Författare |
Motorras... |
Tegheim
Användare
Hemort: Nässjö
Registrerad: 23.01.03 |
Publicerat datum: 06-08-2005 18:56 |
|
|
Hallå, om man läser lite på forumet så känns det som att vi inte gör annat än att smälla motorer... vad är det som händer hela tiden? Vad gör vi för fel??
Man kanske skulle lägga upp en tråd eller fortsätta på denna hur man håller sin wankel vid liv och håller koll på saker innan det är försent... jag vet inte, men vill inte drabbas av samma bekymmer och rasa 20B...
Black Zenki Project -88
It Takes A Real Man To Controll The Beast...It\'s Alive!! 332bwhp @ 7000rpm @ 0.85bar
ET 12.62 / 186.7km/h
http://www.zatzy.com/showthread.php?t=233959 |
|
Författare |
|
magnusrx7
Administratör
Hemort: Gränna
Registrerad: 28.01.03 |
Publicerat datum: 06-08-2005 20:17 |
|
|
Vi pratade med om det på väg hem.¨
2005 känns som ett mellanår där allt går fel..
Är det månne så att folk tar sig vatten överhuvudet? Siktar för högt?
Jag kommer ihåg hur det var när jag åkte turbo 96-98.. eller va det var..
Det va lite hej och hå, inte så mycket pengar men mycket vilja.
Slutade med en pangad apex på Tullinge 35 mil hemifrån.
Tur man hade snälla polare i Stockholm då!
Idag måste det vara ruskigt dyrt att trimma bilar.. elektronik och skit.
Men att bilarna rasar på löpande band är ju inte så roligt.
Jag har kört ca 1500 mil med min nuvarande motor efter renovering.
Den bör väl hålla en 10000 till hoppas jag.
//magnus
Magnus Berglund
www.swedishrotary.com ---Uppdaterad 30:e september. Vätternrallyt och STCC final.
Mazda Rx7 1981 Mariah Mode 1
Mazda Rx5 1977 |
|
Författare |
|
gzon
Användare
Hemort: Katrineholm
Registrerad: 29.01.03 |
Publicerat datum: 06-08-2005 22:01 |
|
|
Mina erfarenheter är dålig koll och för mycket chansning. Jag har fått klagomål från bilar jag mappat att de drar för mycket soppa när de gasar. Har däremot inte fått några klagomål på rasade motorer. Motorerna håller om man lägger sig på rätt sida om gränsen. Rasar man (Nu pratar jag dessa spikningsras som försigått sista tiden) har man helt enkelt legat på fel sida av gränsen eller fått problem med utrustningen i övrigt (spridare, bränslepump, bränsle etc). |
|
Författare |
|
MR Wankeltrim
Användare
Hemort: Skurup
Publicerat datum: 07-08-2005 08:28 |
|
|
Som Gzon skrev så är största anledningen dålig koll och mycket chansning.Har man inte råd att bygga seriöst med bra/rätt kring utrustning så får man räkna med att det blir haveri för eller senare(vilket är korkat för det kostar bara mer i slut änden).Under åren som gått så har jag sett div konstiga eller onödiga motorras,många gånger så har det bara varit små bagateller som är anledningen som tillexempel:fel kopplat tändsystem,tändkablar som satt fel,för hög oljetemp eller vatten temp,för litet luftfilter,slangar som hoppar av pga man glömt spänna slangklämmor,felkopplade oljefilter /kylare,fel byggda oljetråg,fel olja,fel tändning mm.Jag tror eller kan påstå att jag vet att många av felen är att man har för bråttom för att man vill ha igång bilen och på så sätt slarvar ihop sakerna.Om man inte har koll så är det bättre att svälja stoltheten och fråga runt än att chansa och riskera motorras.En viktig del att tänka på när man trimmar med begränsad ekonomi är att gör saker i rätt ordning, typ släng inte på en stor turbo om inte motorn klarar det eller chansa inte att soppan räcker till för det gör den garanterat inte.Det bästa rådet jag kan ge är att tänk efter ordentligt vad man skall göra fråga gärna om man är osäker,spara inte in på grejor som ökar hållbarheten i förmån för ex störst turbo för det blir bara onödigt dyrt i slut änden när motorn spottat ut delar igenom turbon.
[img]http://www.rotaryperformance.se/images/rotperfmindre.jpg[/img]
Funderar du på att Trimma eller Renovera din wankel motor så har vi kompetensen.
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för gata och tävling
blennow@glocalnet.net
0708-145580 |
|
Författare |
|
dizzy
Användare
Hemort: Stockholm
Publicerat datum: 07-08-2005 08:47 |
|
|
vi konstaterade på Arvikas fest att min orginal databox inte funkar som den ska då den inte har nått laddtrycksstopp o därmed spikade sönder en/flera apex i höstas.... Men det dröjde till nu innan motorn rasade.
Så mao hade jag haft PFCn tidigare (typ förra sommar innan tullinge) så skulle motorn inte ha rasat.
Morgan F
RX-7 FD -92
http://www.solace.mh.se/~dizzy
Speed doesnt kill, its the sudden loss of it that does. |
|
Författare |
|
Arvika
Administratör
Hemort: Ekerö, Stockholm
Registrerad: 26.01.03 |
Publicerat datum: 07-08-2005 09:11 |
|
|
[quote:ff1581e5c3=\"magnusrx7\"]Vi pratade med om det på väg hem.¨
2005 känns som ett mellanår där allt går fel..
