Författare |
Mått på motor och växellåda? |
Torhult
Användare

Registrerad: 19.06.05 |
Publicerat datum: 19-06-2005 17:20 |
|
|
Hallåj
Tänkte höra om någon hade lite mått på en wankelmotor gärna både med och utan insug/grenrör och hur mycket dom kan sticka ut från själva blocket samt längd bredd på växellådan
har funderat lite på att sätta en wankel i min manta och skulle kolla om det får plats
skulle va kul och veta ungefär vad en motor växellåda och främre kardanen kan kosta
och när man ändå är igång vad finns det för olika motorer och versioner på dom både sug och turbomotorer är ute efter en som inte är på mer än 210hk så att man kan plocka bort eventuell turbo och besikta med det men att den ändå är lättrimmad
//Sebastian |
|
Författare |
|
Hackis
Användare

Hemort: Göteborg
Registrerad: 29.01.03 |
Publicerat datum: 20-06-2005 05:37 |
|
|
Ska försöka komma ihåg att mäta när jag är till garra nästa gång. Har en 12A förgasarmotor (orginal), en 13B förgasare (Weber 48IDA) och en 13B S4 Turbo stående så det är inga problem att mäta.
Sen får vi se om jag har minnet med mig och verkligen gör det också...
Priset beror helt på tillgång, efterfrågan och skick. Bilskrotarna har dock en tendens att tro att de är värda sin vikt i guld.
Effekter och typer enligt nedan (korrigera gärna om jag skrivit fel!):
12A har 84 kW (varierar lite beroende på årsmodell), förgasare.
12AT har 120 kW (endast Japan), analogt sprut och turbo
13B fyrport har 135 hk, förgasare
13B DEI sexport har 101 kW (endast USA), sprut
13B DEI-II sexport har 110 kW (RX-7 gen 2), sprut
13B Turbo har 180 eller 200 hk (RX-7 gen 2 S4 och S5), finns även som biturbo (RX-7 gen 3) vilken lämnar 240 hk (?).
Göran Hackman, Göteborg
Sålda: RX-7 1984 "Black Edition" Roadsport C och RX-7 1985 "raceprojekt" |
|
Författare |
|
Torhult
Användare

Publicerat datum: 20-06-2005 06:36 |
|
|
Bockar och bugar för det, tänkte också fråga vilken av dom som är mest lättrimmade 12 eller 13 versionen och mest hållbara för att mata på med turbo och om man ska sätta på en turbo på en sugvankel måste man sänka kompet på något sätt som man måste på kolvmotorer?
//Sebastian |
|
Författare |
|
Hackis
Användare

Publicerat datum: 20-06-2005 08:30 |
|
|
Killar som Blennow, Lasse med flera kan garanterat mer än mig men du får nöja dig med detta så länge....
Hållbarhetsmässigt är det nog egentligen inte så stor skillnad i realiteten, det handlar mer om ifall killen som bygger motorn vet vad han håller på med! Beroende på version kan tätningarna skilja men man kan modifiera alla till kraftigare tätningar om så skulle behövas.
13B ger högre effekt eftersom den har större volym. Rent praktiskt är varken 12A eller 13B lättare att trimma då de principiellt sett är identiska förutom volymen. Dock skiljer t ex porttider och storlek på portar beroende på version och årsmodell men det gäller både mellan olika versioner 12A och 13B.
Om motorn inte haft turbo från början måste du sänka kompet om du tänker ladda mer än väldigt lågt tryck (coh det tänker du säkert.
Göran Hackman, Göteborg
|
Författare |
|
Torhult
Användare

Publicerat datum: 21-06-2005 13:49 |
|
|
någon som har vart och mätt lite än? väldigt sugen på lite siffror så att man kan kolla om det är någon idé att forska vidare i wankelvärlden 
//Sebastian |
|
Författare |
|
Hackis
Användare

Publicerat datum: 22-06-2005 05:14 |
|
|
Hann tyvärr inte igår kväll. Kopplingen strulade och jag ägnade kvällen åt det. Kan kanske åka dit ikväll igen....
[size=9 3fa83d524]För den som är nyfiken så bestod kopplingsstrulet i att det blir luft i slavcylindern hela tiden. Verkar som om den läcker också så det är dags att renovera den![/size 3fa83d524]
Göran Hackman, Göteborg
|
Författare |
|
Torhult
Användare

