Författare |
Totalt kompressions förhållande? |
Tegheim
Användare
Hemort: Nässjö
Registrerad: 23.01.03 |
Publicerat datum: 11-02-2005 16:17 |
|
|
På kolvmotorer snackar man om att man inte kan överstiga det totala kompressionsförhållandet osv... dvs att man kan bara ladda ett visst med en viss grundkompression osv...
Nån som hört det?
Finns det likn på wankel? Varför sänker man inte kompet på wankeln och laddar mer?
Svar o synpunkter tack! |
|
Författare |
|
wankelmats
Administratör
Hemort: Stockholm
Registrerad: 28.01.03 |
Publicerat datum: 11-02-2005 16:58 |
|
|
Skulle det vara någon principiell skillnad menar du ??
Turbo-Mazdorna har naturligtvis lägre komp än sugmotorerna.
Skillnaden är ju hur man sänker kompet, i wankeln finns det bara ett enkelt sätt, och det är att göra badkarsfördjupningarna i rotorerna större, och det går bara till en viss gräns innan materialet blir för tunnt, om du inte vill gjuta egna rotorer ?
Skulle du alternativt vilja ändra slaglängden på vevaxeln så blir det att tillverka egna rotorhus också.
|
|
Författare |
|
MR Wankeltrim
Användare
Hemort: Skurup
Publicerat datum: 11-02-2005 18:26 |
|
|
Finns faktiskt andra sätt och sänka kompen på [] . |
|
Författare |
|
johnny
Användare
Registrerad: 29.09.04 |
Publicerat datum: 11-02-2005 18:30 |
|
|
ja samma gäller ju på wankeln lägre komp mer laddtryck.mazdaspeed körde imsa 24tim med 13b 6,5 i komp 500+ hästar om jag kommer ihåg rätt i slutet på 80 talet |
|
Författare |
|
Tegheim
Användare
Publicerat datum: 16-02-2005 15:22 |
|
|
hur mycket laddtryck kan man ha på en wankel med 9.0 i komp då? Om du inte behöver tänka på bränsle och tändning...? |
|
Författare |
|
Arvika
Administratör
Hemort: Ekerö, Stockholm
Registrerad: 26.01.03 |
Publicerat datum: 16-02-2005 17:10 |
|
|
Det är ju bl.a. bränslemängd och tändning som styr mycket av hur mycket du kan ladda!
Utvecklar det lite... Soppan kyler ju mycket mer än vad många tror, hindrar \"spikningar\".
Med tändningen ser man ju också till att hålla ned temperaturen... |
|
Författare |
|
Tegheim
Användare
Publicerat datum: 16-02-2005 22:21 |
|
|
jo det vet jag ju... men jag tänkte om man räknar med att tändning är och bränsle räcker... |
|
Författare |
|
AAKEE
Användare
Hemort: Boden (bor dock i Karlskrona)
Registrerad: 22.12.03 |
Publicerat datum: 30-03-2005 00:16 |
|
|
...så då kan man ha ett högre totalt \"värde\" med en wankel än med en kolvmorot. Handlar om när det vill självtända.
Wankelmotorn har en plats för insug och kompression och en annan för förbränningen och dessutom väldigt stor yta på insidan(avger värme). Det är dåligt ur bränsleekonomisk synpunkt men bra om man vill ladda mycket och ha högt komp. Man har god möjlighet att se till att det inte finns några hot spots som ger upphov till onödiga självtantändningar/spikningar.
Så wankeln klarar ett högre totalt komperssionsförhållande än en kolvmotor, rent generellt...på grund av samma anledning går det fint att åka med rätt lågt oktantal utan problem.
Sänkt komp= det görs redan...om man skall sänka kompet mer så måste man ladda mer, och det törs man ju inte pga all effekt som uppkommer []
|
|
Författare |
|
wankelmats
Administratör
Hemort: Stockholm
Registrerad: 28.01.03 |
Publicerat datum: 30-03-2005 07:23 |
|
|
quote: Originally posted by AAKEE
Handlar om när det vill självtända.
Wankelmotorn har en plats för insug och kompression och en annan för förbränningen och dessutom väldigt stor yta på insidan(avger värme). Det är dåligt ur bränsleekonomisk synpunkt men bra om man vill ladda mycket och ha högt komp. Man har god möjlighet att se till att det inte finns några hot spots som ger upphov till onödiga självtantändningar/spikningar.
Den svagaste punkten är de övre tändstiften (Trailing), eftersom de nästan konstant utsätts för förbränningstemperatur gäller det att de inte får gå för varma, de MÅSTE ha tillräckligt kallt värmevärde för det man vill utsätta dem för, när de är bara lite för varma märker man absolut inget av att de glödtänder (förutom i bromsbänken som konstaterar några tappade hästar) utan enda resultatet är att oljefilmen på rotorhuset bränns bort och slitaget ökar kraftigt på både apex och hus, syns ganska väl på husen sedan man tagit isär motorn.
