Hem · Forum · Sök · Bli medlem i SWR · Klubbens hjältar May 07 2024 20:40:03
Våra sponsorer!




Nämen se, en ledig plats till..

Och en till.
Navigation
Hem
Forum
Gamla forumet
Wankelmotorn
Bilar/MC med Wankel
Medlemsbilar
Tips och trix
Läsvärt
Klubbinfo
English
Kontakt
Länkar
Fotoalbum
Artiklar
Bra att veta
Datorgodis
Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Gå till ämne
Svenska Wankelregistret, gamla sidan. | Fria forum | Träffar! Diskutera inför och efter.
Sida 2 av 2 < 1 2
Författare RE: Eftersnack Action meet 3-4/8
NiHa
Användare

Inlägg: 326
Hemort: Karlskoga
Registrerad: 05.04.05
Publicerat datum: 08-08-2007 22:05
Ja du,börjar väl lite lugnt. Om soppan i Japan har t ex 100 oktan o jag tar en annan soppa som har 98 oktan MEN har högre flammhastighet så utklassar den den andra soppan trots att man kan ha högre tändning pga oktantalet. Fler fördelar är att avgastempen blir lägre med högre flammhastighet. Ytterligare fördelar är att snabb hastight gör att mindre behövs till att kyla samt att förloppet blir effektivare. I Japaneso så kan dom det där med att mappa, inge mer med detsmiley.
En viss effekt brukar generera en viss sluthastighet som empiriskt genererar beräkningen på vilken effekt fordonet har (hade), detta oavsett 60-fotstiden vilket betyder att man kan köra sträckan fort eller mindre fort men sluthastigheten blir ändå samma (med viss tolerans, typ gissningsvis +/- 4km/h.
Jag själv brukar generalisera o t o m strunta i vikten vilket gör att om man kör ca 240-250 km/h brukar det betyda ca 900-1000hk-bil. En 1300hk bil brukar ha 260-270km/h i sluthastighet. Självklart hade den Vita r33an liknande hastighet i Sverigesmiley, tror inte det...
Finns Magisk sticka som kanske heter MORO-stickasmiley, undrar om den talar till folk att nästan ALLT är 60-fotstider.
Nä, som sagt var så visst har dom renare soppa i Japan men ingen märkvärdig. vanligaste frisserade soppan i japan o runt omkring där är SUNOCO Supreme, poppis i Australien också. Dom kan det där med att mappa men vi lär oss sakta men säkert.
Snabb bil= bra chassiereaktion= bra 60-fotstid mEN under förutsättning av hyfsad chaffis.



REAL POWER= ROTARY PERFORMANCE
SPIFF5
Författare RE: Eftersnack Action meet 3-4/8
abiex
Användare

Redigera

Inlägg: 387
Hemort: ÖREBRO
Registrerad: 25.02.03
Publicerat datum: 09-08-2007 01:27
Jonas|GBG skrev:
johnnydaveman skrev:
Abiex sa
Oj!! ja glömde nämna att han har 3 olika map och välja mellan och han valde inte den med 600hk+ eftersom han blev varnad över drivlinans dåliga egenskaper vid höga effekt utag. så han körde med ca 480-530hk (luft temp styrd effekt) och 1,32bar som peak ladd. 13,5sec/ 182km/h (enligt vissa 178km/h).

Jag tycker sluthastigheten ca 180 km/h låter lite lågt för ca 500hk ? .
Jag har själv kört 180 km/h med bpu i min fd och 13,01sec .
Men nu mer är den hx 40 konverterad smiley hoppas bli lite fart nu.



Jag körde på säve med min singel 7a, den är bromsad 409hk/435nm på hjulen i Japan och jag hade bara 13,61 och 178km/h i sluthastighet, dock så var det ju blött och jag missade oxå 3an. hade en 201m tid på 9,15 och 130km/ något då körde jag på R-däck. När jag körde blackrace hade jag lågprofilsdäck och körde 8,805 med en sluthastighet på 147,9km/h

Wankel hästar är inte direkt jämförbart med Otto hästar enligt mig.

