Snart åker Micke o jag upp till Borlänge igen för att bromsa vår PP-mettis 13B. Vi har en hel del ess i rockärmen som vi tänker prova, bl.a sista testerna ska bli med splittad Weber 56.5 förgasare o Stor Holset turbo! Vi håller på o bygger ett system med dubbla wastegates o korta primmärpipor för att få turbon att ladda tidigt. Med tanke på overlapet som en rektangulär portad PP-maskin har kan det bli lite knivigt att få till bränsle/luft blandningen men vi ska iaf göra ett försök! Effekt då undrar ni säkert ja drygt 500 hk vid relativt lågt laddtryck (0.5- 0.6 bar) ska inte va någon omöjlighet om bara förgasaren vill va med i matchen[8D] Vad tror ni kommer 500 hk eller blir det flopp?
Förgasarens luftkapacitet ska nog räcka med dubbla 56,5mm spjäll låt gå för att det sitter spridarrör o 49 mm halsring. Bränsle mässigt kan det kanske bli problem, men det sitter en 4mm Grose jet nålventil, samt då eftersom förgasaren är splittad i mitten ett större flottörhus. Vet att Grant Downing i Australien har åkt låga 8 or med Weber 50 sug turbo! Turbon är en H2D med SL-turbo moddad 65mm komprhjul. Vi måste först bygga ett grenrör samt lite övrig kringutrustning innan vi kan bromsa. Lennart Bergsten Hönö åkte 11.24s-199 km/h 1994 på Street finals med tryckmatad Weber 50 o streetport var väl lite drygt 400 hk i motorn då så denna effektnivå vill vi passera[]
Ska du suga eller trycka genom förgasaren, är ju bäst att trycka så att du kan använda en IC, men det kanske inte är nödvändigt vid så låga laddtryck...
Jasså en H2D, det kan bli roligt, själv har jag monterat ett HX50[8D]
Jag har ett grenrör med T04E-fläns ifall du är intresserad!