Författare |
Tvåtaktsolja, bortplockad oljepump |
Hackis
Användare
Hemort: Göteborg
Registrerad: 29.01.03 |
Publicerat datum: 05-06-2003 07:41 |
|
|
Vi har haft upp frågan förut i omgångar men jag tror inte vi har kommit till något riktigt resultat, inte som jag kan minnas i alla fall....
Funderar på att modifiera min racebil så att den är utan pump så jag kan ha vilken olja jag vill som vanlig motorolja utan att bekymmra mig för om den förbränns eller inte.
Hur mycket olja (procent) ska man blanda i bensinen om man plockar bort oljepumpen och kör på oljeblandad bensin istället?
Vilken olja ska man välja att blanda i (detta är den svåra delen som alla har olika idéer om)?
//Göran |
|
Författare |
|
christian
Superadministratör
Hemort: Åland
Registrerad: 22.01.03 |
Publicerat datum: 05-06-2003 11:36 |
|
|
Rx-5an kör jag på ca 1.5-2%.. så fick jag order av Lasse när han renovera! [] Den har iaf gått riktigt bra!
Har även testat lite olika 2T oljor alla verkar göra sin uppgift (iofs är det ju svårt att se nån egentlig skillnad). Motul nån racingolja för motorcyklar. Tyckte den rökte mycke blått av den oljan. Testan sen även Quakerstate.. inge rök alls med den. Nu kör jag på Shells 2T VSX Ultra.
Vad jag förstått så spelar inte märket så stor roll bara det är en bra olja (gärna för snabbgående motorcyklar)!.. med en massa benämningar [][].
Rätta mej gärna Lasse om jag förstått fel! |
|
Författare |
|
wankelmats
Administratör
Hemort: Stockholm
Registrerad: 28.01.03 |
Publicerat datum: 05-06-2003 16:49 |
|
|
Du har i det stora hela fattat det hela riktigt Christian [] fast så mycket som 2% kan vara onödigt, dock bör det vara minst 1% ...
Detta gäller för förgasarmotorer, och förmodligen är det ganska okay även för motorer med kontinuerligt insprut, men den som kör med sekvensiell insprutning bör absolut inte blanda olja i tanken istället för doserpumpen, en alltför liten del av oljan har chans att fastna på motorväggarna, så från 1986 (?) då 2 av de tunna slangarna från doserpumpen drogs till injektionshål direkt i rotorhuset, är det klart att föredra att bygga om pumpen till separatmatning istället!!
Om man inte lyckas hitta en källa med specialolja för wankel, så kan det rekommenderas att blanda hälften vardera 2-taktolja och mineralolja, eftersom 2-taktsoljan har för bra klistriga egenskaper för en wankelmotor, egenskaper som den fått designad för att smörja rull-lager, och sådana har vi inte i bilmotorerna, inte heller har vi de korrosionsproblem som tillsatserna i en båtmotorolja är anpassade till.
2-taktsoljan ska helst ha optimala egenskaper anpassade till en högvarvig MC-motor med högt effektuttag, och mineraloljans viktigaste krav är att den ska brinna utan sot och aska.
|
|
Författare |
|
johan.lundgren
Användare
Registrerad: 14.06.03 |
Publicerat datum: 14-07-2003 08:18 |
|
|
Prova Castrol A747 den verkar stämma överens med det ni söker, det är en mineralbaserad 2-taktsolja för racing bruk svindyr men fungerar alldeles utmärkt i cross cyklar i alla fall,låg rökutveckling bra smörjförmåga och som ett litet plus mycket \"metanol\" doft, ska dock inte användas vid låga temperaturer |
|
Författare |
|
wankelmats
Administratör
Publicerat datum: 07-08-2003 23:32 |
|
|
Har nu konstaterat att ombyggnad av den elektriskt styrda doserpumpen (fr o m 1989), för att ta oljan från en extern tank istället för från motorns oljesystem, innebär exakt samma ändringar som på pumparna 1986-88 []
(Även här går det enkelt att återställa om det av någon anledning skulle önskas.)
För den som är intresserad kan ombyggnad av pumpar tom 1985 fixas för 550 spänn, men för de senare blir det minst ett par tusenlappar...
Redigerat av datum: 13-07-2005 12:45 |
|
Författare |
|
gzon
Användare
Hemort: Katrineholm
Publicerat datum: 08-08-2003 16:39 |
|
|
är det lika lätt på en FD? är väldigt intressrad i så fall för AEM och doserpump är ingen höjdare. |
|
Författare |
|
MR Wankeltrim
Användare
Hemort: Skurup
Registrerad: 23.01.03 |
Publicerat datum: 08-08-2003 18:26 |
|
|
quote: Originally posted by gzon
är det lika lätt på en FD? är väldigt intressrad i så fall för AEM och doserpump är ingen höjdare.
Du menar att AEM:en inte är så bra på att styra doserpumpen eller?
ifall så hjälper det inte att bygga om som Mats menar,han bygger bara om vart oljan skall tas ifrån. |
|
Författare |
|
gzon
Användare
Hemort: Katrineholm
Publicerat datum: 09-08-2003 13:36 |
|
|
ja det var ju lite tråkigt. men i och för sig så är det ju en positiv sak i alla fall att bygga om. |
|
Författare |
|
wankelmats
Administratör
Publicerat datum: 11-08-2003 17:15 |
|
|
Oljedoserpumpen till FD är i princip helt identisk med den i FC 1989-92, fast den bara har 2 utgående rör istället för 4.
Om styrdatorn inte kontrollerar doserpumpen så ställer den sig i ett läge (limp mode) där den inte ger tillräckligt med olja då motorn går med hög belastning, så med orginal ECU finns en skyddsfunktion som stryper motorn vid en viss belastningsgräns. Det är alltså inte bara att koppla bort den elektriska styrningen !! (Så är det i alla fall på FC, jag tar för givet att det funkar lika i ECUn på FD.)
Jag vet inte alls hur länkarna kring gasspjället ser ut på en FD, men skulle det inte vara ett möjligt alternativ att stoppa dit en pump från en FC 1986-88 ? eller är det omöjligt att få dit mekaniska länkarna ?
Som Jörgen skriver är vitsen med ombyggnaden jag skrev om i tidigare inlägg att kunna ha en optimal blandning av 2-takts och mineralolja i en separat tank för doserpumpens matning, och sedan fylla på motorn med den syntetolja som man tror mest på [][] helt utan risk för negativa biverkningar []
Redigerat av datum: 20-09-2005 21:04 |
|
Författare |
|
wankelmats
Administratör
Publicerat datum: 13-07-2005 12:57 |
|
|
Nu är till slut den nya konstruktionen klar för en ombyggnadssats till separatsmörjning för FC S4, S5 och FD, baserad på en 9 mm tjock adapterplatta som placeras mellan doserpump och motorkåpa, utan några ändringar på varken pump eller kåpa, det tillkommer bara inköp/tillverkning och montering av en lämplig oljetank, (det enklaste är en spolarburk med inbygd nivåvarningskontakt).
Pris nu endast 1500:-
Det finns även möjlighet att göra adapterplattan så att en S4-pump kan användas på S5 eller senare motorer ifall någon skulle vara intresserad av att bli av med styrningen av elektriska pumpen från orginal ECU och montera dit mekaniska länkar istället.
För äldre doserpumpar är det fortfarande enklare att bygga om pumpen, kostar fortfarande 550:-
/Mats
Spider, Ro80, Rx4W, FB, TII-cab, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, lite olika MC- marin- flyg-& andra motorer, och en wankellös Ro80 |
|