Är det månne så att folk tar sig vatten överhuvudet? Siktar för högt?
Idag måste det vara ruskigt dyrt att trimma bilar.. elektronik och skit.
//magnus[/quote:ff1581e5c3]
Jag vet inte om jag håller med om att det måste vara så ruskigt dyrt...
Elektroniken är ju den delen som ska ge effekten vid rätt tillfälle, också skydda motorn från ras, om nu allt är rätt inställt!
Tar men t.ex ett Microtech LT8 som gott och väl räcker till att driva en TII motor på upp till 800hk, så kostar den under 8000:-kr...
8000:-kr!!! Oj vad mycket pengar... Nja, vad betalar man inte för en snygg, välpolerad och kullagrad turbo, tillsammans med grenrör, downpipe osv. ???
Eller den där snygga aluminiumdumpen (som inte fungerar till 100% men ser jävligt bra ut)??? Fuelrails för flera tusen... Ja, listan kan göras hur lång som helst!
Ett rätt mappat sprut, kontrollerade och rengjorda spridare och att allt är monterat ordentligt + att sikta på att använda redan beprövade delar som sitter på produktionsbilar i stället för glansiga eftermarknadsprodukter.
DET är nyckeln till framgång! Och inte behöver det kosta skjortan heller...
Lars Bodin
http://www.rx7.se/
SÅLD. Åker Avgastrimmad och rostlättad FB -83. SÅLD
Kommer att åka RX4 Estate, SC 13B 6-port bridge EFI.
Redigerat av datum: 11-08-2005 20:39 |
|
Författare |
|
Rolle_B
Användare
Registrerad: 28.09.04 |
Publicerat datum: 11-08-2005 05:53 |
|
|
Håller med arvika, varför så mycket onödigt polerat lull-lull. Bilen går ju inte bättre för det. Lägg pengarna på de saker som verkligen behövs.
En sak till.
En polare körde RX3 med turbo för redan 10-12 år sedan, världens \"bonn-bygge\":
Volvo ok
Audi br.filter
UR-Quattro pumpar
Merca 450 K-Jettronik (inget data-trams där inte)
?-turbo
Grova vattenrör som watt-länkstag
MecMan tubing över högt och lågt
Mitt hembyggda extra tillsats-sprut (som vi var så ivriga att prova så vi inte ens hann göra klart ett riktigt kretskort)
Radiostyrdbil etanolmotor förgasarnål till vatteninsprut
Ingen intercooler :shock:
Nya race-apex\'er
MSD boxar 8)
Ja listan är lång på div. konstiga delar...
Men, en sak är säker. Den höll, i flera år! (Och den kördes inte lungt det kan jag lova) Varför? Jo för att det inte laddades så fruktansvärt. Sen såldes bilen och den gick sönder efter bara någon vecka. Vad tror ni hade hänt? Någon ville ha mer tryck från turbon...
Personligen tror jag inte wankel mår så vidare bra av allt för höga tryck. Rätta mig om jag har fel. Lägg er på en rimlig nivå så håller det garanterat. Folk vet att dessa bilar går bra ändå, man behöver inte blåsa s..ten ur den för att visa detta.
Sist som Blennow säger:
Aldrig fel med för mycket soppa. Hellre det än för magert, med en spikning som följd. |
|
Författare |
|
Molehill
Användare
Registrerad: 31.01.03 |
Publicerat datum: 11-08-2005 06:25 |
|
|
Om det tar tid att bygga, håller det då?
Gött isf!
- Oscar /TII -89 |
|
Författare |
|
Tegheim
Användare
Publicerat datum: 11-08-2005 13:11 |
|
|
Känns som att 90% av alla ras är spikningar...
ladda mindre gubbar! Det går att ha kul under kilot!
Black Zenki Project -88
It Takes A Real Man To Controll The Beast...It\'s Alive!! 332bwhp @ 7000rpm @ 0.85bar
ET 12.62 / 186.7km/h
http://www.zatzy.com/showthread.php?t=233959 |
|
Författare |
|
Rolle_B
Användare
Registrerad: 28.09.04 |
Publicerat datum: 11-08-2005 13:21 |
|
|
Helt rätt Tegheim.
Jag har skitkul med min bil, fast det bara laddar 0.4bar :shock:
Ja du läste rätt! Detta pga min duktigt stora wastegate-mod. Men, jag kan å andra sidan nu ladda ca. 0.8bar utan att få tryck-peakar eftersom det orkar svälja undan.
En annan sak, gäller er alla. Jag jobbar en hel del åt process-industrin. Överallt där det är känsligt och dyrt om det blir en tryckstöt, monteras en pop-off ventil. Detta är inga dyra saker enligt mig, motorn är betydligt dyrare och svårare att få tag på.
PS. Har kört mot en SAAB 9-5 Aero med största \"lull-paketet\" installerat. Vi körde jämt. Hehe |
|
Författare |
|
Molehill
Användare
Registrerad: 31.01.03 |
Publicerat datum: 11-08-2005 13:51 |
|
|
Jag har en pop-off. Tycker verkligen det är en billig och bra försäkring, fler borde köra med det!
- Oscar /TII -89 |
|
Författare |
|
gzon
Användare
Hemort: Katrineholm
Publicerat datum: 11-08-2005 13:54 |
|
|
[quote:04d1170226=\"Molehill\"]Jag har en pop-off. Tycker verkligen det är en billig och bra försäkring, fler borde köra med det![/quote:04d1170226]
Tänk på att justera in den bara. :wink: |
|