Kul att någon körde iaf, jag hade gärna kört om bilen hade vart ihopplockad och fungerande.


Men då är det inte så konstigt att han körde den tiden själv.... 409hk på driven med 15% effekt förlust är ca 470hk vilket är ganska nära den sluthastigheten.... men de tråkiga är att när han missa 3an så kommer han inte tillbax lika fort som din bil gör eftersom han har lite större turbo än dig.
Om ja inte minns fel så hade du en TD06 25G och han har en T88 34H som är lite mer seg driven än din turbo vilket gör att han tappar tid och accelerations streckan blir för kort för att uppnå en bättre sluthastighet.

hur går det med din bil fixa det sig med kopplingen?


WWW.G-R.SE
OPTIMERING . EFFEKTMÄTNING . PRESTANDA

[center]ÄVEN BILIMPORT
http://www.garabedianracing.com
Författare RE: Eftersnack Action meet 3-4/8
abiex
Användare

Redigera

Inlägg: 387
Hemort: ÖREBRO
Registrerad: 25.02.03
Publicerat datum: 09-08-2007 01:42
Thunder skrev:
NiHa skrev:
Till alla som tittar på slutfart o tider kan jag meddela att ALLT sitter i "sextifötterna" resten är transportsträcka.


Förlåt, men nu e du helt ute och cycklar.....!!!! Det kan hända mycket på den så kallade "transportsträckan"! Under denna tid kan du se hur bilen mår, och med sluthastigheten till hjälp så kan du utesluta vissa saker!! Tex så körde vi 9.66, 234kmH och hade 1,50 i 60 fot, med Qvarnis Porsche med 1000++hk på 2bar. Villket vi inte alls va nöjda med!! Vi har kört 9.49, 443kmh och 1.50 i 60fot på 1.8bar med 1000+hk...
Bättre fäste skulle några säga men den span endast (kollat på filmerna många gångersmiley ) i starten och 60foten e den samma!!??
Så NEJ det e inte ALLT... Men visst utan en bra 60 fossing skulle det inte gå att sätta snabba tider.


En annan viktig sak är hur vidare kursen va på färden, däcktrycket och väderleken som är viktigast,
Har man så att datorn kan ändra bränsle blandningen efter väderlek så kan man tappa lite effekt men det räddar motorn. därför kan bilen kännas piggare ibland och mindre pigg andra gånger.

Löste ni ladd problemet?


/ Gabi


WWW.G-R.SE
OPTIMERING . EFFEKTMÄTNING . PRESTANDA

[center]ÄVEN BILIMPORT
http://www.garabedianracing.com
Författare RE: Eftersnack Action meet 3-4/8
Jonas|GBG
Användare

Redigera

Inlägg: 145
Hemort: Bohus
Registrerad: 08.08.05
Publicerat datum: 09-08-2007 05:27
abiex skrev:
Jonas|GBG skrev:
johnnydaveman skrev:
Abiex sa
Oj!! ja glömde nämna att han har 3 olika map och välja mellan och han valde inte den med 600hk+ eftersom han blev varnad över drivlinans dåliga egenskaper vid höga effekt utag. så han körde med ca 480-530hk (luft temp styrd effekt) och 1,32bar som peak ladd. 13,5sec/ 182km/h (enligt vissa 178km/h).

Jag tycker sluthastigheten ca 180 km/h låter lite lågt för ca 500hk ? .
Jag har själv kört 180 km/h med bpu i min fd och 13,01sec .
Men nu mer är den hx 40 konverterad smiley hoppas bli lite fart nu.



Jag körde på säve med min singel 7a, den är bromsad 409hk/435nm på hjulen i Japan och jag hade bara 13,61 och 178km/h i sluthastighet, dock så var det ju blött och jag missade oxå 3an. hade en 201m tid på 9,15 och 130km/ något då körde jag på R-däck. När jag körde blackrace hade jag lågprofilsdäck och körde 8,805 med en sluthastighet på 147,9km/h

Wankel hästar är inte direkt jämförbart med Otto hästar enligt mig.

