Författare |
Uppgradering/förstärkning? |
Petrus
Administratör

Hemort: Älmhult
Registrerad: 17.10.04 |
Publicerat datum: 31-05-2005 20:47 |
|
|
Så... min nyfikenhet och okunnighet föder ytterligare en tråd på detta forum.
Vad skulle jag behöva göra för att teoretiskt kunna köra min Renesis på MER än 1 bars laddtryck? Jag tar redan för givet att jag måste förstärka avgasportarna och ny bränsleinsprutning... Men annars? Eller kommentarer på det jag föreslog?
Kör 300hk+ Renesisturbo som varvar 10.000rpm...
Följ projektet på http://www.wankelregistret.se/readarticle.php?article_id=1 och skriv en kommentar, råd eller skäll på mig!  |
|
Författare |
|
dizzy
Användare

Hemort: Stockholm
Registrerad: 29.01.03 |
Publicerat datum: 31-05-2005 20:57 |
|
|
nu är jag jätte trött och jag är inte så bra på just detta område ...
men testa kan jag väl göra....
fåse...
Förstörking av motorblock
Fixa förstärkning av avgas portar (går det???)
porting av insugs portar ???
ny soppa pump
fler/större spridare
ny databox
Turbo/kompressor & IC givetvis
hmm det borde vara mer ... men det står still i huvet nu .. dags att sova lite
Morgan F
RX-7 FD -92
http://www.solace.mh.se/~dizzy
Speed doesnt kill, its the sudden loss of it that does. |
|
Författare |
|
Petrus
Administratör

Publicerat datum: 31-05-2005 21:29 |
|
|
Tack dizzy...
Turbo, IC, luftfilter har jag redan på G... Det är vad jag teoretiskt skulle behöva göra för att kunna köra bilen på högre laddtryck än 1 bar. Turbon klarar av en hel del mer än det...
Följ projektet på http://www.wankelregistret.se/readarticle.php?article_id=1 och skriv en kommentar, råd eller skäll på mig!  |
|
Författare |
|
dizzy
Användare

Publicerat datum: 01-06-2005 07:14 |
|
|
Komme på lite mer saker nu på morgonen
*Gnistförstärkare/Tändsteg bör nog införskaffas
*BOV
*Kallare tändstift
*Bredbands lamda (för att säkerställa att motorn inte går tunt)
*EGT (för att säkerställa att avgaserna inte är för varma, mer viktigt på en renesis än tidigare motorer)
*laddtrycks kontroller typ Greddy Profec B Spec 2
*Tjockare apex segel kanske, kolla med lasse eller blennow vad dom tror
Sen vet jag som sagt inte om det överhuvudtaget går att förstärka avgasportarna på Renesis. Om inte är EGT EXTREMT viktigt
Morgan F
RX-7 FD -92
|
Författare |
|
wankelmats
Administratör

Registrerad: 28.01.03 |
Publicerat datum: 01-06-2005 12:41 |
|
|
dizzy har nog fått med det viktigaste, och på en Renesis utan periferiportar borde det inte vara några problem med att få 2 mm apextätningar att hålla, det är bara en fördel att spåren i rotorn är både smala och grundare än i Rx7, (om inte materialet i tätningarna är något nytt jämfört med tidigare).
Finns det några beprövade förstärkningar av keramikinsatsen på avgasporten ?

/Mats
Spider, Ro80, Rx4W, FB, TII-cab, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, lite olika MC- marin- flyg-& andra motorer, och en wankellös Ro80 |
|
Författare |
|
Petrus
Administratör

Publicerat datum: 02-06-2005 13:55 |
|
|
Så. får se om jag får med de \"kritiska\" delarna nu... Förutom de delar som tillhör turbon (som ic, bredbandslamda, oil catch tank, e-manage, mätare, cold suction air, oljetank, återcirkulerande bov, wastegate) är det följande som bör tänkas över:
-förstärking av motorblock
-förstärkning av avgas portar
-porting av insugsportar
-ny soppa pump
-fler/större spridare
-gnistförstärkare/Tändsteg bör nog införskaffas
-kallare tändstift
-tjockare apex segel
Är det något uppenbart som missats?
Jag har som sagt planer på att trycka in en GReddy T618Z turbo med fullt GReddy-\"kit\" och ett Borla avgassystem från katten och bak (3\" tjock).
Funderar även på om jag skulle behöva en starkare koppling och växellåda? More input please...
|
Författare |
|
sniglo
Användare
Hemort: Solna
Registrerad: 15.10.03 |
Publicerat datum: 02-06-2005 14:30 |
|
|
hur mycket effekt har du tänkt dig?
MAZDA RX3 TURBO + MAZDA RX7 FD3S |
|
Författare |
|
dizzy
Användare

