Hem · Forum · Sök · Bli medlem i SWR · Klubbens hjältar July 03 2025 09:30:01
Våra sponsorer!

Nämen se, en ledig plats till..

Och en till.
Navigation
Hem
Forum
Gamla forumet
Wankelmotorn
Bilar/MC med Wankel
Medlemsbilar
Tips och trix
Läsvärt
Klubbinfo
English
Kontakt
Länkar
Fotoalbum
Artiklar
Bra att veta
Datorgodis
Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Gå till ämne
Svenska Wankelregistret, gamla sidan. | Fria forum | Wankelmotorer i allmänhet
Författare Reedventiler
Björn
Användare

Redigera

Hemort: Linköping/Östersund
Registrerad: 29.01.03
Publicerat datum: 17-04-2005 19:44
Har funderat på detta ett tag och jag har sökt nätet men inte funnit något så nu önskar jag att ni upplyser mig om det skulle funka eller inte.

Min tanke går ut på att bygga den elakaste port som gaveln går att porta till och ändå behålla bra lågvarvsegenskaper. Om man skulle plocka reedventilskorgar från tvåtaktsvärlden för att förhindra gaserna att strömmatillbaka ut i insuget på låga varv så borde man kunna få bra lågvarvsegenskaper. Då borde man kunna sätta själlhus/förgasare direkt mot reedventilen utan att behöva bry sig i om längden på insuget.

Är jag ute och cyklar?

/Björn
152480116 bjornderiksson@hotmail.com
Författare
gzon
Användare

Redigera

Hemort: Katrineholm
Publicerat datum: 17-04-2005 22:23
Kanske dum fråga men vad är en reedventil?
Författare
Combat
Superadministratör

Redigera

Hemort: Gbg
Registrerad: 11.04.03
Publicerat datum: 17-04-2005 23:32
Kolla insuget på en modern tvåtaktsmotor, gärna crosshoj. Mellan förgasare och vevhus/cylinder sitter 2 (brukar vara 2) tunna tunna metallplattor med fjädrande egenskaper. Vakumet i vevhuset gör att dessa ventiler öppnar.

bde, jag gillar din tanke. Ganska innovativt och funderar på om någon annan provat och i så fall resultat av detta.
Författare
johan.lundgren
Användare

Registrerad: 14.06.03
Publicerat datum: 18-04-2005 03:28
Combat. Metallplattornas tid är förbi[smiley], numera sitter där plattor i fiber material. Trim reed`s har ofta två plattor ovanpå verandra för att öppna vid olika varvtal (de understa har halvstora hål som de övre reed`sen täcker)
Författare
Combat
Superadministratör

Redigera

Hemort: Gbg
Registrerad: 11.04.03
Publicerat datum: 18-04-2005 04:09
Det var ju ett antal år sedan denna gamla gubben befattade sig med crosshojar, sorry för att jag inte hängt med i teknikutvecklingen.[smiley]
Författare
Jönsson
Användare

Hemort: Djurås
Registrerad: 06.02.03
Publicerat datum: 18-04-2005 12:21
lasse wankel har redan provat för många år sedan.. kommer itne ihåg resultatet.. men de´t är nog inte någon större ide.. på en sådan maskin så är det ju andningen som ställer till det.. mao avgassystemet..
11765711
Författare
Björn
Användare

Redigera

Hemort: Linköping/Östersund
Publicerat datum: 18-04-2005 12:55
quote:
Originally posted by Jönsson

lasse wankel har redan provat för många år sedan.. kommer itne ihåg resultatet.. men de´t är nog inte någon större ide.. på en sådan maskin så är det ju andningen som ställer till det.. mao avgassystemet..

Hur menar du?
152480116 bjornderiksson@hotmail.com
Författare
AAKEE
Användare

Hemort: Boden (bor dock i Karlskrona)
Registrerad: 22.12.03
Publicerat datum: 18-04-2005 14:37
Att största problemet inte är att man vänder gasströmmen ut genom insuget.
En tvåtaktare har ju detta pga att man skall vevhuskomprimera insugsluften(då måste den stoppas).

En reedventil behöver väl ett hyffsat undertryck för att öppnas, vilket med allra största sannolikhet innebär att man tappar fyllnadsgrad...för att inte tala om de förmodade sämre flödet när det sitter en reed-ventil ivägen.
Jag tippar att det lilla motståndet man skapar gör att man kommer få extra mycket EGR, återcirkulering av avgaser via avgasporten såfort det finns pulser i avgaserna som inte stämmer perfekt.

Reedventilen kommer ju dessutom att motverka den hyffsat jämna gasströmmen man får i insugningsröret med lite varv i moroten.
3692033 aake_englund@hotmail.com
Författare
wankelmats
Administratör

Redigera

Hemort: Stockholm
Registrerad: 28.01.03
Publicerat datum: 18-04-2005 15:13
Vid stängda spjäll (= mycket insugsvacuum) och portning som ger mycket överlapp mellan avgas och insug, så sugs avgaser över från avgasporten och in i insugsrören, vilket ger liknande resultat som en öppen EGR-ventil, med anrikning av syret till bakre delen av förbränningsrummet och försvårad tändning som huvudsakliga resultat.
Enklaste sättet att stabilisera tomgången, och gången vid låg belastning, på en kraftigt portad, eller periferiportad, motor är att flytta gasspjällen så nära insugsporten som möjligt. Att stoppa dit en extra omgång reedventiler ser jag inte någon vits med. Extremfallen är att placera spjället inuti porten i rotorhuset såsom det sitter på exempelvis RE5 och OMCs periferiportar.
http://www.nsu.nu
Gå till Forum:
Våra sponsorer!

Nämen se, en ledig plats till..

Och en till.
Klotterplanket
Du måste logga in för att skriva ett meddelande.

Combat
19 Feb : 21:56
Har felanmält problemet som uppstått med vanliga adressen.

Combat
03 Nov : 22:13
Ni får gärna rensa ibland era pm, DE TAR STOR PLATS I DATABASEN!

Combat
03 Nov : 21:55
Vänligen använd inte detta klotterplank!

Evangelion
18 Oct : 18:44
kom ett paket i dag Lasse! hämtar ut det imorgon sen är det tok meck i helgen

mpowered
18 Oct : 06:05
bratten och lasse.W har pm

robzter
17 Oct : 21:39
jag var där. stack efter halvtid. fotboll är sååå tråkigt.

MR Wankeltrim
17 Oct : 20:30
1-1 för j*v#a dåligt .

MR Wankeltrim
17 Oct : 19:24
Paus.. Ser bra ut inu smiley

MR Wankeltrim
17 Oct : 18:57
Nä en kall öl o sen är det fotboll på tv:n smiley

Backe
17 Oct : 17:53
Mr Wankeltrim PM!

Arkiv Klotterplanket
SWR - Svenska Wankel Registret är klubben för alla som är intresserade av Wankelmotorn