Hem · Forum · Sök · Bli medlem i SWR · Klubbens hjältar May 10 2025 19:25:04
Våra sponsorer!

Nämen se, en ledig plats till..

Och en till.
Navigation
Hem
Forum
Gamla forumet
Wankelmotorn
Bilar/MC med Wankel
Medlemsbilar
Tips och trix
Läsvärt
Klubbinfo
English
Kontakt
Länkar
Fotoalbum
Artiklar
Bra att veta
Datorgodis
Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Gå till ämne
Svenska Wankelregistret, gamla sidan. | Fria forum | Wankelmotorer i allmänhet
Författare Bränsletyp?
lucke
Användare

Redigera

Hemort: Oskarshamn
Registrerad: 07.07.03
Publicerat datum: 29-01-2004 11:27
Jag har en RX7 83\'a där oljepumpen som skyfflar in olja i förgasaren är borttagen för att föregående ägare föredrog att köra med syntetisk olja i motorn. Jag har fortsatt med detta och kör med 1-1.5% inblandning av 2-takts olja direkt i bensintanken. Jag har därför aldrig vågat tanka annat än blyfritt då den blyade bensinen inte blandar sig lika väl med 2-takts olja (om man nu hittar någon mack med blyad bensin längre??). Wankelmotorn har väl inget behov av blyad bensin eller blytillsats?[?] Spelar oktantalet någon roll? Behöver en oportad 12a med headers något annat än blyfri 95?[?]
Författare
ierik
Användare

Hemort: Nussloch, Deutschland
Registrerad: 26.01.03
Publicerat datum: 29-01-2004 11:50
Går bra med blyfritt [smiley] - Kör högt oktantal. Går bilen bra på 95 så kan du köra på 95. Min bil går bäst med 98. Och jag undviker JET-mackar då alla tillsatser i deras bensin verkar få min wankel att inte gå lika bra (men den går ju)... det är nog inget större problem med den bensinen heller. 98 ger i alla fall lite bättre komp och lite större psykologiskt övertag vid rödljusracing/trafikljusracing [8D]

Oljan är viktigare än bensinen. Så det är väl bara att fortsätta gasa med samma bränsle om oljan blandar sig bra.

*C E N S U R*
3751628 ierik@home.se http://www.ske16.ac/lgh96/
Författare
Hackis
Användare

Redigera

Hemort: Göteborg
Registrerad: 29.01.03
Publicerat datum: 29-01-2004 13:01
Nej, inte en fråga som omfattar olje igen. Hur ska denna sluta?

Min 84:a har gått problemfritt på Jet-bensin, både 95 och 98. Då har den mestadels gått på bana så det är inget problem med den bensinen. [smiley]

WankelMats kommer förhoppningsvis snart att se tråden och kan lägga ett inlägg med rekomendationer till dig om vilken blandning av tvåtaktsolja/vanlig motorolja som är lämplig.

Det finns många åsikter om vilken olja som ska användas. Jag vet inte vilken som är bäst (troligen gör ingen det) men grundregeln är att den ska kunna ge en stabil oljefilm även då den blandas med bensin samt att ge så låg askhalt som möjligt. Problemet är bara att veta vilka egenskaper en specifik olja verkligen har...
Syntetisk motorolja har rykte om sig att vara sämre på detta men jag vet ärligt talat inte om det bara är en skröna eller om det är sant. I vilket fall så tror jag att det kan variera från olja till olja, oavsett om den är syntetiskt eller mineral... Själv kör jag (jag har pumpen kvar) på en mineralolja avsedd för racing och kompletterar med lite extra tvåtakts Castrol TTS i bensinen när jag rejsar. Rätt eller fel, jag vet inte?
http://www.kokos-racing.com
Författare
wankelmats
Administratör

Redigera

Hemort: Stockholm
Registrerad: 28.01.03
Publicerat datum: 30-01-2004 16:27
quote:
Originally posted by Hackis

Nej, inte en fråga som omfattar olje igen. Hur ska denna sluta?

WankelMats kommer förhoppningsvis snart att se tråden och kan lägga ett inlägg med rekomendationer till dig om vilken blandning av tvåtaktsolja/vanlig motorolja som är lämplig.