Publicerat datum: 02-06-2005 15:25 |
|
|
Petrus: Såg att du var inne på rx8club.com och började diskutera =)
postar lite av vad jag tyckte var intressant därifrån
----
the 8 doesn\'t have a return line stock, so that\'d be a good thing to invest in, along with a \"normal\" fuel pressure regulator. injectors go without saying.
apex seals are fine, and should be even more reliable than in the rx7 motors.
side seals you\'re probably going to want to get coated with something-as they get destroyed all on their own, even in a stock motor.
I wouldn\'t change seals just yet - the stock RX-7 seals were good for 700 hp, people kept blowing them because they would add things like downpipe/exhaust without tuning, which would raise boost and lean out the fuel mixture, causing detonation - the seals don\'t like detonation! If you give it enough fuel (which is why rotaries are so damned thirsty) and run rich enough, it will be nice to you.
computer is a nightmare--get rid of it....well, keep it so it talks to the other systems, but don\'t let it control the motor--use an ems for that.
In the long thread on the turbo we have talked about the injectors, and there is ne need to take out the primary 1 injectors. I believe it is the secondaries & primary 2\'s that should be swapped out over boost levels of about 8-9 psi. The stock units are 380cc\'s. People have looked at the 440 cc\'s & 550 cc\'s depending on what level of boost you are looking for.
On this engine, the Compression is about 10:1 which should support boost to about 12 psi without any internal problems or detonation, with proper tuning and fuel. The stock internals have shown strength up to 19 psi though!
turn the timing down...or up
i\'ve found (especially with early intake opening) that the less timing, the smoother the idle... it\'s -5 from the factory
with the bigger injectors, less static fuel pressure helps out a bit. they\'ve got to overcome the fuel pressure to open.
port timing makes a big difference... i like a very mild advance and late closing on the primaries, and more advance with less closing on the secondaries... seems to be working great.
if you have diffusers, make sure you use them
anyhoo, run one fuel pump for each fuel rail with seperate pressure regulators. i use the stock one for the secondaries (why not?), and an aftermarket for the primaries. this can allow you to run your primary injectors with lower fuel pressure, without reducing the volume ability of the secondaries.
---
dvs förutom det som redan har tagits upp så
bränsle retur lina
Apex segel = inte säkert ... läs ovan.
sid segel = nej , läs ovan
diffusor till spridarna??
Gör du denna uppgradering av RX-8 så kommer du nog att vara bland fom första (tyvärr) att köra med 10+psi, så det är troligen inte många som vet vad RX-8ans drivlina pallarmed
RX-7 har det ju hålltspå med i en massa år och det har detta
\"trial n error\" redan skett och det finns därmed kunskap om vad som håller och inte.
Morgan F
RX-7 FD -92
|
Författare |
|
Petrus
Administratör

Publicerat datum: 02-06-2005 17:02 |
|
|
[quote:8e8ddd2e85=\"sniglo\"]hur mycket effekt har du tänkt dig?[/quote:8e8ddd2e85]
Eftersom jag använder bilen som everyday driver är målet att kunna köra med runt 300hk säkert. Bör kunna göras genom GReddys turbo och kanske t om med deras default-mappning i e-managern.
Däremot vill jag kunna köra på högre laddtryck på stripp, blackrace etc utan att haverera motorn. Vet fortfarande inte hur kraftig turbon är så det maximala laddtrycket är ett frågetecken. Men det skulle vara trevligt att kunna installera lite lustgas ovanpå det, men det är nog drömmar...
[quote:8e8ddd2e85=\"dizzy\"]dvs förutom det som redan har tagits upp så
bränsle retur lina
Apex segel = inte säkert ... läs ovan.
sid segel = nej , läs ovan
diffusor till spridarna?? [/quote:8e8ddd2e85]
Ok, returlina för bränsle är jag med på....
Både apex och sid seglen verkar ju faktiskt vara hållbara, för att inte säga undervärderade. Ska se om jag kan få en second opinion angående dessa så jag inte är ute och cyklar helt. :wink:
Defenitivt den första 8an med dessa uppdateringarna ifall jag bestämmer mig för att go live....jag håller tummarna och hoppas att jag lyckas bli övertygad att det går att genomföra på ett ganska stabilt sätt som inte pajjar motorn direkt... det mesta i teorin då. :wink:
|
Författare |
|
Petrus
Administratör

