Hem · Forum · Sök · Bli medlem i SWR · Klubbens hjältar May 18 2024 21:36:20
Våra sponsorer!




Nämen se, en ledig plats till..

Och en till.
Navigation
Hem
Forum
Gamla forumet
Wankelmotorn
Bilar/MC med Wankel
Medlemsbilar
Tips och trix
Läsvärt
Klubbinfo
English
Kontakt
Länkar
Fotoalbum
Artiklar
Bra att veta
Datorgodis
Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Gå till ämne
Svenska Wankelregistret, gamla sidan. | Fria forum | Wankelmotorer i allmänhet
Författare Frågor kring direktinsprutning
Björn
Användare

Redigera

Inlägg: 271
Hemort: Linköping/Östersund
Registrerad: 29.01.03
Publicerat datum: 15-04-2005 07:03
Borde inte det vara en mycket god ide i en wankel?
Var borde lämplig placering av spridare vara?
Bör spridarnas sprutbild vara annorlunda mot en ottomotors di-spridare?
Reglerar man både tryck och hur länge spridarna är öppna i en direktisprutad motor för att inte drivmedlet ska få kontakt med väggarna?
Går det att köra di med E85?

/Björn
152480116 bjornderiksson@hotmail.com
Författare
wankelmats
Administratör

Redigera

Inlägg: 2250
Hemort: Stockholm
Registrerad: 28.01.03
Publicerat datum: 15-04-2005 07:36
Detta hör i mitt tycke till det allra intressantaste med wankelmotorns potential [smiley][smiley]

Det forskades massor kring direktinsprutning på wankeln under 80-talet och början av 90-talet, och patenten på alla tänkbara och otänkbara principer finns spridda på ca hundratalet personer och företag världen runt. Idag har de flesta av grundpatenten på detta gått ut, så det borde ha kunnat utnyttjas även på Renesis såsom Mazda antydde då Rx7 slutade säljas i Europa 1995.

Den stora fördelen är att en wankel kan få en riktig skiktladdning under alla driftförhållanden med dellast, dvs ren luft längs väggarna och soppablandingen i mitten så att värmeförlusterna blir minimala. Flera versioner har helt skippat gasspjällen och medföljande sugförluster. Alla RPIs militära motorer bygger på denna princip, med förbrukningssiffror i dieselklass och de fungerar bra med de flesta flytande bränslen.

Det stora problemet är att kunna tända blandingen, flera ideer bygger på att man har ett minisprutmunstycke ihop med tändstiftet, vilket så långt jag vet alltid gett usel livslängd på stiften. Andra lösningar att försöka rikta en del av den brännbara laddningen så att den når stiften har väl inte lyckats till 100%, och krävt ännu högre effekt på gnistan än med gammal teknologi. Även varianter med glödtändning finns utprovade, en av de interssantta versionerna har glödkällan placerad på rotorflankerna och timingen på sprutet används att styra tändpunkten. Med glödtändning kan man dock aldrig nyttja 100% fyllnadsgrad och effekt.

Finns massor mer att säga om detta, men har inte tid nu...
http://www.nsu.nu
Författare
Tegheim
Användare

Inlägg: 2805
Hemort: Nässjö
Registrerad: 23.01.03
Publicerat datum: 15-04-2005 08:14
Vad innebär direktinsprutning?
17411225 Tegheim83@hotmail.com
Författare
Björn
Användare

Redigera

Inlägg: 271
Hemort: Linköping/Östersund
Registrerad: 29.01.03
Publicerat datum: 15-04-2005 09:21
Tegheim:
Man monterar spridaren direkt in i förbränningsutrymmet.

Wankelmats:
Roligt att du nämner det där med spridare/tändstiftskombinationen.
Jag har suttit och funderat på att det skulle vara en bra lösning för att man då kan konvertera många motorer till direktinsprutning.

/Björn
152480116 bjornderiksson@hotmail.com
Författare
Tegheim
Användare

Inlägg: 2805
Hemort: Nässjö
Registrerad: 23.01.03
Publicerat datum: 15-04-2005 14:23
vad kan man vinna på detta då?
17411225 Tegheim83@hotmail.com
Författare
dizzy
Användare

Redigera

Inlägg: 1141
Hemort: Stockholm
Registrerad: 29.01.03
Publicerat datum: 15-04-2005 14:31
om jag inte missminner mig så kan man om man gör rätt med skiktladdningen öka upp hur mycket engeri som man plockar ur soppan per liter.

