå ringer jag försäljaren och frågar om bilen har blivit såld, och det har den juh, jag säger att jag vill tillbaka min handpenning som vi hade kommit överens om... nu väntade jag mig en timmes samtal om hur mycket han hade gått back på denna bilen och vilket dålig affär detta var för honom. Till en början skulle han inte ge mig ett jota men efter att jag frågade om jag kunde få se alla prisuppgifter på hur mycket det har kostat honom totalt, något du som konsument har, blev han snabbt medgörlig och jag fick tillslut mina pengar tillbaka smiley

Ibland stöter man på rötägg, precis som denna sthlm's firman, men det känns gött att det troligen är mer undantag...

Men ännu en gång grattis till ditt lyckade köp!

MVH /Levinsson


FD -93
S70 AWD 2.5T -00
Peugot Expert -06 1.9D (slöaste firmabilen du kan ha)

http://www.garaget.org/Levinsson
levinsson_gsb@hotmail.com http://www.garaget.org/Levinsson
Författare RE: När Snejs importerade sin bil!
Snejs
Användare

Redigera

Inlägg: 17
Hemort: Malmö
Registrerad: 18.04.07
Publicerat datum: 18-10-2007 21:01
Hugaligen!

Känner igen känslan av att ladda. Lätt att vara för snabb när pengarna brinner i fickan och man bara MÅSTE ha en leksak omedelbums smiley

Jag spenderade mkt tid med att undersöka de olika företagen jag hittade och sen ta kontakt med dem innan jag drog igång det hela.

Så kontentan är väl att man ska göra mkt detektiv arbete innan, aldrig ta NU-beslut utan fundera igenom allt som avviker från det man önskar sig.
Hummm, tänk vad vis jag lät då...
...får nog ge lite beröm till sambon som såg till att jag hade fötterna på jorden smiley
Författare RE: När Snejs importerade sin bil!
MR Wankeltrim
Användare

Inlägg: 2969
Hemort: Skurup
Registrerad: 23.01.03
Publicerat datum: 18-10-2007 21:28
Levinsson skrev:
Grattis till bilen och roligt att det funkade så bra med din importfirma...
Jag hade väl mindre tur när jag SKULLE köpt min första 7:a i våras, kan väl säga att mycket som stog i annonsen var skit snack.. Och frågan: "Hur e den i lacken?" fick jag svaret: "Den e skit fin, mannen!". När dealen var klar och handpeningen var lagd (dum som man var) gick man och ladda tills man fick den.
Men när jag för första gången fick se den var det till min stora besvikelse riktigt sunkig smiley Och man kan väl säga att jag fick riktigt kalla fötter... Jag påpekade att lacken var riktigt kass och han erbjöd mig en helrekond för mellan 5-8k! Jag sa att det minsta försäljaren kunde göra var att bjuda på rekonden, fick till svar "Det är ingen ny bil, mannen. Det är en 93:a" Efter många om och men ville bestämde jag mig för att jag inte längre var intresserad av bilen och ville dra mig ur. Problemet som kvarstog var att eftersom bilen inte uppfyllde beskrivningen vile jag ha tillbaka handpenningen, något som inte stämmde överens med hans företagspolicy smiley Men efter många timmar i telefon och ett evigt tjat kom vi överens om att när han fått sålt bilen skulle jag få tillbaka min handpenning...

Sommaren gick och hösten kom. Jag hade sett att annonsen på bilen legat ute på blocket hela sommaren, men jag hade inte hört något från försäljaren.

Tillslut ser jag en tråd här på forummet "Köpt ny rx-7" eller liknade, går in och kollar och det är bilen jag skulle köpt i våras. Tre dagar därpå ringer jag försäljaren och frågar om bilen har blivit såld, och det har den juh, jag säger att jag vill tillbaka min handpenning som vi hade kommit överens om... nu väntade jag mig en timmes samtal om hur mycket han hade gått back på denna bilen och vilket dålig affär detta var för honom. Till en början skulle han inte ge mig ett jota men efter att jag frågade om jag kunde få se alla prisuppgifter på hur mycket det har kostat honom totalt, något du som konsument har, blev han snabbt medgörlig och jag fick tillslut mina pengar tillbaka smiley

Ibland stöter man på rötägg, precis som denna sthlm's firman, men det känns gött att det troligen är mer undantag...

Men ännu en gång grattis till ditt lyckade köp!

MVH /Levinsson

Du fick i allafall tag på en schyst kärra tillslut.
Va visserligen lite små grejor att fixa men annars va den helt okej.


[img]http://www.rotaryperformance.se/images/rotperfmindre.jpg[/img]

Funderar du på att Trimma eller Renovera din wankel motor så har vi kompetensen.
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för gata och tävling

blennow@glocalnet.net
0708-145580
blennow@rixtele.com http://www.rotaryperformance.se
Gå till Forum:
Våra sponsorer!




Nämen se, en ledig plats till..

Och en till.
Klotterplanket
Du måste logga in för att skriva ett meddelande.

Combat
19 Feb : 21:56
Har felanmält problemet som uppstått med vanliga adressen.

Combat
03 Nov : 22:13
Ni får gärna rensa ibland era pm, DE TAR STOR PLATS I DATABASEN!

Combat
03 Nov : 21:55
Vänligen använd inte detta klotterplank!

Evangelion
18 Oct : 18:44
kom ett paket i dag Lasse! hämtar ut det imorgon sen är det tok meck i helgen

mpowered
18 Oct : 06:05
bratten och lasse.W har pm

robzter
17 Oct : 21:39
jag var där. stack efter halvtid. fotboll är sååå tråkigt.

MR Wankeltrim
17 Oct : 20:30
1-1 för j*v#a dåligt .

MR Wankeltrim
17 Oct : 19:24
Paus.. Ser bra ut inu smiley

MR Wankeltrim
17 Oct : 18:57
Nä en kall öl o sen är det fotboll på tv:n smiley

Backe
17 Oct : 17:53
Mr Wankeltrim PM!

Arkiv Klotterplanket
SWR - Svenska Wankel Registret är klubben för alla som är intresserade av Wankelmotorn