Trodde väl att någon skulle ha sett det, jag hittade det bara inte.
Så, det räknas som fyrtakt iaf. Intressant... jag tänkte att, visst, det är fyrtakt iom att motorn går igenom insug, kompression, förbränning och utblås. Men det händer ju på tre sidor samtidigt, ungefär som en tvåtakts kolvmotor gör kompression och insug samtidigt. Så då blir det ju 4/3-takt. Antar att det jag inte tänkte på är utväxlingen. Är det den som gör att det blir fyra varv för en arbetscykel iallafall, eller hur räknar man? Jag blir alltid snurrig av detta...
Publicerat datum: 02-03-2005 09:28
quote:Originally posted by goofy
Så, det räknas som fyrtakt iaf. Intressant... jag tänkte att, visst, det är fyrtakt iom att motorn går igenom insug, kompression, förbränning och utblås. Men det händer ju på tre sidor samtidigt, ungefär som en tvåtakts kolvmotor gör kompression och insug samtidigt. Så då blir det ju 4/3-takt. Antar att det jag inte tänkte på är utväxlingen. Är det den som gör att det blir fyra varv för en arbetscykel iallafall, eller hur räknar man? Jag blir alltid snurrig av detta...
En 1-skivig wankel kan du direkt jämföra med en 3-cylindrig fyrtakts kolvmotor, fast wankelns vevaxel snurrar 1,5 gång snabbare, alltså 3 varv för en komplett cykel jämfört med 2 varv i kolvmotorn.
Gå till Forum:
Våra sponsorer!
Nämen se, en ledig plats till..
Och en till.
Klotterplanket
Du måste logga in för att skriva ett meddelande.
Combat 19 Feb : 21:56 Har felanmält problemet som uppstått med vanliga adressen.
Combat 03 Nov : 22:13 Ni får gärna rensa ibland era pm, DE TAR STOR PLATS I DATABASEN!
Combat 03 Nov : 21:55 Vänligen använd inte detta klotterplank!
Evangelion 18 Oct : 18:44 kom ett paket i dag Lasse! hämtar ut det imorgon sen är det tok meck i helgen
mpowered 18 Oct : 06:05 bratten och lasse.W har pm
robzter 17 Oct : 21:39 jag var där. stack efter halvtid. fotboll är sååå tråkigt.