Nog skrivet om detta ämne, använd \"Search\" uppe till höger och leta efter alla gamla inlägg om tvåtakt istället [smiley][smiley]

Har nu även byggt om några stegmotorstyrda serie-V och FD-pumpar för separatmatning från en tank med lämplig olja, det fungerar lika bra som med de äldre pumparna.
http://www.nsu.nu
Författare
lucke
Användare

Redigera

Hemort: Oskarshamn
Registrerad: 07.07.03
Publicerat datum: 31-01-2004 18:42
Mina herrar, jag har inte frågat om vilken eller hur mycket tvåtaktsolja min Wankel skall ha. Det har jag koll på... [8D]
Frågan var den om Wankelmotorn har någon som helst nytta av bly (el. motsv.)i bensinen.[?]
När det riktiga blyet togs bort i bensinen så fanns det en period då mackarna sålde bensin innehållande något substitut för bly. Det lär ha varit så att just denna bensin inte blandade sig med tvåtaktsoljan och gav en del moppe och skoteråkare otrevliga överraskningar. På Statoil mackarna kan man därför fortfarande se skyltar där man uppmanas att enbart tanka från grön slang om man skall ha soppa till sin tvåtaktare. (Detta utesluter ju i så fall körning med annat än blyfritt för min del.) Och så undrade jag också om oktantalet i soppan är kritiskt i 12a motor som är otrimmad bortsett från att avgasreningen är borttagen eller om 95 oktan räcker för att motorn inte skall spika och tugga sönder apexerna.[smiley!]
Författare
ierik
Användare

Hemort: Nussloch, Deutschland
Registrerad: 26.01.03
Publicerat datum: 31-01-2004 19:17
Otrimmad 12A ... 95 räcker (98 är ännu bättre). Soppan bör inte vara en kritisk faktor vid otrimmad körning.

Krävs \"blysmörjning\" ... nej

Ber om ursäkt för att ha dragit in olja i det hela [:I] - tyckte bara att det var en del av frågan som kändes viktig i och med att blandbarhet togs upp.
3751628 ierik@home.se http://www.ske16.ac/lgh96/
Författare
christian
Superadministratör

Redigera

Hemort: Åland
Registrerad: 22.01.03
Publicerat datum: 31-01-2004 22:00
I en orginal RX-5 Cosmo från 1977 så finns det en liten lapp på instrumentbrädan \"Unleaded fuel only\"
savv3 cricke82@hotmail.com http://www.savv3.com
Författare
wankelmats
Administratör

Redigera

Hemort: Stockholm
Publicerat datum: 31-01-2004 22:26
En laboratorietetst som franska oljebolaget TOTAL gjorde i samarbete med NSU och Mercedes i slutet på 60-talet gav på sin tid ett entydigt resultat:
Blytillsatsen i bensinen ökade märkbart slitaget i en wankelmotor [smiley] och i slutsatsen beklagas att blyfri bensin inte fanns kommersiellt tillgänglig.

Bensinen på den tiden var huvudsakligen raffinerad och inte crackad, och blytilsatsen mycket större än de sista åren den existerade, men jag har inte sett någon senare offentliggjord undersökning om detta.

På tidigt 80-tal då kattar infördes på USA- och Japan-versionerna av Rx7 så hade de amerikanska/japanska rotorhusen en annan ytbehandling än de europeiska, hurvida de senare hade sämre hållbarhet mot bensin utan bly har jag dock ingen aning om...
http://www.nsu.nu
Författare
KimMagnusson
Användare

Hemort: Nässjö
Registrerad: 16.05.03
Publicerat datum: 27-02-2004 17:26
vad är bäst att köra en t2 på?
har hört från nått håll att man kan köra wankeln på de flesta oktan halterna? och att bilen går bätre desto högre oktan det är?
stämmer dess rykten eller är det bara en myt?
är inte oktanen nått som indikerar hur lättantändligt bränslet är?
MVH/Kim
meckarn@teliamail.com
Författare
Combat
Superadministratör