Kul att någon körde iaf, jag hade gärna kört om bilen hade vart ihopplockad och fungerande.


Men då är det inte så konstigt att han körde den tiden själv.... 409hk på driven med 15% effekt förlust är ca 470hk vilket är ganska nära den sluthastigheten.... men de tråkiga är att när han missa 3an så kommer han inte tillbax lika fort som din bil gör eftersom han har lite större turbo än dig.
Om ja inte minns fel så hade du en TD06 25G och han har en T88 34H som är lite mer seg driven än din turbo vilket gör att han tappar tid och accelerations streckan blir för kort för att uppnå en bättre sluthastighet.

hur går det med din bil fixa det sig med kopplingen?


Tjo gabi,

Jag menade att det inte är omöjligt att han har den effekten som sägs med tanke på sluthastighet, Jag kör en GReddy T78 i min bil.

Jag har tagit ut motorn och tagit av lådan så blir inte något mer åka för mig i år, jag har äntligen bestämmt mig för vad jag skall göra med bilen. det som kommer hända i vinter är att jag kommer skita i registrering, bygga en renrasig banbil och gå igenom motorn så jag förhoppningsvis kan ladda på lite mer nästa år.

Körde du på mantorp gabi? isf vad fick du för tiden? smiley


Jonas Bergqvist | RX-7 FD Singelturbo

Sposorer:
[img]http://www.takeforum.com/forum/banners/spforum.gif[/img]
http://www.streetperformance.se
http://www.racecom.se
http://www.cdr.nu
http://www.qps.se
54527392 mulafett@hotmail.com http://www.goteborgstraffen.se
Författare RE: Eftersnack Action meet 3-4/8
Chrno
Användare

Redigera

Inlägg: 405
Hemort: Örebro
Registrerad: 19.08.05
Publicerat datum: 09-08-2007 06:49
Niha: Så du menar att Japaner som kommer hit kan mappa ex min bil bättre än säg Engelsmännen som hållt på länge med wankler också både när de gäller tändning och allt... Jag känner mig skeptisk.. Men om det är så är jag den första som ringer Koseki-San å ber honom komma hit. smileysmileysmiley Jag skulle bli överlycklig om jag kunde köra min bil med racekatt. Men som vi diskuterat i andra trådar så är det måånga som bränner upp sina kattar.. Ang dragracing, beräkningar,sluthastigheter å liknande så lämnar jag det gärna åt er. Jag är helt kass på sånt, fruktansvärt ointresserad, och ser ingen nytta i att lära mig. smiley Alldeles för mkt i mitt stackars huvud för att klara av mattematik.


Visit our websites
A Tuner's Paradise
Automotive Art On Film
Dedication To Automotive Perfection
Newera - Japan. Tel - (Calls charged at UK National Rate): 0207-871-4991.
Mobile (Japan): +81- (0) 90-4133-3825 Fax (Japan): +81-(0) 47-307-4678

Frågor ang priser besvaras genom formulären på hemsidorna.

http://www.garaget.org/chrno
ivanrare@hotmail.com http://www.neweraimports.com/choose_company.html
Författare RE: Eftersnack Action meet 3-4/8
Chrno
Användare

Redigera

Inlägg: 405
Hemort: Örebro
Registrerad: 19.08.05
Publicerat datum: 09-08-2007 06:56
Niha: Så du menar att Japaner som kommer hit kan mappa ex min bil bättre än säg Engelsmännen som hållt på länge med wankler också både när de gäller tändning och allt... Jag känner mig skeptisk.. Men om det är så är jag den första som ringer Koseki-San å ber honom komma hit. smileysmileysmiley Jag skulle bli överlycklig om jag kunde köra min bil med racekatt. Men som vi diskuterat i andra trådar så är det måånga som bränner upp sina kattar.. Ang dragracing, beräkningar,sluthastigheter å liknande så lämnar jag det gärna åt er. Jag är helt kass på sånt, fruktansvärt ointresserad, och ser ingen nytta i att lära mig. smiley Alldeles för mkt i mitt stackars huvud för att klara av mattematik.