Vid extrema kompressioner är lösningen att ta bort T-stiften helt och skruva dit aluminium- eller koppar-pluggar som inte blir överhettade. |
|
Författare |
|
AAKEE
Användare
Publicerat datum: 31-03-2005 11:59 |
|
|
Tja!
Håller med om att trailing verkar kunna sabba lite. Är väl lätt att förstöra en motor om man ställer T fel.
Trailing utsätts väl för mindre värme än Leading..iallafall betydligt kortare tid än Leading(som är i \"heltuften\" nästan hela tiden).
Om man kollar på det effektiva kompressionsförhållandet så kan man ha rätt högt i laddtryck med en wankel utan att ha så lågt kompresssionsförhållande.
Jag har 8,2:1 och kan ladda 1,5bar utan (hörbara)spikningar med 98oktan och kör utan att sänka tändningen när laddtryck kommer och kör \"boxed numbers\" i racing beats tändningsguide...dvs L=20BTC och T=10BTC(ställt med fördelarförställningen i \'max advance\'(typ 6K rpm)
Brukar ställa ner T några grader för säkerhets skull.
Min setup är ju gjort 1990(förutom byte till MSD), då var teknologin inte så långt kommen å det som fanns inte så pålitligt..givetvis bör man ha en tändning som inte är statisk...men det påvisar lite om hur högt man kan hamna i en tabell för totalt kompressionsförhållande.
Genom att sänka tändningen går det givetvis komma ännu högre i totalt kompförh. |
|
Författare |
|
Tegheim
Användare
Publicerat datum: 31-03-2005 13:06 |
|
|
vad har du för effekt då? 1.5bar?? |
|
Författare |
|
AAKEE
Användare
Publicerat datum: 31-03-2005 15:55 |
|
|
Tja igen!
Nja, jag åker inte hela ti´n med 1.5bar förståss. Kanske rasrisken blir hög med originalapexar.
\'Normalt\' laddtryck är 1.2bar(har haft det som std från 1990). Har ställbart laddtryck, WG:n ger i grunden ungefär 0,8.
Gjorde lite tester en gång för att veta var i turbodiagrammet jag låg. (loggade ut-tempen från turbon). Testade då allt från grundladdtryck till 1,5bar i steg om 0,1 för att se när temperaturen(verkningsgraden) skenade iväg. Inga som helst ´roplem med spikningar(iallafall hörbara). Min T04E blev stressad vid 1,4bar och högre...då stack lufttempen iväg. Som tur är tar min stora I/C bort nästan all värme ur luften, så det klarar sig fint från spikningar.
Effekt: vet inte exakt. Körde rullande landsväg 1998, men det gick inte få grepp, så det blev med grundladdtryck(om jag minns rätt med 0,9 bar som högst..det sjunker lite med ökat varv.) Det blev 354 drivhjulshk, och 383.4 i motorn(dynamisk rullande landsväg).
Kanske kan man hoppas på att man bräcker 400hk med 1.2Bar.
|
|
Författare |
|
Combat
Superadministratör
Hemort: Gbg
Registrerad: 11.04.03 |
Publicerat datum: 31-03-2005 16:00 |
|
|
Lite nyfiken avvikande fråga till AAKEE. Kör du med bilen om somrarna eller står den garagerad? |
|
Författare |
|
AAKEE
Användare
Publicerat datum: 31-03-2005 16:13 |
|
|
Lite offtopic, kanske.
Det varierar rätt mycket.
Förr gick den varje sommar, och en hel del mil per år.
fram till 1999 gick den varje år, men sen stod den 2000(hade köpt hus och \"iddes\" inte). 2001 körde jag, 2002 körde jag lite.
2003 och 2004 har den inte körts alls...motorn har varit utlånad till en polare med IS-SM i sikte. Han har fått ha den hela tiden då det inte kändes såå viktigt att åka alla sommrar. PGA de nya kassa reglerna så blev det att åka periferi-13B detta IS-SM, så nu är min motor ledig igen. Gick dock inte så bra sist den användes, avbränd laddtrycksreglering dödade 3st turbor. Spånet från kompressorerna ställde till med lite i motorn, så den är isärtagen nu.
Har fått lite tankar på att justera lite när den endå är isär....kanske keramiska apexar, och lite roligare portar.
Mitt jobb flyttar strax typ 150 mil, så jag hamnar i Linköping eller Ronneby...längre sommar kanske får en att göra ett nytt ryck.
|
|
Författare |
|
MR Wankeltrim
Användare
Hemort: Skurup
Publicerat datum: 31-03-2005 16:38 |
|
|
quote: Originally posted by AAKEE
Lite offtopic, kanske.
Det varierar rätt mycket.
Förr gick den varje sommar, och en hel del mil per år.
fram till 1999 gick den varje år, men sen stod den 2000(hade köpt hus och \"iddes\" inte). 2001 körde jag, 2002 körde jag lite.
