Författare |
Dump? |
Tegheim
Användare
Hemort: Nässjö
Registrerad: 23.01.03 |
Publicerat datum: 01-05-2003 11:33 |
|
|
Nu när det blir ny turbo så vill man ju att det ska höras. Det är ju lite svårt med återcirkulerande dump. Hur gör man för att det ska funka med en vanlig dump? Jag har ju sett volvo 850 turbo med vanliga dumpar, även att det sitter återcirkulerande original. Men visa säger att det inte ska funka. Har hört att man kan plugga nånting på turbon, typ \"dump-plugg\" kallades det. Nån som vet?? |
|
Författare |
|
M_rtin
Användare
Registrerad: 12.03.03 |
Publicerat datum: 01-05-2003 12:08 |
|
|
quote: Originally posted by Tegheim
Nu när det blir ny turbo så vill man ju att det ska höras. Det är ju lite svårt med återcirkulerande dump. Hur gör man för att det ska funka med en vanlig dump? Jag har ju sett volvo 850 turbo med vanliga dumpar, även att det sitter återcirkulerande original. Men visa säger att det inte ska funka. Har hört att man kan plugga nånting på turbon, typ \"dump-plugg\" kallades det. Nån som vet??
Om bilen har luftmängd/luftmasse-mätare så bör man inte använda en öppen dumpventil då motorn kommer att gå fett just vid dump ögonblicken. om bilen har map-sensor bör det inte vara några problem alls, man tar helt sonika bort den återcirkulerande-dumpen och sätter dit en öppen, sen så pluggar man hålet på den slang dit återcirkulations-slangen från den tidigare dumpen har suttit. Vad man pluggar med spelar mindre roll, dock så skall det vara tätt, så antingen en bult som man lindar med gängtejp å pressar i eller om man kan få något tillsvarvat i lämpligtmaterial. Hoppas du förstog min förklaring, annars kan jag försöka utveckla den och kanske rita en bild ;-) |
|
Författare |
|
Tegheim
Användare
Publicerat datum: 01-05-2003 13:58 |
|
|
Luftmägndmätare har den ju, det är ju den som sitter efetr luftfiltret, map-sensor vet jag dock inte om den har. Nån annan som vet?
Som jag fattade på dig m_rtin så kunde man sätta öppen dump om man hade både luftmängdsmätare och map-sensor, men inte om man bara har luftmängdsmätare, stämmer det? |
|
Författare |
|
Kelimutu
Moderator
Hemort: Stockholm
Registrerad: 29.01.03 |
Publicerat datum: 01-05-2003 14:50 |
|
|
Om det är ljudet du är efter så kan jag bara säga att med pipercross koniskt filter, downpipe racecat och avgas kan man inte begära så mycket mer.... alltså, ända sedan jag monterade konfilter har jag haft ett mycket kraftigt avlastningsljud vid växling, och det är alltså med original dump. Denna är en lite svart plastbit som inte ser mycket ut för världen men den håller öfr 400 hk, så den är ingen effekt \"flaskhals\".
Så satsa på ett öppet filter först och främst om du inte har det redan! |
|
Författare |
|
M_rtin
Användare
Publicerat datum: 01-05-2003 15:29 |
|
|
Luftmägndmätare har den ju, det är ju den som sitter efetr luftfiltret, map-sensor vet jag dock inte om den har. Nån annan som vet?
Som jag fattade på dig m_rtin så kunde man sätta öppen dump om man hade både luftmängdsmätare och map-sensor, men inte om man bara har luftmängdsmätare, stämmer det?
Du har nog inte både och, om man har luftmängdmätare eller luftmassemätare (map-sensor används ibland istället för något av dessa) så skall man försöka hålla sig ifrån öppna avlastnings/dumpventiler, dock så har ovanstående talare gett dig bra tips på hur du kan få pys-ljud utan öppen dump.
|
|
Författare |
|
Tegheim
Användare
Publicerat datum: 01-05-2003 15:59 |
|
|
dags att testa... hade ändå tänkt mig öppet filter och 3\" hela vägen, kanska ska vänta och se då! danke!
