Hem · Forum · Sök · Bli medlem i SWR · Klubbens hjältar May 07 2024 06:44:27
Våra sponsorer!




Nämen se, en ledig plats till..

Och en till.
Navigation
Hem
Forum
Gamla forumet
Wankelmotorn
Bilar/MC med Wankel
Medlemsbilar
Tips och trix
Läsvärt
Klubbinfo
English
Kontakt
Länkar
Fotoalbum
Artiklar
Bra att veta
Datorgodis
Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Gå till ämne
Svenska Wankelregistret, gamla sidan. | Fria forum | Wankelmotorer i allmänhet
Författare Skumt fenomen
Tegheim
Användare

Inlägg: 2805
Hemort: Nässjö
Registrerad: 23.01.03
Publicerat datum: 01-02-2003 03:40
Jag har råkat ut för en skum sak. När min T2:a är varm så måste jag stänga av bränslepumpen med en strömbrytare för att den inte ska bli sur, varför strömbrytaren sitter där från början vet jag inte, men det skulle vara kul att veta varför den inte startar när den är varm???
17411225 Tegheim83@hotmail.com
Författare
MR Wankeltrim
Användare

Inlägg: 2969
Hemort: Skurup
Registrerad: 23.01.03
Publicerat datum: 01-02-2003 07:27
Jag kom att tänka på att det är inte så att förra ägaren som portat motorn har miklat lite med det elektriska.Fuel cuten bråkade kanske efter portning och då kopplade han om bränsle pumpen så att den går över tändningen och ej över sin vanliga krets med fuelcut.Efter som pumpens kablar sitter lätt tillgängliga i skuffen så är det enkelt att mäta om pumpen går hela tiden när tändningen är påslagen.Detta är kanske en anledning till extra brytaren och att den surar.Jag skall titta lite i verkstads handboken hur det ser ut.
blennow@rixtele.com http://www.rotaryperformance.se
Författare
MR Wankeltrim
Användare

Inlägg: 2969
Hemort: Skurup
Registrerad: 23.01.03
Publicerat datum: 01-02-2003 11:15
Du kan även kolla om spridarna läcker igenom det är lite krångligt att beskriva hur du skall göra men vi gör ett försök.
Slangen efter bränsle filtert (den som går upp till spridarna)där kopplar du in en bränsle trycks mätare på ett t-rör (Skall klara tryck på minst 7kg).Efter det så letar du upp ett 2poligt gult kontakt stycke på höger sida vid fjäderbens tornet den kortsluter du med en kabel.När det är färdigt slår du på tändningen i ca 10sec och ser att bränsletrycksmätaren stiger till ca 2,4 - 2,8kg slå ifrån tändningen och avläs mätaren,nu kan du ta bort kabeln du kortslöt med och efter 15min läser du av tryck mätaren trycket får då inte ha sjunkit mer än 0,2kg helst mindre.Om trycket sjunkit mer kan du ha tre fel läckage i Bränslepump,tryckregulator eller spridare.
Om du har det så får du höra av dig så förklarar jag vidare hur du skall gå tillväga.Så nu har du att göra lycka till.
blennow@rixtele.com http://www.rotaryperformance.se
Författare
Tegheim
Användare

Inlägg: 2805
Hemort: Nässjö
Registrerad: 23.01.03
Publicerat datum: 01-02-2003 12:02
Men vad skulle strömbrytaren gå till då menar du? Om pumpen går hela tiden under tändning alltså, tror inte jag förstår riktigt. Men en dum fråga till, om det är så att han har krånglat med fuelcuten, kan det har något med att göra att hela bilen rycker till ibland på höga varv på motorväg? alltså när man accar från 100-110 upp till 180-200 så kommer det små ryck ibland, känns nästan som om turbon får ett luftstöt. Lite svårt att förklara...

