Hem · Forum · Sök · Bli medlem i SWR · Klubbens hjältar May 10 2025 19:57:08
Våra sponsorer!

Nämen se, en ledig plats till..

Och en till.
Navigation
Hem
Forum
Gamla forumet
Wankelmotorn
Bilar/MC med Wankel
Medlemsbilar
Tips och trix
Läsvärt
Klubbinfo
English
Kontakt
Länkar
Fotoalbum
Artiklar
Bra att veta
Datorgodis
Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Gå till ämne
Svenska Wankelregistret, gamla sidan. | Fria forum | Wankelmotorer i allmänhet
Författare bra wankelböcker? + porting templates?
Sentic
Användare

Registrerad: 16.05.04
Publicerat datum: 19-12-2004 00:31
Finns det några bra böcker som behandlar wankelmotorer i allmänhet och wankeltrim i synnerhet?

De får gärna specialticera sig på 13b --> Då jag någon gång ska äga en FD (alternativt en banpreppad FC) och då inte kommer lämna maskin orörd så skulle en sådan bok vara kanon för mig, jag förstår att det är en hel vetenskap med port-timing etc, men jag hoppas kunna läsa mig till lite kunskap.

Jag vet att det finns kunniga portare här på forumet, har ni enbart lärt er hantverket genom trial and error eller har ni förslag på litteratur?

Det jag skulle vilja ha ut av det är att jag någongång ska klara att bygga en gatvänlig men stark överladdad 13b, men gärna även ha kunskaper för en N/A till banan smiley

Boken/böckerna får gärna ta upp förstärkning av blocket, apextätningarna och avgas/insugsteori.

När jag läser detta själv låter det som om jag frågar efter en \"how to\"-bok, och ja, det är väl egentligen det jag gör.. men kanske inte så mycket en som berättar hur jag gör, utan mer en som ger mig rätt kunskaper för att själv kunna göra ett försök utan att känna att jag riskerar att kasta en motor på skräphögen.

tack på förhand / Niklas
Författare
magnusrx7
Administratör

Redigera

Hemort: Gränna
Registrerad: 28.01.03
Publicerat datum: 19-12-2004 07:52
Kolla på klubbens hemsida wankelregistret.net under läsvärt.

Där finns en hel del böcker.
Vad jag vet så finns det dåligt med böcker som går djupt in i trimning.

//magnus
3773006 magnusrotary@hotmail.com http://www.swedishrotary.com
Författare
Arvika
Administratör

Redigera

Hemort: Ekerö, Stockholm
Registrerad: 26.01.03
Publicerat datum: 19-12-2004 08:10
Mazda rx-7 Performance handbook av Ancas ISBN 0-7603-0802-0
Inget djupgående när det gäller t.ex. portning, men helt klart en läsvärd bok med massor av tips till \"hempularen\".
tresking@msn.com http://www.rx7.se/
Författare
malare
Användare

Redigera

Hemort: Gagnef, Dalarna
Registrerad: 30.01.03
Publicerat datum: 19-12-2004 10:01
quote:
Originally posted by Sentic

...och avgas/insugsteori.

på www.yawpower.com under Technical Articles hittar du nog lite av du söker.
johan_malare@hotmail.com
Författare
Sentic
Användare

Publicerat datum: 19-12-2004 10:06
Tack för svaren, hade helt missat \"läsvärt\"

Finns det då ingenting på portning? jag har hittat lite på nätet men där är det mest \"så gjorde vi\" med resultat och inte \"det här spelar roll\".

vad jag har förstått är portning på wankel att jämföra med kamtider på en kolvmotor, fast värre smiley Därav skulle det vara riktigt roligt, utan att behöva låna flödesbänk och ha 10-15 olika hus att pröva på smiley
Författare
Sentic
Användare

Publicerat datum: 22-12-2004 22:52
En annan sak jag funderat på är \"port templates\" Har sett att bland annat racing beat har sådana, men de har inga till salu på hemsidan, har de slutat tillverka dem eller är det någon \"tuner special\"?

Yaw var en väldigt bra länk förresten, jag glömde att tacka för den, tack tack smiley

Att döma av yaw så kan man ju dock väldigt lätt förstöra flödet, att använda racing beats port templates och porta utan flödesbänk kanske inte rekommenderas?

