Författare |
Dowellpins |
Tegheim
Användare
Hemort: Nässjö
Registrerad: 23.01.03 |
Publicerat datum: 15-09-2004 18:27 |
|
|
Jag har så svårt att tro att det kan vara så svårt... det är ju en passning på de fyra original-styrningarna, gör man en jigg som passar på dessa fyra så kan det ju inte bli fel... om det skulle kunna det, varför? någon måsye överbevisa mig innan jag ger mig på detta [ ]
höga toleranser är ju inga problem... |
|
Författare |
|
wankelmats
Administratör

Hemort: Stockholm
Registrerad: 28.01.03 |
Publicerat datum: 15-09-2004 18:55 |
|
|
Det här är alltså en fortsättning på den urspårade länken:
http://forum.wankelregistret.net/topic.asp?TOPIC_ID=2584
Det är ganska rakt på att göra en jigg för att positionera hålen till extra dowelpins med perfekt passning, men självklart är det en investering i både tid och material som Blennow inte har något emot att få lite ränta på [ ] |
|
Författare |
|
Combat
Superadministratör

Hemort: Gbg
Registrerad: 11.04.03 |
Publicerat datum: 15-09-2004 23:43 |
|
|
Då ska vi se här. Hitills finns det då 2 personer i detta landet som förstärker motorer efter olika koncept.
\"The Blennow solution\"
[img]http://wankeltrim.se/docs/images/dowelgavel.jpg[/img]
[img]http://wankeltrim.se/docs/images/dowelrotorhus.jpg[/img]
Om \"The blennow solution\" vet jag eftersom jag sett den att det är ett flertal dowellpins ganska strategiskt utplacerade. Bilderna visar specifikt en styck för att påvisa utförandet.
\"The Lasse wankel solution\"
[img]http://wankeltrim.se/docs/images/PICT0557.jpg[/img]
Om \"The Lasse wankel solution\" vet jag inget, dock har andra påpekat att det är balken/stålet i nederkant på bilden som är förstärkningen. Om det är fler monterade på motorn vet jag ej.
Jag tror det var Cartman eller Jan-Tore i Norge som på Rudskogen påpekade att ett annat alternativ var att använda sig av avsevärt grövre motorbultar. Apropå bultar så har jag inga bilder men å andra sidan så är en bult en bult eller?
Vilken lösning som är effektivast lägger jag mig inte i men nu har ni tre olika koncept att ta i beaktande ifall ni är den typen av människor som vill ladda mera.
Bör påpeka att alla bilder är hämtade ifrån hemsidor och bilden på \"The Lasse wankel solution\" är tagen ifrån Spinolas sida. Har tagit ner storleken på den för att den skulle rymmas i forumet utan att ni ska slippa sidscrolla.
Är det någon mer som har lösningar på hur motorerna ska förstärkas för att tåla höga laddtryck, fyll isåfall på tråden!
|
|
Författare |
|
Tegheim
Användare
Publicerat datum: 16-09-2004 06:22 |
|
|
quote: Originally posted by wankelmats
Det är ganska rakt på att göra en jigg för att positionera hålen till extra dowelpins med perfekt passning, men självklart är det en investering i både tid och material som Blennow inte har något emot att få lite ränta på [ ]
funkar det att göra som jag påstår så kan jag göra en hel motor på en helg... iof jobbar jag med cnc och har tillgång till maskin på helger... |
|
Författare |
|
MR Wankeltrim
Användare
Hemort: Skurup
Publicerat datum: 16-09-2004 14:15 |
|
|
quote: Originally posted by Tegheim
Det är ganska rakt på att göra en jigg för att positionera hålen till extra dowelpins med perfekt passning, men självklart är det en investering i både tid och material som Blennow inte har något emot att få lite ränta på [ ]
funkar det att göra som jag påstår så kan jag göra en hel motor på en helg... iof jobbar jag med cnc och har tillgång till maskin på helger...
Du får testa går det så går det. |
|
Författare |
|
Tegheim
Användare
Publicerat datum: 16-09-2004 14:51 |
|
|
quote: Originally posted by BLENNOW
sa han med sarkasm i rösten... hehe
funkar det att göra som jag påstår så kan jag göra en hel motor på en helg... iof jobbar jag med cnc och har tillgång till maskin på helger...
Du får testa går det så går det.
|
|
Författare |
|
Combat
Superadministratör