Spridarna diskuterade du och jag när jag ringde härom sistens, då är vi ju här med mitt fantastiska kunnande om wankel. Skulle nog behöva lite hjälp att kolla spridare. Känner mig som en \"tummen-mitt-i-handen\"-snubbe när det gäller rotation[:I]
17411225 Tegheim83@hotmail.com
Författare
MR Wankeltrim
Användare

Inlägg: 2969
Hemort: Skurup
Registrerad: 23.01.03
Publicerat datum: 01-02-2003 16:50
Det måste va någon anledning till brytarens existens antingen har det varit ett billigt stöldskydd eller så har dom satt dit den för att bryta bränslet så att den inte surar ner sig. Om han nu har kopplat pumpen over tändningen så går den hela tiden när du slår på tändningen vilket den inte skall göra,har han då haft problem med att den surar ner sig pga tillexempel en dålig spridare som läcker igenom så kan det va anledningen till att det sitter en brytare.Det är bara en teori jag har men du kan ju kolla om pumpen går konstant när du slår på tändningen.Sen kan det va nån sensor vilket är lättast att kolla med Mazdas self diagnosis checker,detta är Mazdas felsöknings instrument som man kopplar på bilen och är där något fel brukar det synas på den.
blennow@rixtele.com http://www.rotaryperformance.se
Författare
Tegheim
Användare

Inlägg: 2805
Hemort: Nässjö
Registrerad: 23.01.03
Publicerat datum: 01-02-2003 17:16
Ja, för pumpen ska väl bara gå i ett par sekunder precis när du vrider på tändningen för att bygga upp ett tryck va? Blir nog att någon får hjälpa mig med det där i vår när den ska ut och rulla igen..
Va och startade den nu i veckan när det var så j*vla kallt, den står iof i ett isolerat men ovärmt garage, och gick igång som en klocka så fort den fick ström!
Men jag märkte oxå att startmotorn på en wankel låter j\'vligt skumt om det inte finns tillräckligt med ström, typ knackljud...
17411225 Tegheim83@hotmail.com
Författare
MR Wankeltrim
Användare

Inlägg: 2969
Hemort: Skurup
Registrerad: 23.01.03
Publicerat datum: 01-02-2003 17:24
Rätt uppfattat.Men för att kolla om pumpen går hela tiden så behöver man inte va en Einstein,öppna tanklocket be någon slå på tändningen medan du lyssnar om det brummar från pumpen i röret.
blennow@rixtele.com http://www.rotaryperformance.se
Författare
Tegheim
Användare

Inlägg: 2805
Hemort: Nässjö
Registrerad: 23.01.03
Publicerat datum: 01-02-2003 17:29
Neh det vet jag, det elektriska förstår jag mig på ända tills vi kommer till just en wankelmaskin, men det kommer vi råda bot innan jag är färdig... smiley
17411225 Tegheim83@hotmail.com
Författare
MR Wankeltrim
Användare

Inlägg: 2969
Hemort: Skurup
Registrerad: 23.01.03
Publicerat datum: 01-02-2003 18:46
Rätt inställning brukar löna sig i längden.
blennow@rixtele.com http://www.rotaryperformance.se
Författare
Tegheim
Användare

Inlägg: 2805
Hemort: Nässjö
Registrerad: 23.01.03
Publicerat datum: 01-02-2003 20:15
får väl hoppas att det stämmer även här... annars har jag ju en anledning till att besöka ystad *skrattar*
17411225 Tegheim83@hotmail.com
Författare
MR Wankeltrim
Användare

Inlägg: 2969
Hemort: Skurup
Registrerad: 23.01.03
Publicerat datum: 01-02-2003 20:49
När du ändå är där kan du ju hälsa på mej jag bor i Skurup bara 2,3 mil från Ystad mot Malmö *asg*
blennow@rixtele.com http://www.rotaryperformance.se
Författare
Tegheim
Användare

Inlägg: 2805
Hemort: Nässjö
Registrerad: 23.01.03
Publicerat datum: 02-02-2003 13:04
Det var det jag menade[smiley]
17411225 Tegheim83@hotmail.com
Författare
Tegheim
Användare

Inlägg: 2805
Hemort: Nässjö
Registrerad: 23.01.03
Publicerat datum: 09-02-2003 19:53
Jag pratade med en kille nu angående min lilla strömbrytare. Och hörde att LasseWankel hade en tanke om det, stämmer det inte hoppas jag att du säger till...
Men iaf, anledningen till att strömbrytaren sitter där är för att om motorn är portad så blir det sånt vakuum när man drar igång den så den får för mycket soppa och surar igen...