Publicerat datum: 02-06-2005 20:19 |
|
|
Angående apex seglarna... Hittade info på http://www.importtuner.com/features/0503it_rx7andmodel/ från en intervju med RE-Amemiya, ett av japans absoult bästa eftermarkandsföretag för wankel...
Enligt dom håller apex seglen för upp till 500hk... värt att betänka.
Standard apexarna är av \"plasma hardened steel\" 2mm´s 2-delade...
Följ projektet på http://www.wankelregistret.se/readarticle.php?article_id=1 och skriv en kommentar, råd eller skäll på mig! 
Redigerat av datum: 03-06-2005 11:28 |
|
Författare |
|
Petrus
Administratör

Publicerat datum: 03-06-2005 08:26 |
|
|
[quote:6595f35bd2=\"dizzy\"]nu är jag jätte trött och jag är inte så bra på just detta område ...
fåse...
porting av insugs portar ???[/quote:6595f35bd2]
Har läst så mycket jag kommit över ang rotorhusen de senaste dagarna. (Vet inte exakt vad du menar med motorblock, är det rotorhusen?)
Men i vilket fall, rotorhusen ska vara mycket tåliga sägs det. Insugsportarna är redan idag ca 30% större än de streetprotar som görs för 7ans insugsportar i usa. Inte illa med andra ord... Det verkar dock som att livslängden på både apex seals och side seals förlängs vid rätt typ av porting. Så av detta tror jag faktiskt bara att det är avgasportarna som kan tänkas behöva en förstärkning... Låter det realistiskt?
|
Författare |
|
Combat
Superadministratör

Hemort: Gbg
Registrerad: 11.04.03 |
Publicerat datum: 03-06-2005 09:42 |
|
|
[quote:69c6ade19d=\"Petrus\"][quote:69c6ade19d=\"dizzy\"]nu är jag jätte trött och jag är inte så bra på just detta område ...
fåse...
porting av insugs portar ???[/quote:69c6ade19d]
Har läst så mycket jag kommit över ang rotorhusen de senaste dagarna. (Vet inte exakt vad du menar med motorblock, är det rotorhusen?)
Men i vilket fall, rotorhusen ska vara mycket tåliga sägs det. Insugsportarna är redan idag ca 30% större än de streetprotar som görs för 7ans insugsportar i usa. Inte illa med andra ord... Det verkar dock som att livslängden på både apex seals och side seals förlängs vid rätt typ av porting. Så av detta tror jag faktiskt bara att det är avgasportarna som kan tänkas behöva en förstärkning... Låter det realistiskt?[/quote:69c6ade19d]
Motorblocket är rotorhus och gavlarna (ja jag vet att det kanske inte är den korrekta benämningen men det är bekvämt att skriva så).
Man kan ju likna motorn vid en Dagobertmacka, tror att det var Hackis kompisar som kallade wankelmotornför \"randig motor\".
Förstärkningen syftar till att tvinga kvar rotorhusen i sitt läge gentemot gavlarna. Vid höga turbotryck vill rotorhusen gärna ge efter och röra sig ut ifrån motorns centrum. Belastningen på motorns original dowellpin blir för stort och gavlarna kan spricka. Flera dowellpins monterade fixerar rotorhuset i dess riktiga läge och ett av problemen med högt laddtryck löses därmed.
Hur man lämpligast ska förstärka en motor har det diskuterats en hel del här på den tiden då forumet var sökbart. Finns ett par olika varianter och åsikter om vilken metod som är bäst.
|
|
Författare |
|
wankelmats
Administratör

Publicerat datum: 03-06-2005 11:57 |
|
|
Att apextätningarna kan blåsas vid höga effekter på en Rx7 beror i första hand på att de bryts sönder av det bakomliggande gastrycket då de passerar avgasporten där de inte får något mothåll från väggen. I Renesis finns det ingen avgasport i rotorhuset så där existerar inte det problemet, utan det är istället flyttat till sidotätningarna som får motsvarande belastningsfall, men om det finns någon bra lösning på hur man kan förstärka dem återstår nog att se...
PS.
Var har ni fått segel ifrån?

