Hem · Forum · Sök · Bli medlem i SWR · Klubbens hjältar May 07 2024 15:41:53
Våra sponsorer!




Nämen se, en ledig plats till..

Och en till.
Navigation
Hem
Forum
Gamla forumet
Wankelmotorn
Bilar/MC med Wankel
Medlemsbilar
Tips och trix
Läsvärt
Klubbinfo
English
Kontakt
Länkar
Fotoalbum
Artiklar
Bra att veta
Datorgodis
Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Gå till ämne
Svenska Wankelregistret, gamla sidan. | Fria forum | Wankelmotorer i allmänhet
Författare Hur mycke kan man ladda?
Tegheim
Användare

Inlägg: 2805
Hemort: Nässjö
Registrerad: 23.01.03
Publicerat datum: 10-06-2003 22:05
Hur mycket kan man ladda med original bränsle och en fuel-cut-defender och de andra mods jag har...?
17411225 Tegheim83@hotmail.com
Författare
matsson
Användare

Inlägg: 122
Registrerad: 31.01.03
Publicerat datum: 11-06-2003 09:09
Det beror på hur länge du vill motorn ska hålla.........
Ett tips är att styra laddtrycket efter avgastemperaturen. När du ser att tempen börjar klättra över 930-940 C direkt efter porten är det nog daxs att hejda sig. Då garderar du dig för begränsningar som orginal intercooler och bränsle system har.

Vid 8.6 psi går fuel cutten in, det motsvarar ca. 0.6 bar om man räknar linjärt så ger det 228 hk. Om du har en FCD och kraftigare bränsle system kan du styra extra sprut med tempen oxså. Men risken att övervarva orginalturbon finns kvar (eller var det den som du bytte ?) Jag skulle inte köra med FCD utan att ha uppgraderat bränsle systemet dvs. ladda ej mer än 0.6 bar övertryck med orginal bränsle system.

Hoppas det hjälpte

Matsson
Författare
Tegheim
Användare

Inlägg: 2805
Hemort: Nässjö
Registrerad: 23.01.03
Publicerat datum: 11-06-2003 21:29
Okej, jag har ju inte original turbo längre, har även öppet filter och 3\" avgas

men jag har skruvat mig fram till 0.45-0.5 nu, lägger mig där så länge, ska försöka få någon tomgång på bilen....
17411225 Tegheim83@hotmail.com
Författare
MR Wankeltrim
Användare

Inlägg: 2969
Hemort: Skurup
Registrerad: 23.01.03
Publicerat datum: 12-06-2003 03:52
Om du inte vill få allt för stora problem så bör du inte ladda mer än 0,8 bar,men då krävs det att du har fixat till bränsle tändning.Skall man ladda mer så bör man byta bla apex tätningar mm mm.
blennow@rixtele.com http://www.rotaryperformance.se
Författare
ranzor
Användare

Redigera

Inlägg: 315
Hemort: Söderhamn
Registrerad: 11.04.03
Publicerat datum: 12-06-2003 06:30
Hur många hästar ca skulle man kunna få ut av en rx7 t2 -89 om man gjorde följande mods då? bara på ett ungefär?

* 3tums avgas från turbo
* Sportluftfilter
* Street Porta
* Fule Cut defender
* FD soppa pump
* 0.6 laddtryck
jorgen.veronica@hotmail.com
Författare
Kelimutu
Moderator

Inlägg: 1347
Hemort: Stockholm
Registrerad: 29.01.03
Publicerat datum: 12-06-2003 10:33
ca 230-240 hk, men har du nåt som styr laddtrycket? Är wastegaten portad? Du laddar nog mer än 0.6 med d modsen.... snarare 0,8 om inget håller igen (alltså typ större eller portad wastegate så trycket har nånstans att ta vägen, original är rätt värdelös för över 0,65 bar)
Författare
christian
Superadministratör

Redigera

Inlägg: 1302
Hemort: Åland
Registrerad: 22.01.03
Publicerat datum: 12-06-2003 11:35
bara 230-240 hkr?.. men strettportning och 3\" avlopp.. tycker ju det borde ge lite mer.. [8)]
savv3 cricke82@hotmail.com http://www.savv3.com
Författare
ranzor
Användare

