Författare |
MSD 6A |
Björn
Användare

Hemort: Linköping/Östersund
Registrerad: 29.01.03 |
Publicerat datum: 10-03-2004 19:33 |
|
|
Har nyligen skaffat mig en sådan och funderar på vilken/vilka spolar som är lämpliga. Har även funderigar på att paralellköra två spolar på en MSD. Går det bra eller kommer jag få för lite energi i gnistan?
/Björn |
|
Författare |
|
Tegheim
Användare
Hemort: Nässjö
Registrerad: 23.01.03 |
Publicerat datum: 11-03-2004 07:18 |
|
|
snacka med Robert på MRM, han har väldigt bra koll på detta!
www.mrm-racing.a.se |
|
Författare |
|
Bosse wankel
Användare
Hemort: Veinge
Registrerad: 10.04.03 |
Publicerat datum: 11-03-2004 13:00 |
|
|
De går bra att köra med en msd, jag har kopplings chema till det, bästa är att köra med msd spolar |
|
Författare |
|
Björn
Användare

Publicerat datum: 12-03-2004 06:36 |
|
|
Kalas.. blev det lite billigare än väntat. Hur ska det kopplas enligt kopplingsschemat då? Några konstigheter? |
|
Författare |
|
Bosse wankel
Användare
Publicerat datum: 12-03-2004 08:32 |
|
|
JAg skall leta upp det, åter kommer på söndag |
|
Författare |
|
Bosse wankel
Användare
Publicerat datum: 15-03-2004 15:15 |
|
|
Tyvär hittar jag inte det, de ligger någonstans men jag har byt bostad så de dyker väl upp senare |
|
Författare |
|
MR Wankeltrim
Användare
Hemort: Skurup
Publicerat datum: 19-03-2004 12:46 |
|
|
Fick du rätt på kopplingsschemat?? |
|
Författare |
|
Bosse wankel
Användare
Publicerat datum: 20-03-2004 14:06 |
|
|
Nej, jag huittar inte det, du har kanske ett Jörgen |
|
Författare |
|
MR Wankeltrim
Användare
Publicerat datum: 20-03-2004 15:35 |
|
|
Jag har kollat på det och kom fram till att det är inget svårt att koppla in. |
|
Författare |
|
synthjocke
Användare
Registrerad: 14.06.03 |
Publicerat datum: 18-05-2004 15:10 |
|
|
hur ska man koppla Msd? jag hade tänkt mej att ha 2 boxar ena måste klaraq av att driva 2 spolar.. är det möjligt? |
|
Författare |
|
MR Wankeltrim
Användare
Publicerat datum: 18-05-2004 15:31 |
|
|
quote: Originally posted by synthjocke
hur ska man koppla Msd? jag hade tänkt mej att ha 2 boxar ena måste klaraq av att driva 2 spolar.. är det möjligt?
Nja beror lite på hur du tänkt ställa tändningen,skall du köra splittad tändning måste du ha två boxar. |
|
Författare |
|
sniglo
Användare
Hemort: Solna
Registrerad: 15.10.03 |
Publicerat datum: 19-06-2004 15:57 |
|
|
Nån som hade ett kopplingsschema?
MVH
Gustav |
|
Författare |
|
MR Wankeltrim
Användare
Publicerat datum: 19-06-2004 16:58 |
|
|
Finns på MSD:s sida här på internet. |
|
Författare |
|
Björn
Användare

Publicerat datum: 15-04-2005 19:26 |
|
|
Jag åker med en MSD 6A nu. Funkar fint.
Jag fick en fundering kring hur det är med multignistfunktionen och hoppas att någon kan hjälpa mig att reda ut den.
I specen för boxen står det att den ger multignista upp till 3000rpm och under 20 graders vridning av vevpartiet. Då msd tillverkas i det förlovade landet där alla vill åka V8 så förmodar jag att specen är för just en V8. Om jag då monterar den på en 4:a eller en tvåskivig wankel så får jag halva antalet pulser till boxen per rotation. Den kan inte känna skillnad på om det är för en 8:a eller en wankel som den sitter på så borde den, iom att antalet pulser halveras, ge multignista upp till 6000rpm under 40 graders vridning av veven.
Stämmer denna fundering? |
|
Författare |
|
wankelmats
Administratör

