Jag har införskaffat en Weber 45\'a till min RX7 83\'a. (Tack Lasse!)
När jag har monterat denna vill jag ha lite koll på bestyckningen. Jag tänker montera en lambdasond i samband med förgasarbytet, och har ett par funderingar ang. detta.
På vilket avstånd från motorn är det lämpligt att sätta sonden, på \"vanliga\" bilar säger man att den skall sitta så nära motorn som möjligt för att komma upp i de optimala 600 graderna, det blir väl lätt mer än så på en Wankel??
Pga. en icke obegränsad ekonomi så lär det bli en vanlig enkel 1-volts sond som monteras i röret. Är det ett måste att investera i ett lambda-instrument eller går det lika bra med en digital högohmig multimeter?? Jag behöver bara mäta medans jag håller på med bestyckningen, har inget intresse av ett stationärt instrument på panelen.
Vilket lambda-värde är optimalt för wankel-motorn, den skall gå ngt. fetare än vad som är optimalt för kolvmotorn, eller?
Publicerat datum: 16-02-2004 07:27
Multimeter funkar!
Dock är inte en smalbandslambda jättebra till sånt här men det låter det som om du är medveten om.
Överlåter åt alla andra experter att tala om vilket lamda du ska ligga på och var sonden ska sitta.