Hem · Forum · Sök · Bli medlem i SWR · Klubbens hjältar May 19 2024 19:51:38
Våra sponsorer!




Nämen se, en ledig plats till..

Och en till.
Navigation
Hem
Forum
Gamla forumet
Wankelmotorn
Bilar/MC med Wankel
Medlemsbilar
Tips och trix
Läsvärt
Klubbinfo
English
Kontakt
Länkar
Fotoalbum
Artiklar
Bra att veta
Datorgodis
Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Gå till ämne
Svenska Wankelregistret, gamla sidan. | Fria forum | Wankelmotorer i allmänhet
Författare olje slangar
Victor
Användare

Inlägg: 27
Registrerad: 18.02.04
Publicerat datum: 18-03-2004 19:46
Hej..
Nu återstår bara två frågor innan nyckel omvridning..efter renovering
På olje pumpen sitter det fyra slangar som är märkta med färgade klammer och enligt haynes boken skulle dom sitta på ett visst sätt..som dom inte satt på..men nu till frågan: är det någon mening att byta placering eller pumpar det lika mycket olja samtidigt i alla slangar[?] Jag ska även köra på 2t olja till jag e 100 på att pumpen verkligen fungerar

När man ändå håller på så kan man ju fråga vad som det ska vara för vätska i behållaren som det ska vara \" starting assist fluid\" i[?].Den sitter i vänstra hörnet i motor rummet sett framifrån.

Tacksam för hjälp
Författare
MR Wankeltrim
Användare

Inlägg: 2969
Hemort: Skurup
Registrerad: 23.01.03
Publicerat datum: 18-03-2004 20:28
quote:
Originally posted by Victor

Hej..
Nu återstår bara två frågor innan nyckel omvridning..efter renovering
På olje pumpen sitter det fyra slangar som är märkta med färgade klammer och enligt haynes boken skulle dom sitta på ett visst sätt..som dom inte satt på..men nu till frågan: är det någon mening att byta placering eller pumpar det lika mycket olja samtidigt i alla slangar[?] Jag ska även köra på 2t olja till jag e 100 på att pumpen verkligen fungerar

När man ändå håller på så kan man ju fråga vad som det ska vara för vätska i behållaren som det ska vara \" starting assist fluid\" i[?].Den sitter i vänstra hörnet i motor rummet sett framifrån.

Tacksam för hjälp

Hej Viktor!!!
Angående slangarna så skall dom sitta på följande sättsmileyumpens övre främre till Främre rotorhuset,pumpens nedre främre till bakre rotorhus,pumpens övre bakre till främre på insuget,pumpens nedre bakre till bakre på insuget(pumpen ger inte samma mängd olja till insuget som till rotorhusen där av olika placering).Behållaren är till kall
starten (andvänds endast under 16 minus grader)och skall fyllas med 90 procent etylen glykol och 10 procent vatten.Andvänds inte dena så behöver du inte fylla på något.
blennow@rixtele.com http://www.rotaryperformance.se
Författare
wankelmats
Administratör

Redigera

Inlägg: 2250
Hemort: Stockholm
Registrerad: 28.01.03
Publicerat datum: 18-03-2004 23:50
Alla anslutningarna på doseringspumpen hänger ihop och ger samma oljemängd, så i den änden spelar det ingen roll vilken slang som sitter var, utan koppla som det passar bäst i den änden.
Däremot har slangarna till rotorhusens munstycken, och slangarna till insugets munstycken, olika inre motstånd, så i den andra änden ska man se till att det hamnar rätt slang på rätt ställe !! allra viktigast är dock att det INTE hamnar två likadana slangar till främre rotorn och de två andra till bakre rotorn!
http://www.nsu.nu
Författare
Victor
Användare

Inlägg: 27
Registrerad: 18.02.04
Publicerat datum: 19-03-2004 10:48
Tackar för dom svaren.. Nu har jag blivit mycket klokare men inget som är märkbart för andra..
Men jag satt slangarna på olje pumpen efter färgkombinationen som står i haynes rep. bok..
Är detta rätt eller ska jag byta tillbaka....jag kan skriva färgkombinationen efter detta inlägg
Författare
Victor
Användare