Vart ska man köpa luftfilter billigt då? kollade på mekonomen, men där kostar ju en mini-filter dubbelkonat 1000:-, låter mycket tycker jag...
|
|
Författare |
|
Kelimutu
Moderator
Hemort: Stockholm
Publicerat datum: 01-05-2003 16:37 |
|
|
Ett bra luftfilter är dyrt men också mkt bra uppgradering, har kört med PiperCross i alla mina bilar (Mazda 323F, Honda Civic, Nissan Primera, Mazda 323 Turbo 4WD, diverse BMW mfl) och alltid märkt resultat - inte alla luftfilter som faktiskt ger nån skillnad, och som sagt är den rektangulära originalfultboxen på T2 är ganska restriktiv så att köra med ett koniskt är mycket bra. Mitt filter kostade 995:- på Dalhems, så nej det är ju inte billigt, men det är stort!
Här är en länk till det som jag har: http://www.apsd44.dsl.pipex.com/universal_filtes.htm |
|
Författare |
|
mks
Användare
Hemort: Täby
Registrerad: 01.02.03 |
Publicerat datum: 02-05-2003 06:58 |
|
|
quote: Originally posted by M_rtin
Du har nog inte både och, om man har luftmängdmätare eller luftmassemätare (map-sensor används ibland istället för något av dessa) så skall man försöka hålla sig ifrån öppna avlastnings/dumpventiler, dock så har ovanstående talare gett dig bra tips på hur du kan få pys-ljud utan öppen dump.
Bland turbomotorer finns det många exempel där man använder både LMM och MAP-sensor. ECUn använder LMM för att räkna ut lämplig bränslemängd, MAP för att kunna styra laddtrycket. |
|
Författare |
|
matsson
Användare
Registrerad: 31.01.03 |
Publicerat datum: 02-05-2003 07:58 |
|
|
Tegheim
Din t2:a har både luftmängdsmätare och MAP. MAP sitter nära höger framskärm och är stor som en tändsticksask och har en slang kopplad till insuget, jag pekade ut den åt dig förra vecka.
I övrigt: En luftmängdsmätare (sliding cone i T2:an och flap type i t.ex. L-jetronic) är inte lika sofistikerad som en luftmassemätare (typ varmtråd, varmfilm). Luftmängdsmätaren är kalibrerad för ett visst omgivningstryck och en MAP kan då även användas för att kompensera för tryckskillnader i omgivningen och datorn kan sen mha temp givare räkna ut massan.
/Matsson
|
|
Författare |
|
Tegheim
Användare
Publicerat datum: 02-05-2003 10:10 |
|
|
Så jag kan alltså konvertera om till vanlig dump matsson?
MAP-sensorn är väl den man kopplar fuel-cut-defendern på? |
|
Författare |
|
M_rtin
Användare
Publicerat datum: 02-05-2003 10:37 |
|
|
quote: Originally posted by mks
Bland turbomotorer finns det många exempel där man använder både LMM och MAP-sensor. ECUn använder LMM för att räkna ut lämplig bränslemängd, MAP för att kunna styra laddtrycket.
Okej, det låter ju vettigt. Mitt svar var inte anpassat till någon specifik bilmodell utan mer allmän. Tack för den nya kunskap denna tråd ha gett mej =)(Dock bör man väl ändå inte använda öppendump om man har en bil vars bränsle tillförsel styrs av mängden uppmätt luft?) |
|
Författare |
|
matsson
Användare
Registrerad: 31.01.03 |
Publicerat datum: 02-05-2003 12:42 |
|
|
Tegheim:
MAP sensorn är den du kopplar FCD på.
Du kan köra dump som inte är återcirkulerande dvs öppen. Det som händer som nån skrev längre ner är att motorn blir tillfälligt uppfettad. Om det blir för fett (fetare än lambda 0.5) så kan motorn misstända och ev. så fjuttar bränslet eld i avgas systemt och du har skapat en rally knall. Jag kan inte komma på något negativt med öppen dump egentligen (bortsett emissioner), men jag är ingen turbo expert heller. Dumpen sitter där för att inte kompressorn ska börja pumpa vilket i värsta fall kan skada kompressor hjulet. En annan anledning är att turbo varvtalet hålls uppe när spjället stängs snabbt vid t.ex. växlingar.