Vill inte påstå att det är så eller hänga ut Lasse men vore kul om någon kunde fundera på detta lite...
17411225 Tegheim83@hotmail.com
Författare
Tegheim
Användare

Inlägg: 2805
Hemort: Nässjö
Registrerad: 23.01.03
Publicerat datum: 12-03-2003 17:20
Har lokaliserat hur strömbrytaren fungerar, den går till ett relä i skuffen som sitter i kabelbunten till soppapumpen...

någon som är duktig på att läsa elschema?? det är en blå kabel i den bunten bara 20cm innan pumpen som är kapad och ihopsatt med ett relä...

kolla om den blå är till ström eller styrningen....?
17411225 Tegheim83@hotmail.com
Författare
MR Wankeltrim
Användare

Inlägg: 2969
Hemort: Skurup
Registrerad: 23.01.03
Publicerat datum: 12-03-2003 22:31
[quote]Originally posted by Tegheim

Jag pratade med en kille nu angående min lilla strömbrytare. Och hörde att LasseWankel hade en tanke om det, stämmer det inte hoppas jag att du säger till...
Men iaf, anledningen till att strömbrytaren sitter där är för att om motorn är portad så blir det sånt vakuum när man drar igång den så den får för mycket soppa och surar igen...

Vill inte påstå att det är så eller hänga ut Lasse men vore kul om någon kunde fundera på detta lite...

Detta är helt fel såvida spridarna inte är slut.Man kan inte suga ut soppan ur spridarna när dom är opåverkade dom släpper bara igenom när dom får impuls från styrboxen.Den blå kabeln du undrar över är strömkabeln från bränslepumps reläet (+ kabeln).
blennow@rixtele.com http://www.rotaryperformance.se
Författare
Tegheim
Användare

Inlägg: 2805
Hemort: Nässjö
Registrerad: 23.01.03
Publicerat datum: 13-03-2003 20:03
Då \"borde\" ju inte pumpen gå konstant som du och jag var inne på, utan funka precis som vanligt, men jag ska in till bilprovningen i slutet av mars, sedan blir det kanske en utflykt till skurup om någon vill möta mig där smiley vore ju snällt om du ville provköra och kanske ställa diagnos... (Jörgen)
17411225 Tegheim83@hotmail.com
Författare
Galaxi
Användare

Redigera

Inlägg: 847
Hemort: Södermanland
Registrerad: 13.09.03
Publicerat datum: 16-09-2003 11:05
Jag har hittat en till bil med strömbrytare till bensinpumpen.
Alla RX7or kan väl inte vara portade? smiley

\"Kända fel jag har på RX7:an är att den numera kan vara lite svår att starta när den är varm. Jag har gjort en lösning för problemet som fungerar men som jag inte är riktigt nöjd med. Lösningen är snarare att kringgå problemet än att lösa det. Jag har satt en liten strömbrytare i kupén med vilken jag kan manövrera ett relä som kopplar bort bränslepump och tändning. Således kör jag bara igenom luft i motorn med startmotorn igång, när jag sedan slår till brytaren igen (efter ca 5 sek) så startar den. Lite nöjd är jag över att min lösning fungerar men den är som sagt inte fulländad. Man får kanske ge sig och höra med Mazdas tekniker för åtgärd?\"

Så sa han...

Mvh Erik
http://www.worlddisease.net
Gå till Forum:
Våra sponsorer!




Nämen se, en ledig plats till..

Och en till.
Klotterplanket
Du måste logga in för att skriva ett meddelande.

Combat
19 Feb : 21:56
Har felanmält problemet som uppstått med vanliga adressen.

Combat
03 Nov : 22:13
Ni får gärna rensa ibland era pm, DE TAR STOR PLATS I DATABASEN!

Combat
03 Nov : 21:55
Vänligen använd inte detta klotterplank!

Evangelion
18 Oct : 18:44
kom ett paket i dag Lasse! hämtar ut det imorgon sen är det tok meck i helgen

mpowered
18 Oct : 06:05
bratten och lasse.W har pm

robzter
17 Oct : 21:39
jag var där. stack efter halvtid. fotboll är sååå tråkigt.

MR Wankeltrim
17 Oct : 20:30
1-1 för j*v#a dåligt .

MR Wankeltrim
17 Oct : 19:24
Paus.. Ser bra ut inu smiley

MR Wankeltrim
17 Oct : 18:57
Nä en kall öl o sen är det fotboll på tv:n smiley

Backe
17 Oct : 17:53
Mr Wankeltrim PM!

Arkiv Klotterplanket
SWR - Svenska Wankel Registret är klubben för alla som är intresserade av Wankelmotorn