Redigera

Inlägg: 315
Hemort: Söderhamn
Registrerad: 11.04.03
Publicerat datum: 12-06-2003 11:39
okejokej...

så det jag har hört från wankel \"experten\" här i stan (han har byggt div.) att man får ut ca. 60hk på 3 tumssystem å luftfilter stämmer inte det då?
jorgen.veronica@hotmail.com
Författare
Kelimutu
Moderator

Inlägg: 1347
Hemort: Stockholm
Registrerad: 29.01.03
Publicerat datum: 12-06-2003 12:48
Jovisst kan det stämma, men du måste ju ha soppa för det också! Alltså, visst kan du ladda så mkt och 3\" hela vägen ingen kat och fet downpipe kan ge ca 60 hk på en S4 med Fuel cut defencer, men gör du inget annat kommer motorn att smälla ganska snart!!
Om du istället behåller kat ELLER original luftfilter så att någon del av insug/avgas är restriktiv, vilket de flesta har, om inte annat så för att komma igenom besktning,då kan motorn hålla ett bra tag. De som slänger på en FCD och byter ut delar av avgaset har inga 60 hk, kanske 25hk, men en sån motor håller kanske lite längre utan några andra bränlsemodifieringar.

Fakta: Original soppapump, soppatryck och spridarna räcker INTE till mer än 230-240 hk. Det är fysiskt omjöligt. Om man däremot byter soppapumpen, monterar en progressiv bränsletrycksregulator och/eller nån elektronikpryl som modifierar luft/bränsleblandninge, då kan du \"tweaka\" originalspridarna till mer än vad de är gjorda för, till en viss gräns. Bäst är såklart att byta ut spridarna till större, men då blir ecu:n förvirrad och motorn kommer gå fett =hög soppaförbrukning, orena avgaser, går ej igenom besktning osv. Om man skiter i det, så visst går det bra att bara smälla på större spridare ett tag utan att kontrollera dem men mtorn kommer bluddra och gå som skit på lägre varv.

Har man streetprotad motor och det avgassystemet så bör man åtminstone ha bränsletrycksregulator, FD pump lr liknande, och en FCD. Då klara man sig en stund. Men sen msåte Wastegaten portas speciellt på S4 är den porten jätteliten, det blir ävldigt lätt \"boostcreep\" och svårt att kontroller laddtrycket = bilen går återigen som en påse nötter och kan i värsta fall smälla.Fråga Blennow hur han har gjort för att trimma T2smileyr lite grand. Avgas, FCD och någon form av soppamodifiering, eller hur Jörgen?

Sen kan man tänka såhär, S4 har 181 hk original, hoppar det upp till 220 är det faktiskt 40 hk ökning, vilket inte är lite!! JAg tror att de hästarna, som faktiskt många har, är en ganska större skillnad än vad folk tycks tro, därför säger de att de har över 250 hk för att det känns så, men prova gärna att köra på rullande landsväg... 220 hk låter inte mycket, men är det i en RX-7!

Jag har en S5, 200 hk original, och med vara 2,5\" avgas och luftfilter \"kändes\" det som 30 hästar lätt. BIlen gick fruktansvärt mkt bättre än original, och med downpipie och racekat ska vi inte tala om det!
jag skall återkomma med fakta när jag har bänkat min, inom ngåra veckor, har jag 250 hk är jag glad, pch då har jag större avgas, downpipe, racecat, FCD HKS F-CON, större pump, framförallt större turbo... Hade jag större IC skulle jag nog kunna ha 300, men så blir det inte i år, därför lägger jag mig \"safe\", jag skall gärna redovisa alla sorters tider och sånt när jag är klar!
Författare
Tegheim
Användare

Inlägg: 2805
Hemort: Nässjö
Registrerad: 23.01.03
Publicerat datum: 14-06-2003 19:42
Så du menar att jag inte kan komma öve 240-250hk som bilen står?
Det jag kör med är Garret T04E (AR60/AR115)0.6bar, 3\" Downpipe, 3\" fram till delningen och sedan 2.5\" ut. Öppet filter, bortplockad luftpump med tillbehör, 48mm wastegate, streetport,
17411225 Tegheim83@hotmail.com
Författare
Tegheim
Användare

Inlägg: 2805
Hemort: Nässjö
Registrerad: 23.01.03
Publicerat datum: 15-06-2003 18:16
Upptäckte idag att jag laddade lite mer än beräknat...

