Författare |
Förgasarturbo |
Hackis
Användare
Hemort: Göteborg
Registrerad: 29.01.03 |
Publicerat datum: 01-04-2005 05:36 |
|
|
Ok, till att börja med ska jag säga att jag inte tänker bygga någon förgasarturbo i min bil (just än på ett tag i alla fall).
Men, jag är nyfiken av mig och vill veta om detta klassiska sätt att trimma en bil! Lite retrokänsla och mera sport än att ha programmerbara sprut och grejor...
Hur gör man? Finns det någon bra info på nätet? Har man förgasaren före eller efter turbon. Är det någon praktisk skillnad i setup mot att överladda en motor med insprutning. Berätta för mig!! |
|
Författare |
|
sniglo
Användare
Hemort: Solna
Registrerad: 15.10.03 |
Publicerat datum: 01-04-2005 07:35 |
|
|
[img]http://www.assabrassa.com/wankel/galleri/content/bilarna/mazda rx4/dump.jpg[/img]
[img]http://www.assabrassa.com/wankel/galleri/content/bilarna/mazda rx4/turbo.jpg[/img]
\'Vanligt\' turbogrenrör, trycker genom ic samt genom plenum -> förgasare. 3st tryckuttag från plenum som går till wastegate, tryckmätare och sopparegulatorn.
detta är nog det lättaste sättet och rent praktiskt samma som överladdning med insprutning.
kan ju även placera förgasarn innan turbon och suga igenom. Detta kräver dock en tätad turbo samt ger en högre insugstemp iom bortfall av ic\'n. |
|
Författare |
|
malekith
Användare
Hemort: Nyköping
Registrerad: 03.04.05 |
Publicerat datum: 07-04-2005 20:33 |
|
|
för den lite lätt motormässigt efterblivna jag så har lite frågor gällande det vi ser på bilderna...
Plåttunnan är plenum?
Den vävda slangen från t-kopplingen på tunnan går till turbon?, wastegaten då eller?
Den blå slangen går til?
Sitter inte soppa reglering i en förgasar bestyckad motor i just förgasaren eller är jag för långt bak i historien med mitt lilla motorkunnande?
Om någon har kunskaper länkar om detta ämne så dela gärna med er.
Jag antar att uppsättningen blir lika om man kompressormatar en förgasare? |
|
Författare |
|
Arvika
Administratör
Hemort: Ekerö, Stockholm
Registrerad: 26.01.03 |
Publicerat datum: 07-04-2005 20:54 |
|
|
Den vävda till bränsletrycksregulatorn.
Den blå ser ut att gå till dumpventilen.
Soppan regleras i förgasaren...
Borde bli lika med kompressor, men då kan man plocka bort t.ex. dumpen! |
|
Författare |
|
malekith
Användare
Publicerat datum: 07-04-2005 21:23 |
|
|
har man bränsletrycksregulator innan förknasaren?
sitter det alltid så eller är det extra features vid trimmning? |
|
Författare |
|
Arvika
Administratör
Publicerat datum: 07-04-2005 21:27 |
|
|
quote: Originally posted by malekith
har man bränsletrycksregulator innan förknasaren?
sitter det alltid så eller är det extra features vid trimmning?
Sitter före för att t.ex. inte trycka sönder flotören! |
|
Författare |
|
malekith
Användare
Publicerat datum: 07-04-2005 21:44 |
|
|
turboladda oportad 12A, idioti?
vilken förgasare och turbo bör jag leta efter för att få något som har effekt men jag är inte ute efter något vidunderligt, \"riktig\" trimmning blir med en 13B i framtiden nån gång. |
|
Författare |
|
malekith
Användare
Publicerat datum: 07-04-2005 21:48 |
|
|
\"egentligen\" är jag ju sugen på att kompressormata den lille stackaren, mest för att fördela inköpen så jag inte behöver köpa 13B och kompressor och allt annat på en gång när det bär av till motorbyte.
synd bara att kompressorer är så dyra...
läste på http://www.enem.se/lysholm.asp
\"Det finns två tillverkare av skruvkompressorer i världen, Autorotor och Lysholm\"
en skruvkompressor vore ju trevligt... |
|
Författare |
|
Arvika
Administratör
Publicerat datum: 07-04-2005 21:51 |
|
|
\"egentligen\" är jag ju sugen på att kompressormata den lille stackaren, mest för att fördela inköpen så jag inte behöver köpa 13B och kompressor och allt annat på en gång när det bär av till motorbyte.
synd bara att kompressorer är så dyra...
läste på http://www.enem.se/lysholm.asp
\"Det finns två tillverkare av skruvkompressorer i världen, Autorotor och Lysholm\"
en skruvkompressor vore ju trevligt...
Köpte min Eaton M90 för 1300:-kr inkl.frakt o tull på Ebay :-) |
|
Författare |
|
malekith
Användare
Publicerat datum: 07-04-2005 21:54 |
|
|
från staterna eller?
har sett flera 3800 kompressorer på ebay och en som var benämnd 3800 och m90.