Hemort: Gbg
Registrerad: 11.04.03 |
Publicerat datum: 16-09-2004 15:11 |
|
|
Öhh, jag e ju ett halvpucko men så mycket begriper jag att Blennow gärna vill ha tillbaka de pengar han satsat på att ta fram sin lösning. Jag vet så mycket att han utöver kostnaden för att ta fram sin lösning apropå dowellpins måste betala personen som äger maskinerna där jobbet utförs vid vart tillfälle. Det lär inte vara någon god affär för Blennow men han ser det nog som en såndär liten extrabonusgrej som han erbjuder de som får sina turboåbäken trimmade av honom. Blennow kan ju sluta ta betalt för sina tjänster och dela med sig av alla sina hemlisar gratis, tror inte det gagnar trimningsutvecklingen av motorer i det här landet.
Jag är ganska säker på att både Blennow och Lasse wankel sitter i telefon en stor del av sin lediga tid för att svara på frågor ifrån vetgiriga utan att det leder till intjänade pengar. Ändå svarar de på frågor som en liten service, allt för att det ska bli fler wanklar i detta landet?
De som själva vill bli wankelgurus får göra som de 2 ovannämnda, gå hela vägen själva och lära sig den hårda vägen (detta är inte riktat mot någon speciell person utan gäller generellt). För så har ju rimligtvis de 2 ovanstående fått göra. När de började fila på wankelmotorerna så visste kanppt någon vad internet och forum var för något. |
|
Författare |
|
wankelmats
Administratör

Hemort: Stockholm
Registrerad: 28.01.03 |
Publicerat datum: 16-09-2004 15:22 |
|
|
sa han med sarkasm i rösten... hehe
quote:
quote:
Du får testa går det så går det.
Jag menade absolut inte att vara sarkastisk, bara realistisk ... |
|
Författare |
|
Tegheim
Användare
Publicerat datum: 16-09-2004 16:02 |
|
|
neh det blev fel, det var menat mot blennows inlägg hehe...
jaja...
jo kan ju förstå att det är lite hemlisar osv och att man inte säger det hit och dit, å andra sidan måste vi hjälpas åt så wankel börjar synas mer och mer i sverige! inte många som trimmar sina bilar hårt vad jag vet...
så kom igen nu grabbar, ta tag i era drömmar och gör dem till verklighet!! det behöver inte bli så dyrt som det ser ut!! [8D][ ][ ] |
|
Författare |
|
MR Wankeltrim
Användare
Publicerat datum: 16-09-2004 16:24 |
|
|
men självklart är det en investering i både tid och material som Blennow inte har något emot att få lite ränta på [ ]
Helt rätt Mats!!! Det är inte så kul att jämt lägga ut en massa pengar på delar mm för att prova nya ideer osv.Definitivt inte om man sen skall dela med sig utan att få något tillbaka för besväret.När jag testar dessa ideer så är det för att dom som vill ha en motor skall veta att den garanterat ger mycket effekt samt att den är drift säker.Det finns många nya ideer som jag vill testa men som sagt allt kostar,en anledning till att jag naturligtvis är lite hemlig av mig. |
|
Författare |
|
MR Wankeltrim
Användare
Publicerat datum: 16-09-2004 16:31 |
|
|
neh det blev fel, det var menat mot blennows inlägg hehe...
jaja...
jo kan ju förstå att det är lite hemlisar osv och att man inte säger det hit och dit, å andra sidan måste vi hjälpas åt så wankel börjar synas mer och mer i sverige! inte många som trimmar sina bilar hårt vad jag vet...
så kom igen nu grabbar, ta tag i era drömmar och gör dem till verklighet!! det behöver inte bli så dyrt som det ser ut!! [8D][ ][ ]
Okay Tegis!! Nu är det din tur att hjälpa skall du ha mitt konto nummer så jag kan börja pilla på mina drömmar [ ]. |
|
Författare |
|
gzon
Användare