Hade uppåt 0.7 på treans växel vid 7400varv, plus att jag kör utan dump. Känns som om det kan vara ganska skadligt mot turbon om jag tänker lite för mig själv, nån som håller me?

Har en liten fråga ang. min Wastegate oxå, det sitter ju två luftnipplar på den, en på fjäderns sida, och en på den andra sidan. Hade slang på båda dessa innan, den på fjädern sida till ingenting, bara för att slippa smuts, och den andra till mappsensorn via ett t-kors... lite svårt att förklara... men dessa slangar barnn av ganska fort, så nu kör jag utan. men jag hade tänkt sätta rör där istället, då undrar jag om bromsrör är för små? har köpt såna men såg att det var ganska litet hål i, tror det var 2-3mm bara... gör det något?
17411225 Tegheim83@hotmail.com
Författare
Tegheim
Användare

Inlägg: 2805
Hemort: Nässjö
Registrerad: 23.01.03
Publicerat datum: 19-06-2003 15:15
Nu har jag kopplat dit bromsrören på wastegaten, och turbon laddar fortare, får fullt vid typ 4800, hade inte fullt förrens vid 5800-6000 innan...


ska ev fixa dit orginaldumpen i helgen oxå...

Gzon> även att jag kopplat dit allt som jag hade det innan så laddar den lika mycket, skulle den inte göra sa du... eller?
17411225 Tegheim83@hotmail.com
Författare
gzon
Användare

Redigera

Inlägg: 2171
Hemort: Katrineholm
Registrerad: 29.01.03
Publicerat datum: 19-06-2003 22:30
då verkar ju det fungera som jag trodde. tipsade ju om slangarna och att laddtrycket troligen skulle komma lite tidigare.

En portning och ett rejält sprut i vinter så [}smiley]
Författare
Tegheim
Användare

Inlägg: 2805
Hemort: Nässjö
Registrerad: 23.01.03
Publicerat datum: 26-07-2003 16:31
The stock fuel system on the 2nd generation Turbo II RX-7, with an appropriate ECU upgrade, can support upwards of 300HP(*) on the stock motor.

(*) Denotes horsepower rated at the flywheel.


läste detta på Rx7.com

vad är ECU-upgrade, hur gör man det?

ECU Controlled Max Duty Cycle is the maximum injector duty your reprogrammed computer uses. For reprogrammed ECUs, please contact your ECU programmer for specs. If unsure, use 80%. The Stock ECU is approximately 58-63%.

har jag fattat rätt om jag tolkar det som att ECU är soppa-datorn och att den är programmerad till 58-63% verkningsgrad av spridarna, men att det går att pressa upp till 80%???
17411225 Tegheim83@hotmail.com
Gå till Forum:
Våra sponsorer!




Nämen se, en ledig plats till..

Och en till.
Klotterplanket
Du måste logga in för att skriva ett meddelande.

Combat
19 Feb : 21:56
Har felanmält problemet som uppstått med vanliga adressen.

Combat
03 Nov : 22:13
Ni får gärna rensa ibland era pm, DE TAR STOR PLATS I DATABASEN!

Combat
03 Nov : 21:55
Vänligen använd inte detta klotterplank!

Evangelion
18 Oct : 18:44
kom ett paket i dag Lasse! hämtar ut det imorgon sen är det tok meck i helgen

mpowered
18 Oct : 06:05
bratten och lasse.W har pm

robzter
17 Oct : 21:39
jag var där. stack efter halvtid. fotboll är sååå tråkigt.

MR Wankeltrim
17 Oct : 20:30
1-1 för j*v#a dåligt .

MR Wankeltrim
17 Oct : 19:24
Paus.. Ser bra ut inu smiley

MR Wankeltrim
17 Oct : 18:57
Nä en kall öl o sen är det fotboll på tv:n smiley

Backe
17 Oct : 17:53
Mr Wankeltrim PM!

Arkiv Klotterplanket
SWR - Svenska Wankel Registret är klubben för alla som är intresserade av Wankelmotorn