jag vet inte om det är intressant men jag har importerat stor mängd ricin baserad olja som man kan blanda med etanol metanol och andra alco produkter utan att det kleggar ihop i bränsle pumpen...som det ofta händer när man kör 2-takts olja med etanol i en tank som pumpasfram till motorn.
Oljan är framtagen för speedway och cart-racing samt godkänd att användas i fordon som körs på almäna gräsmattor.....altså fulständigt naturvänligt.
Flampunkten är låg vilket leder till perfekta egenskaper när man beiktgar bilen samt räddar naturen....och så är denna produkt även asklös inga rester kvarstår efter förbräning.
Ett måste för alla som kör wankel...särskilt de som ska ha etanol i tanken och ska förblanda i tanken. då kan man även använda helsyntetisk olja i motorn för de som vill.
Ni kanske vill veta priset.
90:- för en liters flaska.
biligaste castrol M kostar 119:- för 1liter
och castrol a747 kostar nästan dubbelt upp.
Dom första ffv bilarna som kom till Sverige, det vill säga Ford Taurus lär skall ha haft en mätare i tanken som berättade för ECU,n vad för bränsle blandning som fans där. Focusen som Ford säljer i dag så lär inte ha någon sådan, då den mätaren var svinddyr. Istället så har ECu,n ett mine så att den vet vad den körde på senast, och styrningen sker endast med hjälp av lamda sonden. Focusen lär skall gå lite dåligt just efter tankning innan ECu,n hunit fixa det.
Detta har jag förståt efter att ha läst en hel del på http://etanol.nu/forum/viewforum.php?f=30&sid=71d15d2fb32d1b6acb936035c5186ae9 .
Håller själv på och exprimenterar lite med E85 på en gräsklippare.
Värden består till 99.99% av avundsjuka bakåtsträvare. Resten förstår det här med WANKEL
Rätta mig om jag har fel, men lambdasonden kan man väl bara mäta bränsle/luft-blandningen med, och grejen är att etanol och bensin kräver olika blandningsförhållande. De måste väl fortfarande ha någon input typ mätaren i tanken för att veta hur den ska blanda? Jag funderade på om de använde knacksensor?
Jag funderar på att testa på mina föräldrars åkgräsklippare, men jag vet inte om det finns justermån på förgasaren så det räcker...
Ja nu är ju jag ingen expert på lamdasonder, men om jag förstår det rätt så skall lamda värdet alltid vara 1 oavset vad man kör med för bränsle, eller blandningar av bränsle. Alltså om man har bensin i tanken på en ffv bil och tankar E85 så kommer lamdan att känna detta och Ecu,n kommer att kompensera för detta genom att öka bränsle mängden i förhållande till luft mängden. Knacksensorn, om jag har förstått det rätt så har mera med tändningen att göra. Men den använder nog den också då tändingen behöver vara mycket tidigare vid E85 drift.
Detta är vad jag läst mig till, kan ju ha fel.
Angående åkgräsklipparen så skulle jag föreslå att du skaffar ett extra munstycke till den som du borrar upp 0,1/0,2 mm.
Värden består till 99.99% av avundsjuka bakåtsträvare. Resten förstår det här med WANKEL
Publicerat datum: 16-06-2005 07:27
[quote:4d399c6f73=\"goofy\"]Rätta mig om jag har fel, men lambdasonden kan man väl bara mäta bränsle/luft-blandningen med, och grejen är att etanol och bensin kräver olika blandningsförhållande. De måste väl fortfarande ha någon input typ mätaren i tanken för att veta hur den ska blanda? Jag funderade på om de använde knacksensor?
Jag funderar på att testa på mina föräldrars åkgräsklippare, men jag vet inte om det finns justermån på förgasaren så det räcker...[/quote:4d399c6f73]Det är ju så smidigt att lambdasonden mäter hur mycket syre som finns kvar i avgaserna efter förbränningen; är det mycket syre så ökas bränslemängden, är det lite syre så minskas bränslemängden, är bara reglerområdet tillräckligt stort så kan styrdatorn anpassa insprutad bränslemängd till godtycklig soppa, thats it
Glöm knacksensorn som reglering på en wankel, den kan inte detektera ett dugg innan förtändningarna under hård belastning är så långt före gnistan att det börjar bli akut fara för skador. Och jag tror knappast du kan få ut något användbart alls med en sådan sensor på en gräsklipparmotor...
/Mats Spider, Ro80, Rx4W, FB, TII-cab, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, lite olika MC- marin- flyg-& andra motorer, och en wankellös Ro80
Ah, det var ju skönt att höra att jag missuppfattat detdär med lambdasonden. Det förenklade ju saken betydligt. Får motorn bara rätt mängd bränsle hela tiden så ska man ju inte ta död på den iaf. Men hur är det med tändningen då? För att få ut det mesta av etanolen, bör man höja lite? Är det alltså här en knacksensor kommer in i bilden?
Jag kände på mig att knacksensor inte fungerade på en Wankel, bra att få det bekräftat också... och nej, jag hade inte tänkt sätta knacksensor på gräsklipparen.