Martin:
Alla motorer med elektroniskt bränsleinsprutnings system styrs av uppmätt/beräknad massflöde luft. Primärt använder man lamdba sensor för att göra det men innan den är varm och när man går ifrån lambda 1 reglering vid t.ex. höga effekter så använder man sig av andra parametrar typ varvtal, spjäll vinkel, luft massemätare, laddtryck osv. Nack delen med öppen dump så långt mina kunskaper räcker är att man får höga HC koncentrationer eftersom luft inte återcirkuleras och motorn kan ev. misstända vilket ger HC spikar, som jag skrev ovan.
/Matsson |
|
Författare |
|
Tegheim
Användare
Publicerat datum: 02-05-2003 12:56 |
|
|
Dumpventilen är enligt min lilla kunskap till för att överskottsluften ska ha nån stans att ta vägen, det vill säga, utan dump så skulle luften helt plötsligt inte ha nån stans att ta vägen och då skulle det bli en tryckvåg tillbaka mot turbon som efter tillräckligt många gånger böjer turbinbladen och/eller mattar ut lagrerna...
Vad är emission?[?]
Man skulle ju i detta fallet vänta tills man skaffat en lamdamätare (som står högt på listan efter renoveringen) och se på den om det blir väldigt fett helt plötsligt.
Personen som ägde bilen innan mig kopplade på öppen dump och fick då problem med tomgång och ryckig gång...
P.s.
Nackdel med rallyknall? Nåt jag kan leva me *asg*[]
D.s. |
|
Författare |
|
M_rtin
Användare
Publicerat datum: 03-05-2003 10:15 |
|
|
Personen som ägde bilen innan mig kopplade på öppen dump och fick då problem med tomgång och ryckig gång...
Ang. detta så kan jag säga att när vi kopplade bort återcikulationen på en kompis 740TiC så blev tomgången kass, detta pga att vakumet i insuget på tomgång öppnar dumpventilen och på så sätt suger motorn \'tjuvluft\' så om man ska köra med öppen dump så ska den vara fjäder belastad så att den inte är öppen på tomgång utan bara öppnas när man stänger spjälet. |
|
Författare |
|
Tegheim
Användare
Publicerat datum: 05-06-2003 10:37 |
|
|
Jag har redan en dump, fick med den när jag köpte bilen, det är den billigaste som dalhems har, skulle inte tro att den är fjäderbelastad, så då måste jag köpa en annan dump...
Är det rent skadligt mot motorn med att den går fett nån sekund vid växling? Man kan ju råka ut för att det känns som om dne går ryckigt kanske, men skadligt?
Har för övrigt fått ditt turbon och 3\" avgass utan kat. nu... håller även på med luftfilter... så en dump skulle ju vara pricken över i:et... |
|
Författare |
|
thulle
Användare
Hemort: Hedemora/Dalarna
Publicerat datum: 05-06-2003 13:26 |
|
|
Det finns en lösning på problemet..
montera luftmassemätaren på trycksidan, alldeles innan gasspjället efter turbon, så dumpen kommer före lmm.
Finns en del som gjort så på sina audi motorer, och det sägs funka bra.
kolla på www.irry.com |
|
Författare |
|
Tegheim
Användare
Publicerat datum: 05-06-2003 15:02 |
|
|
Blir det inte konstigt med luckan i lmm:n då? den öppnar ju åt fel håll... så kommer det en baklänges tryckvåg mot en stängd lucka... eller tänker jag fel?? |
|
Författare |
|
gzon
Användare
Hemort: Katrineholm
Publicerat datum: 05-06-2003 19:09 |
|
|
om man monterar luftmängdmätaren på trycksidan så blir funktionen inte rätt, luften har nämligen inte samma volym vid olika tryck. |
|
Författare |
|
thulle
Användare
Hemort: Hedemora/Dalarna
Publicerat datum: 10-06-2003 13:34 |
|
|
Nu har inte jag provat och jag trodde oxå att det skulle bli fel med komprimerad luft men de som kör det på audisar säger att det funkar utan problem.
Läste att t2an har luftmängdmätare = spjäll som mäter
ist för audi som har luftmassemätare = en tråd i ett rör som mäter
så det funkar nog inte lika då...[]
|
|
Författare |
|
Tegheim
Användare
Publicerat datum: 10-06-2003 21:57 |
|
|
testade och köra den idag för första gången efter turbobytet, med öppen dump, billig öppen dump!
Kass tomgång, men övrigt så går den som den ska, så jag funderar på att testa med en fjäderbelastad öppen dump... borde funka tycker jag...
|
|