Hem · Forum · Sök · Bli medlem i SWR · Klubbens hjältar May 10 2025 18:39:56
Våra sponsorer!

Nämen se, en ledig plats till..

Och en till.
Navigation
Hem
Forum
Gamla forumet
Wankelmotorn
Bilar/MC med Wankel
Medlemsbilar
Tips och trix
Läsvärt
Klubbinfo
English
Kontakt
Länkar
Fotoalbum
Artiklar
Bra att veta
Datorgodis
Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Gå till ämne
Svenska Wankelregistret, gamla sidan. | Fria forum | Wankelmotorer i allmänhet
Författare Tändspolefunderingar
Arvika
Administratör

Redigera

Hemort: Ekerö, Stockholm
Registrerad: 26.01.03
Publicerat datum: 09-12-2004 16:37
Någon som vet hur mycket \"power\" det är i Diamond och i den nyare spolen som sitter på de fördelarlösa? Durationen på de system som Mazda använder, är den speciellt lång?

Funderar också på om det finns någon mer nackdel med multispark än att det alstras mer värme till stiften.

Har fått tag på ett par boxar och spolar från en Nascarbil, (MSD HVC 6 Professional Race Ignition system, #6600)
Dessa har en duration på gnistan på 20 graders vevaxelrörelse, tycker det skulle va bra, mest pga att det borde \"bränna ur\" hela förbränningsrummet under dess rörelse förbi stiftet...
Mats eller någon som kan detta, snölla svara NU! [smiley]

/Lars
tresking@msn.com http://www.rx7.se/
Författare
wankelmats
Administratör

Redigera

Hemort: Stockholm
Registrerad: 28.01.03
Publicerat datum: 09-12-2004 17:27
quote:
Originally posted by Arvika

Durationen på de system som Mazda använder, är den speciellt lång?

Kommer tyvärr inte ihåg detta, men det är alldeles för lång för att vara riktigt effektiv.
quote:

Funderar också på om det finns någon mer nackdel med multispark än att det alstras mer värme till stiften.

....tycker det skulle va bra, mest pga att det borde \"bränna ur\" hela förbränningsrummet under dess rörelse förbi stiftet...
Mats eller någon som kan detta, snölla svara NU! [smiley]

I den lilla kammare som stiften sitter i på en wankelmotor är rörelsehastigheten på gasen väldigt långsam jämfört med omkring tändstiften i en ottomotor.
Detta medför att om inte gnistan tänder omedelbart, så kommer det inte dit någon ny fräsch brännbar gas under tiden som en långsam gnista brinner, och inte heller under den paus som är mellan gnistorna i multispark.

Med andra ord så ger varken lång brinntid eller multipla gnistor annat resultat än ett ökat slitage på tändstiften, och ingen annan nytta. Ett tändsystem som avger all energi snabbt på en gång är totalt överlägset.

En liten reservation i detta resonemang är att jag aldrig sett en ordentlig utredning om detta för Mazdas nedre (L) tändstift, som har 14 mm kanal ända in i förbränningsrummet och därmed lite snabbare virvlar och rörelser i gasen, så där kan det kanske finnas en vits med längre brinntid eller multispark, och ett par äldre Mazdarapporter bekräftar delvis detta, men det gäller aldrig de övre (T) stiften.
http://www.nsu.nu
Författare
Arvika
Administratör

Redigera

Hemort: Ekerö, Stockholm
Registrerad: 26.01.03
Publicerat datum: 09-12-2004 20:22
Det är så jag tänkt Mats!
Vill behålla trailingen som den är, men få ett effektivare system på leading, (läs längre gnista...) Stift finns det ju gott om, men inte hästkrafter!
Tänker bygga mig ett eget Direkt fire med Original Diamondspolar eller Biltemas nya!!! Har blandat lite olika ideer som jag sett på nätet till ett eget system och tror stenhårt på att det ger mycket bättre gnista.
Även trailinggnistan blir bättre då man flyttar över trailingens kablar på fördelarlocket till leadingens ursprungliga possition. Dvs att den körs genom stiftet i toppen av locket istället för genom luften en gång som det ät original.
Lägger en ritning på systemet på min hemsida om någon dag.
Biltema tänker ni, men de ger 35000V och används av flera dragracingteam idag... Kostar en bråkdel av vad torra högeffektspolar normalt gör och funkar tydligen kanon!
tresking@msn.com http://www.rx7.se/
Författare
Lennart
Användare

Redigera

Hemort: Ekerö
Registrerad: 19.02.04
Publicerat datum: 09-12-2004 21:15
Jag har bytt till Biltemas 35000 V på en Ro. Det funkar bra c:a 150 mil. Jag kommer att byta på övriga Ro också. På min 4-stiftade Ro med 35000 V har jag kört över 1000 mil. Obs en brytare!! Inte gjort annat än kollat brytaranståndet någon gång. funkar bra.

Jag har sökt på nätet efter laserstyrt tändsystem och fann en del info om detta på en Österrikisk seit men har gjort bort mig och tappat tråden. Någon som har ett litet tips var jag kan hitta seiten ??

Off topic. Hur går det med MOTORN[?][?][?][?][?][?][?]
Back to topic. Tackar
Författare
gzon
Användare

Redigera

Hemort: Katrineholm
Registrerad: 29.01.03
Publicerat datum: 09-12-2004 21:26
Offtopic: Lennart. din mail funkar inge vidare som sagt. Du når mig på 070-5971931 om du hade några frågor. Vågar inte ringa så här sent.
Gå till Forum:
Våra sponsorer!

Nämen se, en ledig plats till..

Och en till.
Klotterplanket
Du måste logga in för att skriva ett meddelande.

Combat
19 Feb : 21:56
Har felanmält problemet som uppstått med vanliga adressen.

Combat
03 Nov : 22:13
Ni får gärna rensa ibland era pm, DE TAR STOR PLATS I DATABASEN!

Combat
03 Nov : 21:55
Vänligen använd inte detta klotterplank!

Evangelion
18 Oct : 18:44
kom ett paket i dag Lasse! hämtar ut det imorgon sen är det tok meck i helgen

mpowered
18 Oct : 06:05
bratten och lasse.W har pm

robzter
17 Oct : 21:39
jag var där. stack efter halvtid. fotboll är sååå tråkigt.

MR Wankeltrim
17 Oct : 20:30
1-1 för j*v#a dåligt .

MR Wankeltrim
17 Oct : 19:24
Paus.. Ser bra ut inu smiley

MR Wankeltrim
17 Oct : 18:57
Nä en kall öl o sen är det fotboll på tv:n smiley

Backe
17 Oct : 17:53
Mr Wankeltrim PM!

Arkiv Klotterplanket
SWR - Svenska Wankel Registret är klubben för alla som är intresserade av Wankelmotorn