Det är ju så att ingen bensin motor har 100% verkningsgrad mot energi innehållet i bensinen. Och sen har (om jag inte missminer mig här med) sämmre verkningsgrad än en kolvmotor, tyvärr.

Men med rätt skiktladdning så ökar man verkningsgraden och därmed hur mycket engergi man plockar ut ur bensinen. Mao man ökar hästarna utan att det drar mer soppa =)
3341893 http://www.solace.mh.se/~dizzy
Författare
wankelmats
Administratör

Redigera

Inlägg: 2250
Hemort: Stockholm
Registrerad: 28.01.03
Publicerat datum: 15-04-2005 14:46
quote:
Originally posted by dizzy

om jag inte missminner mig så kan man om man gör rätt med skiktladdningen öka upp hur mycket engeri som man plockar ur soppan per liter.

Det är ju så att ingen bensin motor har 100% verkningsgrad mot energi innehållet i bensinen. Och sen har (om jag inte missminer mig här med) sämmre verkningsgrad än en kolvmotor, tyvärr.

Men med rätt skiktladdning så ökar man verkningsgraden och därmed hur mycket engergi man plockar ut ur bensinen. Mao man ökar hästarna utan att det drar mer soppa =)

Nja dizzy, en hel del som inte riktigt stämmer där; vitsen med skiktladdning är ju att man inte använder hela volymen till förbränning, utan bara mitten av volymen, så du kan inte få en högre effekt med detta än med en homogen laddning, når knappast ens samma effekt, däremot ökar du verkningsgraden och minskar förbrukningen!
Eftersom skiktladdningsprincipen fungerar bättre i ett mycket bredare belastningsintervall för en wankel än en kolvmotor, så får man alltså i praktiken en bättre verkningsgrad än i en kolvmotor, (fast man klår inte en dieselmotor) alltså tvärt om jämfört med homogen laddning där wankeln har principiella nackdelar med större area på väggarna och större läckage i tätningarna.
Synd bara att man inte har ekonomi att utveckla detta själv...
http://www.nsu.nu
Författare
dizzy
Användare

Redigera

Inlägg: 1141
Hemort: Stockholm
Registrerad: 29.01.03
Publicerat datum: 15-04-2005 16:17
quote:
Originally posted by wankelmats

[quote]Nja dizzy, en hel del som inte riktigt stämmer där; vitsen med skiktladdning är ju att man inte använder hela volymen till förbränning, utan bara mitten av volymen, så du kan inte få en högre effekt med detta än med en homogen laddning, når knappast ens samma effekt, däremot ökar du verkningsgraden och minskar förbrukningen!
Eftersom skiktladdningsprincipen fungerar bättre i ett mycket bredare belastningsintervall för en wankel än en kolvmotor, så får man alltså i praktiken en bättre verkningsgrad än i en kolvmotor, (fast man klår inte en dieselmotor) alltså tvärt om jämfört med homogen laddning där wankeln har principiella nackdelar med större area på väggarna och större läckage i tätningarna.
Synd bara att man inte har ekonomi att utveckla detta själv...



ah då missminde jag lite fel där, men hade rätt om verkningsgraden iaf =)
tack för att du la det tillrätta, man vill ju inte springa omkring och kommaihåg felaktigheter =)
3341893 http://www.solace.mh.se/~dizzy
Gå till Forum:
Våra sponsorer!




Nämen se, en ledig plats till..

Och en till.
Klotterplanket
Du måste logga in för att skriva ett meddelande.

Combat
19 Feb : 21:56
Har felanmält problemet som uppstått med vanliga adressen.

Combat
03 Nov : 22:13
Ni får gärna rensa ibland era pm, DE TAR STOR PLATS I DATABASEN!

Combat
03 Nov : 21:55
Vänligen använd inte detta klotterplank!

Evangelion
18 Oct : 18:44
kom ett paket i dag Lasse! hämtar ut det imorgon sen är det tok meck i helgen

mpowered
18 Oct : 06:05
bratten och lasse.W har pm

robzter
17 Oct : 21:39
jag var där. stack efter halvtid. fotboll är sååå tråkigt.

MR Wankeltrim
17 Oct : 20:30
1-1 för j*v#a dåligt .

MR Wankeltrim
17 Oct : 19:24
Paus.. Ser bra ut inu smiley

MR Wankeltrim
17 Oct : 18:57
Nä en kall öl o sen är det fotboll på tv:n smiley

Backe
17 Oct : 17:53
Mr Wankeltrim PM!

Arkiv Klotterplanket
SWR - Svenska Wankel Registret är klubben för alla som är intresserade av Wankelmotorn