Publicerat datum: 22-06-2005 19:17 |
|
|
okej... det är lungt jag är ju bara ute och drömmer lite än så länge 
//Sebastian |
|
Författare |
|
Nyström
Användare
Hemort: Gagnef
Registrerad: 26.06.03 |
Publicerat datum: 23-06-2005 04:27 |
|
|
är det en A manta du ska montera den i??
"GangZingers"
Emanuel Nyström smiskar rx7 i världsmetropolen Gagnef
"I Felix spår för framtids segrar" |
|
Författare |
|
Torhult
Användare

Publicerat datum: 23-06-2005 06:30 |
|
|
yep... i manta b får man inte ha turbo om man inte tar med all avgasreneing och sån skit och så är den fulare också 
//Sebastian |
|
Författare |
|
Nyström
Användare
Hemort: Gagnef
Registrerad: 26.06.03 |
Publicerat datum: 23-06-2005 08:02 |
|
|
Håller helt med Manta A är en av dom snyggaste bilar opel lyckats tillverka.. har själv haft en A-manta en Sr Rallye 1900 gul med svart huv 8) helt original.. tror inte du skulle ha några problem att slänga i en 12a eller 13b. 1900 motorn är ju inte speciellt liten. men du lär nog kapa upp och bygga om växellådstunneln så du får plats med kort spak. sen skulle jag definitivt rekomendera att du byter till volvo bakaxel. för opels axel är väl inte direkt hållbar.
försök att montera motorn så långt bak du kan så att du får bättre viktfördelning A manta är ganska lätt där bak (Räcker med att dom pratar om regn på radion så slirar bilen)
Lycka till jag tror du får en riktigt ball bil
"GangZingers"
Emanuel Nyström smiskar rx7 i världsmetropolen Gagnef
"I Felix spår för framtids segrar" |
|
Författare |
|
Torhult
Användare

Publicerat datum: 23-06-2005 15:15 |
|
|
jo.. den blir lite \"one of a kind \" och rätt kraftfull också ifall man får tid och pengar till det, det blir nog en 1031 eller 1030 bakaxel
sitter automatlåda i nu också så med lite eller mycket tur så kanske man kan få i den ändå :roll:
//Sebastian |
|
Författare |
|
Hackis
Användare

Publicerat datum: 23-06-2005 16:10 |
|
|
Var och mätte förut men glömde pappret. Skriver lite ur minnet så det blir en aning svävande... Alla mått är ungefärliga!
12A
46 cm lång (från sprängkåpan till remhjulet utan mekanisk fläkt)
65 cm hög (från botten av oljetråget till luftrenarens topp)
65 cm bred (medräknat grenröret) är lite osäker på detta mått, kan ha varit mindre...
Jag tog med grenröret för det sitter nämligen långt ner i höjd med de balkar som bär upp fronten av bilen. Du måste däreför räkna med det.
Observera att måttet därför inte blir symmetriskt cmkring vevaxeln. På vänstra sidan sticker den ca 20 cm (medräknat tändstift och tändkablar) åt andra hållet alltså mer inklusive grenrör. Själva blocket är nog snarare 35 cm brett totalt.
13B motorn är två centimeter längre. Med en 48 IDA inklusive luftrenare är den ca 5 cm högre än 12A motorn. Gäller givetvis även en 12A motor med 48 IDA.
En orginal turbomotor har gott om extrautrustning och blir nästan som en kvadrat, ca 50x65x65 (lxbxh). Även där sitter givetvis inte vevaxeln i mitten utan förskjuten åt vänster i kvadraten.
Är det någotsånär begripligt?
Göran Hackman, Göteborg
|
Författare |
|
Torhult
Användare

Publicerat datum: 23-06-2005 21:23 |
|
|
Hade lite å göra och fatta inte exakt måtten (är ju rätt trög ibland :wink: och så är man väl rätt trött också) så jag bestämmde mej för att måla lite ursäkta att det blev så fult men så blev det i alla fall 
blev en turbo också... orka inte sudda bort den, går ju att flytta på
http://photobucket.com/albums/v710/Torhult/?action=view¤t=wankelmtt.jpg
är osäker på måtten åt vänster ifall det är 45cm som sticker ut på den sidan och 20 på höger (sett framifrån) är också lite nyfiken på hur högt upp insugsröret går in markerat med \"???\"
och sitter bulan till oljetråget i fram eller bak? eller finns det ens någon bula på? ops:
kan bli trångt ifall den bygger ut så mycket åt vänster
stort tack för hjälpen med mätningen hackis!
//Sebastian |
|
Författare |
|
Tegheim
Användare
Hemort: Nässjö
Registrerad: 23.01.03 |
Publicerat datum: 25-06-2005 12:37 |
|
|
använd en 1031-axel, hilmersson kör med en sådan på sin manta-a
Black Zenki Project -88
It Takes A Real Man To Controll The Beast...It\'s Alive!! 332bwhp @ 7000rpm @ 0.85bar
ET 12.62 / 186.7km/h
http://www.zatzy.com/showthread.php?t=233959 |
|
Författare |
|
Hackis
Användare