Visit our websites
A Tuner's Paradise
Automotive Art On Film
Dedication To Automotive Perfection
Newera - Japan. Tel - (Calls charged at UK National Rate): 0207-871-4991.
Mobile (Japan): +81- (0) 90-4133-3825 Fax (Japan): +81-(0) 47-307-4678

Frågor ang priser besvaras genom formulären på hemsidorna.

http://www.garaget.org/chrno
ivanrare@hotmail.com http://www.neweraimports.com/choose_company.html
Författare RE: Eftersnack Action meet 3-4/8
Thunder
Användare

Inlägg: 104
Hemort: Sthlm
Registrerad: 16.05.04
Publicerat datum: 11-08-2007 11:10
MR Wankeltrim skrev:
Thunder skrev:

Vi har kört 9.49, 443kmh och 1.50 i 60fot på 1.8bar med 1000+hk...

He he....
Lite dålig tid med tanke på slutfarten smiley


Uppsss.... herr klumpfinger va visst frame... 243 ska det ju vara...smiley
Författare RE: Eftersnack Action meet 3-4/8
Thunder
Användare

Inlägg: 104
Hemort: Sthlm
Registrerad: 16.05.04
Publicerat datum: 11-08-2007 11:17
abiex skrev:
Thunder skrev:
NiHa skrev:
Till alla som tittar på slutfart o tider kan jag meddela att ALLT sitter i "sextifötterna" resten är transportsträcka.


Förlåt, men nu e du helt ute och cycklar.....!!!! Det kan hända mycket på den så kallade "transportsträckan"! Under denna tid kan du se hur bilen mår, och med sluthastigheten till hjälp så kan du utesluta vissa saker!! Tex så körde vi 9.66, 234kmH och hade 1,50 i 60 fot, med Qvarnis Porsche med 1000++hk på 2bar. Villket vi inte alls va nöjda med!! Vi har kört 9.49, 443kmh och 1.50 i 60fot på 1.8bar med 1000+hk...
Bättre fäste skulle några säga men den span endast (kollat på filmerna många gångersmiley ) i starten och 60foten e den samma!!??
Så NEJ det e inte ALLT... Men visst utan en bra 60 fossing skulle det inte gå att sätta snabba tider.


En annan viktig sak är hur vidare kursen va på färden, däcktrycket och väderleken som är viktigast,
Har man så att datorn kan ändra bränsle blandningen efter väderlek så kan man tappa lite effekt men det räddar motorn. därför kan bilen kännas piggare ibland och mindre pigg andra gånger.

Löste ni ladd problemet?


/ Gabi


Ja visst e det så!

Nja... vi löste detför stunden men det komm tillbaks....
Sida 2 av 2 < 1 2
Gå till Forum:
Våra sponsorer!




Nämen se, en ledig plats till..

Och en till.
Klotterplanket
Du måste logga in för att skriva ett meddelande.

Combat
19 Feb : 21:56
Har felanmält problemet som uppstått med vanliga adressen.

Combat
03 Nov : 22:13
Ni får gärna rensa ibland era pm, DE TAR STOR PLATS I DATABASEN!

Combat
03 Nov : 21:55
Vänligen använd inte detta klotterplank!

Evangelion
18 Oct : 18:44
kom ett paket i dag Lasse! hämtar ut det imorgon sen är det tok meck i helgen

mpowered
18 Oct : 06:05
bratten och lasse.W har pm

robzter
17 Oct : 21:39
jag var där. stack efter halvtid. fotboll är sååå tråkigt.

MR Wankeltrim
17 Oct : 20:30
1-1 för j*v#a dåligt .

MR Wankeltrim
17 Oct : 19:24
Paus.. Ser bra ut inu smiley

MR Wankeltrim
17 Oct : 18:57
Nä en kall öl o sen är det fotboll på tv:n smiley

Backe
17 Oct : 17:53
Mr Wankeltrim PM!

Arkiv Klotterplanket
SWR - Svenska Wankel Registret är klubben för alla som är intresserade av Wankelmotorn