Insuget är till en REW motor och alla som pillat med en sån motor vet hur gott om plats det är mellan insug o turbo om ni inte vet så är det jävligt trångt.
Men om man byter turbo till en singel variant så kan man ju flytta fram turbon lite för att vinna plats. Men om man nu åker turbo så anser jag att det inte finns en bra motivering att bygga PP för det räcker gott o väl med en STOR streetport för att få ut MYCKET effekt.
Nu återstår det sug PP som jag anser att den aldrig kan bli lämplig att åka på gatan bla pga problemen med gången på motorn och bränsleförbrukningen som är sky hög.
Jo visst kan man åka en mindre port men vad tjänar det till om man inte får ut mycket mer effekt än en stor streetport.
Att lösningen ä
skulle va att man flytta spjället närmare motor köper jag inte för hur man än vänder o vrider på det så får man störningar iom att man överlappar.
Att det hjälper att flytta ner spjället säger jag inte emot men problemet med ryck kommer finnas kvar men det kan säkert bli mindre.
Varför jag inte köper detta beror på att avgastrycket är högre och har man överlapp så kommer trycket gå in i insugssidan även om man har spjället monterat nära mynningen.
Att spjället motar har ni rätt i men man åker väl inte runt med stängt spjäll eller ?? . Om man ligger på motorväg/landsväg med 1/3 öppet spjäll utan någon belastning på motorn så lär problemet kvarstå kanske inte fullt så mycket men det kommer garanterat inte försvinna.
Förresten MATS !!!!! Jag har faktiskt en hel del forsknings papper från MAZDASPEED där dom redogör en jäkla massa om porttider, insugslängder/tider, tändning/tändstiftsplacering mm och det omfattar följande motortyper "13B 13G 20B R26B" .
Funderar du på att Trimma eller Renovera din wankel motor så har vi kompetensen.
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för gata och tävling blennow@glocalnet.net 0708-145580