Författare |
Vilken motor ? |
Zwonka
Användare
Registrerad: 15.09.05 |
Publicerat datum: 15-09-2005 13:40 |
|
|
tjenare alla wankelfantaster !
Jag heter Alexander och är helt ny på forumet !
jag har blivit medlem för jag har nämligen en wankelmotor hemma i garaget som jag tänkte plocka ner i små bitar o eventuellt göra iordning. men jag vet inte vad det är för motor, tex storlek eller vilka bilar den kan passa i ?
finns det något på motorn som avslöjar detta ? ska hem ikväll och börja vrida och vända på den
/ alex |
|
Författare |
|
Hackis
Användare
Hemort: Göteborg
Registrerad: 29.01.03 |
Publicerat datum: 15-09-2005 13:56 |
|
|
Det enklaste är nog om du tar lite bilder på den och lägger någonstans där vi kan se dem.
Men i alla fall....
Har den förgasare eller insprutning?
Om du tittar på rotorhusen (de aluminiumfärgade \"skivorna\") så kan du se att det står antingen 12A eller 13B på dem på ovansidan. Står det 12A är den på 1,2 liter. Står det 13B är den på 1,3.
Heter den 12A och har dubbla fördelare är den gammal, från en RX-3 ca 1973. Är det en 12A med enkel fördelare är den från en första generations RX-7 1978-1985.
13B finns massor av olika, fakta behövs för att kunna bestämma!
Göran Hackman, Göteborg
Sålda: RX-7 1984 "Black Edition" Roadsport C och RX-7 1985 "raceprojekt" |
|
Författare |
|
wankelmats
Administratör
Hemort: Stockholm
Registrerad: 28.01.03 |
Publicerat datum: 15-09-2005 14:08 |
|
|
Jag gissar att det är en Mazdamotor ?
Isåfall listar jag lite som du kan börja titta efter för att grovt identifiera den:
På översidan kan du läsa antingen 10A, 12A eller 13B.
Om 10A eller 12A:
Den kan antingen ha 1, eller 2 hål för fördelare upptill på frontkåpan.
Avgasportarna kan ha diverse olika former.
Notera vad det mer står i godset bredvid typbeteckningen (10A/12A).
Under oljefiltret på 12A kan det sitta en ganska stor rektangulär klump med slanganslutningar (= oljekylare 1984-85).
12A kan ha 4 eller 6 insugsportar.
Snurra motorn och kolla på tätningarna som passerar avgashålet (eller nedre tändstift), hur bred är tätningen ? troligast 3, 5 eller 6 mm.
Om du har fördelaren, har den mekaniska kontakter eller elektroniska givare ?
Om 13B:
Kan ha 4 eller 6 insugsportar.
Snurra motorn och kolla på tätningarna som passerar avgashålet (eller nedre tändstift), hur bred är tätningen ? troligast 2 eller 3 mm.
Finns det en röranslutning på frontkåpan som framifrån sett pekar till vänster ?
Sitter motorfästena framtill på frontkåpan ? eller på järnplattan mellan rotorhusen och undertill mitt i oljetråget ? eller på motorns bakre sidoplatta?
Det kan finnas 1 eller inget hål för fördelare upptill på frontkåpan.
Om du har en fördelare, har den mekaniska kontakter eller elektroniska givare ?
Finns det ett 10mm gängat hål ovanför de övre tändstiften ?
Finns en hel del ytterligare, men detta är i alla fall en början.
/Mats
Spider, Ro80, Rx4W, FB, TII-cab, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, lite olika MC- marin- flyg-& andra motorer, och en wankellös Ro80 |
|
Författare |
|
Zwonka
Användare
Publicerat datum: 15-09-2005 14:15 |
|
|
oj de va snabbt tack tack!
jag frågade min far precis om han visste nått o de visade sig att det är en motor från en mazda rx3 -73 10A eller 12A är det troligtvis.
4 portars forgasare trodde han att det va.
om man gör iordning den, finns det då intresse för att köpa den tror ni ? bättre att göra iordningen den och sälja till nån som vill ha än att slänga den
annars får jag helt enkelt leta upp ett rx3 objekt och stoppa den i
/ alex |
|
Författare |
|
Combat
Superadministratör
Hemort: Gbg
Registrerad: 11.04.03 |
Publicerat datum: 15-09-2005 15:12 |
|
|
Är DU övertygad om wankelmotorns förträfflighet, då ska du satsa på en RX-3. Fast det lär bli dyrt.
Lättare är att sälja motorn till rätt person. Då vet du förvisso inte vad du går miste om i upplevelseväg men å andra sidan så är det snabba pengar.
|
|
Författare |
|
Zwonka
Användare
Publicerat datum: 15-09-2005 21:14 |
|
|
ja man blev ju onekligen sugen idag när farsan berättade om att rx3:an han hade som jag har motorn kvar till spann loss lätt på 2:ans växel på torr asfalt
och grejen är den att min kära far håller på att bygga en kopia på en lotus super seven, med en rx7 gen2 motor i.. som ska skickas iväg på trimmning efter regbesiktningen
men är de svårt att få tag på ett rx3 objekt ? hittade 2 rx5r idag för 9500 för båda. dom såg inte helt rötna ut men båda hade defekta motorer :?
för rx5:an är ju ännu grymmare ! har aldrig sett dessa bilar innen, men jag gillade dem direkt !
/ alex |
|
Författare |
|
Zwonka
Användare
Publicerat datum: 16-09-2005 12:45 |
|
|
började plocka isär o göra rent växellådan igår.. kommer bli intressant att få en inblick i hur det fungerar när jag försöker lägga i växlar utan att koppla ibland ;P
motorn ska jag gå på ikväll hade jag tänkt
/ alex |
|