Var inne i en hobbyaffär i Helsingborg i lördags. Fick syn på en modellmotor i skyltfönstret. Fan....tänkte jag, det var en stor Wankel-motor.....den måste jag ha....
Frågade snabbt om priset på denna pjäs...blev lite förvånad då jag inte såg att den var märkt OS (det är de ända som tillverkar wankelmotorer).
Fick snabbt ett svar: Denna motorn ligger på 20cc, kostar 5000kr som den står, och detta ärt INGEN WANKEL!!
Va...sa jag panikslagen. Jag ser jo att det visst är det...
Bad om att de skulle ta ut den, hade inget att skriva på, men kommer ihåg vad som stod på \"gavlen\": FULL EXPANSION ENGINE tillverkad av ERICKSON i USA.
Exakt kopia på OS wankel tyckte jag, men avgas och förgasare sitter i bakre gavlen....alltså inte i perrifferin.
Vill verkligen veta om detta är en wankelprincipp, då jag inte fick öppna motorn, fast jag stod på mig []
Damen sa i alla fall att de haft 2 st av just denna motorn, den ena blev stulen....denna var kvar, fullt fungerande, dock lite krävande. Det var någon speciell olja den skulle gå på sa hon, och hade problemm med att gå varm...