Inlägg: 27
Registrerad: 18.02.04
Publicerat datum: 19-03-2004 10:51
Ojdå...jag tror jag fick svaret på den frågan av \"wankel mats\"[:I]
Det var bara jag som inte hängde med i svängarna
Författare
MR Wankeltrim
Användare

Inlägg: 2969
Hemort: Skurup
Registrerad: 23.01.03
Publicerat datum: 19-03-2004 11:09
Enligt den verkstads manual som jag har så ger pumpen inte samma mängd olja på alla utgångarna.Enligt manualen så är det endast på Australien sålda bilar som pumpen ger lika mycket på alla utgångarna.
blennow@rixtele.com http://www.rotaryperformance.se
Författare
wankelmats
Administratör

Redigera

Inlägg: 2250
Hemort: Stockholm
Registrerad: 28.01.03
Publicerat datum: 19-03-2004 11:30
quote:
Originally posted by BLENNOW

Enligt den verkstads manual som jag har så ger pumpen inte samma mängd olja på alla utgångarna. Enligt manualen så är det endast på Australien sålda bilar som pumpen ger lika mycket på alla utgångarna.


Farsan och jag har haft isär mellan 30 och 50 olika mazdapumpar och tätat om dem för att de nu körs separatmatade från olja i en tank istället för med motoroljan från oljetråget, och ingen av dessa har haft någon skillnad på utgångarna. (Jag vill dock reservera mig för att inte själv ha kollat ordentligt i den elstyrda pumpen hos serie-5, 89-92).
Jag har däremot noterat både att munstyckena på motor och insug är olika (i alla fall på en del motorer), och att de olika slangarna parvis har lika längd och genomströmmningsmotstånd, men det skiljer mellan paren, så rätt slang och rätt munstycke på rätt plats är garanterat det viktigaste.
Nu kan jag hålla med dig om att det enklaste för att få det rätt är naturligtvis att följa orginalanvisningarna [smiley]
http://www.nsu.nu
Författare
Victor
Användare

Inlägg: 27
Registrerad: 18.02.04
Publicerat datum: 19-03-2004 22:34
det är ju till 13B-87 ...men vem ska man tro på nu??börjar bli lite förvirrad. Men om man kör med olja i tanken med smörjer det nåt vid insuget med då?? eller är det jätteviktigt att få slangarna rätt?? Jag tror att jag satt dom på nåt liknande sätt som Blennow skrev....det var något liknande som stod i haynes rep. bok...


Men när motorn blev renoverad så satt båda rotor hus slangar på dom bakre hålen i pumpen..men dom är framflyttade så att nu ska det nog vara rätt förhoppningsvis
Gå till Forum:
Våra sponsorer!




Nämen se, en ledig plats till..

Och en till.
Klotterplanket
Du måste logga in för att skriva ett meddelande.

Combat
19 Feb : 21:56
Har felanmält problemet som uppstått med vanliga adressen.

Combat
03 Nov : 22:13
Ni får gärna rensa ibland era pm, DE TAR STOR PLATS I DATABASEN!

Combat
03 Nov : 21:55
Vänligen använd inte detta klotterplank!

Evangelion
18 Oct : 18:44
kom ett paket i dag Lasse! hämtar ut det imorgon sen är det tok meck i helgen

mpowered
18 Oct : 06:05
bratten och lasse.W har pm

robzter
17 Oct : 21:39
jag var där. stack efter halvtid. fotboll är sååå tråkigt.

MR Wankeltrim
17 Oct : 20:30
1-1 för j*v#a dåligt .

MR Wankeltrim
17 Oct : 19:24
Paus.. Ser bra ut inu smiley

MR Wankeltrim
17 Oct : 18:57
Nä en kall öl o sen är det fotboll på tv:n smiley

Backe
17 Oct : 17:53
Mr Wankeltrim PM!

Arkiv Klotterplanket
SWR - Svenska Wankel Registret är klubben för alla som är intresserade av Wankelmotorn