[quote:89754de667=\"wankelmats\"][quote:89754de667=\"Lennart\"][quote:89754de667=\"wankelmats\"][quote:89754de667=\"Lennart\"]Ibland måste man sträcka ut hakan för att få en smäll. :roll:
Varför skall man acceptera c:a 35%:s verkningsgrad. Jag tror att man kan åstadkomma c:a 75%:s verkningsgrad med lite annan detaljuppbyggnad och andra material. Detta är vad jag tror om Wankelmotorn INTE Ottomotorn. Den är i princip färdigutv. :wink:[/quote:89754de667]Det finns en teoretisk max verkningsgrad i principen att man värmer gas och utnyttjar expansionen av denna för att få ut mekanisk energi, exakt vad den ligger på kommer jag inte ihåg, men det är klart mindre än 75% , fast högre än 35%
Och jag håller med dig om att wankeln har större potential att komma närmare den maximala verkningsgraden än vad ottomotorn har :idea:[/quote:89754de667]
Jag har för mig att den gränsen låg straxt under 90% men jag kan ha fel. :shock:[/quote:89754de667]Ibland talas det om verkningsgraden i förhållande till teoretiskt maximum, och då är ju max = 100%, kan vara det som du relaterar till.[/quote:89754de667]
Det blir en lång historia det här.
Ett exempel är de ryska rymdraketerna om de nu turbodrivna eller kompsressorstyrda. Bränsleekonomi och vekn.grad på en helt annan nivå jämfört med tidigare.
LP. En R(x)åtta. \"En Racecar R(x)åtta.\" Fyra roåttingar- Blatten,Grålle,Silvia & Bruno + en flytande röding.
[quote:660417f1d7=\"Petrus\"] Jag tycker motorn talar för sig själv när mazda själva använder motorn i le-mans, istället för att använda sig utav de äldre 13b.[/quote:660417f1d7]Mazda andvänder ingen renesis i Lemans.
Funderar du på att Trimma eller Renovera din wankel motor så har vi kompetensen.
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för gata och tävling blennow@glocalnet.net 0708-145580
[quote:3afbc4e82a=\"BLENNOW\"][quote:3afbc4e82a=\"Petrus\"] Jag tycker motorn talar för sig själv när mazda själva använder motorn i le-mans, istället för att använda sig utav de äldre 13b.[/quote:3afbc4e82a]Mazda andvänder ingen renesis i Lemans.[/quote:3afbc4e82a]
Sorry, fel av mig... Det är i Mazda-STAR serien de kör med den, (eller har jag fel nu med) Någonstans använder mazda sig av RENESIS-motorn i tävlingssammanhang vet jag... :lol:
[quote:ba2b3760de=\"Petrus\"][quote:ba2b3760de=\"BLENNOW\"][quote:ba2b3760de=\"Petrus\"] Jag tycker motorn talar för sig själv när mazda själva använder motorn i le-mans, istället för att använda sig utav de äldre 13b.[/quote:ba2b3760de]Mazda andvänder ingen renesis i Lemans.[/quote:ba2b3760de]
Sorry, fel av mig... Det är i Mazda-STAR serien de kör med den, (eller har jag fel nu med) Någonstans använder mazda sig av RENESIS-motorn i tävlingssammanhang vet jag... :lol:[/quote:ba2b3760de]
Ja, i \"Formula Woman\" , England.
LP. En R(x)åtta. \"En Racecar R(x)åtta.\" Fyra roåttingar- Blatten,Grålle,Silvia & Bruno + en flytande röding.