Hem · Forum · Sök · Bli medlem i SWR · Klubbens hjältar January 01 2025 13:52:32
Våra sponsorer!

Nämen se, en ledig plats till..

Och en till.
Navigation
Hem
Forum
Gamla forumet
Wankelmotorn
Bilar/MC med Wankel
Medlemsbilar
Tips och trix
Läsvärt
Klubbinfo
English
Kontakt
Länkar
Fotoalbum
Artiklar
Bra att veta
Datorgodis
Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Gå till ämne
Svenska Wankelregistret, gamla sidan. | Fria forum | Wankelmotorer i allmänhet
Sida 2 av 2 < 1 2
Författare
Tegheim
Användare

Hemort: Nässjö
Registrerad: 23.01.03
Publicerat datum: 02-09-2004 20:06
quote:
Originally posted by BLENNOW

quote:
Originally posted by bo

när jag köpte min turbo från en snubbe i canada snackade han jävlit mycket om att modifiera blocket så att det tålde massa boost !.. vette fan va han snackade om och va inte så haj på snacket då .. typ gjuta hålen som bultarna går igeom och sedan borra med fin tollerans eller något ...

/bo, out of his league men försöker ! smiley

Vad han menade är att man förstärker blocket med fler dowellpins (styrhylsor).Denna mod är för race motorer som levererar mycket effekt(från ca 350hk och upp) vid laddtryck som överstiger 1 bar.Problemet är att rotorhusen trycks utåt och detta i sin tur medför att original styrpinnen pressar sönder främre och bakre gaveln så att dessa spricker,ett ganska vanligt fenomen på race motorer vilket Tegheim fick erfara.

Hade jag haft dowellpins på alla 16 bultarna (lite overkill kanske) , hade den kanske klarat sig då?
17411225 Tegheim83@hotmail.com
Författare
gzon
Användare

Redigera

Hemort: Katrineholm
Registrerad: 29.01.03
Publicerat datum: 03-09-2004 14:49
Jag har piffat upp mitt laddtryck lite och laddar nu 1.15 bar på 98okt så på min motor verkar det lira. Har även provat med racefuel 66 tillsats på samma laddtryck men fick en betydlig effektminskning och även \"mothugg\" på högt laddtryck. Kollade även lite på dutycycle och jag plockar soppa för 584Hk men räknar väl inte riktigt med dom hästarna. Räknade lite på det hela och 550Hk borde inte vara så omöjligt. Med tanke på att jag fick bakdäcken att lossa i 180km/h på 4:an igår så verkar det ganska troligt,[}smiley] Nu är dock nya R-däck monterade och greppet återfunnet. Den greppar oftast på 3:an i alla fall med dom däcken. [8D] Aldrig mer vanliga gatdäck för min del.
Författare
MR Wankeltrim
Användare

Hemort: Skurup
Publicerat datum: 04-09-2004 13:43
quote:
Originally posted by Tegheim

quote:
Originally posted by BLENNOW

quote:
Originally posted by bo

när jag köpte min turbo från en snubbe i canada snackade han jävlit mycket om att modifiera blocket så att det tålde massa boost !.. vette fan va han snackade om och va inte så haj på snacket då .. typ gjuta hålen som bultarna går igeom och sedan borra med fin tollerans eller något ...

/bo, out of his league men försöker ! smiley

Vad han menade är att man förstärker blocket med fler dowellpins (styrhylsor).Denna mod är för race motorer som levererar mycket effekt(från ca 350hk och upp) vid laddtryck som överstiger 1 bar.Problemet är att rotorhusen trycks utåt och detta i sin tur medför att original styrpinnen pressar sönder främre och bakre gaveln så att dessa spricker,ett ganska vanligt fenomen på race motorer vilket Tegheim fick erfara.

Hade jag haft dowellpins på alla 16 bultarna (lite overkill kanske) , hade den kanske klarat sig då?

16 dowell är kanske lite överkurs men 6 eller 8st så hade du garanterat klarat dig.Vill du ha 16 st dowell så kan jag fixa de med [smiley]
blennow@rixtele.com http://www.rotaryperformance.se
Författare
Lasse wankel
Användare

Hemort: Sundbyberg
Registrerad: 28.01.03
Publicerat datum: 09-09-2004 08:42
Beror inte bara på antal dovel pins. Tändläget kompression oktanhalt m.m avgör om motorn spikar eller inte och gör den det så hjälper inte 16 dovel pins! Apexer hörntätningar o även sidotätningar kan ta skada om man hamnar ur \"tuningfas\"
Författare
Tegheim
Användare

Publicerat datum: 09-09-2004 15:33
nu är experterna oeniga eller så missförstår jag, är det spikningar eller förbränningstryck som tar död på den?
Författare
MR Wankeltrim
Användare

Hemort: Skurup
Publicerat datum: 09-09-2004 16:32
Ditt senast problem är orsakat av att trycket i förbränningsrummet är för högt vilket gör att rotorhuset sviktar utåt,detta i sin tur gör att övre original dowell pinnens tryck på gavlarna blir för högt så att gaveln spricker.För att inte detta skall hända så är det fler dowellpins som gäller(obs!!! detta fel har inget med spikningar att göra).När motorn gick sönder första gången så var det för att den spikade vilket troligtvis var för att ditt laddtryck skenade iväg kraftigt.Med spikningar så dödar man oftast bara apextätningarna men man kan även knäcka hörn och sido tätningarna.Anledningen till att man får spikningar kan va en eller flera av dessa faktorer:för hög tändning,för hög komp,för högt laddtryck,för hög förbrännings temp,dålig soppa,dålig tändning,hög motor temp.Så för att klara sig från spikningar så gäller det att åka med bla säker och kraftigare tändning i kombination med lagom laddtryck bra vatten och laddkylare rätt bränsle blandning och bra soppa samt en gnutta erfarenhet eller tur.
blennow@rixtele.com http://www.rotaryperformance.se
Författare
sniglo
Användare