Redigera

Hemort: Gbg
Registrerad: 11.04.03
Publicerat datum: 27-02-2004 17:37
Bly! Är det ente en typ av dynga som behövs i såna däringa motorer med ventiler som måste få lite smörjning/kylning eller vad de va?[}smiley]
Författare
christian
Superadministratör

Redigera

Publicerat datum: 01-08-2004 16:08
Drar igång detta igen iom att jag diskuterade oktantal med han häromdan. Han påstod att hans M3 hade lägre HP med 95E jämfört med 98E. 280hp respektive 330hp (eller vad nu en M3 -96 har som fabriksspecificerat)

Ligger det något i detta?
Författare
magnusrx7
Administratör

Redigera

Hemort: Gränna
Publicerat datum: 01-08-2004 16:54
Japp, högre oktantal = högre effekt om allt är inställt..
Många race bilar kör 106 oktan.

//magnus
3773006 magnusrotary@hotmail.com http://www.swedishrotary.com
Författare
christian
Superadministratör

Redigera

Publicerat datum: 01-08-2004 16:57
Så vad kan man tänkas tjäna i hp på en wankel då?
Författare
Tegheim
Användare

Hemort: Nässjö
Registrerad: 23.01.03
Publicerat datum: 01-08-2004 17:08
det man kan tjäna på högre oktantal är mindre risk för spikningar och mer kylning av motorn...
17411225 Tegheim83@hotmail.com
Författare
Lasse wankel
Användare

Hemort: Sundbyberg
Publicerat datum: 01-08-2004 19:33
I en optimerad sug motor räcker 95 oktan gott, kan e.v ställa förtändningen ngt högre om om man använder 10:0 rotorer m.a.o Renesis. Däremot skulle jag klart föredra hög oktanhalt i en överladdad motor då det finns mkt mer marginaler där att labba med tändningen utan att få motorn att spika samt att det i vissa racesoppor finns andra \"godsaker\" som påverkar effekten i rätt riktning[8D] Skulle tippa att Ibarra har åkt C-16 bränsle innan han bytte till metanol som ger mer pulver o kyler motorn bättre.
Författare
Lasse wankel
Användare

Publicerat datum: 01-08-2004 19:38
Rättare mig själv: 10:0 rotorer kan va ide att ha 98 blyfri soppa om man vill labba med mer förtändning. Visste ni förresten att från 1/7-04 så säger ett EU direktiv att det inte får tillverkas bränsle med mer än 102 oktan. Arvika! Har du någon koll på detta?
Författare
christian
Superadministratör

Redigera

Publicerat datum: 01-08-2004 20:08
okey.. men om jag ställer frågan som så. Tjänar jag något på att köra med 98an ist för 95 i en FC eller FD?
Författare
Lasse wankel
Användare

Publicerat datum: 01-08-2004 20:39
Vad rek Mazda på en orig motor? Om du ska höja laddtryck/öka förtändningen, go 98 oktan!
Gå till Forum:
Våra sponsorer!

Nämen se, en ledig plats till..

Och en till.
Klotterplanket
Du måste logga in för att skriva ett meddelande.

Combat
19 Feb : 21:56
Har felanmält problemet som uppstått med vanliga adressen.

Combat
03 Nov : 22:13
Ni får gärna rensa ibland era pm, DE TAR STOR PLATS I DATABASEN!

Combat
03 Nov : 21:55
Vänligen använd inte detta klotterplank!

Evangelion
18 Oct : 18:44
kom ett paket i dag Lasse! hämtar ut det imorgon sen är det tok meck i helgen

mpowered
18 Oct : 06:05
bratten och lasse.W har pm

robzter
17 Oct : 21:39
jag var där. stack efter halvtid. fotboll är sååå tråkigt.

MR Wankeltrim
17 Oct : 20:30
1-1 för j*v#a dåligt .

MR Wankeltrim
17 Oct : 19:24
Paus.. Ser bra ut inu smiley

MR Wankeltrim
17 Oct : 18:57
Nä en kall öl o sen är det fotboll på tv:n smiley

Backe
17 Oct : 17:53
Mr Wankeltrim PM!

Arkiv Klotterplanket
SWR - Svenska Wankel Registret är klubben för alla som är intresserade av Wankelmotorn