Publicerat datum: 27-06-2005 05:27 |
|
|
OK, lite mer mått...
-\"Blocket\" är ungefär 30 cm brett (medräknat några pinnbultar) och ca 35 högt (utan tråg, generator, oljepåfyllning, och fördelare)
-Tråget är ca 8-10 cm djupt, bulan sitter från framkant till ungefär mitt på. Skiljer dock i utförande beroende på modell.
-Höjd från botten av tråget till blockets överkant ca 45 cm
-Höjd från botten av tråget till överkant generator, fördelare oljepåfyllning ca 57 cm
-Luftrenarens höjd från blockets överkant ca 22 cm (12A med orginal förgasare)
-Luftrenarens höjd från blockets överkant ca 35 cm (Weber 48 IDA)
-Mitt Hurley-grenrör sticker ut ca 17 cm åt sidan.
Göran Hackman, Göteborg
|
Författare |
|
Torhult
Användare

Publicerat datum: 27-06-2005 15:36 |
|
|
bockar och bugar... Stort tack hackis!
Det kanske inte är helt omöjligt att få ner en sån i alla fall då Får nog modda oljetråget lite och bygga ett eget grenrör men det borde ju inte va helt ömöjligt att fixa då
ska kolla vidare lite... får se vad man hittar på 8)
//Sebastian |
|
Författare |
|
Torhult
Användare

Publicerat datum: 27-06-2005 21:54 |
|
|
[quote f3de55307=\"Hackis\"]OK, lite mer mått...
12A
65 cm hög (från botten av oljetråget till luftrenarens topp)
-\"Blocket\" är ungefär 30 cm brett (medräknat några pinnbultar) och ca 35 högt (utan tråg, generator, oljepåfyllning, och fördelare)
-Tråget är ca 8-10 cm djupt, bulan sitter från framkant till ungefär mitt på. Skiljer dock i utförande beroende på modell.
-Luftrenarens höjd från blockets överkant ca 22 cm (12A med orginal förgasare)
-Luftrenarens höjd från blockets överkant ca 35 cm (Weber 48 IDA)
[/quote f3de55307]
förlåt att jag blir lite tjatig men...
blev lite fundersam här... från första mätningen stod det ungefär 65cm högt för hela motorn +5cm för Weber 48 IDA= 70cm för hela med tråg och ungefär 60 hög utan tråg
men i andra står det 35 cm block + 35cm insug&förgasare + 10cm tråg= 80cm högt med Weber 48
och jag tänkte fråga om någon visste vilket av måttena som inte stämmer på weber 48an+ insug
hoppas på att det är det lilla måttet då finns det fortfarande en chans att det kan fungera
ska ut och mäta lite bättre imorron och hoppas på att det kan finnas lite mer plats under huven
det finns inget sätt att få insuget och förgasarn lite lägre? lite plats emellan blocket och förgasarn så man kan korta insugsrören lite eller något liknande eller är det helt kört? 
//Sebastian |
|
Författare |
|
Hackis
Användare

Publicerat datum: 28-06-2005 05:23 |
|
|
Jag ska kolla igen, verkar för högt med 48:an. Jag måste ha mätt fel, eller skrivit fel på mitt papper! Fast den blir jäkligt hög, det går inte att stänga huven på min bil!
Dock är just det nog inget problem, du kan köra med en liggande DCO/DCOE med loopinsug istället. Den blir mycket lägre... ... ungefär som höjden på fördelare/genertator/oljepåfyllning. Dessutom är DCO/DCOE betydligt lättare att få tag på!
Bulan i tråget kan vara någon centimeter lägre än 10 cm, det var lite svårt att sikta med måttbandet. Det bör inte vara något problem att göra om tråget och pickupen om så behövs.
Lycka till!
Göran Hackman, Göteborg
|