Hemort: Stockholm
Registrerad: 28.01.03 |
Publicerat datum: 15-04-2005 19:53 |
|
|
På wankelmotorer spelar det ingen roll, det är i stort sätt alltid den första gnistan som tänder, om den misslyckas med det så går det inte bättre för de efterföljande gnistorna, det enda de gör är att öka slitaget på tändstiften, och att belasta generatorn lite mer... |
|
Författare |
|
AAKEE
Användare
Hemort: Boden (bor dock i Karlskrona)
Registrerad: 22.12.03 |
Publicerat datum: 16-04-2005 15:53 |
|
|
Tja!
Utredde det med Multignista för typ 10 år sen, så jag minns inte riktigt helt säkert, men nästan. Jag kör med 2st MSD 6AL(som 6A men med varvstopp inbyggt).
Multignistgrejjen är inte direkt beroende av hur många cylindrar man har(allt givetvis enligt mitt minne). Det är alltid en fråga om hur många gnistor man hinner med inom 20 vevaxelgrader(excenteraxelgrader för oss, givetvis [ ] ).
Och man ställer ju in antal cylindrar(det ger antal tändningar per varv), så MSD-boxen \'vet\' varvtalet, och med andra ord ger den alltid gnista under 20grader(blir inte 40grader på en wankel).
En V8 tänder 4 ggr / varv...dvs man får en tändning med X gnistor inom 20 grader...sen är det 70grader kvar där ingen \'gnistning\' sker innan nästa tändpuls. Med en 4cyl 4takt eller en 2skivig wankel så blir det tändgnistor inom 20grader åsså ett \'övningsuppehåll\' på 160grader innan nästa gnistperiod.
Det som avgör är alltså varvtalet och att hinna slå minst 2gnistor inom en 20graders vevaxelvridning(mindre än 2 gnistor = inte multignista).
För att komma i konflikt så att de 20 vevaxelgraderna inte räcker till behövs typ 360/20 tändningar per varv...18 tändningar per varv alltså(18skivig wankel eller 36cyl 4t)...kanske inte riktigt sant då man behöver lite tid för att ladda mellan sista och första gnistan i resp 20graders period, men ni kanske gettar pointen...
Kommer inte ihåg at jag hört nåt om vid vilket varv som den bara orkar ge en gnista...men står det tre K så är det väl så.
Wankelmats ---> det är väl lika på alla motorer, första gnistan som tänder(om inte så hade det varit en misständning utan MSD). Grejjen är väl att med CDI-tändning(kapacitiv urladdning)så får man en väldigt kort gnist-tid, vilket teoretisk iallafall kan ge misständning. Fördelen med CDI är väl att man får en konstant tändspänning oavsett varvtal, vilket ger tex 50.000volt hela vägen till varvstopp.
I mitt fall så upplevde jag att det kunde vara problem innan MSD(hade dubbla boxar typ tribox) att åka med kalla stift när det var kallt ute. Mycket tomgång mm kunde sura ned stiften, men efter byte till MSD så var det aldrig nåt problem. Upplevde även att den gick bättre på alla sätt, men upplevelser e ju liksom subjektiva, så jag vet it. Hursomhelst e jag nöjd med mina MSD.
|
|
Författare |
|
Björn
Användare

Publicerat datum: 17-04-2005 11:01 |
|
|
Wankelmats: Är det inte tillräckligt turbulent runt leadingstiften för att multignistfunktionen ska komma till användning?
AAKEE: På 6A så går det inte justera antalet cylindrar.
/Björn |
|
Författare |
|
AAKEE
Användare
Hemort: Boden (bor dock i Karlskrona)
Registrerad: 22.12.03 |
Publicerat datum: 17-04-2005 12:32 |
|
|
Finns inte det en liten svart rund plug som sitter med en skruv där man kapar små kablar beroende på cylinderantal? ...förstår att det måste finnas för vartalsstoppet på 6AL, men med hänsyn till 20gradersgrejjen så borde det finnas nån sån setting.
Borde vara mer turbulent i en wankels förbränningsrum än en 4t, då man flyttar runt och ändrar form på förbränningsrummet hela tiin. Å andra sidan torde det vara väl omblandat vid tiden för gnista. |
|
Författare |
|
Björn
Användare

Publicerat datum: 17-04-2005 19:22 |
|
|
Är det den som beskrivs på sidan 4 i instruktionen för boxen du menar?
http://www.msdignition.com/pdf/6%20series/6series.pdf (2,1 M |
|
Författare |
|
wankelmats
Administratör

Hemort: Stockholm
Registrerad: 28.01.03 |
Publicerat datum: 18-04-2005 11:12 |
|
|
quote: Originally posted by bde
Wankelmats: Är det inte tillräckligt turbulent runt leadingstiften för att multignistfunktionen ska komma till användning?
/Björn
Turbulensen vid de övre stiften (trailing) är helt obefintlig, vid de nedre stiften (leading) finns en liten rörelse hos gasen, men mycket långsammare än kring stiften på kolvmotorer.
När en gnista brinner av så joniseras molekylerna i gasen som gnistan passerar igenom, och de joniserade syremolekyler rekombinerar med bränslemolekyler och startar en förbränning. Om värmeenergin som utvecklas inte är tillräcklig för att jonisera fler molekyler så avstannar förbränningen och det blev en misständning.
Vitsen med Multi Spark är att vänta en stund tills den lilla förbrända gasmängden blåst bort och ersatts med nya fräscha molekyler, och sedan bränna av en gnista till. Chansen att tillräckligt mycket nya molekyler kommit in i gnistkanalen för att nästa gnista ska tända på en wankeln är liten, men ändå lite större än noll på leading-stiften.
Däremot så är det den högre effekten i CDI-tändningens gnista, trots kort brinntid och inte speciellt högt energiinnehåll, som gör att också en wankel går bra på MSD-system!
|
|