Hemort: Solna
Registrerad: 15.10.03
Publicerat datum: 12-11-2004 18:07
vad är det som gör att åke englund kan ladda 1.2 - 1.4?
hur ser hans motor ut egentligen?

fungerar lufttryck på ett annat sätt uppe i norrland? :>
77418917 aberskalle@hotmail.com http://www.assabrassa.com/wankel/
Författare
Combat
Superadministratör

Redigera

Hemort: Gbg
Registrerad: 11.04.03
Publicerat datum: 12-11-2004 22:09
quote:
Originally posted by sniglo

vad är det som gör att åke englund kan ladda 1.2 - 1.4?
hur ser hans motor ut egentligen?

fungerar lufttryck på ett annat sätt uppe i norrland? :>

Tunnare luft, he he![smiley]
Författare
jantore
Användare

Hemort: Fetsund, Norge
Registrerad: 23.01.04
Publicerat datum: 13-11-2004 19:41
Hemligheten bak å kjøre masse ladetrykk i en wankel motor er å ikke få tenningsbank(knock)(spiking). Samt at man må ha Apex seals som tåler det ladetrykket du skal ha. Samt forsterke motoren.

Veldig mange bruker dowlpins til å forsterke motoren, samtidig som de har en forsterknings brakket på tennings siden av motoren.

I australia bytter de ut orginal boltene som er på 10mm med 12.7mm bolter. Med disse boltene vill motoren tåle 800hk+.

Min nye motor som blir bygd på en 2001 mdl motor som har gått 8 000km vill få 3mm Hurley race Apex seals og 12.7mm bolter.

Men for å oppsumere det. Forsterkning av blokka, sterkere Apex seals. Riktig bensin blanding. OG bruk av Racefuel.

102 oktan er mere en nok for 800hk.
Författare
Tegheim
Användare

Publicerat datum: 13-11-2004 22:46
hur får ni i 12.7mm bultar? ändrar ni gängorna i främre gaveln och borrar upp hålen i hylsorna??
Författare
Arvika
Administratör

Redigera

Hemort: Ekerö, Stockholm
Registrerad: 26.01.03
Publicerat datum: 14-11-2004 08:59
Var inte detta med grövre bultar uppe i en topic för någon månad sedan?
tresking@msn.com http://www.rx7.se/
Författare
jantore
Användare

Hemort: Fetsund, Norge
Registrerad: 23.01.04
Publicerat datum: 14-11-2004 10:45
Jei jo for å kunne bruke større bolter så må hullene borres opp. Jeg har en kamerat som jobber på ABB Hydro, hvor de har store CNC maskiner som tar seg av denne jobben. Han freser også opp rotorene til 3mm smiley

Of hvis det er noe usikkerthet, så byttes alle boltene.

Jan-Tore
Författare
sniglo
Användare

Hemort: Solna
Registrerad: 15.10.03
Publicerat datum: 14-11-2004 19:30
borrar upp till vilken dimension?
precis så bultarna passar?
77418917 aberskalle@hotmail.com http://www.assabrassa.com/wankel/
Författare
Arvika
Administratör

Redigera

Hemort: Ekerö, Stockholm
Registrerad: 26.01.03
Publicerat datum: 14-11-2004 19:45
12,7mm??? Är det ½\" UNF skruv som används då?
tresking@msn.com http://www.rx7.se/
Författare
Jönsson
Användare

Hemort: Djurås
Registrerad: 06.02.03
Publicerat datum: 14-11-2004 20:35
det är orginalgänga men andra bultar som har 12.7mm i dia..
11765711
Sida 2 av 2 < 1 2
Gå till Forum:
Våra sponsorer!

Nämen se, en ledig plats till..

Och en till.
Klotterplanket
Du måste logga in för att skriva ett meddelande.

Combat
19 Feb : 21:56
Har felanmält problemet som uppstått med vanliga adressen.

Combat
03 Nov : 22:13
Ni får gärna rensa ibland era pm, DE TAR STOR PLATS I DATABASEN!

Combat
03 Nov : 21:55
Vänligen använd inte detta klotterplank!

Evangelion
18 Oct : 18:44
kom ett paket i dag Lasse! hämtar ut det imorgon sen är det tok meck i helgen

mpowered
18 Oct : 06:05
bratten och lasse.W har pm

robzter
17 Oct : 21:39
jag var där. stack efter halvtid. fotboll är sååå tråkigt.

MR Wankeltrim
17 Oct : 20:30
1-1 för j*v#a dåligt .

MR Wankeltrim
17 Oct : 19:24
Paus.. Ser bra ut inu smiley

MR Wankeltrim
17 Oct : 18:57
Nä en kall öl o sen är det fotboll på tv:n smiley

Backe
17 Oct : 17:53
Mr Wankeltrim PM!

Arkiv Klotterplanket
SWR - Svenska Wankel Registret är klubben för alla som är intresserade av Wankelmotorn