/Mats
Spider, Ro80, Rx4W, FB, TII-cab, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, lite olika MC- marin- flyg-& andra motorer, och en wankellös Ro80 |
|
Författare |
|
Petrus
Administratör

Publicerat datum: 03-06-2005 14:31 |
|
|
[quote:b11c4be483=\"wankelmats\"]Att apextätningarna kan blåsas vid höga effekter på en Rx7 beror i första hand på att de bryts sönder av det bakomliggande gastrycket då de passerar avgasporten där de inte får något mothåll från väggen. I Renesis finns det ingen avgasport i rotorhuset så där existerar inte det problemet, utan det är istället flyttat till sidotätningarna som får motsvarande belastningsfall, men om det finns någon bra lösning på hur man kan förstärka dem återstår nog att se...
PS.
Var har ni fått segel ifrån?[/quote:b11c4be483]
enkel översättning... apex seals = apex segel :lol:
Det som jag tror är den stora skillnaden för apexTÄTNINGARNA är att på rx7an fanns det en överlappning mellan insugsport och avgasport. Detta finns inte på renesismotorn. Personligen tror jag faktiskt inte att varken apex eller sidotätningarna behöver någon förstärkning förräns man kommer över 1bars laddtryck.
|
Författare |
|
wankelmats
Administratör

Publicerat datum: 03-06-2005 15:09 |
|
|
[quote:3d666156c5=\"Petrus\"]....
enkel översättning... apex seals = apex segel :lol:
[/quote:3d666156c5]
seal = tätning (eller som sniglo påpekade = säl)
sail = segel
men det blir ju lite kul svengelska av det hela :lol:
[quote:3d666156c5]
Det som jag tror är den stora skillnaden för apexTÄTNINGARNA är att på rx7an fanns det en överlappning mellan insugsport och avgasport. Detta finns inte på renesismotorn.[/quote:3d666156c5]Att överlappet eliminerats innebär miljömässiga fördelar för gasflödet samt att oljefilmen inte skyfflas ut i avgasporten, men just det har inget direkt med effekt eller hållbarhet att göra, fast att sidoavgasportarna kan få en lite större area ger ju i och för sig lite större effektpotential.
Renesis apextätningar är mycket grundare än tidigare motorers, och det medför att gastrycket enklare kommer in bakom tätningarna och minimerar risken att de inte trycks emot och tätar ordentligt mot väggen, vilket är fallet om trycket inte stiger tillräckligt snabbt bakom en gastätning.
Det tryck vi pratar om genererar en utåtriktad kraft på några tusen Newton på en apextätning, så precis när avgasporten öppnar motsvarar det kraften av att några gubbar står på tätningen tills trycket har pyst bort. Renesis sidtätningar är kilformade, så när de sviktar ut lite i avgasporten när den öppnar torde spalten till bakomliggande gas öka ganska kraftigt, och tillåta gasen att smita iväg väldigt fort jämfört med apexfallet. (Fast jag har ännu inte sett dessa i verkligheten)
[quote:3d666156c5]Personligen tror jag faktiskt inte att varken apex eller sidotätningarna behöver någon förstärkning förräns man kommer över 1bars laddtryck.[/quote:3d666156c5]Om inte Mazda utnyttjat möjligheten så att Renesis apextätningar är i mycket skörare material än tidigare, så torde det definitivt inte finnas något behov att byta dem till något annat, och man bör definitivt inte fördjupa de grunda spåren som de ligger i för att sätta dit Rx7-tätningar, utan isåfall ska man i första hand slipa ner de tätningarna till Renesis orginalmått.
Sidotätningarna skulle säkert kunna må bra av någon sorts modifiering, eftersom de nuvarande är första försöket från Mazda torde de kunna förfinas en hel del...

/Mats
Spider, Ro80, Rx4W, FB, TII-cab, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, lite olika MC- marin- flyg-& andra motorer, och en wankellös Ro80
Redigerat av datum: 07-06-2005 07:08 |
|
Författare |
|
sniglo
Användare
Hemort: Solna
Registrerad: 15.10.03 |
Publicerat datum: 04-06-2005 09:39 |
|
|
eller säl