Hem · Forum · Sök · Bli medlem i SWR · Klubbens hjältar December 29 2024 15:51:19
Våra sponsorer!

Nämen se, en ledig plats till..

Och en till.
Navigation
Hem
Forum
Gamla forumet
Wankelmotorn
Bilar/MC med Wankel
Medlemsbilar
Tips och trix
Läsvärt
Klubbinfo
English
Kontakt
Länkar
Fotoalbum
Artiklar
Bra att veta
Datorgodis
Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Gå till ämne
Svenska Wankelregistret, gamla sidan. | Fria forum | Wankelmotorer i allmänhet
Författare bensin??
Danniel_turbo
Användare

Redigera

Registrerad: 03.02.05
Publicerat datum: 01-04-2005 15:47
vad är bäst att tanka??
turbo_danniel@hotmail.com
Författare
johan.lundgren
Användare

Registrerad: 14.06.03
Publicerat datum: 01-04-2005 15:54
Om du ska ha vanlig mack soppa så 98 oktan från en Shell mack med hög omsättning (bensin är färskvara)
Författare
Danniel_turbo
Användare

Redigera

Publicerat datum: 01-04-2005 15:57
ok tack... misstänkte detta men bäst o kolla efter innan man sabbar nått[smiley]
Författare
johnny
Användare

Registrerad: 29.09.04
Publicerat datum: 01-04-2005 19:09
shell humm har hört mycket dåligt om deras bensin före slår statoil istället bättre kvalite
Författare
AAKEE
Användare

Hemort: Boden (bor dock i Karlskrona)
Registrerad: 22.12.03
Publicerat datum: 01-04-2005 21:00
Jag har uppfattningen att Shell har bra bränsle.
3692033 aake_englund@hotmail.com
Författare
johan.lundgren
Användare

Publicerat datum: 02-04-2005 03:51
Tidningen race (cross, enduro o skoter) gjorde för ett par år sen en test av mack soppa. I den testen så fick shell kliva längst upp på pallen. Jag har även gjort lite mindre seriösa tester i förfjor då jag meckade till en kille som körde sm i moto-x, och kom fram till att vi hade minst spik tendenser med shell. Dock har det tillkommit lite nya tillsatser i bensinen i fjor så vad som hänt sedan dess vet jag inte. Allternativt är 95 oktan och booster då energivärdet är bättre i 95 oktan. Oavsett vilket så tanka på en mack med hög omsättning.
Författare
disa_rx3
Användare

Redigera

Hemort: Färentuna, Ekerö
Registrerad: 02.09.04
Publicerat datum: 02-04-2005 05:29
Brorsan åkte Stockholm-Ramundberget med en Audi Allroad. Upp hade han Shellsoppa i tanken (han tankar på shell till 95%) ner tankade han på okQ8, då drog bilen 2 dl mindre/mil.
Författare
Combat
Superadministratör

Redigera

Hemort: Gbg
Registrerad: 11.04.03
Publicerat datum: 02-04-2005 10:44
quote:
Originally posted by disa_rx3

Brorsan åkte Stockholm-Ramundberget med en Audi Allroad. Upp hade han Shellsoppa i tanken (han tankar på shell till 95%) ner tankade han på okQ8, då drog bilen 2 dl mindre/mil.

Det vet väl alla att nerför drar motorer mindre bensin än uppför?[8D][smiley]
Författare
johan.lundgren
Användare

Publicerat datum: 02-04-2005 11:06
Att den drar mindre soppa innebär inte mer effekt.
Författare
disa_rx3
Användare

Redigera

Hemort: Färentuna, Ekerö
Registrerad: 02.09.04
Publicerat datum: 02-04-2005 14:36
Jag vet inte, men jag tycker att om man kan åka längre på samma mängd bränsle borde det senare bränslet ge mer energi.
Författare
AAKEE
Användare

Hemort: Boden (bor dock i Karlskrona)
Registrerad: 22.12.03
Publicerat datum: 02-04-2005 19:15
Tja!

Energiinnehållet i bränslet har inte speciellt mycket med motoreffekten att göra. Vilket stökiometriskt förhållande som bränslet \"behöver\" mot luften är lika viktigt för effekten. Eller rättare det är energiinnehållet *gånger* stökiometrin som gör det.