Hemort: Katrineholm
Registrerad: 29.01.03 |
Publicerat datum: 16-09-2004 16:53 |
|
|
Klart man inte vill lägga ner massor tid o pengar o sen inte få någon vinst på att göra det hela. Delar man upp utvecklingskostaden på 10-20 motorer så är det nog ingen som klagar. Det kan ju inte vara så mycket pengar som det handlar om eller? |
|
Författare |
|
Molehill
Användare
Registrerad: 31.01.03 |
Publicerat datum: 16-09-2004 16:55 |
|
|
quote: ...Det finns många nya ideer som jag vill testa .
Jag har en komplett xtra T2 motor, som du gärna
får testa dina idéer på... mot betalning naturligtvis!
Har fullt förtroende för dina kunskaper och trimningsskicklighet
inom wankelområdet! Har ju sett hur och vad du gör och det
imponerar verkligen! |
|
Författare |
|
MR Wankeltrim
Användare
Publicerat datum: 16-09-2004 16:59 |
|
|
quote: Originally posted by Molehill
imponerar verkligen!
Danke schön bitte!! eller vad de nu heter. |
|
Författare |
|
Tegheim
Användare
Publicerat datum: 16-09-2004 18:08 |
|
|
quote: Originally posted by Molehill
imponerar verkligen!
Danke schön bitte!! eller vad de nu heter.
Du säger danke schön, oskar säger bitte... [ ] |
|
Författare |
|
frode
Användare
Registrerad: 23.10.03 |
Publicerat datum: 16-09-2004 20:56 |
|
|
bolterna som ble nevnt over er et såkalt \"stud-kit\" fra xtreme rotaries. bilder kan finnes på http://www.xtremerotaries.com/ - gå inn på engine-services så står det på toppen.
REgards,
Frode |
|
Författare |
|
Tegheim
Användare
Publicerat datum: 17-09-2004 08:22 |
|
|
men självklart är det en investering i både tid och material som Blennow inte har något emot att få lite ränta på [ ]
Helt rätt Mats!!! Det är inte så kul att jämt lägga ut en massa pengar på delar mm för att prova nya ideer osv.Definitivt inte om man sen skall dela med sig utan att få något tillbaka för besväret.När jag testar dessa ideer så är det för att dom som vill ha en motor skall veta att den garanterat ger mycket effekt samt att den är drift säker.Det finns många nya ideer som jag vill testa men som sagt allt kostar,en anledning till att jag naturligtvis är lite hemlig av mig.
Jag är inte ute efter grattis-tjänster i den bemärkelsen heller... Men om jag ser att jag kan göra något själv förhållandevis billigt, så självklart försöker man göra så, plus att man lär sig massa på att testa själv, lämnar man bort allt så vet ju allt i teorin men kanske inte praktiskt... tanken är ju inte att konkurrera med nån...
Känns som om det blev lite missförstått här... |
|
Författare |
|
Jönsson
Användare
Hemort: Djurås
Registrerad: 06.02.03 |
Publicerat datum: 17-09-2004 20:30 |
|
|
Blennow: tack.. du har ju gjort den där lösningen som jag är inne på som e den som är bäst.. jag tänkte fråga en jag vet e duktig å göra jobbet åt mig.. men jag vet inte om jag orkar lägga ner energi på det.. eftersom jag inte kommer å bygga motorer på det viset som ni gör.. blir ju bara nån åt mig själv isf.. hör väl av mig om det blir aktuellt.. 
/jönsson |
|
Författare |
|
MR Wankeltrim
Användare
Publicerat datum: 17-09-2004 22:01 |
|
|
quote: Originally posted by Jönsson
Blennow: tack.. du har ju gjort den där lösningen som jag är inne på som e den som är bäst.. jag tänkte fråga en jag vet e duktig å göra jobbet åt mig.. men jag vet inte om jag orkar lägga ner energi på det.. eftersom jag inte kommer å bygga motorer på det viset som ni gör.. blir ju bara nån åt mig själv isf.. hör väl av mig om det blir aktuellt.. 
/jönsson
You are welcome!!!! |
|
Författare |
|
Tegheim
Användare
Publicerat datum: 17-04-2005 13:01 |
|
|