Är samtliga 3800 motsvarande din m90 eller? |
|
Författare |
|
Arvika
Administratör
Publicerat datum: 07-04-2005 21:55 |
|
|
japp, stämmer!
på båda frågorna... |
|
Författare |
|
Hackis
Användare
Publicerat datum: 08-04-2005 05:25 |
|
|
Mmm, förgasarturbo/kompressor är ju klassiskt och retro så varför inte på en 12A. Varför måste man optimera och krångla till allt med sprut och datorer [8D]
Ska bygga en luftburk till min DCO för att dämpa ljudet lite och framför allt kunna dra fram luftintaget i fronten med en slang och få in kall friskluft (blir dock gjort först till hösten). Det känns som att det är lika bra att ta till dimensionerna på materialet så att man åtminstone kan konvertera burken till ett turboplenum om andan skulle falla på....
Men då skulle man ju behöva kompsänka motorn och joxa också så det blir nog knappast något med det. |
|
Författare |
|
malekith
Användare
Publicerat datum: 08-04-2005 06:34 |
|
|
Varför behövs ingen dump om jag skulle kompressormata en förgasare? har vi fortfarande inte problemet när spjället sluter och motorn fortfarande varvar och kompressonr laddar?
Vad fyller en så pass stor burk för funktion? kunde den inte var mindre och smidigare men ändå fungera som plenum?
Var det någon som hade tips om vilken förgasare, samt hurvida det bör vara en dubbel sådan eller singel, som är lämplig att använda vid ett såhär pass galet projekt? |
|
Författare |
|
Hackis
Användare
Publicerat datum: 08-04-2005 07:25 |
|
|
Storlek på förgasare kan jag inte tipsa om.
Vet dock att Weber DCO-serien (inte DCOE) är tätade och fungerar som tryckförgasare redan som orginal. Även Dellorto finns som \"turboförgasare\". Annars kan man täta de flesta förgasare själv. Dessutom är det viktigt att se till att flottören klarar tryck (DCO har t ex plastflottör till skillnad från DCOE som har mässing).
Tror det finns en del tips om hur man modifierar förgasare på t ex http://forum.savarturbo.se |
|
Författare |
|
wankelmats
Administratör
Hemort: Stockholm
Registrerad: 28.01.03 |
Publicerat datum: 08-04-2005 07:37 |
|
|
Varför behövs ingen dump om jag skulle kompressormata en förgasare? har vi fortfarande inte problemet när spjället sluter och motorn fortfarande varvar och kompressonr laddar?
Jag vill minnas att man normalt sätter gasspjället på kompressorns insugssida, då finns det ingen anledning till dumpventil. |
|
Författare |
|
sniglo
Användare
Hemort: Solna
Registrerad: 15.10.03 |
Publicerat datum: 08-04-2005 08:18 |
|
|
t-kopplingen: på plåtburken (plenum)
Blå slang går till laddtrycksmätare. (slang till dumpventil bör sitta efter spjället, så vakum bildas när man släpper på gas = släpper tryck på dumpen och den öppnar å släpper ut luft)
vävda slangar går till wastegateventil samt bränsletrycksregulatorn
som placeras innan förknasarn.
jag har en 48dco till salu på säljes sidan. frågan e om den räcker till en 12a? |
|
Författare |
|
malekith
Användare
Publicerat datum: 08-04-2005 14:08 |
|
|
vad tror ni om dessa, motsvara de m90:n i sleepern?
Kan aldeles för lite om kompressorer för att avgöra det själv
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=33741&item=7965795074&rd=1
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=33741&item=7965802247&rd=1 |
|
Författare |
|
Arvika
Administratör
Publicerat datum: 08-04-2005 16:50 |
|
|
vad tror ni om dessa, motsvara de m90:n i sleepern?
Kan aldeles för lite om kompressorer för att avgöra det själv
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=33741&item=7965802247&rd=1
Denna är samma som jag har... |
|
Författare |
|
malekith
Användare
Publicerat datum: 07-07-2005 23:07 |
|
|
[quote:aeb93c8cad=\"Hackis\"]Mmm, förgasarturbo/kompressor är ju klassiskt och retro så varför inte på en 12A. Varför måste man optimera och krångla till allt med sprut och datorer [8D]
Ska bygga en luftburk till min DCO för att dämpa ljudet lite och framför allt kunna dra fram luftintaget i fronten med en slang och få in kall friskluft (blir dock gjort först till hösten). Det känns som att det är lika bra att ta till dimensionerna på materialet så att man åtminstone kan konvertera burken till ett turboplenum om andan skulle falla på....
Men då skulle man ju behöva kompsänka motorn och joxa också så det blir nog knappast något med det.[/quote:aeb93c8cad]
Vad skiljer egentligen en luftburk och en turbo plenum... förutom det uppenbara som sensorer och dyl rörande laddtryck.
Kommer du köra samma förgasare om du skulle lassa på en turbo? och vad rör det sig om för storlek på förgasare.
Pelle Ulvegrip
Nyköping
FB -83 (med gener från volvo och FC) |
|