Snackar vi just Bensin, så tror jag att man kan glömma vilket energiinnehåll bränslet har....för det är nog mer eller mindre detsamma för all bensin. Skiljer det sig så är det pga tillsatser, och man kommer få köra ngt rikare blanding med den bensin som innehåller mer tillsatser(mindre energi), i slutändan snackar vi samma effekt, men något mer förbrukning(fast det är förmodligen försumbart/omätbart).

Mest intressant för oss är oktantalet, som talar om för oss hur hög temperatur bränsle-luftblandingen klarar innan det självtänder(och inget annat).
Det är inga större skillnader mellan olika bensiner, förutom oktantalet. Man blandrar in olika tillsatser, men det påverkar inte motoreffekten direkt. Mer tillatser(tex renande eller syre) spär bensinen men minskar inte effekten, då bilen får mer soppa automatiskt(modern bil med bränsleinsprutning/lamdba), våra omdoderna får troligen lite extra soppa redan innan.

Vet att det var stora skillnader på mitten 80-talet, min pappa hade några saab turbo med APC, där laddtrycket varierade med oktantalet. Bäst då var BP. Sämst(utan konkurrens) var OK. Det syntes tydligt på laddtrycksmätaren. Känner en nisse i bensinbranschen som påstår att det är samma soppa i en massa olika mackar numera(man delar tydligen på cisterner, tankbilar mm) så hur det är numera vet jag int´.

Bensin(all motorbensin) innehåller omkring 44MJ/kilo och har istort samma densitet så nån större skillnad i förbrukning mellan olika märken är inte möjlig. Där skillnad kan nås är där motorn är av allra senaste snitt(ikketurbobilar) som har väldigt högt kompressionsförhållande och egentglien är gjorda för att åka på typ 100oktan. Man kan köra med lägre oktantal och då reglerar motorn om tänding mm för att det inte skall knacka/spika. Följden blir en något högre förbrukning.
Detta torde inte gälla nån bensin-allroad, då den mest sannolikt har samma motor som min gubb-bil(2.7T), där är kompressionen 9,3:1. Med alla normala bränslen torde förbrukningen bli istort densamma.
(numare blandar man in 5% etanol i 95oktan, men inte i 98 vilket gör att man minskar energiinnehållet med 2%...borde ge en ökad förbrukning om cirka 2%)...så är man noga med at köra exakt lika(då menar jag exakt) så borde man kunna se skillnad på 95 och 98. Jag tippar att körstilen är det som gjorde skillnaden.
Jag har nog på mina snart 10K mil i min 2.7 provat de flesta märken, och färddatorn visar i princip lika jämnt. Det som gör skillnad är hur kul resan var.

Om man kan åka längre på ett bränsle så kan det innehålla mer energi. Men i samma veva så är det helt säkert att det inte innebär att man får ut mer effekt. Diesel innehåller något mindre energi per kilo, men räknat i liter blir det nååågot mer(inte mycket). trots det kan man med dieselmotorn åke längre per liter(beror inte på bränslet mao.)

3692033 aake_englund@hotmail.com
Författare
dizzy
Användare

Redigera

Hemort: Stockholm
Registrerad: 29.01.03
Publicerat datum: 03-04-2005 07:31
Enligt bensin specifikationerna som bensinbolagen ger ut på sin benin så är det samma engeriinnehåll (9.2kWh/l) i all bensin men det ser ut såhär med tanke på entanol:

Shell 95oktan 5%, 98oktan 0%
OK/Q8 95oktan 5%, 98oktan 0%
Statoil 95oktan 5%, 98oktan 0%
jet ingen information annan än att 95 inehåller tillsats för rening... troligen etanol men ej hur mycket.

Och så här med oktan tal:
(RON= Research, MON=Motor) (och det är MON man egentligen bör gå efter om jag inte kommer ihåg fel... eller??)
shell: 95oktan=(95RON 85MON) 98oktan=(98RON 87,5MON)
OK/Q8: 95oktan=(95RON 85MON) 98oktan=(98RON 87,5MON)
Statoil: 95oktan=(95RON, 85MON) 98oktan=(98RON 88MON)
jet ingen inormation

Jag skulle gissa på att bensinbolagen \"delar\" på de stora cistärnerna och en tankar ner i \"sin\" lastbil för att få ut det till macken.