2003 och 2004 har den inte körts alls...motorn har varit utlånad till en polare med IS-SM i sikte. Han har fått ha den hela tiden då det inte kändes såå viktigt att åka alla sommrar. PGA de nya kassa reglerna så blev det att åka periferi-13B detta IS-SM, så nu är min motor ledig igen. Gick dock inte så bra sist den användes, avbränd laddtrycksreglering dödade 3st turbor. Spånet från kompressorerna ställde till med lite i motorn, så den är isärtagen nu.
Har fått lite tankar på att justera lite när den endå är isär....kanske keramiska apexar, och lite roligare portar.
Mitt jobb flyttar strax typ 150 mil, så jag hamnar i Linköping eller Ronneby...längre sommar kanske får en att göra ett nytt ryck.
Ronneby !!!!! Då blir vi ju nästan grannar [] . |
|
Författare |
|
Tegheim
Användare
Publicerat datum: 31-03-2005 17:32 |
|
|
skumt att det laddtrycket håller för dej när alla skriker så fort man går över 1bar... nån expert som kan förklara? |
|
Författare |
|
AAKEE
Användare
Publicerat datum: 31-03-2005 20:22 |
|
|
Tja!
Vi har ju gjort några motorer i samma koncept, och det verkar hålla men marginalen är kanske inte såå stor.
Min motor gick rätt mycket 1990 och 1991 togs isär efter varje säsong...inga ´roplem. Man kan se att man nöter apexen lite fortare än original, men allt såg rent och fint ut...inga tecken på trubbel.
Bytte fjäder under yttre oljetätning från race till original under vintern 1991-92 då det verkar nöta onödigt mycket med racevarianten om man får många mil på moroten...lappade sidohusen i samma veva...motorn skulle köras in lite sen, så det blev B7EV (istället för B10EV) under inkörningen åsså åkte jag på 95oktan just då, samtidigt som tändingen enbart var ställd på tomgång(ger ju ett möjligt tändlägesfel på flera grader)...till råga på allt så kärvade Wastegaten(en Milan-WG)...rätt lätt inse att med den setupen så skall man inte göra annat än just köra in motorn, vilket jag gjorde riktigt plikttroget. Motorn hade gått 30-40mil av 50 tänkta när jag packade min resväska för en tjänsteresa...då ringde en polare(min bil stod hos honom) han ville låna bilen och \'visa\' för en av hans kompisar(½-känd rallyförare) hur en wankel går. Sa givetvis nej, men sen ringde det igen samtidigt som jag och min tjej bråkade lite i väntan på taxi(jodå, hon är min fru nu [] )...i det allmänna läget så sa jag \"okeydå\"(samtidigt som jag kände att det skulle gå åt pipan). Resten är inte svårt att räkna ut, motorn höll ungefär 2 min, sen var det renrakat. 15min efter mitt \"okeydå\" så ringde det igen, visste givetvis innan jag svarade vad det skulle handla om.
Efter det har den hållt klockrent, minst sagt. Aldrig hänt nåt, föränn de tre rasade turborna sköt in spån i motorn(en apex fastnade intryckt pga aluspån, blev lite repor i ena rotorhuset, men allt annat är ok inklusive alla apexar.
En polare har fått hjälp att göra en likadan motor tror han åkte 1994 första gången, och i flera års tid användes en gammal Holset-turbo. Räknade ut med hjälp av turbodiagrammet att den skulle duga till 0,6-0,7bar och kanske 350hk, sen skulle det bli mest värme av det...så han fick förmaningen att hålla sig till max 0,7. Tror bilen gick 500mil första sommaren med 0,7...samma dag som han höjde trycket till 1,2(för att jag körde så) så rasade det. Han har haft några ras med samma turbo, men efter byte till en riktig T04E så har den gått bra med 1,2bar..dock rasade det i sommras för honom. Där visade stiften att motorn med all säkerhet gått för snålt...så nåt har hänt på bränslesidan före raset.
En tredje gick backtävlingar i flera år( en gammal BLENNOW -Rx7 ? ) med en kopia på min motor..gick väl ibland med något lägre tryck, men ibland 1.2bar...den var helt ok invändigt efter flera säsonger(bilen rullades, sen slutade han tävla).
Jag har aldrig vart närvarande när nån wankelmotor har sagt upp sig, så jag tror stenhårt på den []
Varför det håller för mig? Vet int´ ...något lägre komp än de flesta andra, kanske. En stor intercooler(cirka 85*45cm)kanske hjälper när den håller laddluften iskall..?
Förresten, har inte hört det om att det inte skall hålla med mer än en bar...vilket komp. snackar vi då?
BLENNOW---> Yepp, det blir i princip nästgårds. Hoppas nästan hellre på Ronneby, och att bosätta sig i Karlskrona. Skall man flytta så skall man göra det ordentligt...å andra sidan är det kanske inte såå dumt att bo vid Mantorp. []
[Edit] slårt atT stafa räät.
|
|