Det är klart att det går att lämna in prylarna, och då med fördel till Lasse wankel, men jag är den vetgiriga typen och skulle gärna lära mig smiley Och som student har jag ett par år tills jag har råd att leka med wankel, just nu får jag nöja mig med min turbokonverterade lilla peugeot [smiley]

Edit: Nu hittade jag dem: http://www.racingbeat.com/resultset.asp?PartNumber=22201

Edit 2: Någon som har denna? https://www.roadcatalogs.com/store/racingbeat_rx7.html

Omdömen om den? att de vill sälja sina egna produkter är självklart, men det skall ju finnas med en \"tech-section\", är det något att ha?
Författare
magnusrx7
Administratör

Redigera

Hemort: Gränna
Registrerad: 28.01.03
Publicerat datum: 27-12-2004 12:31
quote:
Originally posted by Sentic

Att döma av yaw så kan man ju dock väldigt lätt förstöra flödet, att använda racing beats port templates och porta utan flödesbänk kanske inte rekommenderas?

Det är klart att det går att lämna in prylarna, och då med fördel till Lasse wankel, men jag är den vetgiriga typen och skulle gärna lära mig smiley

Problemet är väl kanske att om man vill lära sig kostar det med pengar (i dåligt portade motorer som mest drar soppa och inte ger så mycket hästar).
Porta är ju så mycket mer än bara göra kanaler större.
Lite beroende på årsmodell på motorn så går det ju göra en hel del utan att porta, tex avgas och förgasare/EFI.
Det kanske är bättre att lägga slantarna där och sedan göra en portning när ekonomin tillåter?

//magnus
3773006 magnusrotary@hotmail.com http://www.swedishrotary.com
Författare
Sentic
Användare

Publicerat datum: 27-12-2004 15:40
quote:
Originally posted by magnusrx7

Porta är ju så mycket mer än bara göra kanaler större.
//magnus

Jo, det är jag helt med på, då jag läser allt jag kommer över om hur man bör göra, min undran var närmast om någon använt Racing Beats / mazdatrix porting templates och fått ett gott resultat utan flödesbänk, detta förutsätter ju naturligtvis att man vet hur luft uppför sig och vad man strävar efter.

Det verkar som de kör en del hemmapul \"down under\" med bra resultat, men det är ju möjligt att det är \"placebo-resultat\" också då de gärna vill att det ska fungera.

Den första tanken är i alla fall att köra en portning för överladd, jag vet inte riktigt var gränserna går, men att bygga ett block som klarar ~600hk och sedan gå uppåt så att säga skulle ju vara drömmen, mer än 500 har jag svårt att tänka mig är användbart på gatan i alla fall.

Hur långt räcker exempelvis en \"aggressive streetport\" på en överladdad 13b fd?

I och med att det är övertryck så bör den inte vara lika känslig som en N/A, där bör den följa \"kolvmotorregler\".

Jag tycker verkligen att detta är ruggigt intressant och skulle uppskatta all hjälp ni kan komma med, ett färdigt \"recept\" på en bil är till stor hjälp då man ska avgöra om det är något som fungerar för en smiley

Nu skrev jag rätt mycket ser jag här, men det är lätt att förlora sig smiley tack för att ni orkar läsa
Gå till Forum:
Våra sponsorer!

Nämen se, en ledig plats till..

Och en till.
Klotterplanket
Du måste logga in för att skriva ett meddelande.

Combat
19 Feb : 21:56
Har felanmält problemet som uppstått med vanliga adressen.

Combat
03 Nov : 22:13
Ni får gärna rensa ibland era pm, DE TAR STOR PLATS I DATABASEN!

Combat
03 Nov : 21:55
Vänligen använd inte detta klotterplank!

Evangelion
18 Oct : 18:44
kom ett paket i dag Lasse! hämtar ut det imorgon sen är det tok meck i helgen

mpowered
18 Oct : 06:05
bratten och lasse.W har pm

robzter
17 Oct : 21:39
jag var där. stack efter halvtid. fotboll är sååå tråkigt.

MR Wankeltrim
17 Oct : 20:30
1-1 för j*v#a dåligt .

MR Wankeltrim
17 Oct : 19:24
Paus.. Ser bra ut inu smiley

MR Wankeltrim
17 Oct : 18:57
Nä en kall öl o sen är det fotboll på tv:n smiley

Backe
17 Oct : 17:53
Mr Wankeltrim PM!

Arkiv Klotterplanket
SWR - Svenska Wankel Registret är klubben för alla som är intresserade av Wankelmotorn