Kan säga att nu såg produktbladen nästan exakt lika ut.
Det gjorde dom inte för 3 år sen. Då skillde det en hel del på specifikationerna. Speciellt med hur mycket etanol som blandades i.

Sen är min subjektiva uppfattning att Shell 98 har bäst kvalite... men det kanske inte är så längre

3341893 http://www.solace.mh.se/~dizzy
Författare
Neiphlim
Användare

Redigera

Hemort: Gagnef, 2 mil utanför Borlänge
Registrerad: 22.06.03
Publicerat datum: 03-04-2005 08:18
Att shell är bättre än nån annan är bara ljug... De flesta tankbilschaffuörer som jag känner tankar från samma kran vi uppfyllning vare sig det är OK/Q8, shell, preem, eller statoil. Men självklart så tankar de på olika depåer, den depå som lyckas ge bäst pris får sälja mest
68118190 neiphlim@swipnet.se
Författare
Danniel_turbo
Användare

Redigera

Publicerat datum: 05-04-2005 13:12
vill bara tack alla för dom goda råden!!
Författare
johan.lundgren
Användare

Publicerat datum: 05-04-2005 13:27
Konstigt att testen som gjordes när jag åkte cross visade olika resultat om allt kommer från samma tank!? Det är kanske så nu men då faller Dizzys information också och den verkar vara mer \"up to date\". Med tanke på allt snack om karteller så har jag svårt för att tro att allt kommer från samma kran. Men det är min högst personliga uppfattning dock med uppbackning från en mackägare här i samhället.
Författare
Hackis
Användare

Redigera

Hemort: Göteborg
Registrerad: 29.01.03
Publicerat datum: 06-04-2005 05:17
Neiphlim har rätt. Bensinbolagen köper av varandra!
Dock kan man ju naturligtvis få \"lokala\" skillnader på grund av att tankarna på stationen kanske sköts olika...
http://www.kokos-racing.com
Författare
Neiphlim
Användare

Redigera

Hemort: Gagnef, 2 mil utanför Borlänge
Registrerad: 22.06.03
Publicerat datum: 06-04-2005 06:57
Att det kan variera beror ju på vilken påfyllningsstation tankbilarna får direktiv att åka och fylla upp vid. Det beror helt på prist grossisterna får vart det fylls på. Därav kan det skilja lite mellan värderna på besin och diesel beroende på olika tankningsdepåer.
68118190 neiphlim@swipnet.se
Författare
wankelmats
Administratör

Redigera

Hemort: Stockholm
Registrerad: 28.01.03
Publicerat datum: 06-04-2005 09:49
Nuförtiden kommer i princip all svensk soppa på mackarna från Scanraffs raffinaderi och krackningsanläggning som har kapacitet att försörja Sverige många gånger om.
För 20 år sedan gällde detta inte OK och tidigare Nynäs, vars bensin och diesel kom österifrån, när det ändrades vet jag dock inte.
http://www.nsu.nu
Gå till Forum:
Våra sponsorer!

Nämen se, en ledig plats till..

Och en till.
Klotterplanket
Du måste logga in för att skriva ett meddelande.

Combat
19 Feb : 21:56
Har felanmält problemet som uppstått med vanliga adressen.

Combat
03 Nov : 22:13
Ni får gärna rensa ibland era pm, DE TAR STOR PLATS I DATABASEN!

Combat
03 Nov : 21:55
Vänligen använd inte detta klotterplank!

Evangelion
18 Oct : 18:44
kom ett paket i dag Lasse! hämtar ut det imorgon sen är det tok meck i helgen

mpowered
18 Oct : 06:05
bratten och lasse.W har pm

robzter
17 Oct : 21:39
jag var där. stack efter halvtid. fotboll är sååå tråkigt.

MR Wankeltrim
17 Oct : 20:30
1-1 för j*v#a dåligt .

MR Wankeltrim
17 Oct : 19:24
Paus.. Ser bra ut inu smiley

MR Wankeltrim
17 Oct : 18:57
Nä en kall öl o sen är det fotboll på tv:n smiley

Backe
17 Oct : 17:53
Mr Wankeltrim PM!

Arkiv Klotterplanket
SWR - Svenska Wankel Registret är klubben för alla som är intresserade av Wankelmotorn